Prepping del 2

Medborgare! För ett tag sedan talade jag om vikten av prepping. Eller rättare sagt, jag talade om mina fåfänga tankar kring min egen familjs förmåga att överleva vid en infrastrukturell kollaps och bedömde att vi behövde lyfta oss från den nivå vi då befann oss på. Den nivån kan väl bäst beskrivas som bottennivån, d.v.s. vi hade mat för cirka ett dygn hemma och vi skulle troligtvis ha dött av törst inom 24h vid vattensabotage eftersom man inte kan överleva fem pers på att dela på en ljummen MER och en slatt Skåne.


Vi iscensatte därför en överlevnadsövning i början av semestern. Det hela riggades så att vi åkte upp till landet och stängde av strömmen i fyra dagar. Innan vi slog av strömmen åkte vi till stormarknaden och köpte mat som inte behöver kylskåp (i hemlighet laddade även vi vuxna våra mobiler till max). Vi köpte dessutom T-röd till spritköket samt fem små ficklampor, en till varje i familjen, så att man åtminstone skulle kunna läsa på kvällarna. Nåt kul måste man ha även i katastroftider. Jag och min man låg ju och googlade på våra fulladdade telefoner, men barnen, tänk på barnen.


Ficklampor, spritkök och sprit.


Dessvärre tog jag inga foton under dessa dagar, eftersom jag då inte gick i bloggtankar. Men misströsta ej, detta kommer att bli en årligen återkommande aktivitet och jag kommer noga dokumentera nästa sommars camp EfficientBadass. Inte bara för att det kändes bra och faktiskt nödvändigt -  jag har aldrig lagat mat på stormkök tidigare och jag tror att typ sämsta tillfället att lära sig att göra det är i en katastrofsituation. Det var tillräckligt meckigt ändå, höll på att elda upp furstukvisten och allt. MEN ytterligare en aspekt av detta - det var så fantastiskt mysigt! Eftersom vi lagade mat ute (man ska alltså inte elda stormkök inne), åt vi alla måltider ute, något vi sällan gör ens på sommaren. Vi diskade ute. Barnen fick laga mat, eftersom det var rätt basic ("Öppna soppburk. Häll burkinnehåll i kärl. Vänta. Ät.") vilket de tyckte var roligt. Eftersom varmvattenberedaren var av åkte vi till en sjö på kvällarna för att bada och tvaga oss. Det finns få upplevelser som får en att känna sig så ren som när man kliver upp nytvättad ur en sval sjö om sommaren.


TV, iPads, mobiler funkade ju inte, så det blev old school Yatzy, Monopol och läsa böcker framför brasan. Och det var kanske den största förtjänsten av alla - det blev som en supersnabb nedvarvning. Vi brukar ha iPadfritt på landet, men då kollar barnen på TV. Nu ströp vi ju allt, och på bara ett par dagar var de nere i semester modus, nästan helt utan den vanliga abstinensen i form av hårdrag och klös. Vi ägnade de fyra dagarna åt prepping-aktiviteter som att sätta potatis (höll på att skriva så potatis men kom på mig själv), få skorstenarna sotade och annat domedagsaktigt. Vattnet skickade jag på analys för flera år sedan så jag vet att det är drickbart även om det smakar urkas.


Efter de stipulerade fyra dagarna kände vi oss klara med övningen. Som en sekundäreffekt av att faktiskt stresstesta en situation av hypotetisk katastrof, hade vi på rekordtid kommit ner i varv och puls. Jag kan verkligen rekommendera det, av alla möjliga skäl. Det är också en övning i stoicism. Genom att dra ner på levnadsstandarden under några dagar, uppskattade vi för resten av semestern den lyx det innebär att kunna knäcka en iskall folkis efter ett pass med gräsklipparen. Vi kände tacksamhet för att kunna sätta på vattenkokaren med ett enda knapptryck, istället för att dra igång en omständlig brasa i den vedeldade ugnen. Och bäst av allt - att få ta en varm dusch. Bli en semesterprepper du med - du kommer gilla't!






Mvh/
Fru EfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar