Library Life Hack

Hi Suckas!
Idag blir det omoral. Men stanna kvar för guds skull, första delen av inlägget är helt ok, jag kommer att varna när det blir brist på etik. Inlägget handlar om våra bibliotek, som ju är en fantastisk inrättning. Innan jag blev Badass köpte jag massor av böcker, framför allt på nätet. Jag motiverade det hela med att om man ville ha tag i nyheter dröjde det så lång tid för dem att komma in på bibblan och så skulle man behöva stå i kö och slåss med en massa andra låntagare för att få tag i titeln. Detta är inte korrekt. E-böcker behöver man inte stå i kö för alls. Och det är inte jättelång väntetid för nya fysiska böcker heller. Och har du väntat i två år på Alex och Sigges uppföljare till Tid kan du vänta en vecka extra på Rum, vilket var ganska exakt det släp mitt lokala bibliotek låg på från släppdatum på denna bok. De tar ju in många exemplar av populära titlar och då blir köerna inte långa.


Och är man dinosaurie som jag lånar man även DVD:er på biblioteket och kommer då åt attraktiv backlist som kan vara svåra att hitta på video-on-demand eller Netflix. Och eftersom jag är för gammal/oteknisk för att streama illegalt är dessa DVD:er en filmskatt to die for.




Det enda jag egentligen har emot bibliotek är deras kodning och sortering. Hgs, hgz, hce, jag blir stressad och förvirrad och sällan hittar jag någon bibliotikarie som kan hjälpa mig. Därför har jag lagt mig till med en grandios vana och det är att på nätet reservera även de titlar som ligger inne på mitt lokala bibliotek. Dagen efter får jag ett sms med reservationsnummer och så plockar jag smidigt upp titeln precis vid utlåningsdisken. Eftersom jag lånar många böcker lägger jag en del pengar på reservationer. Jag har inte besvärats så mycket av detta, givet att jag sparar många tusen om året på att inte längre köpa en massa böcker. Jag ser det som en liten guldkant på tillvaron - att en person med en massa högskolepoäng går och plockar fram titlar åt mig för en tia åt gången (nej fy, det där lät nedlåtande...jag borde ta tillbaks. Om jag bara inte varit ett Badass).


Det är nu omoralen kommer in i detta inlägg.


Du kan välja att sluta läsa nu.


Men sluta då.


Gå din väg, gör något annat! Det här är inte för dig säger jag. Ses imorgon, tack tack!




Nehej...du är fortfarande kvar då uppenbarligen. Så här får du knepet: I det fall du i ditt hushåll har folk under 18 år kan du utan kostnad reservera böcker på deras kort. Du slipper även förseningsavgift. Yes box. Det var en kompis till mig som kom på det här knepet (men det är sant! det var inte jag!) när hon tappat bort sitt eget kort och testade att använda tioåringens. Nu tror kanske vän av ordning att man då enbart kan reservera titlar i barn- och ungdomsgenres på en omyndig persons kort. Så verkar inte vara fallet. Detta stresstestades nämligen av min kompis (fortfarande hon) med inlån av såväl facklitteratur som erotica, utan att stöta på patrull ("Vem är du, bibliotikare, att bedöma att min 10-åring inte kan läsa Aristoteles på originalspråk?") (Precis som att jag och mina vänner talar gammalgrekiska, det gör vi ju inte, det var mest för att illustrera det orimliga i en sådan konflikt).


För att kompensera lite bok-karma har jag, åtminstone då jag fortfarande köpte böcker, vid ett par tillfällen lämnat in böcker barnen vuxit ur, på ett sjukhus i staden. För säga vad man vill om den svenska vården, men den suger på barnbokslitteatur. De gånger jag själv varit strandsatt på en barnakut har utbudet varit både ångestframkallade och mediokert.




En bieffekt av att sluta köpa böcker är ju också att du slipper hålla reda på skiten. Jag får fysiskt ont i ryggen bara jag tittar på våra bokhyllor då jag minns alla timmar jag lagt på att släpa hem dem, plocka runt med dem, damma av dem, flytta dem från en bostad till en annan osv. Jag har de senaste  åren börjat rensa mer och mer bland böckerna och min målsättning är att jag inom tre år endast ska ha kvar en hylla (ett hyllplan) med böcker. De jag verkligen vill läsa om, igen och igen, alternativt ge bort. Fast då ger jag ju bort dem, så då försvinner de ju ur min hylla. Case closed.


Btw grattis Ishiguro! Äntligen en Nobelpristagare jag läst. Never Let Me Go är en av mina favoriter och kommer definitivt att stå på den framtida bokhyllan. En språkligt effektiv människa, en litterär EfficientBadass är vad han är.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar