Learning Fee

En morgon i slutet av maj låg jag i sängen och drog mig och i brist på annan stimulans gick jag in på de två äldsta barnens konton för att se vad de sprätt iväg sina små månadspengar på. Mellanbarnet hade småposter på 10-30 kronor, samtliga till olika second hand-butiker och enstaka kiosker, d.v.s. helt tweenie-compliant. Men hos äldsta barnet, the money hoarder, hade det dragits 900 kronor till något med det suspekta namnet "Skillshare". Orkar inte gå in på vad de sysslar med, klicka här om du vill veta mer och bli lurad. Barnet hade givit sina kontouppgifter för att få tillgång till två gratisveckor utan att fatta (läsa) att det dag 15 skulle dras en hel årsavgift i förväg.

Vad är skillnaden mellan en seriös webbtjänst och en oseriös? Jo, Netflix, YouTube premium, Spotify etc. drar en mindre avgift månadsvis med möjlighet att när som helst säga upp tjänsten. Företag som Skillshare och de där ukrainska ritmallarna vi sprätte iväg femsiffrigt på för ett par år sedan, tar betalt kvartal, ibland ett helt år i förväg. Min femtonåring var förtvivlad - där rök nästan hela saldot. Plus att tjänsten verkade usel och ännu inte använts, bara legat där. Om "Skillshare" varit lite blurriga med sina betalningsvillkor (låg i vanlig ordning inbäddat i spaltmeter av pytteliten text) var de väldigt tydliga med sina återbetalningsvillkor. "No refunds of premium membership fees. Or any other fees." Assh*les. När jag avslutade abonnemanget fick jag frågan: "What have you learnt today?" och då, lyssna på min gruvliga hämnd, skrev jag: "Not to use this scam app ever again". MOHIHAHE nu kommer de allt ligga sömnlösa. NOT! Det här är ju deras affärsidé och min sura kommentar hamnar säkert på "hit list" på kontorets great wall of success på ännu en sucker vars barn godtroget gått in i en fri testperiod.

Jag förde omgående över 900 kronor till mitt barns konto igen och sa som det var: Ja, det här suger. MEN! Se det som en learning fee. Mindre nogräknade företag på Das Interwebz, d.v.s. typ alla som skramlar med fria testperioder och inte är världskända och riktiga bolag, kommer att vilja lura dig. Det är utgångsläget. I framtiden, avstå. Och om tjänsten verkar helt oemotståndlig, läs noga igenom användarvillkoren, låt mig och pappa hjälpa dig om du vill. Men lämna aldrig ut dina kortuppgifter till ett företag som inte känns hundra procent seriöst och har en riktig affärsidé. Och jag såg att polletten trillade ner innanför de rödgråtna kinderna snif.

Detta inträffade dagen efter att jag lyssnade på min nyfunna hatkärlek Spark Joy Podcast och ett avsnitt där en gäst berättade om garderobsrensningar och hur hon såg sina garderobsmissar inte som misstag utan som "learning fees". Exempelvis den jättesnygga röda klänningen som trots perfekt snitt hängt oanvänd i två år. Varför? Hon klär inte i rött. Lärdom: Köp aldrig mer rött. Och ge bort klänningen. Eller: Ett par assnygga Pradaskor på rea. Men ½ storlek för små, därmed aldrig använda. Lärdom: Köp aldrig skor i fel storlek, oavsett deal. Just de här skorna hamnade sedan i skyltfönstret på den lokala typ Myrorna och hon erfor varje gång hon passerade inte nederlag, nej nej, utan glädje: Se, mina skor hamnade i skylten! Och nu kommer de att komma till glädje både för någon med något mindre fötter SAMT välgörenhetsbutiken. Totalt skifte i attityd. Den stora bonusen för hennes del är två: Mer rymlig, ändamålsenlig och inbjudande garderob. OCH hon har lärt sig att aldrig mer begå samma misstag. För begraver du misstagen längst in i garderoben och låtsas som att de inte hänt, kommer du att gå i samma fälla om och om igen vilket i slutänden kommer att kosta dig mångdubbelt mer. Och skornas värde är ju redan nere i botten eftersom du köpt dem, det är ju inte så att de på något magiskt sätt får tillbaka pengarna bara för att du plågar dig i dem ett par gånger per år. Möjligen kan du sälja dem för en bråkdel av inköpspriset, men du kan lika gärna passa på att känna dig god och ge dem till välgörenhet.

