Luftfuktarens lov

Jag växte upp i ett hem med luftfuktare. Min mamma månade mycket om vårt piano och det påstods att pianot kunde spricka och bli ostämt om inomhusluften var väldigt torr, som den tenderar att bli på vinterhalvåret. Jag minns denna luftfuktare som oerhört oestetisk. Föga anade jag att jag, av kosmetiska skäl, skulle anamma samma doning 30 år senare. Ja, du läste rätt, av kosmetiska skäl.


Kvinnan på bilden är inte jag.
Jag har en kinkig hud, lite blandad med torra partier. Inom auyrvedan skulle man kalla den Vata-Kapha, vilket låter coolare än blandhud. Poängen är att jag kan smörja och smörja hur mycket som helst under vinterhalvåret, det hjälper inte. Min hud blir torr som fnöske och sen kommer eksemen som ett brev på posten. Jag har även lyckats överföra denna hudtyp till ett par av barnen. De blir framför allt torra om läpparna. Det räcker med att vi närmar oss 10 plus så spricker läppar till höger och vänster och då är det för sent att börja med Lypsyl. Ett av barnen utvecklade en vinter elefanthud på ovansidan av händerna. Det såg så läskigt ut att vi sökte akut, vi trodde att hon fått någon exotisk hudsjukdom som krävde behandling i kuvös. Men det var kombinationen förskolepedagogik (tvätta händerna fem minuter med landstingstvål och sprita sen ordentligt barn!) och vinterkyla. Visste du förresten att virus sprids lättare i torr luft? Det är delvis därför influensan slår till under vinterhalvåret och inte sommartid.


Lösningen på problemen - en luftfuktare. Jag skaffade vår första för ungefär fem år sedan. Idag är jag inne på vår tredje av samma fabrikat och eftersom den lagt av innan garantitiden varje gång har den bara kostat mig en. Men tipset är - spar kvittot för det är inga livstidsmaskiner detta. Eftersom jag är snål sparsam har vi bara en, men det passar utmärkt. Dagtid låter jag den stå och mata på fukt i vårt sovrum. På kvällen ställer jag in den i de små torra barnens rum. På så vis får vi alla i familjen uppjackad luftfuktighet. Och det gör verkligen skillnad. Framför allt på barnens läppar - inte alls samma sprickor. Själv har jag märkbart mindre eksem och framför allt gör ju placebo sitt - jag känner mig liksom...snyggare och mindre torr. Och skulle jag någon gång börja tvivla på luftfuktarens förträfflighet tänker jag på Mariah Carey som enligt uppgift sover omgiven av 30 luftfuktare. Och hon är snygg, non?


Genomfuktad.



Om du undrar vad jag kör för variant kan jag meddela att den har utgått ur Clas Ohlsons sortiment (kanske på grund av att snittkunden var tvungen att reklamera den tre gånger), men att det finns en mängd andra att välja på, allt mellan pris 849-3 289kr på samma adress. Tycka 849kr dyrt? Ja kanske. Men hudkrämer kostar de också, och de tenderar att ta slut.


Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar