Projekt odlingslådor

Intressant att notera trenderna i samhället i kristid. Stefan Lövbiff vinner popularitet på walk-over, vi hamstrar byggvaror, börjar baka surdeg, komposterar (har själv blivit biten av bokashiflugan) och odlar som aldrig förr. Det är som om vi kollektivt försöker teleportera oss tillbaka till den gamla goda tiden och jag har, som jag tidigare nämnt, tagit ett rejält omtag kring detta med odling. Jag har ett mycket dåligt track record på området, minus några enstaka potäter, men i år är det allt eller inget. Bidragande till motivationen är att jag fick veta av Åsa A att det kan komma att bli grönsaksbrist till hösten. Inte för att corona tar död på grönsakerna, utan för att gästarbetarna, som plockar våra grönsaker, kanske inte kan ta sig hit. Thus, mitt hörn av späda plantor i TV-rummet:

Växterna som inte ser så späda ut är dessvärre fuskköpta tomatplantor från Lidl.
I påskhelgen byggde min fantastiske make också ett antal odlingslådor längs med en del av fasaden. Här huserade tidigare en tragisk liten rabatt som inte gjorde någon glad, och min kravsepc (i den mån man kan ge en sådan till någon som lägger in 16 mantimmar gratis mot en klapp och en och annan Finkbräu) var att de skulle vara långsmala och höga. Detta för att vara lätta att jobba i OCH att djupodling enligt utsago ger mer skörd. Dessutom - och detta är nyckel - hamnar lådorna två meter ifrån vattentappen till trädgårdsslangen vilket gör att det kommer att bli minimal tröskel att vattna dem (tror att det är där skon klämt tidigare år, jag pallar inte gå med vattenkanna kors och tvärs).

Det fina var att han använde säkert hundra år gammalt virke som legat på logen samt lite gamla innerglas från gammelhuset, så den enda kostnaden var lite reglar och en bytta falu rödfärg (och där köpte jag givetvis den generiska "slamfärg" som enligt mig är lika bra minus att den inte har "Falu" skrivet på burken).




Allt gifte sig perfekt. Den bit av gräsmattan jag grävde upp en bit ut till vänster finfördelade jag och stoppade in i skarven mellan lådorna och ordinarie gräsmatta. På så vis gömde jag den transparenta plastflärpen som jag på IGMR:s inrådan klätt insidan av lådorna med i syfte att öka livslängden. Nu är de runt 80 cm höga och när man stänger glasen blir det en ventilationsspringa på några centimeter. Jag fixade en sorts grova lås av trä så att man kan öppna upp glasen i sommarhettan alt. när grönkålen växt sig meterhög dregel dregel. Två dagar tog det hela och kanske en livstid av vegetabilisk förnöjelse?

Jag gjorde också något jag vanligtvis inte gör. Jag bad om råd. Jag konsulterade fem badass growers omkring mig: IGMR, svärmor, Stina Vini, min konstnärliga ledare och Åsa A. Koncentratet av deras visdom lyder:

1. Bygg på höjden. Djupodling is the shit.
2. Gör fina lådor som du kommer att gilla att ha i din trädgård, länge. Sätt reglarna på insidan, måla i fin färg. Om du vill täcka med glas: Skaffa vackra gamla innerglas, inte växthusplast. I vårt fall var det viktigt att lådorna skulle smälta in med huset som är från tidigt 1900-tal.
3. Gräv även en bit ner under själva ramen för ytterligare djup. Jag uppskattar att det totala odlingdjupet blir dryga metern, vilket är nyckel. Stefan Sundström menar i Stefans lilla gröna att djupolding kan ge runt fyra gånger mer skörd. Nu tror jag inte att jag kommer att lyckas med detta, men kanske får jag en normalskörd i alla fall, och inte de där Barbiemorötterna jag tidigare fått fram?
4. Klä insidan med plast så håller lådorna längre.
5. Luckra upp jorden i botten med en hacka.
6. Fyll med ett lager grövre grenar och kvistar.
7. Addera övrigt trädgårdsskräp av typen uppkrattade löv, småkvistar, gräsklipp, fjolårsäpplen, mossa. Själv fick jag ta hö från grannens övergivna lada. Enligt experterna kan man köra så här upp till 70% av låddjupet, men i skrivande stund har jag bara kommit halvvägs (har ändå öst i sju säckar trädgårdsmög):


8. De sista 20 centimetrarna bör vara jord. Jag har sparat lerig fuljord från utgrävningen som jag tänkte blanda med några säckar köpejord samt resultatet av min framtida bokashikompost. Eftersom jag bor i Norrland tänker jag inte sätta ut mina späda plantor förrän till tidigast slutet av maj så jag har lite tid på mig att skapa bokashijord, återkommer till det i ett kommande inlägg. Men det går som sagt bra även med bara köpejord, enklaste sorten som du köper 4 för 100kr på Byggmax.

En i min expertpanel brukar förädla jorden genom att låta ett bildskönt barn pinka i vattenkannan då och då (spädes 1:10) men jag inser att det måste vara just ett sådant upplägg för att det inte ska ta udden av den fräscha primörkänslan. Den dagen jag ertappar min man med att slå en drill i lådorna blir det skilsmässa.

Om du varken har tid, lust eller plats att bygga lådor, eller som jag - hatar att gräva - fick jag ett par bra tips av Åsa A:

1. Lägg ut sättpotatis direkt på gräsmattan.
Häll över en hink jord på varje.
Fortsätt täcka med vad du har: löv, halm, gräsklipp etc under sommaren.
Blev utmärkta potatisar - utan minsta spadtag.

2. Lägg tidningar på gräsmattan. Skyffla ev över lite löv, små kvistar eller annat trädgårdsskräp. Jord på toppen. Nu har du fått en upphöjd bädd på ca 15 cm. Första sommaren odlar du saker med korta rötter, t ex dill, persilja, sallad, rädisor. Sommaren därpå har tidningarna och grässvålen luckrats och du kan plantera vad du vill.


Va? Vavavavava? Och för dig som bara har lägenhet: Odla ärtskott i glasslådor (ställ dem gärna i anslutning till element, de gillar värme), plocka ur ett par chilikärnor och sätt i en kruka (mina kom upp på rekordtid och är kraftiga och fina vilket är lovande), odla krasse på hushållspapper, potatis i odlingssäck på ev. balkong. Bara fantasin sätter gränser (och närhet till butik där du kan köpa jord förstås, även om jag förstått att potatis går utmärkt att sätta i just halm som är lättare att bära hem från Arken Zoo om man nu inte bor i rural miljö där folk kastar halm efter dig). Och tidningar hämtar du förstås på återvinningen.

Har du några odlingstips inför nödåret anno domine 2020?

Mvh/
FruEfficientBadass

24 kommentarer:

  1. Mycket stiligt.

    Enda odlingstipset är att din make bör vattnas med lite Fin-öl efter ett sånt här stordåd.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Härligt med ett odlingsinlägg såhär före 7 på morgonen. Jag har också gått all-in i odlingsträsket.
    Bra tips från Åsa A. Ska testa det här också!
    Mvh J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att hon var väldigt avancerad, efter bilderna jag sett i kvällspress på hennes uppodlade trädgård. Men det visade sig att hon kör anti-gräv och snudd på fuskmetoder, vilket jag älskar henne för.

      Radera
  3. Snyggt EB! Man kan bottna med lite kraftigare vedträn etc så håller den fukten redigt gött. Är väldigt impad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag la lite blötlagd ved i botten å, antecknade dina tipz noga.

      Radera
    2. Jag hade nyligen ett samtal med kvinnan som till är 60% självförsörjande på grönsaker. Hon tipsade om att i botten lägga tidningar samt kartong. Därpå brädor eller dylikt detta för att behålla fukten bättre precis som IGMR var inne på.
      Med vänlig hälsning, J

      Radera
  4. Alltså jag blir så imponerad av alla er som odlar! Kommer ett inlägg så småningom på det temat i min blogg, men jag måste nånstans inse att jag är för lat och kommer få svälta ifall skörden lämnas kvar ute på åkrarna i höst. Jag vill liksom bara gå ut i min rabatt och dra upp ett par härliga, hemodlade morötter, men utan att behövt göra jobbet innan...

    Så lösningen får bli att jag våldgästar Fru EB med hästar och allt i höst. ;-)

    SvaraRadera
  5. Odling är underbart. Både för kroppen och själen! Först får man njuta av att stoppa händerna i myllan, stå och kika på när de späda plantorna blir större och större. Sen, mina vänner, sen! Då får man gå ut och klippa örter, skörda grönkål, sockerärtor. Och bäst av allt, man får äta upp det! Själv har jag flyttat ut odlingen till den delen av trädgården som inte hunden kommer åt. Hunden gillar nämligen också att gräva och att äta grönkål...
    5 nya pallkragar varav en är dubbelstorlek är snart fyllda. Rabarbern är redan flyttad och kommer snart bli till en första rabarberpaj.
    Hur härligt är inte livet just nu? /Horsewood9

    SvaraRadera
  6. Förra året fick jag göra nya odlingslådor. Då hade de gamla i 22mm virke gjort sitt efter 6 års trogen tjänst (ruttnade bort successivt). De nya är i lasyrmålat 45mm virke. Får se hur länge de håller. Vi kör ärtor, grönkål, spenat, sallad, rädisor, dill, persilja och andra örtkryddor.

    Har fundilerat på att bygga upp en glasad alt plastad topp på någon av lådorna för att kunna köra tomater. Men i år blir det första projektet att göra nya trädgårdsgångar och ngn form av stängsel. Ifjol var det någon marodör som klippte av massor med jordgubbsklasar när de fortfarande var i kart. Alltså drivor av avbitna jordgubbsklasar. Så att en mycket lovande säsong blev sämsta skörden ever av muidnattsolsmognade jordgubbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi kör ärtor, grönkål, spenat, sallad, rädisor, dill, persilja och andra örtkryddor." Om du tar bort dill & persilja (som jag tänker fulköpa färdiga på coop och bara sätta ut) är detta exakt vår mix. Sen kunde jag inte motstå pak choi och palmkål som jag tänkte höstodla.

      Radera
    2. Pak Choi....den glömde jag bort. Det har vi också testat. Den är god att woka med andra blandade grönsaker och svamp. Matlagningsnörd som jag är.

      Radera
  7. Det ser jättefint ut. Vi rensade bland våra jordgubbsplantor i helgen. I år ska vi nog prova på att odla potatis. Jättekul att följa din blogg fru EB.
    / M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M. Potatis är idiotsäkert. Jag är emellertid av ideologiska skäl emot sättpotatis (same shit, different price - det talas om att vanliga potäter kan ha sjukdomar mne hittills har det gått utmärkt för oss).

      Radera
  8. Vansinnigt snygga, all cred till mannen! Vill oxå ha! :-)

    //Louise

    SvaraRadera
  9. Guldvatten kallas gödslingsmetoden för att försköna blandningen för oss som inte har bildsköna barn att ta hjälp av. I Norge säger de tissevann.

    SvaraRadera
  10. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera
  12. Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt att jag har äktenskap i sex år nu med ingen barn som läkaren sa att jag har ett lågt antal spermier så min fru ber om skilsmässa, hon var sjuk och trött på att ha varit med mig jag försökte allt mitt bästa men ingenting fungerade jag trodde att jag inte skulle träffa henne igen förrän jag träffade en gammal vän av mig som berättade om en trollkarl som heter Dr. Igbinovia, hon gav mig hans e-postadress och mobilnummer. Jag kontaktade honom och han försäkrade mig att min fru skulle återvända till mig inom tre dagar om jag bara var redo att betala de skatter som jag samarbetar med honom i bara en dag och han förberedde ett älskande och medicin för mig och den sista Han sa till mig att min fru kommer tillbaka. väldigt lustigt på morgonen kom min fru gråtande och bad om förlåtelse och sa att det var djävulernas arbete, så jag är fortfarande förvånad över detta mirakel, jag kunde inte föreställa mig det, men så snart jag var färdig med att skriva, två månader senare fru blev gravid det var som ett mirakel så håll inte din skam han gjorde det för mig och jag tror att han också kan göra det åt dig. Om du behöver hans hjälp kan du kontakta hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com WhatsApp eller Viber eller ringa honom nu: +2349071864129 Dr.Igbinovia behandlar också: Infertilitet, HIV / AIDS, HERPES 1/2, CANCER, Hepatit B, Om du vill bli gravid

    SvaraRadera
  13. Hello everyone, I have lost money to so many companies that have claimed to be real lenders, but all my efforts have been in vain, I have lost more than 3500 euros to fake lenders to whom claim to be what they are not. Until my friend introduced me to the right lender I contacted and I successfully obtained a loan from them in just 48 hours, I would recommend anyone looking for a loan without fear to contact them by email:lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    SvaraRadera
  14. För bara några dagar sedan läste jag om kärlek och relationsrådgivningsblogg, när jag läste en kommentar om en kvinna som bor i Stockholm. hon delade med sig av sitt vittnesbörd om hur en trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin kärlekspojkvän inom två dagar efter bön för kärlekstrollformel. jag var intresserad och jag ville göra samma sak för att få tillbaka min man att komma hem och besöka mig och vår dotter Alicia, hon har gråtit att hon vill träffa sin pappa och jag har försökt säga till henne att hennes pappa kommer hem snart. så jag måste göra allt för att få hans uppmärksamhet hem. Så jag kontaktade e-postadressen till kärleksförtrollningen som jag kopierade från damkommentaren (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). så jag skickar ett meddelande till Dr.Oduduwa för att hjälpa mig få tillbaka min kärleksman hem. bara ett ögonblick senare fick jag ett svar från Oduduwa och han försäkrade mig att han kan hjälpa mig att ta hem min man att han har gjort detta för så många människor i mer än 37 år. Jag gav det ett försök och jag fortsätter att följa alla hans instruktioner och jag fick de kärleksförtrollningar som krävs för att få det att fungera. sedan precis efter två dagar lanserade vi kärleksbesvärjelsen på honom med hjälp av mans namn och bild på min man.
    På kvällstimmen nästa dag fick jag ett samtal från ett okänt nummer, först svarade jag inte eftersom jag inte är van vid att ta upp okända nummer, senare på natten fick jag ett sms från samma okända nummer som förklarade att det var han Anderson min man, jag var socked eftersom jag under nästan 9 månader nu inte har fått ett sms inga telefonsamtal från min man, så jag svarade honom att ringa mig tillbaka, så han ringde och förklarade och bad mig om ursäkt för bor jag och vår dotter Alicia hemma så länge, han sa att det var för att kanske en annan kvinna har använt kärleks charm för att få ner honom så länge att han gjorde ett misstag och han har precis insett det nu. Så han lovade att komma tillbaka hem de närmaste dagarna och jag förväntade mig inte ens att träffa honom, följande dag runt 22:030. han kom hem nästa dag och vår dotter Alicia var väldigt glad över att se honom, jag är väldigt glad att se honom igen, eftersom jag aldrig trodde att det här kunde fungera så snabbt och snabbt. Jag är väldigt glad över att få dela mitt verkliga vittnesbörd här eftersom jag vet att det också kommer att motivera och vara en inspiration för någon där ute som går igenom liknande men situationen i sitt äktenskap, hem och kärleksrelation kan vara så frustrerande ibland. Jag är mycket tacksam och jag rekommenderar Dr.Oduduwa för hans visdom och talang att göra kärleksförtrollningar som faktiskt fungerar. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka sin kärlekspartner och återställa kärleken och förtroendet tillbaka i äktenskapsförhållandet, vänligen kontakta Oduduwa via hans personliga e-post, jag skriver här, det är gratis konsultation och det kostar ingenting att göra en förfrågan idag.

    Jag släpper bara e-postadressen här om någon vill få tillbaka sin kärlekspartner precis som jag fick tillbaka min inom två dagar efter aktivering av kärleksbesvärjelser.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera