Frugal hårvård: Risvatten

För cirka ett halvår sen klippte 13-åringen hockeyfrilla på sig själv under en övernattning hos vän. Tänk ”biroll i Vi barn från Bahnhof Zoo”. Jag lyckades inte hålla god min utan körde hela "VAD-HAR-DUU-GJOOOORT" tills hon nästan började gråta och då fick jag dåligt samvete och höll tyst. 

Jag borde vetat bättre, nämligen att hennes frisyr var straff nog. För bara ett par veckor senare började hon klaga över att håret såg hemskt ut i sin hockeyfrillutväxt och hon har allt sedan dess sparat ut. 

I oktober fann jag henne sittande med sitt blöta hår i duschmössa och hon förklarade då att hon hittat ett recept på risvatten på nätet, ett vatten som på något mirakulöst sätt skulle få håret att växa snabbare. Detta har tung vetenskaplig grund i de så kallade "Yao-kvinnorna" från Guanxi-regionen i Kina, kvinnor som regelbundet sköljer sitt hår i fermenterat risvatten och som en följd därav har väldigt långt (ofta över 1,4 meter), skinande och icke-grått hår. Men så se då bara: 


Eftersom vi har en del läsare med medicinsk skolning passar jag mig noga för att låta påskina att jag tror att man med externa medel kan påskynda hårväxt. Däremot kunde jag inte låta bli att notera att min dotter, efter runt en dryg månads användning av risvattnet, fått en helt fantastisk glans och lyster i det annars av hårfärg och blekning avmattade håret. 

Dessutom verkade det som att kluvna toppar liksom...vuxit ihop? Jag kom på mig själv med att dras likt en fluga till en sockerbit kvällstid och kura mig nära henne i sängen bara för att få dra fingrarna genom hennes hår, varför jag bestämde mig för att själv pröva på.

Det finns, så klart, mängder med risvattenvideos på YouTube, exempelvis här, här eller här. Tydligen pågår det enligt flickorna i dessa videos en "debatt" kring hur man ska göra för det perfekta risvattnet vilket helt undsluppit mig, men min sammanfattning av det jag läst och kollat mig till är som följer:

Man kan göra det enkelt för sig (lägga sköljt ris i en behållare med vatten och skölja håret i det ett par timmar senare) eller man kan göra det svårt för sig (man fermenterar vätskan i två veckor). Nedan en beskrivning av vad jag gjorde efter att ha kollat några videos och pratat med 13-åringen:

1. Skölj cirka 2-3 dl jasminris ett par gånger (jasminris luktar mindre illa än andra sorter).

2. Lägg riset i en bunke med dryga litern vatten och massera det (eller vad säger man, knådar det?) i fem minuter.

3. Sila av riset och koka vattnet på låg värme i runt 10 minuter tillsammans med lite apelsinskal, mest för doftens skull vad jag förstår. Risvatten luktar inget vidare, särskilt inte efter fermentering. Man kan också ha i aromatisk olja av just den anledningen.


4. Låt stå i ett par veckor i kärl av typen syltburk. Kvinnorna i Guanxi-regionen ska enligt uppgift låta vattnet stå i flera månader. Här sker magi och proteiner och annat göttar till sig.

5. Applicera vattnet med hjälp av en blomvattenspruta och låt sitta (gärna under duschmössa som värmer och förhindrar dropp) i en halvtimme och skölj sen ur. 

6. Upprepa runt varannan till var tredje vecka. 

Jag ställde mig lite frågande till punkt 6. Om nu risvatten är så bra, varför inte göra det oftare? Men där är flickeflarnen eniga: För mycket risvatten kan totalförstöra håret så att det blir "övermättat" av protein och därmed få en nästan torr och halmaktig textur. Av den anledningen är det också viktigt att skölja ur, inte låta risvattnet sitta kvar som sista sköljvatten.

Det finns olika åsikter om huruvida man ska tvätta innan och/eller ha balsam efter att risvattnet suttit i. Jag valde en mellanväg nämligen att applicera och skölja håret med vattnet dag efter tvätt. Efter vettansköljningen använder jag inte balsam. 

Jag har nu testat två gånger med två veckors intervall. Jag kan inte påstå att håret vuxit snabbare men det trodde jag inte heller. Däremot upplever jag att det, precis som hos barnet, blivit glansigare. Jag har nu gjort en batch som står och fermenterar på strykbrädan och till Lucia åker den på. Det lär lukta unk men vad gör man inte för att vara fin i håret? Estimerad kostnad: 3kr/batch (räcker till 3-4 sköljningar).


Har du någon erfarenhet av risvatten?

Mvh/

FruEfficientBadass

45 kommentarer:

  1. Ska förhöra dottern om huruvida detta är ett allmänt samtalsämne, man vet så lite nuförtiden vad som rör sig i deras små risvattenhuvuden. Mest av nyfikenhet.

    Har alltså inte själv testat detta men det fick mig att tänka på min "Nopoo"-period för ett par år sedan. Rörelsen som går ut på att inte använda Schampoo, typ använd-som-helst-utom-schampoo. Jag gick helhjärtat in i projektet, trots det minns jag bara två av metoderna jag testade nämligen Rågvatten och Bikarbonat. Tydligen silade jag av rågen för dåligt för jag gick och plockade rågflingor ur håret i ett par dagar efteråt, folk trodde väl att jag hade psoriasis.

    Bikarbonaten fungerade fantastiskt, sedan skulle man skölja med äppelcidervinäger vill jag minnas för att neutralisera. Det höll jag på med i kanske två veckor tills jag upptäckte att håret började kännas risigt (obs, ej pga risvatten) och samtidigt råkade googla mig fram till att folks hår börjat ramla av. Ungefär där gick mina ambitioner i graven.

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns videos på folk som tappar hårtussar efter överbruk av risvatten å. Vilket fick mig ännu mer intresserad, då måste det ju vara stark skit. Vilket även Sparos kommentar nedan indikerar...

      Radera
  2. Har vi ingen kemist i församlingen som kan förklara detta?

    Misstänker att det finns någon helt logiskt och kemisk förklaring till varför håret blir mjukt.

    Jag minns biologi/kemi-lektionen när läraren förklarade hur permanent fungerade: att man genom kemi bryter upp bindningarna i håret, formar håret och sedan applicerar ny kemi som gör att bindinngarna blir låsta igen, fast i den nya formen. Helt magiskt och samtidigt så härligt med en logisk och kemisk förklaring.

    Och därmed förstod jag också varför håret som sedan växer ut efter en permanent inte är krulligt. En aha-upplevelse som fortfarande är väldigt levande i mitt minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Jag har faktiskt köpt hemanent i julklapp till 12-åringen, hon kämpar precis som alla rakhåriga med locktänger och olika verkningslösa preparat för att få lockigt. Som någon påpekar nedan: Viktigt att få ta sig igenom misstagen i ung ålder (hårexperimenten). Själv var jag kompakt kycklinggul i 14-årsåldern efter en hemmablekning.

      Radera
  3. Hjälp, jag hinner knappt tvätta håret på vanligt sätt. Är det detta man skall använda sin tid till när man slutar jobba?

    Kan man använda riset till matlagning efteråt? Känns som slöseri med mat som rest över halva världen annars.

    Jag gillar mitt gråa hår. Mycket snyggare än tidigare mellanblonda/råttfärgade. Kommer håret ändra färg?

    Så många frågor...

    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Är det detta man skall använda sin tid till när man slutar jobba?" Det är korrekt. Och blåsa hubbabubba.

      Tror inte att redan grått hår blir ursprungsfärgat, i så fall hade risvattnet varit världskänt. Avundas dig som förlikats (och börjat gilla) ditt grå hår.

      Radera
  4. Låter spännande och pyssligt detta! Ingen erfarenhet av risvatten, men jag använder hemgjort torrschampo av snålhets- och miljöskäl. Mina erfarenheter av tonårsdöttrar och hår är däremot stora (3 st) och min devis är: tillåt allt! Bättre att klara av alla luggar, hockeyfrillor, slingor och regnbågsfärger när de går i skolan, så kan de se vettiga ut sen när de söker jobb. Verkar ha funkat, 19-åringen är nu mycket nöjd med sin egen hårfärg efter att ha haft blått, ryskblont och mörkbrunt. 15-åringen klippte sig kort förra året och sålde sin 70-cm-hästsvans för 80 GBP, också ett tips till den ekonomiskt lagda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemgjort torrschampo alltså, vad är byggstenarna i denna genialiska komponering?

      Mvh Fumlan

      Radera
    2. Det finns gott om recept på internetz, jag tog 4/6 potatismjöl, 1/6 talk och 1/6 bikarbonat och hällde i ett saltkar från TGR. Strössla i håret och borsta, bra flottkontroll men ingen stylinghjälp annars.

      Radera
    3. Ah yes, Google i all ära, men renodlade tips från nöjda användare sparar både tid, pengar...och ingredienser. Olika hår kanske kräver olika recept, men nu har jag något att utgå ifrån!
      Tack så mycket!

      Radera
  5. Jag har börjat hälla ut det första vattnet jag kokar ris i sedan jag lärde mig att ris innehåller arsenik. Skulle kännas sådär att ha i håret. Om jag hade haft hår.
    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ris är ju så pass giftigt sägs det, går det inte lika bra med Kungsörnens närproducerade makaroner. Minns mina egna tonår, ansiktsmask enbart med honung, skulle hjälpa mot finnar, usch vad det blev kletigt. Gav mig på plitorna med morsans sollampa och blev helt sönderbränd. Någon dum kille sa att jag var tjock, då levde jag bara på filmjölk och morötter en längre tid och blev pinnig som ett benrangel./Elsa

      Radera
    2. Honung är ett fantastiskt naturmedel, men finnar tror jag inte det rår på.

      Radera
    3. Kan man verkligen ta upp arsenik genom hårbotten?

      Radera
    4. Bra fråga som någon annan får testa sig fram till. Med tanke på att det finns mediciner kroppen tar upp genom att man gnider in dem i huden känns det inte som någon omöjlighet.

      Radera
    5. Känns spontant värre att jag sedan 44 år äter riset utan att hälla ut första vattnet. Menar du - Sparo - att du sköljer riset innan kokning eller vad definierar "första vattnet"? Det brukar ju stå att man ska tvätta riset innan vilket jag konsekvent struntar i eftersom jag är lat.

      Radera
    6. Jag menar att jag först kokar upp ris och vatten. När vattnet kokar häller jag av det så gott jag kan utan att tappa ris. Sedan slår jag på nytt vatten och salt (vill ju inte slösa salt på vattnet jag häller av) och kokar tills riset är klart.

      I samband med att det framgick att just det märke jasminris jag hade hemma hade extra höga halter arsenik har jag för mig att någon förståsigpåare föreslog just detta.

      Radera
  6. Pre covidfrillan skulle jag inte läst detta inlägg. Nu med hår nedanför axlarna blir det högintressant :)

    SvaraRadera
  7. oh...aldrig hört talas om ! intressant. Det jag gjorde för några år sen var ricinolja i håret under någon haltimme. skulle få håret att växa. tyvärr var det så svårt att få bort så jag tappade lusten efter ett par ggr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här fast med olivolja (och där var syftet "glans" - vilket var mycket missvisande).

      Radera
  8. Jag kör med balsam-metoden enligt nopoo och det funkar fantastiskt. Tricket är att köpa ett billigt balsam utan massa silikoner och sen applicera rikligt och massera in i hår och hårbotten. Efter några veckors anpassningsperiod räcker det att jag tvättar håret en gång i veckan, har kört så i flera år och kommer aldrig använda schampo igen. Jag använder inga stylingprodukter för håret blir så glansigt och fint med balsamtvätt.

    //AK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så när du säger att du tvättar håret en gång i veckan menar du med balsam?

      Radera
    2. Ja precis. Och då vill jag föra till protokollet att jag sedan tidig ungdom varit sjukt noga med hårvård, det fanns alltid pengar att lägga på dyra hårvårdsprodukter även som fattigaste student. Sedan jag började med balsammetoden har den kostnaden sjunkit till ungefär en flaska billigt balsam i månaden, och då har jag långt tjockt hår så det går åt ganska mycket.

      //AK

      Radera
    3. Tips på balsam som är både billigt och fritt från skräpingredienser?

      Radera
  9. Tycker att betydelsen "risigt hår" borde bytas till "rosigt hår"

    SvaraRadera
  10. Kul att dottern börjat med bio-hacking! Beauty-hacking är ju också en form av bio-hacking! Började själv med bio-hacking för några år sedan, främst i syfte att främja hälsan genom att optimera kost/sömn/ stress /rörelse.



    Det är proteinet man är ute efter eftersom protein är byggstenar och som behövs tillsammans med näring för att bygga/underhålla kroppen. Specifikt B-vitaminer är bra för hår och naglar och kan tillföras med kosttillskott. Även svavel i form av svavelrika grönsaker, alternativt MSM påverkar håret positivt. Det bästa är att satsa på arteget födointag av form av biotillgängligt protein, dvs. kött. Växtprotein har inte lika hög biotillgänglighet, dvs. tas inte upp lika bra av kroppen och kommer dessutom med antinutrienter som hämmar näringsupptaget. Äter man t.ex. bönor och ostron kommer näringsupptaget av ostronet att halveras pga. bönorna. Växter har inga tänder att försvara sig med, istället har de antinutrienter och det gäller att tillaga framför allt baljväxter väl för att bli kvitt så mycket av antinutrienterna i dem som möjligt. Exempel på antinutrienter är lektiner, fytater, tanniner, oxalater, goitrogener, saponiner, flavonoider m.fl. Vad antinutrienter stället till med kan vara allt från IBS och läckande tarm till oxalatförgiftning (spenat-smoothies i mängder är mao. ingen bra idé, trots att nu även main stream media börjat dilla om detta. Tom. livsmedelsverket har koll på detta: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra). Som alltid är det inte antinutrienterna i sig som är farliga, utan mängden.



    Vill man få håret att växa har jag förresten läst att ”inversion method” ska funka – google it! Tack för ris-tipset förresten, det var nytt för mig!



    Eftersom jag är en inbiten hälsonörd kan jag inte låta bli att passa på att hylla den mest näringsrika och biotillgängliga födan för människor (trumvirvel) - inälvsmat! Inte något folk vill höra, men det är bara att kika på näringsinnehåll på t.ex. matkalkyl.se för att se att t.ex. lever ligger högst upp på listorna för många näringsämnen – förutom processad mat med tillsatta näringsämnen i Gud vet vilka onaturliga proportioner till varandra. Det är inte för inte som hövdingen, gravida och barn i ursprungsbefolkningar har företräde till lever!



    Nu har jag besserwissrat färdigt och hoppas att någon fillur där ute i etern uppskattat det =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattade det! Har du tips på inälvsmat som även små människor gillar? När jag var liten gillade jag pölsa, men tvivlar på att mina barn ens skulle smaka.

      För lata filurer:

      "The inversion method is basically hanging your head upside down to increase blood flow to your scalp. It works on the principle that when blood reaches your scalp while you invert, it aids in hair growth. It is also said that this technique can grow your hair up to 2 extra inches every month."

      Radera
    2. Fyra minuter om dagen under en vecka per månad ska räcka.

      Radera
    3. Lever hellre dör jag!

      Radera
    4. Fru EB: Leverbiff finns i frysdisken i inplastade korvar typ fläskkorv. Tina lite lagom, skär måttligt tjocka skivor och stek och säg till dina barn att det är en ny vego-biff. Servera med potatis och lingonsylt.

      Radera
    5. Haha! Ska på riktigt testa detta. Med ketchup går det mesta ner.

      Radera
    6. Eftersom organ inte är klassat som finsmakarmat är det billigt. Folk betalar tiofaldigt för näringsfattiga filéer. Det är alltså i högsta grad frugalt att betala litet för högt näringsinnehåll!

      Kycklinglever har inte så stark leversmak som många andra djur. Man kan också lägga lever i mjölk för att dra ut litet smak.

      Gröna Gårdar säljer gräsbetat kött och har organfärslådor: https://www.gronagardar.se/sv/handla/produkt/44985_Organfarsbox

      Här har de recept på biffar med färsen: https://www.gronagardar.se/sv/recept/85503_Organfarsbiffar%20med%20rostade%20rotfrukt%20och%20apple

      Smyg-in-tricket, går att göra med alla recept om man har lite fantasi: smyg in lever och eller hjärta i färs, öka mängd vartefter
      Leverbiffar
      Levergryta
      Leverpastej (hemgjord!)

      Tunga är fantastiskt gott och räcker med att kokas i salt några timmar. Det är bara konsistensen som kan upplevas annorlunda, men som allt är det en vanesak och motståndet sitter som vanligt i våra hjärnor.

      Mustig hjärtgryta
      https://4health.se/mumsig-mustig-gryta-lar-dig-ata-inalvsmat

      För den som lever i tron att lever och andra organ är filter och att gifterna som organen rensar ut fastnar i organen säger jag: myt. Organen ser till att gifterna åker ur kroppen med avföringen. Meningen är ju att gifterna ska lämna kroppen, inte bli kvar.

      Radera
  11. Risvatten är ett rengöringsmedel som visserligen inte biter på fett men väl på ingrodda matrester i köket samt som putsmedel på köksmaskiner och köksredskap. Det kan användas istället för citron eller ättika. Trodde dock inte att risvatten användes i håret!

    SvaraRadera
  12. Det kan ju bara vara på en sparblogg som både män och kvinnor diskuterar risvatten i håret!!!
    Själv säger jag som vid flera andra inlägg, jag använder linoljesåpa! Obs inte vanlig städsåpa. Vill man få det blankt och glänsande, ta lite olivolja och gnugga in i händerna och rufsa sedan in det i håret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det kan ju bara vara på en sparblogg som både män och kvinnor diskuterar risvatten i håret!!!" Jajemen. Har testat linoljan, det blev bra. Men har bara utspädd i spray, så det blev en del pumpa.

      Radera
  13. Jag har inte hört talat om ristvätten och tröttnade på att ha mat i håret när jag körde någon superekovariant för tio år sedan och tvättade håret med rågmjöl och råa ägg. Nej tack.

    Nu tvättar jag med balsam vilket är både billigt och snällt mot håret. Jag har typiskt skandinaviskt hår med tunna mjuka hårstrån som lätt slokar eller nästan ser tussiga ut. Jag har lärt mig att mitt hår mår bra av att få extra protein, både för att få lite styrsel i håret och för att laga topparna. Jag kör med ett billigt Barnängenbalsam som är rikt på protein och låter det sitta i i en halvtimme som inpackning efter tvätt i några gånger tills håret känns lite stelare och friskare.

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag har lärt mig att mitt hår mår bra av att få extra protein, både för att få lite styrsel i håret och för att laga topparna." Låter som att risvatten bara väntar på att få komma till din balsamerade hår.

      Radera
  14. Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt att jag har äktenskap i sex år nu med ingen barn som läkaren sa att jag har ett lågt antal spermier så min fru ber om skilsmässa, hon var sjuk och trött på att ha varit med mig jag försökte allt mitt bästa men ingenting fungerade jag trodde att jag inte skulle träffa henne igen förrän jag träffade en gammal vän av mig som berättade om en trollkarl som heter Dr. Igbinovia, hon gav mig hans e-postadress och mobilnummer. Jag kontaktade honom och han försäkrade mig att min fru skulle återvända till mig inom tre dagar om jag bara var redo att betala de skatter som jag samarbetar med honom i bara en dag och han förberedde ett älskande och medicin för mig och den sista Han sa till mig att min fru kommer tillbaka. väldigt lustigt på morgonen kom min fru gråtande och bad om förlåtelse och sa att det var djävulernas arbete, så jag är fortfarande förvånad över detta mirakel, jag kunde inte föreställa mig det, men så snart jag var färdig med att skriva, två månader senare fru blev gravid det var som ett mirakel så håll inte din skam han gjorde det för mig och jag tror att han också kan göra det åt dig. Om du behöver hans hjälp kan du kontakta hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com WhatsApp eller Viber eller ringa honom nu: +2349071864129 Dr.Igbinovia behandlar också: Infertilitet, HIV / AIDS, HERPES 1/2, CANCER, Hepatit B, Om du vill bli gravid

    SvaraRadera
  15. Ris innehåller framförallt stärkelse. Stärkelsen löser sig i vattnet. I vattnet kommer enzymer bryta ner stärkelsen till socker (glukos). När man fermenterar risvattnet kommer bakterier som t ex mjölksyrabakterier göra om sockret till syra. Eller så kommer jästceller göra om sockret till alkohol. Beror nog mest på vilken av de två som får bästa starten under denna "vildjäsning". Så efter några dagar kommer du förmodligen ha en vätska som är lite sur och ev. innehåller lite alkohol. Kan ju hända att en del stärkelse och socker också finns kvar i lösningen. Skulle kunna vara det som ger lite styrsel. Sura vätskor "stänger" håret som det stått om tidigare ang. att skölja med vinäger.

    SvaraRadera
  16. Inte medicinskt skolad men har den unika kombinationen av gastronomiutbildning samt jobbar som Grön frisör.... Vi använder oss av torkade karragenalger som vi gör avkok på. Detta ger precis det resultat som nämnda risvatten - utan arseniken i riset. Hårbotten är en del av kroppens största organ - huden och det kan vara knas att utsätta den för arsenik. Ju. Tack för mig :)

    SvaraRadera
  17. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Det var inte läge att fokusera på hårkvalitet i min vardag när du skrev detta. Men, det har legat i bakhuvudet och mognat och i februari har jag testat. Jag har sköljt håret med risvatten två gånger med två veckors mellanrum. Innan var det svårt att borsta och inget jag prioriterade, jag hade fullt upp med att elda för att hålla huset varmt (hur många kollar in frisyren via digitala möten?).
    Idag, när jag under ett digitalt möte, letar kluvna hårtoppar så är det som att de har försvunnit. Jag hittade två stycken och det är minst ett år sedan jag fick håret klippt. Det är också mycket enklare att borsta och verkar vara rakare, det brukar vara lockigt.
    Coolt, men lite läskigt. Det är potenta grejer, undrar hur effekten är efter tredje sköljningen...

    SvaraRadera