Halloweenspecial - det spökar på landet

Jag tror vanligtvis inte på gastar och sånt, men nu börjar jag undra. Kort bakgrund:
Mitt lantställe blev mitt för ett par år sedan, men det har varit i släkten i 150 år. Mina släktingar var driftiga och sega bönder. På sommaren slet man på åkern så att svetten lackade och på vintern tvättade man kläder utomhus i 30 minus så att fingrarna föll av. Kort sagt - de var Badass, riktigt Badass. Framför allt var de duktiga på att spara på skit saker. Absolut ingenting fick förfaras, varför vårt lantställe är som en arkeologisk utgrävning. Bokstavlig talat, bakom en av ekonomibyggnaderna ligger lager på lager av konservburkar, eftersom man inte hade sophämtning på 30-talet. Och trots att sophämtningen kom igång någon gång under 1900-talets andra hälft, satt vanorna i. Man tog det säkra före det osäkra och fortsatte att spara allt. Exempelvis slängde jag förra sommaren mörkläggningsgardiner i sådan volym att de hade kunnat mörklägga halva Flen (typiskt, nu kommer väl ryssen bara för det). Två andra exempel:



1. MIO-katalog 1980


2. "Dålig skinkspad -74"
Exhibit 1: MIO-katalogen från 1980, låg i ladugården under fem sediment hö, gödsel, aska och konservburkar. Personlig reflektion - är det bara jag eller hade vi alla en sådan säng i hemmet på 80-talet?
Exhibit 2: I ett utrymme bakom köksspisen fann jag i samband med en sotning denna burk med brunt innehåll, med snirklig handskriven etikett "Dålig skinkspad -74". Så många frågor...Heter det inte "dåligt" skinkspad? Och om man visste att det var dåligt, varför sparade man på det? Gick till giftigt avfall på återvinningen och till och med där var de äcklade, de som annars är vana vid det mesta.


Hoarding-genen gick framgångsrikt i arv från generation till generation, men slutade med mig. Jag är en kastare, en rensare, en evil shit of cleaning-up och under min tid på torpet har jag säkert åkt 30 turer till återvinningen med lass av nedan storlek:


Scheisse, tidsspann 1870-2017
Förutom återvinningen har vi en egen loppmarknad i ett av husen, där de prylar som inte är riktigt lika äckliga som de ovan får stå ett tag till innan jag ger upp och ringer på en container. Any How, jag kände mig efter den initiala utrensningen rätt nöjd och tycker mig ha hittat en nivå av prylar i bostadshuset som funkar. Men...och det är nu det blir obehagligt...sakerna blir omärkligt fler. Det är som att de förökar sig, i smyg. Exempelvis har jag en skänk i matrummet som jag tydligt minns att jag rensade till dräglig storlek för två år sedan. Men nu? Knökfullt med en massa skräp!


Nu glömde jag ta en före-bild vilket är synd och skam, för jag älskar före/efter-bilder. Men om ni tänker er nedan bild...


Skänkens innehåll efter rensning.


...och adderar nedan föremål...


Utrensat.

...så har ni "före". I skänken fanns alltså följande överflödiga prylar som jag inte har något minne av att jag ställt dit:
- Menlösa glas på fot: 16st.
- Tillbringare: 2st.
- Vaser: 4 st.
- Hållare för värmeljus: 22 st.
- Ljusstakar: 3 st.
- Övrigt junk: 5 st.


Var kommer de ifrån? Vem är det som ställer dit dem? Har ni andra varit med om detta och om ja, vart hör man av sig?


Mvh,
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar