Ett badrumsfix som spar några kronor åtminstone

För ett tag sedan tillbringade jag en hösthelg ute i skärgården hos Marknadsförar-L. På fredagskvällen hittar jag mitt gamla referensverk "Rensa i röran med feng shui" av Karen Kingston i bokhyllan och låg och läste den långt in på småtimmarna. Jag var därför väldigt sugen på ett projekt morgonen efter och Marknadsförar-L lät mig i vanlig ordning hållas (ni kanske minns hur jag vid ett tidigare tillfälle var med och fixade iordning hennes källare från stökigt förråd till gästrum). Att under en begränsad tid rensa hemma hos någon annan är lika mycket blessing som curse i det att a) Jag börjar själv få ont om utrymmen att röja nuförti'n, till och med på landet som varit en guldgruva på området i nära tre sekel b) Man kan inte göra det 100%-igt eftersom tidsfristen gör att man måste stressa igenom skiten. Jag menar, hade jag gjort nedan badrumsrensning hos mig hade jag troligtvis lagt en helg på det. Jag hade slagit ihop olika innehåll i flaskor, jag hade satt upp saknade krokar, jag hade gjort större rockader i huset av typen "hitta ett bättre ställe för städprylarna". Men nu hade jag en timme på mig, vilket gjorde att resultaten inte blev förstklassigt. Men skit samma, det blev ett resultat.

Badrum före

Badrum efter
Badrumsskåp före

Badrumsskåp efter

Tvättmaskin före

Tvättmaskin efter

Badrummet är original från tidigt 80-tal och har en bastu till höger. Mulltoa utanför huset. Innehållet i badrumskommoden under handfatet var en enda röra. Tidigare på dagen bad jag om ett plåster och Marknadsförar-L sa att de nog var slut. Under badrumsrensningen hittade jag två paket plåster. Vi hade också diskuterat att dricka cava i bastun när person tre skulle ansluta senare under dagen och Marknadsförar-L föreslog då att vi skulle göra lite peeling och andra tjejiga grejer. Det visade sig under rensningen att hen hade SPA-relaterad finkem till ett värde av säkert en tusing liggande på olika håll i röran, och jag skapade en dedikerad korg åt dessa produkter (ovan till vänster). En annan sak som skedde i samband med rensningen var att vi bytte ut alla tandborstar (som var slitna) mot nya som låg inkognito längst inne i skåpet. "Å så bra, har jag de här?" en typisk kommentar från dagen.

Det som nästan alltid sker i den här typen av rensningar är just ovan - man hittar saker som man inte visste fanns och därför köpt dubbletter (ibland tripletter) av. Kapitalförstöring när den är som sämst, eftersom den upptar såväl fysiskt utrymme som hjärnspace ("Herregud, vi måste köpa alsolsprit!" för att sen upptäcka att man redan har två flaskor, ett reellt exempel från detta badrum). Det som också nästan alltid sker är att man hittar saker som inte längre är relevanta. Exempel från dagen var blöjor (yngsta barnet har slutat sedan länge) och kontaktlinser som gått ut i datum. Ytterligare en aha-upplevelse vid de flesta rensningar är att man förvarar relaterade produkter på flera olika ställen.  Marknadsförar-L förvarade exempelvis städprylar lite överallt - i köket, i en skrubb och på tvättmaskinen. Under rensningens gång hittade hon en vit plastlåda i vilken vi samlade de städrelaterade sakerna hon de facto använde. Min sista kommentar rör "containers" eller förvaringslösningar. Många börjar sin städresa med att köpa förvaring. Detta är onödigt, eftersom man nästan alltid frigör utrymme i existerande förvaring och/eller hittar förvaring. I detta fall hittade vi inte mindre än tre (3) tomma necessärer som gick att fylla med prylar som tidigare låg och skramlade löst.

En detalj jag skulle vilja visa är nedan:

Två tvålkoppar: En vit i fönstret och en transparent på vägg

Jag diskade ur den vita tvålkoppen och gjorde den till "nagellackstallrik"

En oanvänd, exklusiv tvål lades i den kvarvarande tvålkoppen.

Familjen använde av någon anledning tre olika tvålar fördelade på två fat. Jag diskade ur det vita fatet och använde den till högfrekventa artiklar av typen nagellack och läppbalsam. En fin tvål vi hittade begravd bland alla finkemsprodukter fick komma till användning i den kvarvarande tvålkoppen. Som av en slump matchade tvålen med de rena handdukar jag sedan hängde fram och det turkosa blev faktiskt rätt trevligt mot det murrigt bruna.

Att ha ett fat för högfrekventa produkter av typen "nagelfil", "läppglans", kan också syfta till att vara uppsamlingsplats för klockor, smycken etc. Det kallas på franska "vide-poche"; ficktömmare, och är särskilt praktisk på ett lantställe eftersom man kanske inte alltid vill ha på sig dessa saker när man badar, målar, gräver upp potatis etc. Som inledning på renset bad jag Marknadsförar-L att sortera ut de artiklar hon och familjen använde dagligdags och endast dessa fick stå kvar i fönsternischen utanför bastun. Ungefär tre fjärdedelar av alla andra flaskor, burkar och prylar som tidigare stod här och i de andra fönstren hamnade inuti badrumskommoden vilket bara det gav en känsla av zen. Jag putsade även av fönsterglasen och speglarna, något som Marknadsförar-L menar aldrig blivit gjort tidigare (men jag tror att det var ett skämt?).

Key learnings från detta rens:
- Ha bara högfrekventa finkemsprodukter framme.
- Se till att ha en yta för förvaring av smycken etc.
- Gå regelbundet igenom innehållet i badrumsskåp och andra förvaringsutrymmen i anslutning till badrummet. Dels för att rensa ut gammalt (vi rensade ut en hel papperskasse med utgångna och inaktuella produkter vilket resulterade i den luft som syns på efterbilderna). Men kanske framför allt för att upptäcka vad du redan har så att du slipper ägna dyrbar livstid åt att jobba in deg som du sedan använder till att köpa produkter du redan har och som kanske blir gamla och behöver slängas vilket är trippel kapitalförstöring.
- Använd den lyxiga tvålen och dina härligaste finkemsprodukter. I lådorna och skåpen gör de ingen glad, snarare tvärt om faktiskt.

Badrummet har några år på nacken och färgsättningen på porslin och golv kanske inte är supertrendig. Men med fria, rena ytor, nydiskade tandborstglas och tvålkoppar, tycker jag ändå att det blev rätt så tilltalande. Jag drog även ett tunt lädersnöre genom hårborstens skaft och hängde den på en krok så att den blir lätt att hitta och som pricken över i:t satte jag dit en liten kvist i en vas. Sen hade vi partyparty i bastun hela kvällen lång. Har du koll på allt ditt finkem eller är det dags för en rensning?



Mvh/
FruEfficientBadass

6 kommentarer:

  1. Jag har ett garageprojekt till dig som väntar.

    I övrigt - snyggt jobbat. Det blev mucho grande bättre.

    SvaraRadera
  2. Vill också ha besök ! Jösses vad härligt.

    SvaraRadera
  3. Och jag har också Slut på rensningsområden, både hemma och på landet och i svärföräldrarnas vinterstuga. Kanske är hemma hos kompisarna jag ska fråga om lov. Hemma hos mamma är det lönlöst, ju mer jag rensar desto mer köper hon nytt. Låter jag det vara köper hon i alla fall inget nytt. Tror att hon har 7 pallar i olika former, men detta ämne har vi redan avhandlat. Frågar du om lov eller ber hon dig rensa? Är resultatet långvarigt?

    SvaraRadera
  4. Maknadsförings-L, vill säga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte. Hon känner ju mig rätt bra och när hon såg att jag kastat mig över Kingstonboken redan fredag kväll tror jag att hon fattade vartåt det barkade.

      Jag är lite kluven till att rensa på beställning dock. Visserligen undviker man klavertramp av det slag som kan uppstå när man "optimerar" hemma hos någon som inte vill ha det optimerat (brukar leda till sura miner). Samtidigt är det inte så kul att ta kommandon. Mitt drömscenario är en lagom clueless person som behöver hjälp men inte vet hur han eller hon ska komma vidare.

      Radera
  5. Så imponerad.
    Jag jobbar på mitt badrum, helt med inspiration från din blogg.

    SvaraRadera