Ditcha dina Glossy Mags

"Beauty is a manifestation of secret natural laws,
which otherwise would have been hidden from us forever." Johann Wolfgang von Geothe


Jag har sedan några år slutat köpa eller prenumerera på månadsmagsin inom framför allt inredning. Den första anledningen varandes att det är dyrt, den andra att det är 50-70% reklam och jag således borde få betalt för att bläddra i dem vilket jag inte får, och den tredje att de inte tillför något då det är ständig repeat. Höstspecial - fårskinn och gråa plädar. Sommar - pastellfärgade utemöbler. Julspecial - ärligt talat, är det inte samma reportage varje jul fast de ändrar lite i brödtexten? Dessutom kan man ju, i det fall man får glossyabstinens, bläddra gratis i dem på bibblan.
 
Jag är, trots att jag är obenägen att konsumera, rätt intresserad av inredning. Hur kan man skaffa inspiration om inte från de glansiga magasinens annonser plocksidor? Här kommer några förslag:
  • Snoka hemma hos vänner. Finns det någon kompis du trivs extra bra hos, där du får en känsla av "wow" när du kommer innanför dörren? Inte? Gå vidare till nästa punkt.
  • Smit in i lobbyn på nyöppnade hotell av typen signaturhotell eller boutiquehotell (flokelska för "vi försöker verkligen verkligen hårt") där man har skäl att anta att det plöjts ner både en och två millar i inredningskonsultation för att få till det där lilla extra. Om du gillar det du ser, kopiera det du kan. Färger, möbeltyper, sätt att möblera, mattval, tapeter. Allt eller åtminstone liknande saker, går att hitta på den fria marknaden. Allra bäst är det ju om du använder dig av element som redan finns i din ägo och att du enbart kompletterar med något från handeln (och då allra helst vintage vilket ju bara är ett annat ord för second hand som i sig ju bara är ett annat sätt att säga begagnat).
 
Rottingstolar från IKEA = check. Rosa färg från Rusta =check.
  • Muséer. Inte i första hand för museiföremålens skull, utan för inredning i allmänutrymmena. Jag är en sucker för Moderna Muséet i Stockholm, det är ju så snyggt (mindre intresserad av konsten, men sofforna och stolarna i entré och transithallar...). Eller sjöhistoriskas matsal, med sina enkelt vitmålkade väggar, enkla väggutsmyckningar och helt fantastiska stolar.
 
Stolarna, stolarna
 
Fördelen med muséexemplen ovan är att det är gratis inträde, så du kan kosta på dig en stunds kaffe med kontemplation i lokalerna för att känna in hur du själv skulle trivas, allt medan du memorerar de detaljer som gör stället så stylish. Sen går du hem och skapar.
 
  • Restauranger. Det behöver inte vara helt nya konceptrestauranger, en schysst gammal trotjänare kan duga gott som inspiration. Den ombonade förra-sekelskiftes-estetiken hos Tennstopet eller stram ölhall à la Kvarnen? Eller som nedan, operakällarens bakficka. Något som får ditt hjärta att bulta lite snabbare? Ta en aperitif på stället i fråga och dissikera inredningselementen. En bra hållbarhetsbarometer är ju om en inredning stått pall i åttio år, då lär den hålla några år till. Vilket är bättre för både miljön och din plånbok, även om möbeltillverkarna och tapetfabrikanterna nog gärna ser att du skiftar inredning oftare.
 
Är det inte vackert, så säg?
 
  • Butiker. Svenskt Tenn, någon? Jag inser att man inte kan möblera Josef Frank original utan att gå i personlig konkurs, men ta intryck av möbleringskonsten i butikens show room. Läs på om Estrid Ericson, grundaren. Hon var ingen snobb på något vis, utan en enkel flicka från Hjo som ville skapa en funktionell folkhemsestetik som funkar än idag uppenbarligen.
Josef Frank & Estrid Ericson, mitt i härligheten


  • Inredningsböcker. Låna på bibblan. Själv har jag ett stort antal inredningsböcker från tiden innan jag började undvika konsumtion och hoarding, och jag återkommer ibland till dem för lite blädder. Ibland skär jag ut sidor och gör mood boards inför något nytt inredningsprojekt, trots att min mamma alltid sa att man inte fick klippa i böckerna. Badass I am.
Mina bokar


För ett tag sedan var jag i Goethes födelsehus i Frankfurt. Minns då att Goethe föddes 1749, vilket är exakt 269 IKEA-kataloger sedan. Rent evolutionsinredningsmässigt borde vi ju idag ha jobbat fram en mer överlägsen inredningsestetik än vad som var aktuellt då. Det var liksom pre-franska-revolutionen och absolut före TV-mediets satsningar på inredningsprogram. Och jag vill inte på någe vis påstå att jag sitter med den objektiva sanningen kring definitionen av skönhet, men nedan är vackert (tycker du annorlunda - möt mig bakom huset så löser vi det som en man).
 
Ain't it be-a-u-tiful bitch?
 
Och så kör vi en copy paste: Ett patinerat bord från Myrorna (300kr), en vas från den lokala kinabutiken (129kr) och ett fång vita hortentior från Coop mot duvblå tapeter från Hornbach. Roasted, glossy magazine.
 


Mvh
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar