Hur jag förstod att jag gillar 5S

Glad löning på dig! Varje större företag med självaktning ägnar sig åt processer, policys & procedures, value statements, authorization matrixes, CSR, CRM, TTR, DD, EHS, TPS-reports (jag bara hittar på random bokstavskombinationer) och så vidare och så vidare. Jag har jobbat i stora företag nästan hela min karriär så jag är rätt luttrad. Faktum är att jag nästan blir lite uppspelt när det kommer något nytt påhitt. "Jaha, så nu ska någon dokumentera hur jag sitter när jag äter lunch? Toppen, bring'em on!" eller "Ska vi skapa en process för att kartlägga vem som kontrollerar mina kontroller av Fredriks kontroll av Anna? Hurray, låt oss boka konferensrummet på en gång så att vi kan hugga in!" Och när jag först hörde talas om "5S" slog jag floskelörat till, det vill säga, jag tog på mig den fejkat intresserade minen allt medan jag egentligen funderade på hur många höns som ryms i ladan på landet. Tre? Fem? Vad är egentligen önskvärt, de ska ju vara mest som husdjur menar jag...hmm...förlåt 5S sa du?


MEN så av en händelse stötte jag på begreppet i en bok jag tidigare nämnt, nämligen Lean@home av Eva Jarlsdotter. 5S är nämligen en central del av lean och står för seiri, seiton, seiso, seiketsu, och shitsuke. Som om vore det magi går orden dessutom att allitterera på såväl engelska som svenska:






1. Sort=Seiri=Att sortera och rensa ut. Spar bara det du verkligen behöver.
2. Set in order=Seiton=Strukturera. Märk upp en plats för varje sak.
3. Shine=Seiso=Städa. Bestäm en städrutin på en för dig lagom nivå.
4. Standardize=Seiketsu=Standardisera. Skapa regler för att göra de första s:en bestående. Ett exempel är Jarlsdotters eget sätt att hantera tvätten - när tvättkärlet är fullt ska den in maskinen punkt slut (se separat inlägg från oktober 2017 om Lean & tvätten, kategori Städa).
5. Sustain=Shitsuke=Skapa en vana. Vi har till exempel städ- och tvättkväll torsdagar. Det tog bara tre år för min man att lära sig att han måste boka tvättid inför denna veckodag, men nu sitter rutinen som berget.


Och det var när jag kom till punkt 2 i 5S som jag förstod att jag var en 5S:are, nämligen med "märk-upp-en-plats-för-varje-sak"-idén. Nedan bilder är tagna i vårt hem i veckan, men jag har haft det så här i åratal. Det syns dåligt på bilderna, men jag har skrivit med vattenfast penna på fryslådor och hyllkanter samt på etiketter som jag satt på de stora vita lådorna.




I princip alla lådor och hyllor i vårt hem har texter som beskriver innehållet. Exempelvis på den lilla kanten när man öppnar klädlådorna vilket undviker att förfula möbeln eftersom den endast syns när lådan är öppen. I fallet barnens byråer har jag emellertid satt lappar på med info om vems byrå som är vems - detta eftersom jag påfallade ofta drabbades av hjärnsläpp när jag stod framför dessa (de står bredvid varandra och är likadana). Även barnen är rätt lika varandra och står ofta bredvid varandra, men när jag började fundera på att lappmärka även dem fick jag hejda mig - hur skulle det se ut?


Syftet med denna något pedantiska övning är att minska min hjärnansträngning i vardagen. Jag behöver aldrig fundera på vart köttbullarna ska läggas för att senare hittas i frysen. Inte heller var byxor tillhörande barn X eller strumpor till barn Y ska förvaras. Det fyller som sagt funktionen åt två håll - vid inleverans av varor/tvätt whatever pryl, samt vid sökandet efter diverse varor/prylar i hemmet. Eftersom jag outsourcat delar av hushållsprocesserna till annan part, säkrar etikettsystemet följsamhet även om jag själv inte är operativt inblandad i alla steg. Och att märka lådor med innehåll gör att jag slipper onödiga avbrott i exempelvis weekendresor till Berlin med frågor som "Var ligger garnet mamma?".


I boken lean@home skaffar familjen små vita etiketter (ungefär som frysetiketter) som man satte på insidan av alla skåp och lådor på vilka det stod exakt vilket innehåll som skulle vara i respektive låda. Jag kan varmt rekommendera det. Det är en engångsövning - tar max en dag om du ger dig på det. I förlängningen kan du spara uppåt 2,5 dagar per år (för att inte tala om alla pengar du spar på att slippa köpa nytt varje gång du glömmer var du har saker). Hör pedantens rop skalla - 5S åt alla!




Mvh/
FruEfficientBadass

10 kommentarer:

  1. "Hur jag förstod att jag gillar SS" läste jag först och... no offense, men det hade varit mer kittlande läsning än mobiltelefoni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja fel blogg för dig*2. Här talas städning och andra husmorsknep.

      Radera
  2. Yas bitch work :) Klockrent. Precis så och hela livet blir enklare och det går ännu bättre att andas. TACK för din superduperbraiga blogg.

    SvaraRadera
  3. JAG har ju ett perfekt system för vart alla saker ska vara, problemet ligger ju i sambons lite mer ad hoc lösningar på förvaringen. Kanske skulle jag få lite mindre huvudvärk om jag markerade upp allt och sambon lär sig inom tre år.
    Har du skrivit på soptunnan i badrummet: "Tomma toarullar, gamla rakblad och tomma tvålflaskor" också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soptunnan: Nej det har jag inte, men det ska jag göra redan ikväll (diverse flinande emojis).

      Radera
    2. De hör väl snarare hemma i sopsorteringen än soptunnan i badrummet med undantag av rakbladen. :-)

      Jag har inte heller märkt upp men eftersom jag bor själv vet jag vart det mesta finns.

      Radera
  4. PS! Trodde du skulle skriva om mobben Iphone 5s...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var inte ensam. Skönt att du är tebaks, var rädd att du sorterat bort dig någonstans.

      Radera
  5. Halvglad sjukpenning var det här men visst, tack ändå ;)
    Måste ändå skryta med att jag är en näst intill fullfjädrad 5S-person och hade jag bara bott helt ensam (utan barn och djur) hade jag kammat hem full pott på betygsskalan på alla punkter. För jag har sorterat och rensat ut nästan allt mitt skrot och det är ungarna som är största boven här...

    För övrigt: punkt 5 kunde ha varit min man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det (halvglad sjukpenning). Och jag hade kunnat gissa att du haft svart bälte i 5S. Ibland funderar jag på om jag kommer sakna barnens stök - då blir det ju ingen sport?

      Radera