Receptklubben Mästerkocken - Del 2: Mustigt doftande soppor

Men säg hej!
Idag är det dags att angripa kategori två i receptboxen Mästerkocken - "Mustigt doftande soppor". I vanlig ordning gör jag och barnen ett första urval ur kategorin och fastnar då för följande tre:
  • "Istället för en nattsmörgås"
  • "Kålsoppa med sovel" (mest för att "sovel" låter så flashigt - vad är det?)
  • "Potatissoppa med purjo" (mest för att jag ville visa hur ofantligt långt matfoto har kommit sedan 70-talet).
 
 
Vi kan ju inte annat än välja "I stället för en nattsmörgås". Och den stora förtjänsten med detta kort är inte receptet per se, det finns nästan inget recept på baksidan. Den bärande idén är att man ska låta buljong stå och stelna och sen lägga på det man vanligtvis har på en "nattsmörgås" till exempel:
- Kokt spagetti
- Riven ost
- Isbergssallad eller
- Fyllda oliver
 
Istället för recept med mått och sånt bjuder kort nr 11 i serien "Mustigt doftande soppor" på lite puttriga förtroenden:
 
"Den lilla nattsmörgåsen - frestande eller hur? Man känner sig ofta rätt så sugen frampå kvällskvisten, särskilt om det börjar bli lite sent. Men för mycket mat skall man aldrig sätta i sig sent på kvällen, då sover man lätt lite oroligt. Det man äter kan däremot gärna vara varmt. Buljong är nästan bästa nattmaten. I stället för sandwich - samma idé fast omvänt. Buljong som kall förrätt. Kall buljong är också en härlig sommarsoppa". (Är det bara jag eller har Mästerkocken rökt på innan dessa osammanhängande formuleringar?). Nåväl, jag påbörjar arbetet med anrättningen redan kvällen innan, då jag antar att buljongen måste stå till sig över natten och gosa ihop sig med gelatinet. Jag använder en grönsaksbuljong och en köttbuljongtärning till c:a 4 dl vatten, samt ett gelatinblad. Receptkortet rekommenderar att man spetsar buljonen med madeira eller portvin. Det enda jag hittar hemma är Herrgårdsakvavit och gin och valet föll på det senare.
 
Dagen efter förberedde jag "toppingen", eller som det sägs på receptkortet: "Finstrimla isbergssalladen (den struntade vi i författarens anmärkning), riv osten och skiva oliverna. Pressa hårdkokt ägg genom en sikt så att det blir alldeles smuligt." Hmm...meningen känns inte helt Ernstsk om man så säger. Jag var tvungen att google "sikt" och den ser ut så här:


Que? Ägg genom denna?


Så vi körde med att dubbelköra ägget genom en äggharpa.




Det var en lustig känsla att lägga toppingen på buljongen, för även om den inte var helt stel verkade den ha rejält med ytspänning för ingenting sjönk ner. Tyvärr hann jag inte ta en aptitretande förebild, då barnen formligen kastade sig över anrättningen för provsmakning. Lika snabbt kastade de sig av anrättningen, två av barnen sköljde omedelbart sina munnar under kökskranen. Det tredje barnet, som var externt och således försökte ha lite "good manners" höll god min men jag noterade att hon smög bort till badrummet direkt efter provsmakningen. Smekmånaden för Mästerkock i vår familj är över, nu blev det en redig nolla från alla inblandade. FruEfficientBadass avstod denna gång från provsmakning, men litar tillräckligt på sin avkommas fräscha smaklökar för att kunna förmedla givet betyg med gott samvete.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar