Fixa bländvitt badrumsporslin

Ja herregud, så står man i begrepp att lägga ut bilder på sin toalett på Internet, en fredagskväll till på köpet. Ur led är tiden! Men detta är ett tips som är alldeles för bra för att behålla själv. Det riktar sig till er som har järnhaltigt vatten och vitt badrumsporslin. Om detta inte stämmer in på dig önskar jag dig en trevlig helg så syns vi på måndag!


Vi har egen brunn på landet, vilket är bra om våra vattendepåer blir förgiftade av ryssen. Men till vardags kan man irritera sig på dåligt tryck och vatten som smakar rost (Hur jag vet hur rost smakar? Jag har också varit ung). För ett par år sedan gjorde vi en vattenanalys och det gav av handen att vattnet var "tjänligt som dricksvatten" trots den höga järnhalten. Jag undrar det ja, efter en snabb googling verkar det inte helt oproblematiskt detta med järnet. Fast å andra sidan har folket här i byn druckit vattnet i flera generationer och får man döma av deras genomsnittliga levnadsålder och fitness (min 90+ granne Majli hjälper sonen att bära in båten i ladan om hösten) kanske det framför allt är ett kreaturproblem, inte en hälsorisk för människor.


Det som kanske stör mig allra mest är den estetiska aspekten av att porslinet i exempelvis toalett och handfat missfärgas. Det ser helt enkelt äckligt ut. Jag höll på i ett års tid och forska på ämnet. Jag testade allt från naturprodukter (citronsyra, bikarbonat, ättika) till kemiska preparat (JIF, CillitBang mm). Ingenting funkade. Jag gjorde till och med det man absolut inte får göra, nämligen skrubba med Svinto. Detta förstör tydligen porslinet, men bär med er att jag var på gränsen till nervsammanbrott på grund av detta till synes olösliga I-landsproblem, så jag agerade inte rationellt.


Efter många om och men hittade jag emellertid en tråd på Familjeliv där ett geni vid alias Marpal tipsade om Kalkosan. Kalkosan är evil shit, innehåller frätande fosforsyra så man ska ha handskar på sig om man hanterar det. Jag har hällt det på sprayflaska, och om man sprayar på det rekommenderas att ha munskydd för att slippa dra ner det i lungorna. Som ni förstår är denna produkt inte Svanenmärkt, men jag tänker att jag använder den så sällan jag bara kan. Hellre det, menar jag, än att springa med CillitBang i tid och otid. Dessutom eko-kompenserar jag genom att bara använda gulsåpa i min övriga städning.


Vänster - äckliga gulröda ränder. Höger - vitt som Tom Cruises tänder.
Börja med att med toalettborsten tjoffa lite i toaletten (SAOL:s definition på verbet) så att vattnet sjunker undan och torrlägger de gulröda ränderna som bildats i vattenlinjen. Torka av insidan av toaletten med hushållspapper. Applicera Kalkosan, antingen med en svamp (handskar på!) eller spraya (munskydd på!). Lägg därefter toalettpapper på de missfärgade partierna och spraya lite på dessa så att det verkligen sätter sig. Låt stå i minst en timme, helst över natt. Sen är det bara att spola och skiten är borta. Har du åratal av avlagringar kan du behöva upprepa ett par gånger innan du når kritvitt resultat.




Så här ser den ut flaskan. Och till höger är sprayflaskan jag hällt över den i. Men som sagt - använd försiktigt och tänk på att inte använda den oftare än du behöver för att spara miljö. Ett plus är att den är jättebillig. Minns nu inte exakt, men runt tjugan skulle jag tro.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar