Life Hack isvatten


Nu kära vänner ska ni få ett ”life hack” som kidsen säger. Knepet kan tyckas löjligt enkelt, men eftersom jag till dags dato inte sett någon använda sig av det, delar jag här med mig. Det handlar om att ha tillgång till iskallt respektive svalt vatten under dagens första 5-6 timmar. Exempelvis då du är på resande fot. Knepet är gratis, minus den initiala investeringen på mellan 14-23 kronor (kostnaden för en liten PET-flaska). 


1/ Fyll en liten PET-flaska till hälften med vatten. Mer om det är sommar, mindre om det är vinter.


2/ Lägg PET-flaskan i frysen över natten, i en sluttande vinkel med korken uppåt. Annars riskerar vattnet att frysa till i mynningen och då är det svårt att gå vidare till steg 3.


3/ Ta ut flaskan morgonen efter och häll på kallt vatten från kranen (eller bubbelvatten om du så önskar). Ibland måste flaskan stå och tina upp någon minut innan du kan få upp korken. There you go, iskallt vatten nästan hela dagen! Funkar naturligtvis på alla drycker som ska drickas kalla, typ rosévin till biosalongen saft till stranden, utflyktsdryck till barnens orientering osv. Flaskan funkar då också som en kylklamp till annat som ska hållas kallt. Fiffigt va!?




Om jag nu ska dra tag i pekpinnen är det ju också så att köpa vatten på flaska är ett otyg. Ett otyg säger jag, eftersom det tär på såväl miljö (onödiga transporter) som din plånbok. Peta in dina två Pressbyrå-bubbelvatten-per-vecka  i en valfri indexfond i tio år, exempelvis den här, den här eller den här (jag exemplifierar investeringar med bredd för att du inte ska misstänka att jag är en fondsäljare i bloggarkläder) har du en rätt nätt summa att köpa årgångsviner för (uppskattningsvis runt 35 000kr). Och vin är trots allt roligare än vatten.

Mvh/
FruEfficientBadass

1 kommentar: