Mina barn, kungabarnen

En sak jag inte såg skulle hända i och med landetflytten var att mina barn skulle bli kungabarnen. Jo men det är sant, de har gått från att vara svenne bananas till att bli royaltiez:

1) De bor stort och kulturvärdigt fast i dragiga hem som kräver kontinuerlig tillsyn.
2) De har folk som lagar mat till dem och städar deras rum (ok det var inget nytt).
3) De åker taxi till och från skolan.

Det är framför allt den sista punkten som slagit ner som ett bombnedslag i våra liv. Våra barn lever precis på gränsen till skolskjuts. Hade vårt hus legat några hundra meter närmare stan hade de inte fått skjuts. Jag tackar mina förfäder för att de så strategiskt valde att köpa just denna tomt. Detta innebär i praktiken:

Varje morgon går våra barn cirka tre hundra meter till ett uppsamlingsställe där de träffar andra barn. Vid ett givet klockslag kommer en buss av storleken turistbuss (och med samma komfort - min dotter hävdar att den har trägolv) och hämtar upp dessa barn. Redan här nästan storknar jag. Men hör på detta: Efter skoldagens slut hämtas barnen av någon anledning i vanliga taxibilar. Ibland en stortaxi, men ibland en vanlig taxi. Så framåt tresnåret - förutsatt att jag inte är på universitetet då - kan jag höra det mjuka ljudet av inbromsande taxi, då inte vid uppsamlingsstället trehundra meter bort utan precis utanför grinden, och våra barn rullar ur bilen som Patsy och Edina i miniatyr. Den äldsta får ta sig själv till och från skolan så det här gäller bara två av barnen, men ändå..?

Småttingarna vande sig vid detta luxuösa upplägg redan efter två dagar och tycker nu att detta är fullt normalt. Va? Vavavava? Visste ni att det gick till så här på landet? Och inte konstigt att tjänstemännen i storstadsmiljö måste jobba halvt ihjäl sig för att marginalskatta upp pengarna för att bekosta detta? Är ingen upprörd?

Tre av mina barn
Mvh/
FruEfficientBadass, som skulle varit upprörd om det inte vore för att det är ett sjukt bekvämt upplägg.

19 kommentarer:

  1. Alla barn ska ha rätt att ta sig till skolan med skjuts oavsett var de bor. Däremot kanske det vore mer ekonomiskt med en gemensam skjuts hem också såvida inte barnen slutar på olika tider. Amen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så trodde jag att det var - en buss dit, en buss hem. Men ej!

      Radera
  2. Ja detta är välfärd som jag gärna är med och betalar för. Landsbygden ska leva, och det är bara bra om kommunen hjälper till med saker som skolskjuts, för att spara på transporterna. Det finns ju folk med yrken där man börjar vid 6 eller har jobbat natt och hur skulle annars barnen ta sig till fritids/skolan? Det är nog få barnfamiljer som bor på landet och inte har bil, så ta sig till skolan borde de flesta kunna göra men det blir lätt opraktiskt (om barnen går i skolan i en stad, och jag jobbar i en helt annan i motsatt riktning t.ex.). Sen att man kör hem med taxi låter lite korkat måste jag säga. Ha tre tider när det går buss hem t.ex. vid 1, 14,30, 15,30? Beror såklart på hur många som totalt åker buss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, bussen betalar jag gärna för men taxi känns onödigt. Skolan borde kunna underlätta genom att ha ungefär lika långa dagar för alla barn.

      Sen tycker jag nog iofs att 300m är i minsta laget. Ett par km borde ungarna kunna gå, även i djupsnö. Men det kanske bara var fruEB-barnen som råkade bo så nära uppsamlingsplatsen?

      Radera
    2. Ja, det tar ju hänsyn till att vi är VIP. De andra barnen får gå över myren.

      Radera
    3. MinA föräldrar började jobba 7 respektive 6.45 4 mil bort när jag växte upp. Skolskjuts var absolut nödvändigt och de hade absolut aldrig kunnat lämna oss på skolan (om inte 3 h väntan utanför skolbyggnaden räknas som lämpligt). Så tror inte alla kan lämna faktiskt. /Frihetsmamman

      Radera
  3. They see me rollin´ - they hatin´

    SvaraRadera
  4. Skolskjuts fanns i alla fall i Sthlm när jag gick i skolan för länge sedan. Skjutsen var i form av gratis SL kort så de som bodde långt bort kunde åka tunnelbana. Stör mig inte nämnvärt på taxin. Det är nog flexiblare att kunna åka kommunalt vart man vill om man ska göra nåt efter skolan.

    SvaraRadera
  5. Jag tänker att de finns andra väldigt onödiga utgifter i stad och landsbygd som man kan vara upprörd över istället.

    En chef jag hade ville inte att hennes teling skulle åka skolskjuts (utanför stan, i en sovby) så hon hämtade varje dag själv. Barnet fick inte heller åka med vänner och hans au pair. Det man missar då är att fler bilar måste röra sig utanför skolan och att det blir en farligare miljö för barnen. Sånt blir jag upprörd över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det man missar då är att fler bilar måste röra sig utanför skolan och att det blir en farligare miljö för barnen." Jotack, minns SUV-trängseln utanför skolan i dussinförorten. En plåga för alla inblandade.

      Radera
  6. Åkte skolbuss under 12 år på 70 och 80-talet. Dock med skillnaden att det aldrig var taxi och att busstiderna inte anpassades, några dagar i veckan (ffa på höstadiet och gymnasiet)fick man vänta typ en halvtimme-timme på bussen. Skolskjuts är lysande bra använda skattepengar både ur trafiksäkerhets och miljösynpunkt. otyget med skjutsande föräldrar (nu menar jag inte de som MÅSTE skjutsa, utan de som gör det ändå) är varken säkert eller miljösmart.

    SvaraRadera
  7. Så är livet på landet! :-) Det är en bra service som underlättar mycket när barnen inte vill/får gå på fritids längre och man bor som man gör!

    Åkte själv skolskjuts på 80-talet (en period med taxi, vi var inte så många åt samma håll) och mina barn gör det med nu fast bussar. Här har skolan anpassat tiderna efter skolskjutsen och de går hem vid 2 tillfällen på em.
    //Vera

    SvaraRadera
  8. Måste kännas skönt att känna att era barn kommer hem från skolan tryggt. Det verkar hända så mycket nuförtiden, och ni som bor utanför städerna är ju även ni drabbade. Är glad för din skull FruEB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det var en ironisk blinkning till att jag numera läser journalistik, för jag antar att alla som läser blögga vet att jag inte tror att det händer mer nu än förr. Men det braskas mer i media och återrullas i sociala mediers kaleidoskop.

      Radera
    2. Åhåå, så det är den s.k. "anmälningsbenägenheten" som gått upp med andra ord. Jo, mina föräldrar sa just det att de hade tur som klarade sig med livet i behåll när det sköts och sprängdes i Stockholms gator och torg på 50-talet. Har däremot inte lyckats få dem att berätta vilka sorts lås de hade på sina cyklar eller hur det kom sig att de inte hade några hemnycklar på sig fastän deras föräldrar inte var hemma. Just nu slog det mig hur det kom sig att det vara många barn på 30- och 40-talet som gick barfota, någon hade naturligtvis stulit deras skor när de lämnade hemmet för att ta sig till skolan. Det måste jag höra hur diskussionen gick kring matbordet mellan mina föräldrar och mina far- och morföräldrar. Det får bli morgondagens ämne när jag träffar dem imorgon.

      Radera
    3. Och i och med att de var extremt omvärldsorienterade och läste VARJE lokaltidning i hela landet så hade de extremt bra koll på alla skjutningar med mera i hela landet. Nyheterna fokuserade även på detta då.
      Så det blir intressant med den återkopplingen vad deras minne var och inte titta på statistiken.

      Radera
  9. Min grabb åker också taxi hem från skolan, buss dit. Det här är egentligen en busstur men bara om någon behöver åka = man måste ringa 3 timmar före utsatt tid och säga att man ska med. Hittills har det varit antingen bara han eller han och en annan person och då blir det taxi vilket blir billigare än buss. Skulle däremot 15 pers beställa turen blir det buss. Tycker att det är ett smart system. Inte så flexibelt dock för en 17-åring som inte alltid vet om han ska hem direkt efter skolan, men brukar vara okej att avboka i ömmande fall.

    SvaraRadera
  10. Antagligen så har bolaget som vunnit upphandlingen om skolskjutsen ett kombi buss- och taxibolag. Då planerar och styr förstås detta bolag själva sina resurser och hur de används bäst. Och eftersom bolaget vann som lägsta budgivare så är det fortfarande den billigaste lösningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är UL (Upplands lokaltrafik) som väl är landstinget. Taxin har de troligtvis upphandlat.

      Radera