Trimma matflödet


“I cook with wine, sometimes I even add it to the food"   W.C. Fields

Jag gillar mat & vin. Dessvärre inte på det där fina konnässör-viset utan mer, jag gillar att äta mat som smakar hyfsat och jag gillar att dricka ett vin i prisklass 79 en tisdag. Sällan experimenteras det i Badassköket, men det lagas mat i princip veckans alla dagar och ibland är alla i hushållet nöjda, men oftast inte (vad är de med barn och deras oberäkneliga inställning till mat?). Genom åren har vi betat av en mängd koncept, allt från en mörk period då vi i princip enbart gjorde falukorv och mamma Scan till att stegvis äta oss igenom alla sorters färdiga matkassar. Matkassarna är fina, men eftersom du utöver veckans 4-5 middagar måste köpa till ett par middagar, luncher och därtill frukost, kostade det skjortan och halva ärmen.  Vi gick alltså tillbaka till att handla själva igen. Inspirationen var väl sådär, det blev mycket köttfärs och styckfrysta laxbitar a.k.a. havets falukorv.


För drygt ett år sedan hände emellertid något fantastiskt. Vi blev hembjudna till en vegetarisk familj. Jag ska inte påstå att jag var OROLIG inför detta, då hade jag ju varit en tragisk figur. Men jag såg det inte som alltför osannolikt att vi skulle behöva svänga förbi Sibylla på vägen hem eftersom min familj är kött lovers (trodde jag i alla fall). Men jag kunde inte haft mer fel. Det var en underbar kväll. Efter ett starkt intro i form av Riktig Skumpa på solig terrass vankades krispiga asiatiska vårrullar med myntadipp, pikant indisk gryta med nybakade naanbröd, barnen fick poppa räkchips i stekpanna och det var en vegofröjd utan dess like. Till och med min man, som vanligtvis definierar mat som biff med bea, var lyrisk. ”Detta måste vi också göra!”. Från den dagen har vi gradvis gått mot mer vegetariskt. Däremot är vi eniga om att vi gärna är utan köttsurrogat av typen Quorn, vi satsar på klassiskt vego, ungefär fyra av sju dagar. Ibland gör vi en vegobaserad rätt och använder kött som krydda, t ex en asiatisk nudelsoppa med lite stekt köttfärs i, mest för smaken. Jag skulle tro att den korrekta termen för vår kostform är flexitarian.


Nyckel för mig, eftersom det oftast är jag som lagar mat, är att det ska gå relativt snabbt. Det ska vara enkelt med inte alltför många ingredienser. Därför har jag länge varit på jakt efter en bra, enkel, vegetarisk kokbok och plötsligt en dag höll jag den i min hand. "Studentmat - Snabba rätter som boostar kropp och hjärna" av Cecilia Linhart, har som primär målgrupp 20-åriga högskolenördar som aldrig hållit i en kniv utanför scouterna. Detta passar min kulinariska nivå utmärkt, trots att jag är dubbelt så gammal. Eftersom studenter är både fattiga och politiskt medvetna fattar ni att det är mycket vegetariskt i boken. Eller snarare – recepten går att göra såväl vegetariska som med kött för den som så önskar. Genialiskt. Jag kommer att upprepa ordet genialisk minst två gånger till i denna text. För det andra som är, jag skulle vilja påstå, genialiskt med ”Studentmat”, är den totala enkelheten kring recepten. Ungefär så här:


1/ Se till att ha ingredienserna X, Y, Z hemma.
2/ Ändra kryddningen enligt a, b, c för att variera.
3/ Låt rätten vara vego eller lägg till kött, fisk eller kyckling, ditt val.


Un point c’est tout, som fransmännen säger, det är allt. Jag ÄLSKAR oängsliga kokböcker där det höftas! Får mig att känna mig lite, lite som Jamie Oliver.


Förutom att recepten är billiga - det är trots allt en studentkokbok - lyckas författaren kombinera en kräsen duo: Det är gott och bra för kroppen. Hon stödjer sig på forskning inom framför allt IFD (”Inflammation Free Diet”) och de flesta recepten innehåller det hon kallar ”boosters” – födoämnen som stärker immunförsvaret.  Min erfarenhet av riktigt nyttig mat är att den sällan går hem hos barnen, men de recept jag hittills testat har varit succéer. Eller, ja, de har ätit upp. Vilket duger för mig. Som grädde på moset är det superenkla recept att göra. Har man gjort ett basrecept med krossade tomater på måndagen är det rätt lätt att göra detsamma på tisdagen. Fast med annan kryddning och annat protein i vill säga. Genialiskt. Är man mycket smart kan man göra en stor batch bas-sås redan på måndagen och variera den under veckan, men så långt har jag inte kommit än.

Key benefits Studentmat:
- Billigt
- Nyttigt
- Snabbt
- Barnvänligt
Du kan också byta bort din dagliga "vad-ska-vi-äta-till-middag"-kontemplation mot något med lite större intellektuellt tuggmotstånd samt spara en del deg. Jag vill påstå att boken betalade tillbaka sig redan första veckan, på grund av minskade köttinköp och synergier i köket. Den finns dessutom att låna på vissa bibliotek, så Go Get!

Detta är basen för veckans matlagning för fem.







Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar