Receptklubben Mästerkocken - Del 3 "Fisk i alla former"

Vi behövde några veckor på oss för att hämta oss från "istället för en nattmacka", men plötsligt en fredag kände vi motivation att ta oss an nästa kategori nämligen "Fisk i alla former". Äldstingen valde ut tre finalister och av dessa var vinnaren given - "Succé-sufflé" (i mitten nedan). Man kan inte ha med ordet "succé" i en rätt om man inte har fog för det, det strider mot Genèvekonventionen.






Snabbspolning: Ugnsstek fisk i kryddbuljong 20 min, blanda champinjonsoppa, en skvätt grädde och två äggulor och blanda i två hårdvispade äggvitor. Häll på fisken och skjuts in i ugnen ytterligare 20 minuter. Garnera med sparris och räkor. Bild nummer fyra funkar som både "före ugn" och "efter ugn"-bild, eftersom det såg likadant ut för oss i båda lägena. Major fadäs - jag glömde fota det färdigdekorerade resultatet. Det var fredag, jag drack cava, jag tappade fokus. Så till den grad att vi inte betygsatte rätten förrän morgonen efter och då fick den, kors i taket - en trea (minstingen försökte dra ner det till en tvåa eftersom hon inte gillade "de gröna sakena" a.k.a.sparrisen). Men min åsikt är att rätten var helt okej. Lite besviken på att vi inte fick till den där gyllengula suffléskorpan som man ser på receptkortet. Faktiskt ingenting med rätten fick mig att tänka "sufflé". Eller "succé" heller om jag tänker efter. Kanske skulle vi döpa om den till vad den faktiskt var: Fisk i champinjonsås.

Till förrätt gjorde vi emellertid något jag verkligen kan tipsa om. Receptet kommer från min mamma så sannolikheten är rätt stor att även det kommer från en Mästerkock-box. Bred vitlöksost av typen Crème Bonjour på en lättrostad vit brödskiva. Bred därefter på svart stenbitsrom. Skiva på runt fyra skivor vällagrad ost och kör i ugn tills de fått fin färg. Fin synergi med en knastertorr cava, exempelvis denna:


Budgetvariant av Dompa: Artikelnummer 77600 (155kr)
Något som slår mig när jag jobbar mig igenom Receptklubben Mästerkocken är den totala avsaknaden av normal kryddning. Salt, peppar? Istället skulle här ovan läggas i kryddpeppar och lagerblad. Det är kryddor i champinjonsoppan visserligen men ändå. Det här rimmar rätt bra med mina vaga minnen från bardomens kök - det var blygsamt kryddat.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar