Efterlysning: Svenska pärlor

GLÖM INTE att klicka här för att önska att Netflix köper in "Playing With FIRE".

Om jag minns rätt var det så här års ämnet semester brukade började malas i fikarummet och eftersom jag är en ivrig förespråkare för hemester/deep year/gräv-där-du-står/#sparad-krona kommer jag i år att semestra som vanligt d.v.s. i Sverige. Vi har redan bokat en vecka i en kompis hus på Gotland ägt av en vän. Men vår, sommar och tidig höst är lång tid och vi kommer att kunna klämma in ytterligare treats. Därför frågar jag: Kan ni rekommendera några "gömda pärlor" i Sverige? Gärna där man kan bo billigt, tänk vandrarhem. Eftersom jag bor mitt i landet är jag naturligtvis nyfiken på ställen som ligger på bilavstånd, men bloggen är för alla så tipsa på.

För egen del skissar jag på att ta bilen rakt västerut, bortom Ljusdal, Laforsen, Sveg, Hedeviken, Tännäs för att sedan glida över den norska gränsen till orter som Galåa, Narbuvoll och rakt in i Tufsingdalen och Femundamarka Nasjonalpark som enligt Google ska se ut något så här.


Det gick inte riktigt att söka vägbeskrivning på Eniro, tror det beror på att slutdestinationen ligger i Norge. Men det tar dryga fyra timmar till gränsen så säg en fem timmar.


Ovan lilla stuga kan vi hyra för 1 500 kr för två nätter. Kanske kan vi testa tälten ytterligare en natt.

Vad har du för tips inför sommaren 2020?

Mvh/
FruEfficientBadass

28 kommentarer:

  1. Kanske för nära Hudik för att bo, men värt en resa.

    http://www.olers.nu/

    //Ingolf

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slog han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. https://skytesvallen.webnode.se/

    Vet inte om den här är aktuell längre, enligt sidan har de varit till försäljning länge, men läget är helt fantastiskt

    //Ingolf igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här såg ju fantastisk ut! Låter som ett perfekt stopp på vägen mot Norge. Min man påpekade imorse att det kanske inte går att komma in i Norge, men det ska väl till innan Färila stänger stadsporten. Tack!

      Radera
  3. Vandra i Höga kusten går att kombinera med bad och sol också. Om du drömmer om Stockholm så finns Stockholmsgatorna i inlandet av Ångermanland, du blir nog inte ensam där men ingen trängsel bland de höga bergväggarna.

    Hela svenska fjällvärlden är värt ett besök så långt man kommer med bil även om man inte vill fjällvandra.

    Läste just ditt gamla inlägg om drömmen om Lissabon att du aldrig varit i Norrbotten så då är det väl dags. Här finns mycket att se, allt från häftiga men dyra ishotell i norr till vacker skärgård i söder.

    En typ av prisvärd turistattraktion som finns lite här och var i landet är våra industrihistoriska minnen typ smedjor, vattenkraftstationer, oljeraffinaderi (Ängelsberg) och nu tog minnet slut nån annan får fylla på med exempel.

    För att den estetiska ådran ska få sitt så går du på Silvermuseet i Arjeplog.

    Nu är det bäst att jag slutar. Kom ihåg att lösa familjemedlemskap i STF, svenska turistföreningen, som går på knäna som många andra just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Om du drömmer om Stockholm så finns Stockholmsgatorna i inlandet av Ångermanland, du blir nog inte ensam där men ingen trängsel bland de höga bergväggarna." Haha! Faktum är att fjällvärlden är helt outforskad för vår del. Jag har alltid skyllt på att barnen är för små men om sanningen ska fram är det nog jag som är för liten och lat. Kanske dags att ta ett omtag, vore en upplevelse för lifvet.

      Och Skogsanna, jag har varit i Norrbotten, det var nog bara språkbruk. På ishotellet (Norrbotten the Stockholm Way). Skärgård var helt nytt för mig. Men det är klart, alla landskap med kust har väl någon form av skärgård.

      Radera
  4. Hej och tack för en fantastiskt givande blogg!

    Att vandra runt Grövelsjön är en riktig mäktig naturupplevelse. Borde ligga på ungefär samma breddgrad som Hudik, så det borde inte ta allt för många timmar att ta sig dit.

    Sover ni i tält och har en del vandringsutrustning sedan tidigare blir det hela väldigt billigt. Att köpa en karta över området så man får koll på de olika vandringslederna kan dock var klokt.

    // Robin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Robin! Alltså det här är ju bara för bra för att vara sant: Först Hudik-Färila, en timme. Sova stuga enligt Ingolfs förslag. Sen Färila-Grövesjön, 3,5h, sova tält (vi köpte ett förra sommaren som aldrig användes). Sen är vi i princip i Norge, det är på samma rutt. Vilken guldgruva ni är!

      Uppföljningsfråga. Tips på Trangiakök-rätter som barnen äter?

      Radera
    2. Snabbmakraroni med kjøttfärssås kan vel aldrig gå fel?
      Men, vent litt, er ikke det barnas verste semesterminne?
      Med ekstra proteintilskudd fra mygg ved en sjø på veien til Falun?
      Annen trangiamat jeg faktisk har servert: fiskeboller med snabbris og blomkål, og litt creme fraiche - nomnom, hvit mat :D
      Korv, burgere, suppepose, taco bør gå bra, fiskepinner och potatismos, den fisken dere selv har fisket med gyldig fiskekort ;)
      Ellers finns det vandrarhem i Falun og Arvika, og man kan besøke Carl Larssons hem og ikke minst Zorngården.
      - Ann (som har upptäckt at jeg har anledning til å reise akkurat så langt som jeg skal denne sommeren, flaks ;) )

      Radera
  5. Jämtland. Sånfjället och runt Vemdalen. Otroligt fint på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Har spenderat några somrar där som liten pöjk.

      Radera
  6. Hudik-Vemdalen: 3 h. Absolut görbart. Du har sommarvandrat där?

    SvaraRadera
  7. Jag kan väldigt lite om Sverige där uppe så jag delar med mig av mina favoriter i söder-ish.

    * Södra Bohuslän i början av september. Det är fortfarande så att man kan bada men alla turister har åkt hem. Hunnebostrand är fint, men man kan typ välja vilken fjord som helst eller rent av bara åka till norra Hisingen eller Göteborgs norra skärgård.
    * Skåne vid samma tidpunkt. Välj ett valfritt kallbadhus och kör järnet.

    Tidig höst är bättre än knark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tidig höst är bättre än knark." +1! ÄLSKAR tidig höst och när du sa kallbadhus kände jag direkt att det får bli en visit till IGMR:s och Bagarn tidig höst.

      Radera
    2. Gästrummet är alltid öffnet!

      Radera
  8. Sollefteå är vackert nära till naturen, vi mycket pärlor nere i Skåne också dock lite långt kanske? (bra med miljösmarta alternativ)


    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
  9. Albertsgården utanför Ängelholm är en favorit hos oss. Både gammaldags kafe, B&B med en en rik historik och härlig kultur.

    SvaraRadera
  10. www.albertsgarden.se Där serveras kaffe med kakfat enligt gamla tider. Hembakat himmelskt gott. Och atmosfären - såväl inne som ute på innergården - tar oss ett sekel tillbaka i tiden. Ett besök med eller utan övernattning rekommenderas starkt. Och kom ihåg att göra ett lååångt stopp om ni väljer att bara ta en fikapaus. Här finns så mycket att njuta av.

    SvaraRadera
  11. Sverige har fantastisk natur enligt mig. Här kommer tre olika personliga pärlor:

    Allt kring Åre med omnejd. Vandra, cykla, bada i kallt vatten, plocka hjortron, hänga på torget mm. Och vet du, där finns två härliga stugor (som min man byggt) till ert förfogande.

    Allt på västkusten/bästkusten. Ni brukar ju vara i GBG och den skärgården är ju makalös. Önskar att jag hade nån anknytning dit.

    Sjön Båven i Södermanland - paddla kanot och tälta på olika fina öde öar.

    Och en fjärde nära er: cykla runt Dellensjöarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Ingrid: Passa dig, en vacker dag kommer vi dragande, ink. höns, marsvin och gud vet allt vi är på gång att skaffa. Cykla runt Dellensjöarna låter amazing, men där finns väl inga cykelleder va? Betänk att våra barn, åtminstone minstingen, är rätt vinglig fortfarande.

      Apropå Dellen ska man ju upp på Avholmsberget och även bada på Hälsinglands Riviera vars namn jag nu inte minns helt plötsligt, men en sandstrand i norra delen av norrdellen.

      Radera
  12. Höga kusten. En riktig pärla med alla härliga öar att besöka också. Går bra att åka ut med färjorna över dagen eller några dagar och njuta av naturen och kulturen. Klart ni ska åka dit något.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Vi tog båten Ronja över till Högbonden sista öppna helgen i höstas. Bodde i fyrvaktarstugan. Helt Magiskt!

      Radera
  13. OT FruEB, du är lutar väl lite åt frankofilhållet om jag förstått det rätt?
    Du kommer väl ihåg branden i Notre Dame i Paris förra året vid den här tiden (tänk vad tiden går), det finns en bra dokumentär om branden på plats då det hände:
    https://www.svtplay.se/video/26326798/kampen-for-att-radda-notre-dame?start=auto

    Av och till trillade det en tår under mitt tittande, men det beror väl bara på att man blir äldre....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow tack, det kommer gråtas här å. Det var i Notre Dame jag träffade kvinnan som kom att sammanföra mig och min man så något av en emotionell trigger. Ska ses!

      Radera
  14. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com





    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera
  15. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  16. Jag är en privat långivare och investerare. Behöver du ett legitimt, ärligt, ansett och snabbt lån? Jag kan hjälpa dig med 100% garantilån, jag erbjuder 3% affärs- och personliga lån, vi finansierar också alla typer av projekt. För mer information, kontakta oss på: royalbankofscottland170@gmail.com

    Skicka e-post till oss: royalbankofscottland170@gmail.com eller whatsapp oss på: +1 (575) 737-8124
    Vänliga Hälsningar
    Herr Scott McCgrath

    SvaraRadera