Jag har säkert jättemånga exempel på learning fees från mitt liv. Grejen är att jag inte på rak arm kan komma på dem, troligtvis för att jag i samma sekund som jag rått bot på mitt misstag genom att göra mig av med dem, även valt att inte ägna mer energi och tankekraft åt dem. Vad jag vet är emellertid detta: Jag köper aldrig något som jag inte är helt säker på att jag älskar. Verkligen älskar. Är det kläder är kriteriet att jag vill ha på mig plagget samma dag och aldrig kliva ur det. Gäller det tjänster ska det väääldigt mycket till innan jag signar upp på något. Tog exempelvis två testveckor HBO här i våras. Men efter en dryg veckas bulimisk seriekonsumtion kände jag bara: Okej, ännu ett lass serier som aldrig tar slut och vars dramaturgi initialt känns nydanande men efter ett tag mer och mer liknar den i Lost, med enda syfte att hålla mig fokuserad länge nog att gå in i nästa betalperiod så nej tack.

Har du några learning fees att dela med dig av? Snälla snälla snälla?

Mvh/
FruEfficientBadass

34 kommentarer:

  1. Ja herregud... Såna där prenumerationstjänster kan bli vansinnigt dyra. Jag prenumererade på en samlartjänst vid ett tillfälle, där det kom en "pryl" varannan månad som skulle vara exklusiv (vilket den var, men jag fattar ändå inte vad jag skulle med det till så här i efterhand). Det var dock vansinnigt många dolda avgifter, dyr frakt och dessutom tull (!) i Sverige. Kombinerat med strul med försvunna paket var det en lättnad när året var över och jag inte förnyade prenumerationen. Den kostade måååånga tusenlappar. Men jag försöker tänka att det var droppen som fick mig att börja rensa ut mina samlargrejer. Jag är långt ifrån klar, men oh vad pengarna bara rullar in! <3

    /Fri2032 som fortfarande inte har tillgång till sitt konto.

    SvaraRadera
  2. Betala för gym. Jag går inte dit, abonnemangen avslutas aldrig automatiskt och det slutar med att jag har betalat 1800 spänn per träningstillfälle. Nu är det hantlar och löpband hemma som gäller. (Jag använder inte de heller mer än i intensiva ryck då och då, men de står i alla fall inte och tickar pengar varje månad.)

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Drygt, men fint avslut på historien iaf. Hoppas ett ljus gick upp för dottern. Några learning fees som jag spontant tänker på:
    - Köpte ny bärbar dator för 8 år sedan, en HP. Var trög från start och rackade ihop redan efter ett år. Köpte då en MacBook som fungerat felfritt i nu 7 år. -> Köp kvalitet!
    - Gymkort... hua, efter senaste medlemsskapet på Sats kommer jag tänka efter både en och två gånger innan jag signar upp mig igen. -> Kognitiv dissonans!
    - Felköp kläder har jag också gjort flera gånger, typ lite för stor/för liten och därmed ej använd. -> Köp bara sånt som verkligen passar!
    - Felköp cykel av märket "Peak". Visst var det ingen märkeshoj, men den såldes på etablerad cykelbutik och verkade bra. Skiten rostade ihop första året och såg förskräcklig ut. Köpte då en ny kvalitetshoj från svenska Nishiki som nu är inne på 6e året och ser fortfarande i princip ut som ny. -> Köp kvalitet!
    - Har köpt grejer från onlinebutiker utan att kolla villkoren så noga. Tex dyr och omständig returfrakt. Kollar nu alltid noga och går ej bara på pris, utan helheten. -> Sluta vara ignorant!
    - När jag signar upp abonnemang lägger jag alltid in förfallodatum direkt i kalendern så jag kommer ihåg att säga upp. Tex tidningsprenumeration, gått på några minor där. -> Sluta vara ignorant!
    - Missat att förhandla om bolåneräntan när rabatten gått ut, vilket kostat onödiga räntekostnader några månader. Blir snabbt tusenlappar. -> Sluta vara ignorant!

    /QQ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Legge forfallsdato i kalenderen! Wow! Hvorfor tenkte jeg ikke på det?
      For meg handler de verste læringskjøpene om for snygga klær. Egentlig behøver jeg ikke mer enn 1 jeans + svarte klær: 6 topper i varierende varmeevne, 1 kjol (skjørt), 2 ulljakker (ny og gammel), converse, jobbsko og vintersko, dessverre/tyvärr må jeg vel si. Dette betyr at 99% av mine klær ikke blir brukt/anvendt, tankevekkende synes jeg. Sånn sett er min blå Tiger ull/ylle blazer et læringskjøp, hvor mye jeg enn elsker den <3
      Fantastisk blog - herlig bloggpost ;)
      /Ann

      Radera
    2. Håller med, bra med förfallodatum. Så många bra tips där QQ och jag skriver under på dem alla.

      Radera
  4. Ja, på den tiden man hade bolån var det ju varje gång rabatten hos SHB gick ut en learning experience, och det gjorde den ju efter ett-ettochetthalvt år sådär. Ner till banken till den lismande banksäljaren i bankpyjamas och tittade storögt på alla deras fantastiska produkter de "erbjöd". Tillfällig slutsats var naturligtvis att amortera, att förlänga rabattperioden och sedan flytta bolån till ett ställe där rabatten redan var inbakad och inte förföll godtyckligt.

    Learning fees när man tittade ut genom fönstret och såg verkligheten istället för att lyssna på mediernas rapportering.

    Learning fees när man ser att samma varor som hos ICA för rika kan köpas för ca 30% lägre pris hos Willys.

    Att hålla sig i den lägre priskklassen vad gäller smartfåns då teknikutveckligen slår igenom snabbt (mindre är fem år) så efter den tiden är en ny apparat både bättre och vanligare billigare (och den gamla hopplöst trög eller ickefungerande)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ner till banken till den lismande banksäljaren i bankpyjamas och tittade storögt på alla deras fantastiska produkter de "erbjöd"." haha exakt...Diskrepans marknadsmaterial och reell produkt.

      Radera
  5. Missade att lägga in alla CSN-betalningar direkt när avierna kom. Således blev en betalning försenad och då ville de ha 450(!) kr i påminnelseavgift. Det sved kan jag lova.
    Skämdes lite och sa inget till sambon. Sambon är duktigare än mig på att ha saker på autogiro, så han borde ju inte råka ut för samma sak tänkte jag. Månaden efter så hade sambon för lite cash på kontot när autogirot skulle dras. 450 kr igen! Suck och dubbelsuck.
    Men nu har vi nog lärt oss något...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där. Man jag hade två lån så jag fick dubbla påminnelser.

      Betalade senare av lånet. Betalade då vad som var kvar på årsbeskedet. Men betalade i februari. CSN ville ha ränta för de månaderna. Så året efter var jag tvungen att betala 18 kr...plus expeditionsavgift så klart, om 150 kr eller vad det var. Skönt att slippa CSN sedan dess i alla fall.
      //VA

      Radera
    2. CSN är så nära maffia man kan komma i vårt land.

      Radera
  6. Fel kläder vid "snabba" hantverksinsatser har ju nedgraderat en hel del plagg alldeles för tidigt. Vilket osökt lede mig in på förra inlägget. Jag är mycket mer märkes-kinkig med arbetskläder än med jeans och tröjor.

    Använt Klarna som tredjeparts betaltjänst. Undviker Klarna så got det går.

    Skaffade tre barn. Det blir inte fyra.

    //Ingolf








    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyr learning fee med tre barn...Gällande Klarna håller jag med. Fick av oklar anledning paket skickat till Stockholm förra veckan, trots att jag bara använt Hudikadressen i allt Klarna-relaterat i ett år nu. Hatar Klarna och deras "köpupplevelse" (som går ut på att man är fast med Klarna och att pengar hux flux kan dras från något Quick Pay-konto eller vad de nu hittar på). Otydligt, flummigt och självgott.

      Radera
  7. Personen som gått journalistutbildningen och som inser när det är dags att söka jobb att det är fel på minst två sätt: han är man och han är vit (källa: kvartal.se)

    SvaraRadera
  8. Gymkort som betalas ett år framåt är ingen höjdare i Corona-tider. Första månaden gick de snällt med på att spärra kortet för användning och sedan förlänga en månad. En och halv månad senare var de inte alls samarbetsvilliga. Däremot hade det inte varit ett problem om jag betalat med autogiro.

    Kombinera det med sunkiga gym i min närhet så lär jag inte precis stå i kö för att köpa ett nytt kort i oktober.

    Dyra internetbaserade kurser som inte genomförts är en annan sådan grej.

    Bilen som jag trodde jag inte kunde leva med tills jag insåg att mina besök på Ica och Coop kostade mig ca 1000 kr per gång för det var det bilen oftast användes till på slutet.

    Inköp av slalomskidor när jag bodde närmare fjällen. Antal åk kan nog räknas på fingrarna. Det hade varit bättre att hyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gym och CSN är så nära maffia vi kommer i vårt land.

      Radera
  9. Att tro sig gjort en smart grej och köpt årskort (innan höjningen) på sl som nu vart oanvänt två månader... Två månader är ju iof besparingen från att köpa månadskort hela året men ja, lär ju inte kunna användas mkt framöver heller. Nä max kvartalsköp framöver, man vet tydligen aldrig vad som väntar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så försiktig så kan inte komma på nåt! Tar så väldigt lite risker och tänker mig för hela tiden och så länge att mycket inte ens blir testat, köpt, eller gjort överhuvudtaget! Man har väl förlorat en del på det, men missade okända chanser till vinst är inte att betrakta som en förlust.

      Den största missen är kanske att man inte lär mig något nytt. Learning fee är inget som man kan betala i förskott nämligen, och jag vill helst bara betala i förväg eller i samband med ett köp. Riktiga lärdomar däremot kommer på omvägar och senvägar och priset är dolt tills räkningen dyker upp.



      K.

      Radera
    2. Klokt sagt K - att riktiga lärdomar faktiskt kostar men ger något å. Vem var det som sa: Keep making mistakes, but only new ones?"

      Radera
  10. Och trängselskatten! 500 kr i påminnelseavgift på 15 kr och även 500 kr om den blir en dag sen. Hänt några gånger.

    Så mycket jag köpt på Tradera och tänkt att jag gjort kap men så har kläderna inte passat så totalt har alla inköp där säkert varit till mer än inköpspris per vara - gillar tanken men för mig funkar det inte riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. AAARGH trängselskatten, hade förträngt den jäveln. Har också gjort det där. Okej: Gym, CSN och Transportstyrelsen är så nära maffia vi kan komma i vårt land.

      Radera
  11. Har många egna som jag förträngt. Men en vän, hujedamig.. Det här var tidigt 2000-tal när en stor skrivare kostade som en fabriksny Volvo. Hen tog den på leasing, 3 år kanske..? MISSADE att säga upp leasingavtalet när den var slutbetald och åkte på att betala hela skiten EN GÅNG TILL. Alltså den lärpengen sved även för oss som stod bredvid.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha hur är det ens möjligt? Om den var avbetalt? Detta måste gå till historien som en av de dyraste learning feesen evva. Tänker på fabrikslokaler/industribyggnader. De hyrs ju också ut i långa kontrkat, 3-5 år minst. Tänk dig att vara den på firman som glömt ha koll på dessa datum...huvva.

      Radera
  12. Är tydligen bara jag som inte haft problem med Klarna! Smidigt att betala men jag nappar aldrig på deras erbjudanden och betalar så fort jag fått varan.

    Inga stora fadäser har hänt här annat än någon påminnelseavgift men jag fick återigen konstatera att erbjudanden ska vara med sänkt pris och inte att de skickar med en annan vara när man beställer till ordinarie pris. Lensways gratis-solglasögon är ju mycket fulare i verkligheten än på bild. Gör om gör rätt, jaga de billigaste linserna och köp dem och inget annat innan det blir kris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller problem med Klarna dock brukar jag oftast använda deras kortfunktion så faktura kommer endast från DN.

      Radera
    2. Jamen det var ju med kortfunktion, skulle aldrig drömma om att nästta mig in i deras maffialiknande avbetalningssystem. Det är när jag ska fylla i adressfält det blippar tillbaka till min gamla adress hela tiden.

      Radera
  13. Det där med att beställa kläder på nätet... Förr (typ 80-tal och tidigare) när folk beställde på postorder från katalog så hände det väl att man kanske fick fel storlek, men kvaliteten var ok.
    Nu, tonåringarna tittar efter en snygg tröja och hittar en. Man får kolla jätte-jättenoga vilken sorts storlek det är (barnen, som är av normal tonårig kroppsbyggnad kan ha allt mellan 32 och 44 I SAMMA PLAGG), man kollar ännu mer jättejätte-noga i alla vinklar som fotot är taget (hur ser det ut bakifrån, varför visas det så sällan?). Av nån anledning så står priserna i pund ("kolla upp om det är nån tull eller frakt"), men till slut är vi överens, jag med visst motstånd, att ok den köper vi.
    Har man tur så levereras det tidigare än 8 veckor (glöm skolavslutningskläder och halloweenutstyrsel alltså). Paketet är pyttelitet och får plats i brevlådan, men måste ändå hämtas ut på fjärde närmsta poststället.
    Hem och öppna paketet... Den där tröjan som var jättefin på bild, även bakifrån, är.... gjord i nån tunn, sladdrig polyester. Som bara tål handtvätt!!!
    Sen tillkommer krånglet att skicka tillbaka. Låter bli, för min timpenning på fritiden är värd mycket mer än var plagget kostar.

    Numera hatar även mina tonåringar att köpa saker på nätet.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Ja herregud postorderkatalogerna...det var alltså inte eoner sedan jag vid varje HM-katalog beställde kläder för en 3-4' till hela familjen. Jag ringade in vad jag vill ha med en PENNA, sen ringde jag upp ett 033-nummer med en FAST TELEFON och PRATADE IN MIN ORDER med en RIKTIG MÄNNISKA och någon vecka sedan gick jag och hämtade en jättestor kartong som barnen brukade bygga koja av när jag tömt den på plastpåseinslagna klädpaket. OMG...känns som ett annat liv (vilket det ju var).

      Radera
  14. Jag som tittar en del på olika youtubers har konstaterat att den vanligaste sponsorn på rätt många, eller v ä l d i g t många youtubers inlägg är Skillshare. De lägger tydligen sin marknadsföringsbolaget på att sponsra olika youtubers och riktar in sig på en yngre målgrupp. Kanske är mer lättlurade. Jag scrollar alltid förbi när de ska berätta om vem som sponsrar just det inlägget. Och påfallande ofta är det Skillshare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! That explains the trick Watson, för barnet kollar på YouTube ungefär 90% av sin vakna tid. Stör ihjäl mig att det funkar. Men som sagt - första och sista gången förhoppnignsvis.

      Radera
  15. Upptäckte för ca ett år sedan att jag i två års tid betalt 399 kr i månaden till bredbandsbolaget när min bostadsförening visst tillhandahöll bredband från comhem redan inbakat i hyran....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha TACK Kakan för att du delar med dig, vad ytterst surt.

      Radera
  16. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera