Rusta vs minimalism


För ett tag sedan befann jag mig på en asdeppig parkering i ett asdeppigt industriområde utanför en medelstor svensk stad (observera att jag inte skrev "asdeppig" innan "medelstor svensk stad" men om du nu undrar så var det inget roligt ställe). I väntan på att min familj skulle komma ut från den själlösa snabbmatsrestaurangen (fast bra WiFi hade den, det måste jag erkänna) fastnade jag med blicken på en utomhusreklam för Rusta och blev akut dystopisk.


”Mycket för pengarna! Det är Rusta det." Och så ett piktogram av en retard med tummen i vädret. Jag vill noga poängtera att detta inlägg inte handlar om att dissa Rusta. De gör säkert en massa bra för såväl medmänniskor som miljö, eftersom inget företag med självaktning gör avkall på sitt sustainability-arbete idag. Det som gjorde mig dyster var det faktum att man från Rustas marknadsavdelnings håll identifierat att det räcker som USP att säga att du som konsument får mycket skit för pengarna för att dra in oss i butik (om jag inte minns fel har de ju haft denna tagline i ett antal år nu så uppenbarligen bedömer de den som framgångsrik).  Vilken sorts prylar det handlar om är tydligen sekundärt, bara du får köpa mye och komma hem med många prasslande kassar.

Jag påstår inte att jag är av bättre slag. Innan jag började sträva mot ekonomiskt oberoende var jag också det Mr Money Mustache kallar en ”consumer sucka”, med regelbundna turer till gallerior och allsköns shoppingresmål med syfte att köpa på mig mer prylar för att komma ett steg närmare fullkomligheten. En fullkomlighet som liksom skatten vid regnbågens slut bara upplöses i dimma ju närmare jag trodde mig komma, ty det finnes icke en sådan fullkomlighet. Åtminstone inte med hjälp av prylar, amen.


En släkting till oss som är både höginkomsttagare och en idog konsument (=bra för svensk ekonomi), åker regelbundet med sin fru till en av landets största gallerior med citat ”den underförstådda överenskommelsen att vi under dagen ska sätta sprätt på ett antal tusen kronor bara för nöjes skull”.  Och gissa vad, det saknas ständigt prylar i deras hem, deras shoppingprojekt tar aldrig slut.


Shoppingprojektet blir aldrig klart, ty flödet av nya must-haves kommer ej att upphöra.
Minimialismprojektet blir klart i samma sekund du är nere på skelettet.


För det finns inget tak (shopping), men det finns ett golv (minimalism). Som minimalist kan du sträva efter att strömlinjeforma din tillvaro och skräddarsy den efter dina riktiga behov. Med riktiga behov menar jag de behov du kan identifiera utifrån fysiologi och faktiska omständigheter, inte konstruerade behov som behöver ett gäng marknadsförare för att du ska förstå att de finns. Exempel: För att kunna äta behöver du kunna laga mat. Du behöver således ett visst antal köksredskap, exempelvis en kastrull eftersom en stor det av våra matvaror kräver kokning. Du behöver däremot inte speciellt framtagna gafflar i form av små majskolvar för att kunna äta majs. Till detta kan du nyttja dina händer. Där har du skillnaden mellan ett riktigt behov och ett av industrin påhittat behov.

Om du skulle göra en lista på köksprylar du skulle utrusta dina barn med när de flyttar hemifrån, kommer du troligtvis lista ”kastrull” men inte ”majsgafflar i form av majskolvar”. Riktigt? Så här gör du för att bli minimalist i tre steg (vi tar köket som ett startprojekt):
  1. Förarbete: Skriv din egen ”flytta-hemifrån-lista”. Vilka köksredskap behöver du?
  2. Aktiv fas: Plocka ut de identifierade prylarna och skänk bort resten till Myrorna, Erikshjälpen, Röda Korset eller släng helt enkelt ut en ”kom-och-hämta-gratis” på Blocket, det brukar gå undan och du slipper mecket med att själv få iväg sakerna.
  3. Examen: Gå igenom Rustas köksavdelning allt medan du upprepar följande mantra: ”Jag har alla köksredskap jag behöver, jag behöver inga fler”. Hämta ut ett mentalt diplom när du går igenom kassalinjen utan att ha öppnat plånboken.
Och du kan känna lugn, för du har nu fast mark under fötterna. Aldrig mer kommer prasslet av kassar med generisk skit få dina dopaminnivåer att slå i taket, ty din resa är slut och ditt bidrag till den globala sophögen likaså.
"Ett mer harmoniskt hem, ett minimum av slöseri med jordens resurser och själslig frid. Det är minimalism det."


Mvh/
FruEfficientBadass

8 kommentarer:

  1. Första gången inne på din blogg och måste säga att jag älskar ditt sätt att skriva! Du skriver både intressant och med en störtskön humor :-)

    Nu får du ursäkta mig, för jag måste skynda mig att läsa nästa inlägg!

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött mos och tack! Hur hittade du hit om en får fråga? Och är Newman en man eller kvinna om man får fråga2?

      Radera
  2. Hej!

    Jag vill minnas att jag hittade hit via Snålcoachens sida.

    Newman är en 49-årig man som jobbar 50 % på ett lågavlönat kommunalt jobb men som kan göra det genom implementering av visdomen från framför allt MMM och ERE, mina stora förebilder. Tänk vad lätt det var! Synd att man inte var så smart när man var yngre :-) Ja,ja, det är spilld mjölk!

    Sidan är bokmärkt och kommer att följas med stort intresse :-)

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å då har vi samma idoler. MMM förändrade mitt liv i maj 2015. ERE har jag aldrig riktigt kommit in i, han bloggar väl inte längre? Och Newman, jag håller TILL FULLO med att man skulle börjat tidigare, men det finns ett värre scenario och det är att man kommer till insikt strax före statlig pensionsålder.

      Radera
  3. ERE rullar runt på autopilot numera, så man kan inte kommentera. Men det är också en guldgruva, om än extrem, vilket ju berättas i bloggnamnet :-)

    Annars, om man bara ska rekommendera en bloggare, så får det ju bli mannen med hår på överläppen! Han täcker ju in allt man någonsin kan behöva förstå för att bli både rik och nöjd med livet. Fan vet hur många nätter jag suttit uppe och läst tills det bokstavligen sved i ögonen! Ja, jag var oerhört motiverad att öka min frihet :-)

    Newman

    SvaraRadera
  4. MMM? ERE? Vad är det? Jag vill också bli inspirerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Money Mustache och Early Retirement Extreme - den förra att föredra som inkörsport.

      Radera
    2. Du kan också läsa under FIRE- fliken i denna blogg, kolla in POD-tipsen samt blogglistan av bloggar direkt till höger (obs syns enbart i original webbläge ej mobilanpassat).

      Radera