Bliv först med det senaste

Jag läser inte bara två veckor gamla Di. Ibland rotar jag upp en gammal Hemmets Journal från 40-talet också och där kan man lära sig mycket om mänskligheten. Bland annat att 40-talsmänniskan var rätt klok. Jag förvånas över framsyntheten i exempelvis frågespalterna om barnuppfostran. Eftersom jag på 70-talsmanér fick min beskärda del av Elsa Beskows sagoskatt trodde jag att den huvudsakliga arsenalen i verktygslådan var riset, och då menar jag inte Uncle Ben's, men icke. "Om Edert barn inte frivilligt berätta vad som tynger honom (pre hen), umgås under lättare former utan samtalstvång och se vad som kan titta fram". Så vist!

Andra intressanta lärdomar är hur man trevande, i marknadsföringens början, formulerade annonser. Jag har valt ut en favorit men låt mig först ge er en påminnelse om vad marknadsföring vill ge för kundlöfte:

1) Att få ligga
2) Att få ligga
3) Att få ligga*




Sportskjortan som blivit en Stor - succé
En efterfrågan, som slår alla rekord, röner vår Honolulu-skjorta på sida 85 i nya katalogen. Den är av smidig mercelin med tryckt fantasi-mönster och motiv från Söderhavsöarna i klatschiga, djärva färger: gult, mörkblått, rostbrunt, grönt, vitt. Mönstret har hemförts direkt från Hawaii och har blivit sista, stora skriket. Modellskuren, korta ärmar, snörning i halsen. Bliv den förste på Eder ort: köp det nya medan det är nytt! Skriv idag! A.-B. Oscar Ahrén, Stockholm.


Jag kommer osökt att tänka på nedan film och David Attenboroughs lakoniska kommentarer runt två minuter in: "Very impressive, but noone is watching". Wuhuu, trots att han tagit på sig Hawaiiskjortan...


Det som är så härligt med gammal reklam är att den inte ens försöker att vara subtil. Det är liksom pang på rödbetan: Bliv den första på Eder ort, underförstått: Om du ska ha en chans mot de andra hanarna i ditt hägn är det bäst att du ligger i framkant i något extra färgstarkt och nytt. Idag hade en motsvarande marknadsföring nog saknat text och istället bakat in budskapet i en bild, ungefär så här:


Bara en enkel tag line: "Easy dressing for the self made man". Hade avsändaren varit helt fokuserad på att förse mottagaren med ett plagg enbart i syfte att ge hen skydd mot värme/kyla/public shaming, hade det varit lämpligare att ge produktinformation av typen "Quality materials", "Organic cotton", "Petite sizes" etc. Men avsändaren har förstått att mottagarens primära intresse är detta: Får jag ligga? Och är det något kvinnor går igång på så är det self made men för det betyder rikedomar. Rikedomar som kan användas till att trygga avkommans överlevnad. Och det vet mannen, för han har årtusenden av evolution bakom sig där de hanar som inte fattat hur de ska attrahera honor dött utan avkomma.

Innan jag får feministisk spanking i kommentatorsfältet vill jag förtydliga att det här inte är min egenhändigt formulerade åsikt. Det är bara en slump att jag ditchade clownen utan anställning (alltså, clown i bokstavlig mening) för min handelsutbildade make när det begav sig. Jag bygger detta antagande på det man kommit fram till i evolutionspsykologin, exempelvis sammanställt i den här titeln, och gällde framför allt i mer primitiva eror. Tänk stenålder där ett stycke kött var bland det smartaste du kunde ge en hona i syfte att komma till eftersom köttstycket kunde torkas och sparas att ge till avkomman om 9+ månader (upptuggat i saliv då, fanns inte mixer på den tiden). Denna typ av parningsgåvor har sedan översatts i bland annat dyra smycken och snittblommor.

Ju tidigare du lär dig genomskåda reklambudskapens primitiva budskap, desto snabbare frigör du dig från vår consumer sucker-kultur och blir rik. Vi har marinerats i reklambudskap under en så stor del av våra liv att vi ibland inte ifrågasätter dem och deras bakomliggande motiv. Vilket, för att vara tydlig, enbart handlar om en sak och en sak allena: Att förflytta pengar från ditt konto till deras. Och för att göra det trycker avsändaren på dina biologiskt förprogrammerade knappar. Inte minst gäller detta reklam för skönhetsprodukter för kvinnor som syftar till samma punkter 1-3 som beskrivna längst upp i detta inlägg. Jag vet, för jag har en magister i marknadsföring och en informell magister i consumer suckerae.

Är du bra på att distansera dig från kommersiella budskap?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Vän av ordning kan kanske invända att det även finns andra motiv i marknadsföringen, exempelvis "status" eller "grupptillhörighet" men det man kanske missar då är att såväl status som grupptillhörighet handlar om att i slutänden få ligga.

12 kommentarer:

  1. Att politiska budskap/ideologier paketeras och säljs in på samma sätt som kommersiella har väl knappast undgått någon. "Löftet" om att få ligga är dock svårare att uppfylla för politiker än att lagstifta om än det ena, än det andra. Besvikelsen över att det alltmer förbättrade samhället i stället i praktiken verkar ge färre liggmöjligheter i syfte att hitta en partner att bilda partnerskap och få avkomma med blir en svår krock med verkligheten.
    Inte undra på att människor känner sig svikna och bedragna, i det kommersiella fallet kanske det spelar mindre roll för frustrationen verkar alltid kunna dämpas med mer konsumtion, men vad gäller den politiska sidan leder denna frustration till värre och djupare problem. Fast vissa verkar försöka bota det genom att ösa på med mer politik, samma angreppssätt som på kommersiella sida alltså, men utsikterna att lyckas lösa, eller dämpa, den politiska löftesproblematiken är i princip omöjlig.

    SvaraRadera
  2. Kan vi inte sälja in FIRE som ett sätt att få ligga? Jag tänker i stil med att du kommer ha så mycket tid över så du hinner ligga. Du och partnern går hemma mycket tillsammans så ni kan ligga en vanlig tisdag vid lunch. Du oroar dig inte över din ekonomi så du är avslappnad och vill ligga. Dina pengar jobbar åt dig, så du behöver inte jobba, istället kan du ligga.
    Kommer ni på fler anledningar till varför Fire-anhängare får ligga mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att de har pengar höhö.

      Nämen bra grej. En ny USP på FIRE.

      Radera
  3. Åh, dessa underbara gamla veckotidningar! :) I mina föräldrars (numera saligt insomnade, ingen har övernattat där sedan 1987) sommartorp finns (eller åtminstone fanns, det var ju det där med 1987) en gedigen samling gamla Hela världen.

    En tidning som inte längre finns kvar, men som bland all härlig reklam även rymde ett antal noveller och mycket mer. Bland annat hade de i varje nummer en tävling: "Liknar ni denna flicka?" och så var det någon bild på någon Hollywoodsnyggning eller så.

    Sedan var det upp till var och en av (de i jämförelse troligtvis något mindre glamourösa) läsarna att rota fram ett foto på sig själva och skicka in till ovan nämnda publikation.
    Helst ett där man kunde se en likhet med kändis-snyggningen. För i så fall kunde man vinna 10 kronor! Eller rentav 25, och man var den som ansågs allra mest lik!
    För oss idag låter det förstås som småsummor, men med tanke på att ett exemplar av Hela Världen kostade 15 öre (om jag inte missminner mig, det var ju det där med 1987) så var det förstås en inte helt föraktlig summa.
    Ack ja. Dessa ljuva minnen... /Kerstin *trogen läsare av din blogg som hon gillar skarpt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag börja med, en "liknar-ni-denna-flicka-tävling" här på bloggen. Men kanske mer FIRE-compliant: "Liknar er capsule warderobe denna?"

      Radera
  4. Hehe. När jag i kommentaren här ovan skriver att tidningen "inte längre finns kvar" menar jag alltså att den inte längre finns kvar på marknaden. (Även om jag lite högre upp i kommentaren också påpekar att jag inte ens vet om ifall den finns kvar i sommartorpet.)

    SvaraRadera
  5. Tänkte att mycket reklam handlade om att bli omtyckt och accepterad, inte att få ligga. Det är så mycket enklare att få ett ligg än att bli omtyckt! Vill inte ens ligga då man kan bli med barn även om man skyddar sig. Men är ändå väldigt mån om att vara så snygg som möjligt. Då gillar jag mig själv ännu mer och andra gör det också och man kommer in i en trevlig god cirkel. Att bara få ligga är lätt nuförtiden.

    K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om din observation, själva ligget är väl rätt enkelt i Tindertider har jag hört från EN KOMPIS.

      Radera
  6. Min fru och jag är gift de senaste 15 åren och har en vacker 12-årig dotter. Under hela det har varit ett kärleksförhållande och jag älskar verkligen ingen mer i världen än jag älskar henne.

    Vi hade ett tufft liv i början med ekonomiska problem men vi har nu passerat dessa och lever faktiskt ett mycket bekvämt liv under de senaste 5 åren eller så. Vi tillbringar mycket tid tillsammans och hade verkligen nollproblem tills för ett år sedan.

    I juli förra året åkte vi till ett hotell för en helg och när vi kom tillbaka, erkände min fru att jag grät att hon hade börjat röka. Jag reagerade väldigt dåligt (nu inser jag) och försökte pressa henne att sluta, alltid för att jag bryr mig. Det senaste året hade vi 6 incidenter där vi hade stora slagsmål alltid av samma anledning. Eftersom hon inte skulle röka i huset röker hon på jobbet. Under helgerna besökte hon en flickvän som bor bredvid vårt hus där hon skulle åka i en halvtimme för att röka.

    Våra helger blev stressade på grund av hennes nya vana och för en månad sedan plockade hon upp sina saker, hyrde en lägenhet och flyttade dit. Jag var ute med min dotter när det hände och när jag kom hem och såg hennes saker saknas kollapsade jag i princip. I 2-3 veckor gjorde jag alla misstag med att tigga och gråta men hennes hjärta var så härdat att jag inte kunde tro hur hon behandlade mig.

    Förra veckan bestämde jag mig för att semestra med min dotter. Min fru har inte kontaktat mig alls under den senaste veckan, men kontaktar vår dotter morgon och natt genom att skicka henne, jag gjorde allt jag kunde för att få henne tillbaka men vet hur ... just för 2 månader sedan var jag igenom en artikel online innan ooi såg en kvinna som delar några nyheter om en mäktig man som hjälper henne att få fred hemma, jag var så imponerad av vittnesbörden och jag bestämde mig för att försöka .. Jag förklarar alla mina problem för läkaren ALAM .. han lovar att hjälpa jag och han gjorde som han lovade, se min fru är tillbaka och tigger, hon har till och med slutat röka..kanske hans namn beröm .. för mer information kan du kontakta honom för hjälp om du har problem i ditt hem .. e-post dralahalah @ gmail.com eller ring whatsap + 2348115720823. Tack för att du delar min berättelse med mig.
    e-post dralahalah@gmail.com ring eller whatsapp: +2348115720823

    SvaraRadera
  7. Jag är så upphetsad att min bröllops äktenskap har återställts, mitt ex hus är tillbaka efter att han lämnat mig och mina två barn, för en annan kvinna, jag var så lycklig att träffa DR ALAM, hur han hjälpte många människor att få fred till deras hem, JAG KONTAKT HEM FÖR HJÄLP, DETTA ÄR HUR HJÄLPAR MIG ATT FÖR FRED TILL MITT HEM KAN HANS NAMN VÄRA OCH HONORAD .. EN STOR TACK TILL HOM EN GÅNG MER. DE STÖRSTA I VÄRLDEN. Och om du är här, har du detta problem, vill du att ditt EX-HUSBAND KOMMER TILLBAKA TILL DIG DONT CRY NOMORE LÖSNINGEN ÄR HÄR KONTAKT DR ALAM E-post dralahalah@gmail.com eller ring eller whatsapp + 2348115720823 tack.

    SvaraRadera
  8. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera
  9. ⁣Ahojte, všetci, pozornosť! Ak niekoho milujete a záleží vám na tej osobe, urobíte všetko pre to, aby ste boli s tou osobou, moja bývalá priateľka ju tak veľmi milujem, keď sme ich rozišli, nikdy o nej neprestávam myslieť, musím urobiť niečo, aby som ju dostala späť, to bolo, keď som začal čítať články o tom, ako sa vrátiť späť milenec, to bolo, keď som videl doktora Lomi, koľko ľudí hovorí o tom, ako privádza späť svojho milenca, kontaktoval som doktora Lomi na WhatsApp, vysvetlil som mu všetko a obsadil kúzlo na moju bývalú priateľku, ktorá mi ten istý deň zavolala a začala mi prosiť, a dnes sme opäť spolu, miluje ma a chichot ma viac, ako predtým, kontaktujte doktorku Lomi dnes na WhatsApp čísle +2349034287285 alebo môžete mu poslať e-mailom; lomiultimatetemple@gmail.com je to najlepšie kúzlo, ktoré môžete kontaktovať kvôli pomoci..

    SvaraRadera