Lite kvällsgott

Rubriken refererar till en plastlåda med receptkort min mamma prenumererade på under tidigt 80-tal med de mest bekymmersamma kategorier varav "kvällsgott" var en, "banta med oss" en annan. Lådan förtjänar ett eget inlägg längre fram.


Idag höströjde jag djupbädden på landet. I år var första gången vi odlade i djupbädd och det gick väl sådär. Vi hade satt potatis, bondbönor och morot. Potatisen blev klar lagom tills att vi skulle lämna landet i mitten av augusti, bondbönorna blev klara nu i september men dessvärre brände vi hela omgången på en sats soppa som smakade modellera. Morötterna blev i Barbiestorlek. Tomaterna ska vi bara inte tala om, jag tror vi skördade tre ätliga blekröda tomater från fem plantor. Kostnad per tomat = 50 kronor.

Epic fail
Jag röjde ur det sista ur djupbäddsodlingen eftersom man inte ska lämna gamla grönsaker kvar över vintern - särskilt rutten potatis kan skapa problem framöver. När jag var på väg till komposten insåg jag emellertid att detta inte var så Badass. På någe vis måste jag ju ta hand om denna lilla mikroskörd.




Jag drog mig då till minnes min foodievän jurist-K som för inte så länge sedan bjöd på en magnifik liten anrättning i sitt magnifika lilla hus på Gotland. Det var en sötpotatisgratäng med fetaost och någon krydda jag inte minns namnet på. Jag gjorde min egen variant på denna med våra grönsaker uppbackade av tre köpepotatisar varav en var en sötpotatis.


Jag blandade en smet av 3 dl grädde, en klick crème fraîche, ett paket "salladsost" (en budgetvariant på feta), salt, peppar, en pressad vitlöksklyfta och lite färsk oregano från kryddlandet. Sen varvade jag grönsaker och smet och toppade med ett paket riven ost. 225 grader i 45 minuter. Till detta tänker jag i god "kvällsgott-anda" servera vitlöksbaguette (eller ska jag säga "pain riche?") och lite Lidl-charkuterier.


Servera gärna med ett billigt vin i PET-flaska


Nu har jag inte smakat den än, väntar in resten av familjen som kommer hit med tåg om någon timme. Men om ni inte hör något annat får ni anta att den var både ätbar och okej. Framför allt känner jag mig Badass, riktigt Badass, på ett Cajsa Warg-kindaway.


100% Badass



Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar