En bok som förändrat mitt liv

För exakt 6 ½ år sedan råkade jag få i min hand en bok som kom att förändra mitt liv. Nej, det var inte den heliga skrift, ej heller någon amerikansk självhjälpsbok. Det var denna bok:


Tobias Schildfat: Vägen till din första miljon - Alla kan bygga en egen pengamaskin


Tobias Schildfat förklarar som till ett barn skillnaden mellan att spara och att investera. Jag skäms nästan för att medge det, men trots att jag då var en 35-åring med akademisk utbildning inom det ekonomiska, hade jag mycket vaga begrepp om aktier, avkastning e d. Börs kändes osäkert och läskigt, det lilla sparande jag hade var i räntefonder hos banken. Och det var inte mycket pengar att tala om, oftast reste vi upp dem vid årets slut. Och apropå banken:






2011 fick jag genom Tobias bok klart för mig att det finns andra sätt att handskas med pengar än att leva lön-till-lön. Jag lärde mig att börsen i snitt avkastar runt 7% per år och att jag, genom att ha 100 000 kronor i aktier, skulle kunna få i snitt 7 000 kronor tillbaka varje år utan att lyfta ett finger. Dessa 7 000 kr skulle, i snitt, också återkomma till mig varje år under förutsättning att jag inte sålde av mitt aktieinnehav. Efter att ha avslutat boken bestämde jag mig för att spara ihop till just 100 000 kronor. De 7 000 kronorna i avkastning tänkte jag bränna på random shopping varje år. Yes, till shopping. Det har ju hänt en del i mitt huvud sedan dess, men den initala tanken var sådan. Och strunt samma, tanken på "gratis shopping" fick mig att bryta ett ekonomiskt dödläge vilket jag är oerhört tacksam för. Jag har sedan läsningen av Tobias bok mognat en del ekonomiskt, och jag kommer att återkomma till hur strategin kom att ändras och hur den kontinuerligt ändras, i denna blogg. Förhoppningsvis lyckas jag inspirera någon annan att bli aktiv förvaltare av sin lön och därmed sitt liv. För, som Tobias skriver i boken, när man kommit en bit på sin ekonomiska resa kan man betala tillbaka genom att dela med sig till andra av sina erfarenheter.


Om, mot förmodan, du skulle läsa detta inlägg Tobias Schildfat, vill jag bara säga tack för att du berättade om Sparas & Slösas okända lillasyster.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar