FIRE är död, länge leve FIRE

Som ett led i mina journalistiska studier har jag fått tillgång till verktyget Retriever, en sorts artikeldatabas där man kan hitta artiklar och artikelstatistik baserat på sökord. Jag roade mig med att söka på FIRE och var inledningsvis nöjd över att det skrivits hela 15 artiklar YTD, att jämföra med bara 10 under helåret 2018.


Men sen lade jag in sökorden "Mall of Scandinavia" och såg att 871 artiklar skrivits på temat bara i år. Jag vill inte ens nämna hur många som skrevs året innan. Antalet artiklar på temat FIRE står sig alltså mot antalet artiklar som anhandlar någon aspekt av Mall of Scandinavia så som talet 1,7 ställer sig mot 100. Så JÄVLA deprimeriande. Jag var så deppig att jag var tvungen att sms:a denna uppgift till IGMR, eftersom vi ibland får för oss att FIRE börjar ta fart i Sverige. Jo, det kanske tar fart såtillvida att det idag över huvudtaget uppmärksammas på några obskyra hörn på the Interwebz alternativt i några artiklar på temat, skrivna i samma kuriosasegment som "Hemma hos familjen Göranzon äter man bara insekter". 

FIRE verkar dömt till att vara och förbli en perifer nördrörelse som bara en liten grupp människor bryr sig om. Dess anhängare är dessutom usla ambassadörer eftersom man ofta smyger med sin läggning. Jag menar, jag var själv nekrofil ett tag och då använde jag såväl mitt riktiga för- som efternamn i vidhängande fora. Vissa vill heller inte dela med sig av det magiska tricket, kanske i rädsla av att indexfonden ska sluta utdela (för som du vet får du utdelning också i en indexfond även om den inte presenteras för dig på Bollibompa-vis) om alla slutar jobba och går hemma och slår dank. Jag personligen tror ju inte att det finns så enkla orsakssamband. Därtill är jag anhängare av hela FIRE-spektrat, ink. soft/semi-FI, så oavsett speed of disruption har jag svårt att se någon ko på isen. 

MEN, det jag ville ha sagt är: Jag är lite trött på att tro och hoppas på att FIRE ska växa sig stort. Jag trodde faktiskt i slutet av förra året, att det skulle ta hus i helvete när dokumentären var på g. Men sen var den plötsligt inte på g längre och nu visas den i form av medlemsvisningar i småstäder i USA, starkt drivet av kollektivet och de lokala ChooseFI-grupperna. Men det gnager i mig...

HUR KAN NÅGOT SOM ÄR SÅ FANTASTISKT ATTRAHERA SÅ FÅ ANHÄNGARE?

Och om du ännu inte förstått hur fantastiskt det är med FIRE alternativt har någon form av invändning, måste jag dessvärre skicka dig till rektorn. För, som han säger: This is ALL WINNING and there are NO DOWNSIDES.
"Sure, there are a few tricks behind the curtain – I’m going to make you occasionally tackle some moderately difficult stuff instead of the lazy, easy things you are accustomed to doing. But this too is a win, because a lazy life is a sad, depressed, unsatisfying life. We are going to lift you up OUT of that bullshit. So from now, you can assume that any objections can be solved. Zero complaints allowed."
Men för att återgå till verkligheten: Svenne banan fortsätter att bygga uterum och åka på dussincharter, ständigt suktande efter den där überhärliga tjänsten som ska få jobbet att kännas som en kick, förutsatt att hen inte redan tillhör den halvan av befolkningen som finner mening i sina jobb. Och det kanske är good enough? Jag kanske ska sluta stånga pannan blodig mot väggen och tro att det kommer att ske en sorts revolution där människor i vår del av världen inser att de faktiskt har tillräckligt och att största fokus nu inte borde ligga på att tillskanska sig mer materiellt välstånd utan tid? Jag kanske bara ska nöja mig med att jag personligen gått vinnande ur det hela med ett liv där jag formligen kan gödsla med umgänge och natur samt att jag fått ett gäng nya vänner på kuppen (och då menar jag också er som läser och kommenterar)? Vad säger ni, ska vi nöja oss med att FIRE är och förblir en liten pytte-ytte-nördkultur för ett fåtal invigda eller ska vi fortsätta tro på global frälsning?

Mvh/
FruEfficientBadass

95 kommentarer:

  1. Verkligen konstigt. Finns det inga andra termer? Ett probblem är kanske att det behövs bättre svenska ord för det här.

    SvaraRadera
  2. Ge inte upp, fortsätt kämpa!
    Kulturen med att köpa begagnat och att återanvända är ju något som fått fäste och som säkert kommer att öka av sig själv men att spara en 1000-lapp varje månad i indexfonder med ränta-på-ränta från unga år är ju fortfarande något som är helt obegripligt för de flesta upplever jag. Helt klart skulle vi komma längre om vi fick in lite privatekonomi i skolan.
    Hur ser det ut i dina barns skola fruEB, får de lära sig privatekonomi? Inte heller får du eller Aktiespararna komma dit och föreläsa om ekonomi.

    Det är som om statsmakten inte vill att vi ska förstå hur dålig pension vi kommer att få för då jobbar vi troget vidare och ställer inte till med något annat elände.

    Som sagt, fortsätt kämpa för att sprida ordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "får de lära sig privatekonomi?" Njae, det är på nivån: "Ta inte sms-lån när ni åker till MOS barn, se till att ha lagt undan pengar innan!". Det ekonomiska kunnandet i samhället är överlag aplåg. Var på kurs för att bli god man förra veckan och då fick i lära oss att det var ok att skapa ett sparande för våra uppdragsgivare i form av fonder, men ej i enskilda aktier (även med bred diversifiering). När jag försynt påpekade att fonder var aktier möttes jag av fågelholkminen. Kvinnan bredvid mig, som redan var god man, viskade: "Ja jag måste sälja av min uppdragsgivares fonder, såg att de minskat i värde." AAARGH det är psykisk tortyyyyr!

      Radera
  3. Jag tror det stora problemet är att FIRE går tvärt emot hur folk normalt sett fungerar. Jag vet inte hur många gånger folk i vår närhet kallat mig för "snål" för att jag berättade att vi sparade 150 kr denna veckan bara genom att handla med kampanjpriser och kuponger, eller att jag sparade 500 spänn på att byta vinterdäck själv. Gängse standard är att strössla med lönen, jobba till 65 och spara kanske 5% varje månad. Det som vi här håller på med är lika onaturligt och märkligt som när punkarna kom på 80-taket.

    Titta bara på reklam på tv. Jag har aldrig sett reklam för t.ex. Lysa, Avanza eller något annat. Däremot reklam i kubik för låneappar och spelsajter samt löjligt dyra XXL. Det räcker väl med att titta på våra folkvalda, hur mycket sparar de i fonder och aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant detta med folks inställningar till pengar. Det är inte coolt att vara fattig (eller?). Det är ballare att vara rik. Men det är bara inte ball att BLI rik.

      Detsamma gäller miljön. Det är coolt att vara miljövänlig (eller?). Det är inte coolt att pissa på miljön. Men det är inte coolt att välja bort konsumtion av exempelvis fast fashion och Kinaplast och istället lägga pengarna i en indexfond?

      Får inte till det i mitt hufvud.

      Radera
  4. Varför är det så viktigt att andra ska följa ens egen religion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah Alexander, jag hör på dig att du ännu inte blivit frälst av Jesus Kristus alt. MMM. Som jag sa på CampFI Süd så är det en mäktig känsla att se ljuset och folk har genom tiderna alltid manifesterat sin uppplysning genom att tvinga den på andra. Vildar, ofrälse, consumer suckerz. Jag är blott en svenne banan som gör som vi blivit programmerade, ifrågasätter inte min egen reaktion. Nu tänker jag förtränga din kommentar.

      Radera
    2. Jodå, jag tillhör de redan frälsta, men jag uppmanar ingen i min närhet att leva som mig. Då tror jag mer på att försöka påverka min omgivning med sunda ekonomiska värderingar. T ex min egen mor, som går i pension inom kort. Det skulle vara helt lönlöst att försöka predika FIRE för henne, men kan jag övertyga henne om att det faktiskt är bra att ha en matbudget varje månad och inte behöva slänga (!) mat så har jag åstadkommit tillräckligt.

      Radera
    3. Jaja, du vet att jag raljerar. Du har rätt såklart. Lycka till med din mamam. Själv har jag givit upp Projekt 40-talist.

      Radera
  5. Jag tror aldrig FIRE kommer bli mer än en liten subkultur. Upplägget med att spara så pass mycket pengar under så pass lång tid är otänkbart för de flesta människor och tilltalar nog egentligen bara en viss personlighetstyp. När man är insyltad i en kultur så förstorar man nog dess betydelse och inverka då man umgås med likasinnade mycket och bygger upp en stark samhörighet och en tro att påverkan är större än vad den egentligen är.
    Sorry om jag låter negativ. Själv hoppas jag att fler människor ser fler möjligheter för att ta kontroll över sina egna liv och följa sina drömmar, vare sig det handlar om FIRE, byta jobb, downshifting, what not. Därför kan det vara bra att inspirera andra till möjliga förändringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och tilltalar nog egentligen bara en viss personlighetstyp" Du har nog rätt. Är jag fördomsfull när jag säger att de som följer FI generellt sett ofta har en liiiiten liten diagnos i bagaget (åt det autistiska hållet), ett track record av antingen ätstörningar (om kvinna) eller träningshets (om du är man) - hobbies som går att mäta i siffror och som siktar på ett slutmål som gemene man inte skulle skriva under på. Ett maniskt drag helt enkelt.

      Radera
    2. Eller idealistiska introverter som inte örkar med kollegornas tjöt & konstgjorda mål och värdeord?

      Radera
    3. Amen på introverter! Mvh mycket introverta frihetsmamman

      Radera
  6. Var och en blir salig på sin fason. Folk lär sig sällan av andras misstag/erfarenheter. Om vi gjorde det skulle vi hålla på att kriga då?

    Att däremot väcka tankar om att det finns en annan väg att gå, som inte innebär 45 år i arbetsgivarens ledband, det kan man göra. Att det lönar sig att spara, ränta på ränta och sådant trevligt.
    På jobbet händer det att vi pratar lite investeringar, hur man tänker när man köper bil m.m. Vilka lokala bolag som finns på börsen. Roligt nog är där några yngre som är intresserade och är med i diskussionerna. Jag tänker att man kan alltid så ett frö. Sen får man se om det gror./ Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Roligt nog är där några yngre som är intresserade och är med i diskussionerna. Jag tänker att man kan alltid så ett frö" Så trevligt och grattis till dem som har dig som kollega. Jag hade absolut aldrig sådana diskussioner i mina fikarum. Det var bara nextopia consumtion experience alt. renovering som hägrade.

      Radera
  7. Jeg kjenner mange som har et lavt forbruk og nedbetaler lån, jobber deltid for å kunne være med barn/ syke slektninger eller jobbe med et prosjekt. Jeg kjenner også mange som jobber mye og kjøper fond. Dette er 2 forskjellige grupper. Kanskje norsk boligmarked påvirker dette. Arbeidslinja er også en faktor - du får ikke alle helsetjenester om du ikke jobber, og du kan ikke kjøpe dem i privathelsemarkedet. Sånn sett kan du dø av å ikke ha jobb. For tiden er det et kjempekjør for å få kvinner i jobb innen et år etter fødsel, og kvinners andel av fødselspermisjon er forkortet til fordel for far.
    Noen FIRE- personer finnes og har blogg. Folk jeg kjenner, meg selv inkludert, har angst for ikke ha faste rammer i hverdagen. Jeg var sjukskriven et tag og opplevde angst over å være ute i dagslys på vei til legen. Det var samme sak da jeg var hjemme med barna. Det er ekstremt sosialt uakseptabelt å være ute på dagen om du ikke 1. Følger gamle, tydelig syke eller små barn, eller 2. Er gammel, tydelig syk eller et lite barn. Antagelig gjemmer friske, norske arbeidsvegrere seg i skogen?
    Har noen et spor?
    - Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om dina punkter 1 & 2, särskilt om du bor i ett område där heltidsnormen är stark. Det som däremot slår mig nu (när jag bor i ett område där heltidsnormen inte är stark), i kombination med att jag lever ett liv i sus och dus är: När man kan peta in NÅGONTING (behöver varken vara passa barn/gamling) kommer det att kännas mer naturligt. Det är inte naturligt att "gå hemma och dra", eftersom du i det fall du är frisk i kropp och själ är skapad att göra saker, lösa problem. Men ponera att du slänger in ett par "problem". Studier på kvartsfart, hjälpa någon med läxläsning eller annat volontärarbete, leda ett gympapass i veckan - vips känns din tillvaro mer meningsfull och folk kommer heller inte att ifrågasätta dig på samma sätt som om du bara stod i fönstret och gluttade ut om dagarna. Plus att jag anser ju att det är ett samhällsbidrag att jobba som volontär och smågigga, förutsatt att du klarar dig själv ekonomiskt.

      Radera
    2. Sant nok, veldig gode innspill. Jeg har testet volontering (?) - frivillig arbeid - over flere år og truffet mange interessante mennesker.
      Et viktig poeng er å jobbe innenfor en bransje som gir added value, som gratis trening, øvingsrom eller overnatting i hytte på fjellet.
      Kjenner at jeg snart rømmer fra Gulag og investerer i en kaffe fra 7-eleven og 4 gamle tidninger som isolasjon mot den kalde asfalten i Oslo sentrum ;)
      - Ann

      Radera
  8. Fortsätt kämpa! Du är min fyr i en en dimma av konsumtion och vardagsångest. Om inte alla förstår hur fantastiskt det är att slippa fundera på vilken färg man ska ha på kuddarna i höst, huruvida man har matchande kläder på barnen och hur man ska hinna med nästa utlandssemester, då får det vara så.
    Mitt favoritordspråk: Är man så dum så man är så dum, då får man vara så dum.
    Nu luktar jag på hösten och njuter av att hinna prata med mina vänner, tidigare la jag tanketid på att fundera på vilken sänggavel som passade tapeterna och varför jag aldrig hann med något. Tack för det Fru EB!

    SvaraRadera
  9. Jag tror inte att det kommer bli så stort och känner lite som Alexander, att alla inte måste följa min religion. Men när man väl hittar någon som har fattat samma grej är det verkligen kärlek vid första ögonkastet. Det här känns större än religion tom eftersom det verkligen bara leder till fördelar. Ibland kan jag känna att det vore skönt att köpa hämtmat varje dag jag känner mig less eller sjukskriva mig varje gång jag faktiskt är sjuk, men oftast känner jag inte att jag direkt förvägrar mig något. Och man skulle kunna unna sig väldigt mycket mer hämtmat, utefika och sjukskrivningar och ändå spara typ 30% av lönen istället för 50-70. Men det gör ju inte svennebanan heller....

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men när man väl hittar någon som har fattat samma grej är det verkligen kärlek vid första ögonkastet. " Så fint beskrivet. Jag håller med.

      Radera
  10. Personligen är jag nyfrälst varje måndag kl 7.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För då får du fika med kollegorna och höra hur de bränt iväg sitt frihetsutrymme över helgen?

      Radera
    2. Det räcker med att det är måndag och man ska fejka sig genom ytterligare en arbetsvecka som superkonsult. Funderade mycket på din presentation på träffen om hur mycket ens omgivning påverkar. Svårt att se en alternativ livsstil om alla lever likadant. Jag brukar vara uppriktig kring min önskade livsstil, men ännu har jag inte frälst någon. Det kommer!

      Radera
  11. Jag tror heller inte att FIRE kommer bli en allomfattande religion MEN jag tror också att pendeln kommer att svänga tillbaka från det ytterläge vi befinner oss i nu.

    Tyvärr är vi människor hardkodade att inte vara nöjda och vilja ha mer och mer. Det är därför vi har det så bra nu. Denna gen hade man velat stänga av nu...

    SvaraRadera
  12. " Denna gen hade man velat stänga av nu..." Ja precis. Jag letar fortfarande efter instruktionsboken över min hjärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av mina favoritartister Kurt Vile sjunger i låten "Dust bunnies" raden "There ain't no manual to our minds". När jag var i pre-utmattning men nästan framme vid väggen drabbade de orden mig rätt rejält. Det finns manualer och guider till det mesta förutom den där grå massan mellan öronen. Sicken kamp det är att förstå sig på sin egen - för att inte tala om andras.

      Radera
    2. Jag brukar tänka på att alla manualer, lagar, system, sociala koder vi har är bara påhittade. Det är säker som vi människor sätt oss ner och tyckt " men om vi gör så här då?"
      Det förhållningssättet får mig att slappna av rätt mycket och våga testa och våga ha fel osv. Allt är ändå bara påhittat. Kanske inte laborerar med lagen så mycket men i jobbet och socialt osv.

      Radera
    3. Helt enig. Manualen är inte statisk och ibland lånar man någon sida från filosofi etc.

      Radera
  13. Två saker är viktiga (tror jag).

    FIRE är ett opraktiskt begrepp i största allmänhet och än värre på svenska. Själv föredrar jag att prata om frihetskapital. Det funkar både för den som hatar sitt jobb och behöver andrum och för den som vill kunna vara några veckor i solen varje år utan att behöva jobba dag och natt eller inteckna sin framtid.

    Med en annan terminologi kan man distansera sig lite från det problematiska "tidig pension". Även om det en tid har varit mitt mål så var det inte därför jag började spara en gång i tiden. Det är också ett mål som för gemene man är ungefär lika realistiskt som en semesterresa till månen.

    En annan sak är som många har sagt redan: det är svårt att ändra på andra. Man måste inte heller ändra på andra. Om man ser någon som ägnar sig åt ekonomiskt självskadebeteende kan man ju försöka sälja in ett bättre sätt män då kanske inte FIRE är rätt ställe att börja utan med att förklara hur räntor fungerar och vad deras krediter faktiskt kostar dem.

    Sen har även jag stött på yngre människor med låg inkomst som sparar aggressivt till långsiktiga mål. Det känns uppmuntrande. Så om vi som kan och vill bloggar på och når några extra varje månad och Fru EB blir stjärnjournalist med kolumn i typ Expressen så kommer det att spridas.

    Men jättestort blir det nog inte....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihetskapital är bra. Freedom capital. Även om jag tycker att FIRE-rörelsen som sådan inbegriper så mkt mer än bara att spara undan ett stash. Man förlorar lite av det mullet på vägen om man klipper banden till ursprungsrörelsen som startade med Vicki Robin et al.

      Radera
    2. Men måste man vara kopplad till Vicki Robin? Om rörelsen måste ha andliga ledare och viktiga urkunder ger det ju inte helt attraktiva vibbar av sekt.

      Sen tycker jag också att man kan inkludera alla möjliga typer av kapital när man pratar ftihetskapital. Det måste ju inte vara pengar. Socialt kapital, kompetenskapital, bra, hållbara och väl valda ägodelar...

      Här kan man spåna ganska mycket.

      Radera
    3. Om vi vill ha tillväxt, nej fler deltagare, är det tyvärr bäst att undvika en del kinkiga ord. Halva Sverige har mentala problem med både tillväxt och kapital. I en förening där jag är med, använder vi numera bara ordet överskott för att de gamla sosse-tanterna inte ska bli sura när vi säger vinst.

      //Ingolf

      Radera
    4. "I en förening där jag är med, använder vi numera bara ordet överskott" Haha, så bra, värdeneutrala ord underlättar. @annan kommentator: "Men måste man vara kopplad till Vicki Robin? " Nej det behöver man inte, vad jag vill säga är väl snarare att jag tycker att FIRE handlar om mer än att bulka deg. En massa sossetant-floskler som hållbarhet, community etc ock, och där har Vicki Robin formulerat en del bra.

      Radera
  14. Känner mig träffad!

    Håller på att bygga uterum och åker snart iväg på dussincharter.

    Dock är jag ju redan sedan länge fri!

    När jag var nyfrälst, ville jag predika för alla. Det var nog ingen som fann sanningen av dom. Inte ens inom familj och vänner.

    Att leva som exempel däremot, skapar med tiden frågor och funderingar.

    Han har ju jobbat som LO arbetare i hela sitt liv, har han fått ärva? Vunnit pengar? Gjort något olagligt?

    Vet han något inte vi vet?

    Försiktiga och nyfikna frågor börjar komma!

    Sen är det ju bara dom som klarade marshmallow testen som barn, som kan komma att anamma konceptet!

    Så mycket mer än 1-2% tror jag inte vi kommer att bli!

    Det gläder mig att att åtminstone mina barn och svärsöner sett ljuset!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det var nog ingen som fann sanningen av dom. Inte ens inom familj och vänner." Haha, kanske särskilt inte familj, är min erfarenhet. Mina föräldrar skulle hellre låta sin personliga banksäljare rodda deras innehav än att låta mig lägga hand på dem.

      Radera
  15. Kanske finns det många som liksom jag inte gillar att ingå i en rörelse, köpa hela koncept, definiera sig och tränga in sig i boxar - men ändå anammat stora delar av FIRE? Eller de som gillar och gör det, men inte har behov att prata om det. Och du ska nog vara glad att de allra flesta gillar att jobba och konsumera, så att vi får vägar, sjukhus, P1 och universitet utan avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria.

      Tror att du har trängt in dig i en box!

      Om du tittar på hur skattesystemet är utformat ska du se att vi som tjänar mycket pengar under ett antal år, betalar väsentligt mycket mer skatt än om vi tjänat samma summa under många fler år!

      När vi sedan börjar ta ut från vårat kapital, betalat vi moms, bränsleskatter, punktskatter, bilskatter, charterskatter, kapitalvinstskatter, fastighetsskatter, mm mm.

      Därtill är min erfarenhet att vi fria har ett lägre behov att behöva göra uttag ur dom allmänna kassakistorna.

      Vi lever ofta ett hälsosammare och friskare liv!
      Så tror det är en win-win både för samhälle och individ.
      Kalle56

      Radera
    2. Hej Maria! När jag skulle svara såg jag att Kalle56 redan skrivit ungefär det jag tänkte.
      Inte heller jag tror att man behöver vara orolig för att all samhällsservice kommer att förfalla om fler anammar FIRE eftersom man för att nå dit ändå behöver jobba ett antal år och det troligtvis kommer att behövas mindre barnomsorg, mindre sjukvård och annan social omsorg eftersom vi kommer att ha mer tid för våra barn och gamla. Tror även att fler kommer att vilja arbeta ideellt, till skillnad från hur det är nu när alla föräldrar bara lämpar av sina barn till idrottsföreningen och ingen orkar engagera sig och hjälpa till att driva föreningen.

      Radera
    3. Skyll inte på att ni har betalat in så mycket skatt under visst antal år, det är bara ett försvar som är ihåligt. Menar ni att alla som tjänar mindre ska vara piskade att jobba längre. Förmodligen har ni långa högskoleutbildningar som ni fått gratis.Ett slags elittänk där man tycker att man är värd mer än andra och tar sig rättigheter. Ni skulle jobba längre och betala mer./ En förortsungen, men från västra sidan.

      Radera
    4. Anonym 13.52
      Jag är även jag en förortsunge utan högskoleutbildning.

      Konstaterar bara att om jag jobbar heltid ett år och är ledig nästa, får jag betala mer skatt än om jag jobbar deltid bägge åren!

      Vad vi diskuterade var om samhället tjänade eller förlorade på om vår livsinkomst kom under färre eller fler år.
      Kalle56

      Radera
    5. Alla tjänar inte lika mycket pengar. Det kan vi tycka olika om.

      Däremot är det så att det är dom som har minst löneinkomster som skulle ha mest nytta av att hårdspara några år. Nu pratar jag inte bidragstagare, utan typ undersköterskor, butikspersonal och chaufförer.

      Enkelt uttryckt, om en nybliven undersköterska, lever som en student de första fyra åren, bor billigt, kanske hemma ett tag, inte skaffar barn eller dyra vanor och investerar hyggligt klokt, så kan hon lätt jobba 80% resten av livet med samma ekonomi som om hon jobbat heltid och gjort av med pengarna under de här åren. Säg att lönen är 25000 kr i månaden medräknat lite helgjobb. Att jobba 80 ger då 20000 kr. Diffen efter skatt är 3300 kr.

      Om hon jobbat heltid och levt riktigt sparsamt i fyra år, samma tid som en vanlig högskoleutbildning, har hon i runda slängar en halv miljon i fonder och på bank. Tar hon ut 3000 i månaden och skattar för det kan hon leva på samma nivå som en heltidare fram till pension och ha de mesta av pengarna kvar.

      Eftersom vår fiffiga undersköterska tidigt lärt sig att leva sparsamt blir det självklart bättre än så. Like it or not, pengar på banken är sjukt bra när man ska förhandla lön, och frivillig deltidare med smart ekonomiskt tänk kommer att må bättre än någon som lever lön till lön, allt annat lika. Det bättre måendet leder till mindre utbrändhet, sjukskrivning mm, vilket också leder till bättre löneutfall.

      Hon kommer garanterat vara piggare på jobbet, få upp lönen mer, ha högre krav på partner, få vackrare mer BUP-fria barn som hon hinner träffa, ha tid att vidareutbilda sig på Komvux så hon kan välja mellan olika typer av arbetsgivare, kanske vårdcentral 9-5 i stället för rullande schema i omsorgen, och hinna odla lite fritidsintressen att ta med sig vid mer valfri pensionsålder.

      Dessutom, om ALLA Sveriges undersköterskor lärt sig det här på en subversiv två-veckors intensivkurs i slutet av gymnasiet så hade lönerna raskt blivit avsevärt högre. Tillgång och efterfrågan. För du menar väl inte att undersköterskor ska tvingas arbeta heltid bara för att deras skattepengar behövs.

      //Ingolf

      Radera
    6. ������

      Radera
    7. Ingolf.

      Det där var en fantastiskt bra kommentar!

      Det är exakt så enkelt det är om man surfar på rätt ställe på vågen!

      https://www.mrmoneymustache.com/2013/05/25/which-part-of-the-money-wave-do-you-surf/

      Kalle56

      Radera
    8. Jag har inte jobbat heltid på snart 20 år. Samhällskontrakten har jag övergivit i långa stycken. Vad jag vänder mig i emot är att för att man tjänar mer så ska man slippa jobba längre för att ni betalar in lika mycket som en undersköterska under sitt kanske längre arbetsliv.Tycker att det resonemanget gnisslar lite.
      Som det slarvas med resurser och skattemedel förstår jag att många inte vill vara med och betala i den utsträckning som har gjorts.Och när Reinfeldt anser att man ska jobba till 75 år så får han fingret av mig./ Förortsungen

      Radera
    9. @Förortsungen & Ingolf: Jag kanske missförstår vad diskussionen handlar om, men det Ingolf skriver - att tid och omsorg om det egna och familjens välmående torde stävja den utveckling som bidragit till att vi 2017 betalade 62 miljarder för psykisk (delvis stressrelaterad) ohälsa i landet. (https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/sjukfranvaro/ny-rapport-sjukskrivningar-kostar-62-miljarder-varje-ar_725262.html).

      På så vis tycker jag väl att det är rätt reko sätt att fullfölja sin del av samhällskontraktet - att dels säkra sin egen försörning gm intensivt sparande under ett antal år och även sedan fortsätta att jobba, men på ett långsiktigt hållbart sätt. Förortsungen återkommer vad förstår till "inkomstgrupp". Idag finns FIRE inom alla inkomstgrupper, se bara i bloggfältet till höger. Dessutom är det väl inte så många inom FIRE som vill "slippa jobba", det handlar ju om att hitta en fungerande work-life balance, oavsett om man är undersköterska eller läkare. Båda verkar dessutom lika drabbade av utbrändhet (med den kvinnliga läkaren på frammarsch verkar det soom).https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6638370

      Radera
    10. "Vad jag vänder mig i emot är att för att man tjänar mer så ska man slippa jobba längre för att ni betalar in lika mycket som en undersköterska under sitt kanske längre arbetsliv.Tycker att det resonemanget gnisslar lite."

      Är ditt problem att folk har olika inkomst, att någon rik avstår okynnesflyg och Mercedes för tidigare pension, eller att någon tycker att han betalt tillräckligt med skatt, eller att någon tycker att han förtjänat en tidig pension? Man kan gilla eller ogilla alla fyra, men jag är osäker på vad du menar.

      Det här är principiellt viktigt. Jag gillar både att tjäna pengar och lata mig, och jag vill ändå bli accepterad som person, därför vill jag verkligen förstå var skon klämmer.

      Jag ser principerna för FIRE som metoder, inte gospel, och jag är helt övertygad om att de har mycket större marginalnytta för låginkomsttagare. Problemet är att den gängse tesen i Sverige varit att "Arbetarklassen har det så svårt ändå så vi ska inte belasta dem med tankar om ekonomiskt ansvar."

      MVH Ingolf



      Radera
  16. Med risk för grova generaliseringar: Hur många människor är lika delar Krösus Sork, Snusmumrik och trädkramare? Dessutom missnöjda med en ganska hygglig tillvaro i ett tillrättalagt västland, och inte rädda för vad grannarna ska säga.

    Kanske handlar det främst om att sänka trösklarna för deltid och större oberoende till att börja med. Nu har LO-facken jobbat stenhårt på just heltider de senaste 20 åren, så enkelt blir det ju inte.

    Sedan är ju skolundervisningen inte avsedd att skapa medborgare som börjar planera för tidig pension vid 19, även om för många oplanerat hamnar i det läget.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kanske handlar det främst om att sänka trösklarna för deltid och större oberoende till att börja med. " Jag märker själv hur jag mer och mer börjar hjärta deltidsupplägget. Perfekt balans mellan daglig struktur och frihet. Mett ett litet FU kapital dessutom frivilligsäkrat vilket borgar för relativt hög kvalitet i det du gör. Största problem som någon var inne på (Ann?): svårt att få deltid. Märkligt...när vi behöver få in fler på arbetsmarknaden. Heltidsnorm och arbetsmarknadspolitik gifter sig inte väl.

      Radera
    2. Jag har FU-verksamhet, vi måste vara öppna med bisysslor på utvecklings, förlåt medarbetarsamtalet, och det blir roligare för varje år. I år startar hustrun AB, med mig som tämligen passiv bolagsman men det ska ändå redovisas så nu blir det ännu roligare.

      Jag hör många som vill jobba mindre eller byta jobb. Inte många som på allvar vill sluta helt och hållet. Det viktiga är inte att alla skjuter ut sig ett visst datum, utan att så många som möjligt hittar en hygglig balans.

      //Ingolf

      Radera
  17. Förresten. Ett tips, ring SCB:s statistikupplysning (gratis) och be att få fram siffror på hur många svenskar som saknar inkomst och bidrag och är i arbetsför ålder. Troligen får du med ett gäng utförsäkrade som jag, kriminella och lite annat löst folk, men kanske ger det en fingervisning om hur många som lever alternativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något som är tankeväckande är att gå in på kartan på Hitta.se och peka på en gata i taget.

      //Ingolf

      Radera
    2. Alldeles för mycket:-( Det listas en masa saker som medelålder, fritidsintressen, bilval och politisk uppfattning. Dessutom ganska detaljerade sammanställningar av folks årsinkomster och lån. Inte enskilt, men beroende på var du bor kan det i princip bli ner till dig själv och närmaste grannarna som aggregat, och då är det för lätt att se vem som är vem) Apropå mer eller mindre frivilligt alternativt leverne. Min poäng var att det finns gott om folk som lever alternativt utan att vara självförsörjande. Inte exakt vad Maria pratade om men det jag associerade till.

      Radera
  18. Haha, vi ska bygga uterum och åka på dussincharter alldeles snart. Men vi gör det med en bevarad sparkvot om över 50%, så vi är lite både och. Sen är jag precis som flera andra också sagt, en som inte alls planerar att pensionera mig från ett yrke jag tycker väldigt mycket om och därför blir RE-delen av FIRE lite fel. FIRE kommer aldrig bli något stort, det är och förblir en liten rörelse för folk som är villiga att tänka annorlunda. Det är inte en deppig tanke för mig, utan jag försöker sprida sunda ekonomiska tankar till andra ändå (utan att predika FIRE).

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Haha, vi ska bygga uterum och åka på dussincharter alldeles snart" Consumer sucker-Cosmonomics! Jag skojar såklart. You can afford anything, just not anything för att citera ytterligare en av sektens överstepräster.

      Radera
    2. Anything not everything kanske? :p Och för vår del är dussincharter något vi verkligen värderar (det är PERFEKT när man har småbarn!) och uterummet/växthuset har jag längtat efter i flera år för att kunna odla och sitta i trädgården och äta middag. Det är i linje med våra värderingar :)

      Radera
    3. Jag kan aldrig få till den där one-linern. Not to self: Sluta använda den.

      Radera
  19. Alexander och Fru EB, ni skriver att ni har gett upp att predika FIRE för era föräldrar. Vad skulle ni säga om dom lyssnade? Vad skulle ni säga till mig som är runt 60 och känner att jag inte orkar jobba så länge till men får alldeles för låg pension om jag går vid 62? Det mesta jag läser handlar om yngre människor som har många år på sig att spara.

    Mvh
    Synesteten

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Synesteten (är du synestet btw? det var jag som barn): Inga konstigheter, bara det jag skriver i flik "Investera". Bara för att du går i pension vid 62 betyder det väl inte att du ska sälja av rubbet och leva av då (hoppas jag?). Ditt stash ska väl åtminstone delvis (d.v.s. det kapital du inte plockar ut för att betala räkningarna med ett givet år) ligga och götta till sig ett antal år och då är det viktigt att ha bred riskspridning och låga avgifter. Så: Buy and hold indexfonder.

      Radera
    2. Jag skulle fråga vad "alldeles för låg pension" innebär. Jag lever numera på 8400 kr per månad i genomsnitt, en siffra som jag skulle avfärdat som omöjlig för bara ett par år sedan. Det är lätt att vänja sig vid en utgiftsnivå, åt båda hållen...

      Radera
    3. Synesteten.

      Till att börja med får du inte under dom flesta avtal på arbetsmarknade mindre pension! Det är samma påse pengar men udelade på fler år!

      Är man 60 så blir det givetvis en tuffare livsstils förändring som krävs.

      Men det finns många exempel på individer som lever ett fantastiskt "rikt" liv på garantipension.

      Är man flexibel i tanke och handling är det inga problem att leva tre personer på 10000 kr i månaden.

      Men det krävs att man inte tar på sig offerkoftan, utan tänket ekonomiskt effektivt i allt man gör.
      Kalle56

      Radera
    4. Jag kanske oroar mig i onödan. Det är inte så att jag kräver eller räknar med ett liv i lyx när jag blir pensionär. Jag har aldrig haft problem med ekonomin trots låg inkomst så jag vet hur man håller i pengarna.

      Fru EB: Tack för placeringsråd. Det kanske var mest det jag var ute efter, d.v.s. vad jag ska göra med pengarna jag kan spara fram till pension. Trots att jag i vanliga fall är både klok, ekonomisk och har lätt för matte (och vet vad inflation är) så blir jag helt blockerad när jag hör talas om aktier och fonder. Blundar, håller för öronen, stoppar huvudet i sanden och sätter in överblivna pengar på ett bankkonto utan ränta. Inte klokt!

      Intressant att du är f.d. synestet, visste inte att det kunde försvinna. Själv är jag bara en lightversion.

      /Synesteten

      Radera
  20. Fru EB, på tal om tid istället för konsumtion. Har du läst Nina Björks "Lyckliga i alla sina dagar, om pengars och människors värde"? Kanske är konsumtion och kapitalism vår nya tids ideologi och det är genom den vi får vårt värde? Svårt att bryta normen då. Helt klart läsvärd även om den kanske ligger utanför din egen politiska uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med Anonym! Nina Björk skriver dessutom lika underfundigt som FruEB, så oavsett vad man tycker om argumentationen är det en fantastisk läsning. Finns på e-bok och bibliotek!

      Radera
    2. Ligger i läslistan till nästa biblioteksbesök!

      Radera
  21. Själv blir jag alltid glad när möjligheten att kompromissa lyfts - vi är många som inte har möjlighet att landa i finansiell frihet. Men alla kan ju anpassa och fundera på sina egna behov, så det finns mycket som är möjligt att förändra!

    Konsumtionskritik och eget ansvar är nog en nyckel. Läser jämt din blogg för att öka min egen medvetenhet. Tycker att alla inlägg är fantastiska men gillar just nu dem bäst där du, i förbifarten, kommenterar ditt gamla arbetsliv med knasiga möten och obegripliga prioriteringar. Försöker skapa mig en klar blick över arbetslivet och vad jag själv vill utan att bli galen på köpet. Du hjälper mig varje dag i alla slags betraktelser!

    /Gabriel

    SvaraRadera
  22. FruEB, om du vill nå ut med FIRE föreslår jag reklammannen Ingmar Rentzhog, han är en verklig stjärna på att nå ut och marknadsföra, se tex här i ett citat från SvD tidigare i år:

    – Vi är stolta över att ha hjälpt Greta att nå ut med budskapet. Vi har ett stort nätverk där vi skrivit om Greta. Det visar att vi har ett nätverk med stark räckvidd

    Om det kan bli global frälsning eller ej, ja, det är jag inte rätt person att svara på.

    SvaraRadera
  23. Kan vi sammanfatta ditt inlägg med att mina skapade FIRE affisher inte frälste den stora massan? fail: jag behöver se över min marknadsföringsstrategi.

    SvaraRadera
  24. Haha, det kan OMÖJLIGT vara affischerna.
    @Anonym 14:46: Jag ska genast kontakta Rentzhog. På måndag börjar jag min FIRE-demonstration utanför kommunhuset i Hudik, Trädgårdsgatan 4. Who's with me?

    SvaraRadera
  25. Hoppla. Det var visst, oavsiktligt, att peta in en rejäl pinne i brasan att nämna vad skattepengarna går till, jag raljerade men det är visst väldigt känsligt. Självklart tror jag inte samhället kommer gå under om fler jobbar mindre, för det kommer alltid finnas sådana som jag som gillar att jobba (alltså gillar det på riktigt). Och skulle det bli en allmän norm såpass att skatteintäkterna inte längre räcker till det vi har i dag är det nog lugnt. Med en befolkning på FIRE har folk ju tid att åka på sämre vägar, ta långsammare tåg, vakta sina barn, vårda sina dementa föräldrar, vänta längre på doktorn och tja, det behövs ju inte så många universitet om ingen ändå vill utbilda sig eftersom de inte ska jobba. OBS NU RALJERAR JAG IGEN.

    Vad jag tycker är tråkigt med FIRE och andra rörelser för den delen är att det går bra att kritisera andras livsval (consumer suckers eller de som inte FÖRSTÅR), men ens eget sätt att leva är heligt och får inte ifrågasättas. Det, var det jag menade med att jag inte vill ingå i en rörelse, och definiera mig enligt ett koncept med vissa ramar. Inte FIRE, och tex inte veganism även om jag gillar vegansk mat. Det är också det som jag tror kan vara en anledning till att en del värjer sig, det verkar för extremt inom FIRE. Men jag säger till er som jag säger till min vegankonpis: Jag gillar FIRE/vegansk mat, men vill gärna äta bacon/jobba. Man behöver inte vara frälst!

    Det blir sista kommentaren från mig. Jag började följa bloggen när jag letade spartips inför att bli utförsäkrad, FIRE var aldrig mitt mål så det blir mer och mer klart att jag inte passar här. Tack fru EB! Och tack alla andra för all klokskap ni delat med er av! Kommer det fler Maria-kommentarer framöver så är det någon annan. (Dagens första Maria i kommentarerna är inte jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag tycker är tråkigt med FIRE och andra rörelser för den delen är att det går bra att kritisera andras livsval (consumer suckers eller de som inte FÖRSTÅR), men ens eget sätt att leva är heligt och får inte ifrågasättas.

      Maria, detta har jag också reflekterat över. Man snackar mkt skit om andra, men tål väldigt lite kritik själv. Då luktar det för sekt för mig/A

      Radera
    2. @Maria: Tack själv! Lycka till med allting framöver.

      Radera
  26. Frågan är varför vi måste oroa oss? Folk gör väl som dom vill? Eller faktiskt inte. Jag upptäckte under min ungefär femåriga resa in i FI-livet (började 2016 med en "LottoÅke") att folk var rädda och provocerade av mina idéer. En väldigt vanlig drivkraft är inte den högsta lönen eller makt eller att kunna spendera fritt. Den är att få tillhöra, att få bekräftelse på att duga i gruppen. Fredagsfika. Då är du någon. I vilket system som helst. Att kasta loss från det är det väldigt få som vill och kommer göra. Jag kastade loss för tre år sedan och många blev väldigt provocerade. Jag retades lite med att säga "jag latar mig om dagarna" som svar på frågan "men vad gör du då?". Har aldrig varit så vältränad som nu, har på kort tid bekantat mig med nya geografiska platser och träffat många nya människor. Men gudarna ska veta att det inte alltid är en dans på rosor, att vara sin egen chef jämt innebär också bottenlägen man slipper när man går till kontoret. Lycka till alla, på just din väg!

    SvaraRadera
  27. Hehe nu måste jag gå emot strömmen och skriva att jag ser en exponentiell ökning av intresset för FIRE och närliggande företeelser. Jag har mött flera olika personer som oberoende av varandra tagit upp temat. Personer som jag aldrig trott detta om. Jag tror också att normen att "spara 10% av inkomsten är superbra" snart kommer bytas ut mot ett förespråkande, typ på samhällskunskapen på högstadiet, att all inkomst över säg 10-15k/mån bör sparas så kan man gå pension tidigt eller ta ledigt under perioder.

    SvaraRadera
  28. Wow, över 70 kommentarer, det måste vara något slags All Time High här på bloggen??

    SvaraRadera
  29. @Anonym: Åjo, vänta bara tills imorgon, då blir det åka av.

    SvaraRadera
  30. "En väldigt vanlig drivkraft är inte den högsta lönen eller makt eller att kunna spendera fritt. Den är att få tillhöra, att få bekräftelse på att duga i gruppen. Fredagsfika. "

    Bra formulerat. Man vill göra rätt. Jag tror inte FIRE blir norm men att det väldigt snabbt kan svänga över när det gäller vissa mer avgränsade saker. Amorterandet t ex. Jag tror det kan räcka med en smäll på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samtidigt med en räntehöjning, och plötsligt så är alla runt fikabordet överens om att det är "rätt" att amortera sitt hus på 30 år.

    SvaraRadera
  31. Det är egentligen ganska ok. Alla kan förstås inte leva som FIRE. Det skulle göra att hela ekonomin skulle bli frugal. Att vi kan leva på passiva inkomster beror på att andra jobbar. Vill väl egentligen ogärna ge vänstern rätt men kapitalism och FIRE bygger på att några få vinner och ett antal andra får bidra till de inkomsterna.

    Lotterier bygger på att det finns ett antal outbildade som fattar dåliga beslut. FIRE bygger på att det finns ett antal som jobbar enträget och konsumerar som galningar.

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. @M:"Alla kan förstås inte leva som FIRE". I Plånbokentolkningen är det ju så, det håller jag helt med om. Men det finns vissa skäl att tro att de som når ekonomiskt oberoende inte slutar att jobba helt utan snarare drar ner på arbetet. Detta kan i sin tur gynna samhällsmaskineriet i lägre sjukskrivningstal och annat som redan påtalats i tråden ovan. Dessutom genomgår ju världen en väldigt snabb förändring. Det vi anser vara receptet på tillväxt per 2019 behöver inte nödvändigtvis vara så våra barnbarn kommer att resonera. Jag har skrivit lite om det nedan.

      http://efficientbadass.blogspot.com/2019/03/men-vad-hander-med-ekonomin-om-alla.html

      Radera
  32. För en gångs skull håller jag inte med dig. Nu har ju t.o.m. Aftonbladet hängt på:

    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/kJ1nwA/sa-ska-sandra-34-bli-ekonomiskt-fri-vid-40

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Max: Kors in da roof, jag ska genast kolla! Kan det vara så att ett nytt koncept först måste bashas i dagligmedia innan folk så smått kan börja överväga det?

      Radera
  33. Å ja, det är Borbon, älskar henne! Såg henne i typ DI webb-TV och hon är så skönt neutral, bara bam facts: Gör si och vänta dig så utfall. Tycker att hon får toppa den här tråden:

    Vad ska du göra efter 40, när miljonerna du vill ha är uppnådda?




    "Vad ska du göra efter 40, när miljonerna du vill ha är uppnådda? – Jag kommer nog att följa hela den trenden kring gigekonomin. Jag hatar inte att jobba, tvärtom, men jag vill inte vara bunden till en specifik plats hela tiden. Jag vill äga min tid och kunna jobba varifrån som helst – hur mycket eller lite jag vill."

    SvaraRadera
  34. Hej, jag är Allison Howarts Efter att ha varit i förhållande med Anderson i åratal, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var omkring 16.00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. e-post: ogagakunta@gmail.com kan du maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat
    1) Älska trollformler
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / lotteri
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  35. HUR JAG HAR MITT EX EX KONSEKVIK MED HJÄLPEN AV DR ODION ...... Hej alla, jag heter Robert Jason, efter 15 års äktenskap bodde jag och min fru lyckligt tillsammans vi älskade varandra så mycket och jag älskade min familj de var min högsta prioritet, tills en morgon hade jag och min fru ett litet argument som jag vet att alla par har eftersom det inte finns några perfekta par i den här världen efter argumentet jag gick på jobbet när jag kom hem kunde jag inte hitta min fru och våra barn, hon packade också sina väskor och barnens och lämnade jag försökte ringa henne men jag kunde inte nå henne, jag gick till hennes väns hus men de kunde inte säga mig var de skulle hitta henne, jag var frustrerad Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag började dricka alkohol varje dag och natt. Jag slutade gå på jobbet, det var en svår sak för mig eftersom hon och mina barn betyder allt för mig att det var som att en del av min kropp lämnade mig, jag kunde inte fungerar bra, en dag surfar jag på internet när jag såg ett vittnesbörd om någon som vittnade om en man c alled Dr. ODION och hur han tog tillbaka sin fru inom tre dagar, jag tänkte inte två gånger om det jag messaged honom och berättade för honom allt som hände mellan mig och min fru och han sa att han tycker att mitt problem är mycket lätt för honom att lösa han sa också att jag skulle lita på honom att min fru kommer tillbaka och jag sa till honom att jag litar på honom och han bad om lite information som jag gav honom, 3 dagar senare kom min fru hem hem med barnen att jag var så förvånad över att se henne att det var som en dröm för mig började hon gråta och ber om ursäkt för mig. Jag sa till henne att det är okej, jag förlåter henne att hon är glad att hon är tillbaka, vi lever nu lyckligt tillsammans. Om du är hjärtbruten för att din fru eller make lämnade dig, kontakta honom via hans e-post för någon form av dödsstavning, skyddsstavning och även för att lösa rättsfall. (drodion60@yandex.com) eller så kan du också appa honom på +2349060503921.

    SvaraRadera
  36. För bara några veckor sedan gick jag igenom samma relationproblem / massor av missförstånd med min make, vi har varit gift i över 6 år, det var verkligen sött och ibland sent förra året var det så hemskt eftersom min man började fuska på mig och tittade för ett sätt att skiljas från mig, vi delades upp tre månader efter och vi kom tillbaka igen första kvartalet i år, precis förra månaden han helt lämnade mig med våra två barn bakom utan att säga ett ord. Jag var så förvirrad och undrade vad som kunde ha gått fel. Tidigare deltog vi båda par i äktenskaplig rådgivning / seminarier och slutligen bestämde jag mig för en terapeut men till ingen nytta, jag älskar den här mannen och jag vill ha honom tillbaka så desperat om inte på grund av mig själv men för barnens skull kommer de att sakna honom och jag vet inte hur jag kunde förklara saker för att förstå dem. Jag läste en inläggskommentar på nätet hur en Los Angeles-baserad journalist hittar verklig kärlek efter 9 års förhållande hjärtslag och hon gifte sig omedelbart några veckor efter att Dr.Oduduwa lunchade en förtrollning för henne att hitta sann kärlek och gifta sig. Jag hade turen att har tillgång till den personliga e-postadressen till den andliga helaren och en kärlek-spell-caster.
    Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att måla sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. så jag skickar ett meddelande till Oduduwa e-postadress jag kopierade på blogginläggets kommentar. Jag förklarar min relationssituation till oduduwa och han lovade att hjälpa mig att föra min man hem. Jag försökte för det finns inget annat jag kunde ha gjort för att få honom tillbaka hem omedelbart på kort tid. så överraskande fick jag ett telefonsamtal från min man efter tre månader att han lämnade hemmet utan ett ord eller ett meddelande, jag var så glad och jag plockade snabbt upp hans telefonsamtal och han försäkrade mig att han kommer att komma nästa dag, lo och se han kom hem igen igår och ber om ursäkt, men framför allt är jag glad idag är han hemma till mig och våra vackra barn, detta är min största glädje i året. Jag bryr mig inte riktigt om vad som betyder att det blir gjort men jag tror att jag inte ens spenderade mycket pengar som folk kanske tror. Jag följer bara Oduduwas instruktioner och jag gjorde vilken uppoffring eller stavningsprocess som krävs för att jag gjort det. nu när jag pratar med dig nu bor jag och min man båda lyckligt tillsammans för alltid.Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek. Jag gjorde allt mänskligt för att föra honom hem för att älska mig igen, jag fick hjälp och hjälp av Oduduwa, den inhemska spirituella helaren med en magisk förtrollning.
    Jag är tacksam och tacksam till den stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att det här fungerar också, 100% säker. Dr.Oduduwa personliga mobila Whassap-nummer:
    Endast WhatsApp: +79268011965

    SvaraRadera
  37. Goddagskamrater, jag heter Karin Wandås-Lilja från Stockholm, jag är läkare av yrke, 47 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon som läser den här artikeln just nu att återställa bruten äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållanden inom två dagar. Efter att ha varit i förhållande med Grønseth i flera år, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag har, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en kärlek spellcaster som kan hjälpa mig att stava det tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller fungerade, jag hade inget val men för att pröva det, mailade jag spellcaster-kanalen och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt skulle gå bra innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade Love spell-delen i luften och överraskande andra dagen var klockan 3.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad över att jag svarade på telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och det var så vi började leva tillsammans lyckligt. så här kan du nå honom om du behöver hjälp .doctorigbinovia93 @ gmail.com eller whatsapp på +2348144480786 eller så kan du också kontakta honom på viber på +2348144480786 ta saker för givet och det kommer att ta från dig

    SvaraRadera
  38. Jag vill tacka chef Dr Rika för den växtbaserade HIV-medicinen han gav mig och min dotter, jag led av HIV när jag födde min dotter och det var så min dotter fick sjukdomen indirekt från mig, men till Gud vara härlighet att jag läker med örtmedicinen som Chief Dr Wealthy gav mig när jag mailade honom. Jag vill använda detta medium för att berätta för alla att lösningen på vår sjukdom har kommit, så jag vill att du ska kontakta denna stora healer på hans e-postadress: wealthylovespell@gmail.com med honom alla dina smärta kommer att försvinna, jag är verkligen glad idag att jag och min dotter botas av hiv, vi är nu negativa efter att ha använt hans örtmedicin, min specialistläkare bekräftar det. än en gång säger jag ett stort tack till dig chef Dr Rika för att läka händerna på mitt liv och min dotter, jag säger att Gud fortsätter att välsigna dig rikligt och ge dig mer kraft att fortsätta hjälpa dem som behöver din hjälp. e-post honom nu väntar han på att ta emot dig. {wealthylovespell@gmail.com} eller What's App +2348105150446

    SvaraRadera
  39. Hej och välkommen till Spotcap Global Loan Services, jag heter Claudia Klein, jag är långivare och även lånekonsult.

    Behöver du stort finansiell förstärkning? behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att kontakta mitt företag via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | och ha ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster, vi erbjuder både långa och kortfristiga lån och du kan också låna upp till 15 miljoner euro. Mitt företag hjälper dig att uppnå olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Vi vet att det alltid har varit ett enormt problem att få ett legitimt lån För individer som har ekonomiska problem och behöver lösning på det, tycker många att det är så svårt att få kapitallån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av högt intresse ränta, otillräcklig säkerhet, skuld till inkomstkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl

    Inga fler väntetider eller stressande bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig dygnet runt - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver

    Vi tillhandahåller lånetjänster i världsklass 24 timmar. För frågor / frågor? - Skicka ett mail till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | & Få ett svar på ett ögonblick.

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har lite kontanter, bara skriva till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!

    SvaraRadera
  40. Godvänner, jag heter Anna Sjoberg, från Stockholm, jag är läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Sverige. Jag är gift i över 6 år med två barn, mitt förhållande till Sjoberg, min man var till en början söt, romantisk och senare blev mardröm fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskar på mig och letade efter ett sätt att få en snabb skilsmässa, vi uppbruten före 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek. Jag älskade min man så mycket. Jag vill inte förlora honom till en annan dam. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa mot mig längre .. Jag ville bara att han skulle vara hemma för att älska mig för alltid. Jag förklarade min situation för en vän på jobbet, min vän Jennifer hon berättade för mig att snarare kontakta hjälp av en kärleksstiftare som heter Dr.Oduduwa från afrikana nation med magisk kärlek spell del bön för att återvända tillbaka ex love, att han har kraftfull begåvad charm för att få tillbaka kärlek och förtroende i alla trasiga äktenskap eller trasiga kärleksförhållanden, jag trodde och provade och det fungerar för mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr.Oduduwa via hans personliga mailkontakt nedan;
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}.

    Dr.Oduduwa svarade på mitt meddelande, han sa att kan hjälpa till att få tillbaka min ex kärleksman med omedelbar charm kärleksdel på två dagar, jag var mycket glad att hitta den här mannen som hjälpte mig, jag följde alla hans instruktioner noggrant steg för- stegböner och besvär som jag själv gjorde i mitt hus med ljus på natten. Oduduwa berätta allt jag kan göra hemma under nattbönerna älskar stavningsprocessen. Jag gjorde allt enligt anvisningarna. det började fungera för mig eftersom jag inom några timmar senare fick ett telefonsamtal från min man, jag var så förvånad och chockad eftersom han har slutat ringa eller skicka meddelanden till mig sedan de senaste 3 månaderna, nu gör jag omedelbart en kärlek stavningsböner min make Andrea kom hem för att be om ursäkt för mig, jag är så glad över hur kärleksdel fungerar positivt på min man inom 2 dagar han är hemma. Just nu lever min man och jag båda lyckligt tillsammans i kärlek mer än någonsin tidigare. Jag är glad åt den stora mannen Dr.Oduduwa för hans begåvade talanger. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som vill återställa förlorade kärleksförhållanden eller kärleksförhållanden för att hitta verklig kärlekspartner.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera