Organisationen av ett hem

Jag ser på hemmets organisation som ständig rörelse. Man blir dessvärre/tack och lov aldrig klar. När man väl tycker att man funnit ett organisatoriskt format som funkar för familjen, då är det dags att börja om. Jag är också en stor fan av Eva Jarlsdotter och henns Lean@home-koncept som jag skrivit om exempelvis här och här.  Faktum är att hon läser blögga då och då och jag kan ge er inside information att hon håller på att lansera sina böcker i exempelvis England och Tyskland. Läs gärna Times-artikeln med henne från tidigare i veckan titulerad "Could I declutter my home the Swedish Way?" I vilket fall, man rensar och organiserar. Har man tur får man ett par års slack mellan varje cykel, men sen är det på'n igen. Ibland undrar jag hur man gör i andra familjer som inte har en mig. Det måste balla ur.



Mitt öga föll på utrymmet under trappan i samband med textildebaclet i förra veckan. I mitt minne var det i förrgår jag styrde upp det förrådet (främst innehållandes "sommarprylar" av typen badgrejer och crocket) men när jag såg att där låg mängder av såväl gatukritor som sandlådeleksaker insåg jag att det nog var ett tag sedan något blev gjort eftersom det mest är jag som leker med de här sakerna nuförti'n. Så det var bara att ta tag i skiten enligt TSDP-modellen (Töm, Släng, Dammsug, Plocka tillbaka).

Men se då, så se då bara, en hel KORG med prylar till tippen. Bland annat en så kallad "solmadrass" i pastellfärgat raster som jag tydligt minns att mamma hade på 80-talet - men där det gula skumgummit tittade ut lite överallt sjukt ofräscht.


Några av sakerna skymtar på före-bilden nedan:


Bland annat ligger här alla badhanddukar och badkläder från sommaren - major tvättning coming up.


Jag skakade och vek alla strandfiltar och luftmadrasser som fungerade (lades sedan i papperssopsäckar, se mitt inlägg om hammockdynorna) samt passade på att skapa ett utrymme längst inne under lägsta trappsteget för alla våra element och värmefläktar.  Fram tills denna städning stod de senare av okänd anledning och tog upp yta i städskrubben, medan frostvakterna stod här i skrubben, helt ologiskt och jag hatar ologiskt.


Så här blev förrådet efter. Vän av ordning kan tycka att förrådet ser mer belamrat ut nu än vid start och det är riktigt. Den stora skillnaden är att jag nu lyckas få in all tennisutrustning som tidigare stod och förfulade 10-talshallen utanför alt. hängde på krokar i densamma. Stadium + jugend = inte sant. Så de sandleksaker som var aktuella för äldsta barnet för 13 år sedan är nu utbytta mot samma barns huvudsakliga fritidsintresse per idag och alla hens tennisskor samt faders tennisskor får också plats vilket [ursäkta, jag måste torka en tår det här är så vackert]...


...lämnar luckor i skoskåpet så att man inte varje dag vid hemkomst måste dubbellägga skor On Top Of Each Other. Behöver jag säga att jag allt sedan projektets implementering hovrar runt mina organisationslägen och smygmyzer. Kanske är det inbillning men jag tycker mig även höra hur hallen viskar att den älskar mig för att jag befriat den från fulloggor.

Det finns vissa människor som ännu idag inte förmår begripa att ett hems organisation är konst. Har du gjort någe smart organisationsprojekt på sistone?

Mvh/
FruEfficientBadass

16 kommentarer:

  1. Eftersom det är tenta på måndag och jag har fullt upp med att plugga inför den, är jag såklart sjukt sugen på att ta tag i alla gamla surdegar som behöver organiseras här hemma. Men jag får nöja mig med att köra iväg alla kassar och lösa grejer som väntar utmed väggarna till Röda Korset idag. Sen, på tisdag, då jävlar ska det rensas igen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear hear! Har aldrig varit så sugen på att byta sängkläder som imorse när jag satt och läste om tryckfrihetsförordningen.

      Radera
  2. Gud vad vackert!
    På lördag är det loppis så jag har äntligen en plan för allt jag rensade ut i våras. Allt som inte blir sålt och har minimalt värde åker raka vägen till typ Myrorna.
    Barnets byrålåda (in med såna lådor man har i lådan samt marikondo-ish vikning för optimal överblick) och klädlager fick ny organisation igår, det är ju som sagt ett deltidsjobb men nu dröjer det några månader innan det är kaos och storleksbyte igen.
    Jag hade gett maken instruktioner att rensa ut allt som var för smått, han lyckades hitta tre plagg varav ett faktiskt var för litet. Såg sen att han köpt en ny träningströja för att ersätta annan men inte rensat ut den som krympt i tvätten?! Vissa saker går inte att delegera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vissa saker går inte att delegera." Verkligen. Det är en modul som saknas där. Minns någon form av Nannyprogram där [den gravt förbittrade] mamman skulle delegera just klädrotationen till mannen. Vi snackar IKEA-kassar gånger tio så jag tycker rätt synd om honom. Men han såg ju helt clueless ut där han satt och höll upp ett plagg, tittade på det och sen sneglade mot henne..."To small?".

      Min man sköter veckobreven, jag sköter vår couture. Ink. hans.

      Radera
    2. Ansvarsfördelning är också Lean.
      Läste dina tidigare inlägg på ämnet (igen). Ikväll blir det hylletiketter.

      Radera
  3. Hemnet inbegriper även trädgård, häckar staket, träd rabatter osv. Hur ser det ut på den fronten FruEB, vad tar du dig an här, kör ni flistugg på beskurna trädgrenar eller eldar ni - sparar i en hög till våren?
    Hur har ni förresten löst det där med snöskottning, ser ni det som en gemensam familjeaktivitet eller är det snöslunga modell Norrland som gäller framåt nov/dec?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flishugg säger du? Låter nästan lika satisfying som vedklyv, måste googla. I princip allt i trädgården sköter min man, han har i sommar bättrat på staketfärgen och byggt en ny grind så han vår MVG. Har precis träffat en pomolog i trakten som ska ta sig an våra snart hundraåriga äppelträd. Tydligen finns där sorter som är sällsynta nuförti'n och hon såg nästan ut att börja gråta när såg dem igår (oklart om det rörde sig om de sällsynta sorterna eller femtio år av vanvård). Älskar folk som kan nörda ner sig i saker.

      Radera
  4. Åh älskade dubbelläggning av skor. Speciellt på vintern med lite slask ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, blir alltid lite av en överraskning vad som ligger i lager två på morgonen.

      Radera
  5. Jag drömmer om att organisera om på flera ställen i lägenheten, men just nu får jag nöja mig med mitt vardagsstädande på 15 min/dag, tiden behövs på annat håll. Frustrerande är bara förnamnet. Men till jul kanske, räknade precis ut att jag är ledig 17 dagar i sträck då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gratulerar! Då hinner du få mycket till tippen.

      Radera
  6. Mums för själen detta! I min walk in closet står julen för dörren. Nej, jag menar längst in. Fyra kartonger som inte bärs upp och ner till förrådet. Vinterjackan längst in på klädstången. Skobyte per säsong sker i lilla hallgarderobens överplan. I min kommande minimalistetta i GBG vill jag inte använda nån yta alls utanför lägenheten. Förråd/källare/vind kommer således att stå tomma. (Kanske kan jag hyra ut för dyr peng...) Idag ska jag sy ihop de moderna hålen på mina enda par jeans så att de håller för lite lägre temperaturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Förråd/källare/vind kommer således att stå tomma. (Kanske kan jag hyra ut för dyr peng...)". Klart du ska! Ett förråd i Högsbo på 4,5m2 kostar dryga 1 200kr/månad! Sex kvadrat över 1 500kr!

      Radera
  7. Hittade du Harry Potter längst in i skrymslet? ;-)
    Men jag tycker att det känns ologiskt att lägga värmeelement och -fläktar längst IN, bakom sommarsakerna, nu när kylan kommer (hälsningar uppvuxen i gammalt dragigt hus a.k.a Spargrisen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "jag tycker att det känns ologiskt att lägga värmeelement och -fläktar längst IN, bakom sommarsakerna, nu när kylan kommer" Du har helt rätt naturligtvis. Jag ska förtydliga att de där värmefläktarna är sådana där av typen "kupévärmare" som vi sällan/aldrig använder (oklart faktiskt vad man ska ha dem till), men som jag i brist på fantasi kånkar runt i mitt liv fortfarande ("Även solen..."). Elementen är - med något undantag - redan utpositionerade i huset eftersom det är svinkallt på nätterna nu.

      Radera
  8. Jag har organiserat i mina 2 pärmar med viktiga papper idag. Dvs slängt det mesta, och scannat en hel del och lagt i molnet. Och så har jag skrivit ut telefonboken i mobilen + antecknat alla lösenord till sociala medier mm. Om jag trillar av pinn under natten tar det förhoppningsvis inte många minuter att lokalisera allt viktigt. Det tog typ 1 vecka efter att pappa dött och få koll på allt pga 273 pärmar med 67 844 papper i. Nyttig läxa att lära, anhöriga orkar inte ta hand om skiten och det är lätt att missa viktiga saker. Så, här är det nu rens och organisation minst en gång om år.

    SvaraRadera