Tänk Chanel

"Her penchant for simplicity was hugely influencial." (www.glamourdaze.com)

Jag älskar Chanel. Jag är medveten om att jag inte är ensam, att döma om alla Chanelböcker och Chanelkassar i Hemnetannonserna. Tillåt mig förtydliga - jag älskar Chanel på ett metaplan. Jag skulle aldrig lägga trettiotusen på en Chanelväska eller, gud förbjude, en Chanelkavaj i bouclé med guldknappar, det passar inte min Badass livsstil. Men jag inspireras av hennes strävan efter komfort och stil och jag tror att man, bara genom att "tänka som Chanel" kan få vägledning i kläddjungeln.


När Chanel växte upp var mode i princip synonymt med hattar (hattmakare=modist=mode). Och ju mer tingeltangel på hatten, ju mer moderiktig var den. Chanel tyckte hattarna var opraktiska och lanserade sin egen hatt, en liten stråhatt i total avsaknad av utsmyckning minus ett tygband. Jag tycker att det säger allt om henne - hon var cool, hon bröt normer och hon hade humor (för den är ju rätt fånig även hennes hatt).




Kvinnokläderna var också de otympliga och jamsiga. På 20-talet stramades stilen till något, men det var fortfarande korrekt att se ut som en förvuxen skolflicka. Det är då Chanel skapar den lilla svarta. I kid you not jag skulle kunna ha på mig den idag.


LBD 1926, alltså inte riktigt den första versionen men ändå...


Andra ikonprylar Chanel givit upphov till är den tvärrandiga toppende vida byxorna och naturligtvis, fejkpärlorna. Costume jewellery är riktigt Badass.


100% Badass, eller ska jag säga 100% cul vilain?


Det enda jag har av Chanel är en parfym och ett par örhängen, men jag har plöjt mina Chanelbiografier och har sedan ett antal år anammat några Chanelfilter till min klädstil:


1/ Det måste vara bekvämt, annars är det inte Chanel-compliant.




2/ Begränsa antalet färger. Svart, beige och marint är basen i min garderob. Det händer att jag har andra färger, men basen förblir densamma. Och det är sjukligt vad bra det går att kombinera dessa tre färger, jämfört med exempelvis grönt, svart och gult.






3/ Marint. Särskilt på sommaren. C'est classe!




Nu är ju ovan min filtering och tolkning av Chanel och jag påstår verkligen inte att man måste klä sig på detta vis för att ha stil, den definierar ju var och en utifrån personlighetstyp. Det är bara exempel på hur man kan kanalisera Chanel utan att gå i personlig konkurs. Ytterligare ett skäl till att hon blivit en sådan ikon är hennes intellekt och många citat (att hon dejtade en nasse under andra världskriget har de flesta förträngt) varför jag avslutar med ett på dagens tema:






Mvh/
Fru EfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar