Sex tips

Jag inleder med en fråga:
"Varför ska man gå runt och må dåligt, när man kan gå runt och må bra?"

Nej det är riktigt, det är helt onödigt. Och om du nu tror att det här inlägget ska handla om kopuleringsinspiration tror du dels fel och dels har du inte lärt dig att jag aldrig någonsin sär skriver.

Du ska nu få sex tips till att må bra i coronatider. Varför verkar jag återkomma till dessa teman denna vår? Tacksamhetsdagbok, ångestlistor? Kanske för att jag själv tampas en del med min psykiska stabilitet och det här är min blogg så jag tar ut det på dig.

Jag har klurat lite på hur man kan boosta sitt välmående när det blåser lite kyligt och kommit fram till några punkter. Men i vanlig ordning är det din input jag vill åt, så se det som en konversationsstartare:

1. Fokusera på allmänt välmående. Det var min kiropraktor som sa det när jag satt och slokade i hans patientstol och beklagade mig över min återkommande nackspärr och "varför just jag?!" för ett tag sedan. "Fundera inte så mycket på exakt vilka övningar du ska göra. Sikta på ett allmänt välmående, på saker som får dig att må bra. Ät bra mat, försök sova bra, ut och rör på dig. Nackspärren mår bra av det också." Thus: Jag återupptog pilates, som min förra kiropraktor hade avrått mig från att göra. Och jag mår så himla bra, för jag älskar pilates. Sover bättre gör jag också, särskilt om jag tränar kvällstid.

 2. Rör dig utomhus, minst en timme per dag. Jag brukar tänka att jag har samma skyldighet mot mig själv som jag skulle haft gentemot en hund. Hunden behöver komma ut i friska luften, springa av sig, varje dag. Och hur mycket jag än förundras över mitt briljanta intellekt måste jag förlika mig vid tanken på att min kropp inte bara är en transportmaskin för min hjärnskatt, den är i absolut maskopi med hela kröppa. De är som ler och långhalm, som man säger på landet (helt otroligt, mina barn fattade inte det uttrycket när jag använde det nyligen).

3. Skaffa en hobby som ger flow rent fysiskt. Det är inte en slump att vi bygger, odlar och bakar som aldrig förr. Vi mår bra av att sysselsätta oss med händerna. 

Bonustips: Om du inte har hus eller spis (?), börja sticka, rita, skriva, klippa ut bokstäver till anonyma hotbrev till en smittskyddsläkare nära dig.

4. Se till att hålla stilen även om du hasar runt hemma. Bär hyfsat snygga kläder (casual chic funkar), ett minimum av smink om du är lagd åt det hållet. Låt inte utväxten bli för lång helt enkelt. Gör underverk för psyket. 

Bonustips: Är du lat kan du på förhand göra en "corona capsule" på runt tre uppsättningar kläder du varierar mellan. Jag är själv förtjust i konceptet maxiklänning, d.v.s. en ankellång klänning under vilken jag har varma doningar som tjocka strumpbyxor, till och med långkallingar och raggsockor. Känns som att dra på sig en stilfull pyjamas för som Coco sa: "You cannot be missdressed in a dress".*

5. Ägna tid åt sociala interaktioner även på distans. Jag får energi av mina mail- och sms-konversationer med bloggrannar som IGMR:s och Åsa A, men även från mobilsamtal med vänner (ibland har vi "kratt-date", d.v.s. vi bestämmer en tid då vi båda ska utföra trädgårdsarbete och så pratar vi under tiden). Försök att då inte bara fokusera på saker som är jobbiga nu, utan mer saker under punkt 3.

Bonustips: Ge varandra uppdrag till "efter krisen". Min andliga vägledare och jag har kommit överens om att förfina varsin skill under våren. Jag ska lära mig bokashikompost och hon ska lära sig surdegsbak. Sen ska vi lära varandra, dummy style. Det gav mig en känsla av meningsfullt uppdrag. 

6. Bjud in lyxen i ditt liv. En kompis berättade att de har "minifest" varje kväll. Det kan vara att se en film tillsammans (funkar även i singelhushåll), eller att ta ett än så litet glas vin ihop (hélas, även detta funkar i singelhushåll för "drick aldrig ensam" är överskattat). Själv eldar jag brasa mer än brukligt och vi dukar oftare än vanligt upp i matsalen. Inger en känsla av att världen inte är på väg att gå under (vilket den ju inte är, tvärt om stresstestar vi i detta nu vårt maskineri inför framtiden).

Bonustips: Om det råkar vara så att du har något som skulle kunna kallas "finporslin" hemma så är det dags att ta detta i bruk på vardaglig basis. Bara gör't.



Mvh/
FruEfficientBadass

* Nej, hon sa nog aldrig så. Men hon hade kunnat säga det, på samma sätt som hon sa att "bara en galen kvinna lämnar hemmet utan parfym".

7 kommentarer:

  1. Underbart inlägg EB. Mycket matnyttigt i en snygg inläggsförpackning.

    Röra på sig, göra saker man tycker om, dagsljus, addera lite fest och flärd. En billig tvååtta i samband med trädgårdsarbete, en dry karantini framför brasan, en promenad eller varför inte bara insikten att man kan äta våtarv/nate.

    KrAm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, äta våtarv/nate var faktiskt punkt sju men jag var tvungen att hålla det kort för att så som du så smickrande skriver bibehålla min inläggsförpackning...

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Vi kjører en veldig fast timeplan med tur i skogen eller til sjøen som daglig lyx. Varm middag sittende på en stol ved et bord med kniv og gaffel, vannglass og tygservett er også nesten ufattelig fantastisk i en dag som kretser rundt å etablere samhandling for å løse svåra arbeidsuppgifter via Teams i 9 timer. Ellers er også arbeidet med kjøkkenhage og grønsaksodlig veldig tilfredsstillende.
    Vi kjøpte bålpanne og har sittet ute med filt og turklær og lyssnat på fuglene og sett på stjerner - kan anbefales!
    Som alltid et blogginnlegg av høy kvalitet :)!
    /Ann
    P.s. kan du si noe mer om coronacapsule wardrobe? Jeg har nå alle mine klær liggende i en høg utenfor kameravinkelen til pcen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jeg har nå alle mine klær liggende i en høg utenfor kameravinkelen til pcen."Haha! Just idag är jag ett mycket dåligt exempel. Jag skyller på tentaplugg, men jag bär alltså: svart från topp till tå bestående av lånkallingar med härliga påsar över knäna, en sorts plagg man med lite positiv tolkning skulle kunna kalla "pennkjol" samt en Uniqlo Heat Tech-topp. Detta parar jag med en page som borde ha färgats för cirka två veckor sedan samt ett make-up-befriat ansikte. Och så just det, ett par strumpor från min man över mina vanliga strumpor, eftersom jag snabbt måste kunna glida ner i gummistövlarna för att gå ut och kolla på kycklingarna, något jag gör alldeles för ofta nu när jag ska försöka läsa. Men jag kanske återkommer i frågan.

      Radera