The Art of Frugal Hedonism Del 12 - Res billigt

Sparo skrev en gång att "semester är för människor som inte gillar sina liv". Författarna till "The Art of..." går i avsnitt 33 in på liknande resonemang.

"If daily life is stressful, having time off work and getting away from home often means one thing: doing as little as possible. You are aching to rest and recharge, and to look at beauty while you have the time to notice it. This means you crave more expensive accomodation, less challenging experiences, and idyllic surroundings."

Jag kommer att tänka på en f.d. kollega. Han var ensamstående och levde för jobbet. Först inne på morgonen och sist ut på kvällen. Han hade, vad fransmännen skulle ha beskrivit som en "dålig livshygien" i det att han åt dåligt, sov dåligt och hade, vad jag kunde uppfatta, inte så stort socialt skyddsnät mer än kollegorna på jobbet. Inte oväntat fick jobbet ohemult stora dimensioner för karln - minsta avvikelse ledde till bombastiska utbrott.

Any Heuw, när vi jobbat ett par år tillsammans berättade han till min förvåning att han skulle åka på semester utomlands. Helt otroligt - jag trodde inte att han var kapabel att lämna jobbet om så bara för ett par dagar. Men jo, han skulle åka till Egypten. Till en all inclusive resort och bara ligga på en solstol i en vecka. Sen åka hem igen, utan att se jota i Egypten. Allt för att, som han sade "ladda batterierna för att kunna lägga in högsta växeln igen." För honom var semestern bara ett sätt att möjliggöra ytterligare jobbleverans. Och Egypten, vad finns där att se egentligen - öken, öken och sedan några stenbumlingar som någon staplat on top of other things.


Om du redan lever ett liv i sus och dus och egen regi har du desto större energi att ta dig an en resa på ett mer nyfiket och utforskande sätt. Resan blir en upplevelse och ett avbräck från en, förhoppningsvis harmonisk men kanske aningen enahanda tillvaro och du kommer att sukta efter nya intryck och kanske lite äventyr. De goda nyheterna är att det är precis detta man uppnår genom att skippa den femstjärniga resorten med luftkonditionerad transfer och istället åker i lågsäsong, använder sig av lokaltrafik och bor lite kreativt.

Författarna tar exemplet semester i Frankrike: "You've always wanted to visit France. Instead of spending three weeks hopping between tour buses and hotels, you use a house swap website and find a charming village to live in for three months. The absent owners have left you their car, and enough bicycles for your whole family to use for outings. You spend a deliriously idyllic honeymoon period acquainting yourself with all the local landmarks and gastronomic specialties, before venturing further afield to put your French to the test while exploring some nearby cities. When it comes time to cram a definitely-illegal quantity of camembert into your suitcases for the homeward journey, you realise that you are going to have a litte piece of that village stuck in your heart forever."

Ovan beskriver rätt väl hur jag ser mitt resande i framtiden. Jag tänker tåg. Jag tänker till och med lifta. Eller kanske inte, men i alla fall långfärdsbuss med potential att träffa nya kompisar, på samma sätt som jag träffade Marknadsförar-L på en buss till England för nästan 30 år sedan. Air bnb, handla på supermarkets, lära känna en granne, utvidga sina cirklar under veckor, kanske månader. Utveckla ett språk. Det paradoxala med frugalt resande är att det som i generiskt resande skulle upplevas som dåligt eller till och med katastrofalt, nästan kan bli kul och spännande. Att ha tagit fel buss och ha åkt fem timmar åt fel håll är för en frugal hedonist ungefär lika irriterande som det för en gängse resenär är att flygplats-transfern saknade air condition. Positionerna rubbas när du inte har en tid att passa.

Mvh/
FruEfficientBadass

32 kommentarer:

  1. Det finns en hel del alternativ mellan att resa på all inklusive och inte se något av landet samt mellan att lifta. Själv har jag kört hotell kombinerat med en massa upptäckande i form av lite dyrare guidade turer/upplevelser samt lokaltrafik. Det är roligare att snorkla med 30 personer än 150 personer. Eller segla med fyra personer istället för 30 personer. Nu ska jag för första gången på 10 år bo igen på vandrarhem samt resa i andra klass på tåg som standard eftersom jag ska vara borta en längre period. Samt att äta från billiga matställen på gatan, vilket är det som gör mig mest nervös. Fast jag har lovat mig att om jag ibland blir less på backpackandet så kan jag ta in på lyxställe i en natt eller två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är nyckel, då har du råd att välja andra klass som default eftersom du kan välja till ”lyx” ngn dag om du känner ett skriande behov. Du har inte tid för ”misslyckande” om du är under tidspress.

      Radera
    2. Tåget kommer ju inte fortare fram för att man väljer första klass. ��

      Radera
    3. Däremot kommer du oftast fram mindre irriterad (i Sverige i alla fall).

      Radera
    4. Nämen nej, nu protesterar jag. Åkte nyligen tåg (SJ Arctic Circle Train) 2 x 12,5 timmar. I andra klass, ensam men med fem andra i liggkupén. Ingen wifi. Kontanter var gångbart att betala med i bistron vilket annars inte verkar gå på SJ-tåg. Resan blev ännu bättre än mina redan höga förväntningar. Vilka människor, vilken glädje! Hade gärna kommit rejält försenad i båda riktningarna. Vi kom i tid trots nästan två timmars stopp i Gävle. (Det verkar som att alltför långa stopp ingår i planen och så kör de bara lite snabbare sedan.) Väl i Gävle gick jag och mina främlingar till kupékompisar på café i närheten och hade hur trevligt som helst! Wow, det är detta som jag anser vara riktigt resande och det äkta livet. Det oförutsägbara, det spontana och oväntade roliga överraskningarna. Man kan planera för dem, dvs skapa förutsättningar för dem, men inte alls kontrollera skeendet, att det roliga bara kommer. Men ett öppet sinne är verkligen förutsättningen. Eller "tro" och "nyfiken förväntan" kan man också kalla det.

      Håller helt med om det där som skrev i inlägget. Resande för extremjobbare är inget för mig. Bara sitta i solen och inte upptäcka något, medan man proppar i sig överdrivet mycket på ändlösa bufféer pga all-inclusive, känns väldigt oinspirerande och trist. Kan ju uppå samma sak här hemma. Bara att sätta sig i solen idag, sedan vräka i sig av någon buffé i stan och sedan bara slappa och känna fettet lägga till sig på magen. Inget jag vill betala flygresor och hotellnätter för i alla fall. ;) /Eva

      Radera
    5. Testa att åka andra klass vid kl. 16-17 från någon av Sveriges största städer efter att ha jobbat hela dagen. Gärna en fredag. Du har barnfamiljerna med McD-påsarna, gubben som laddat med en kasse från bolaget och antagligen ett gäng högljudda tonåringar. Kombinera det med någon försening och gnälliga ungar samt gubbar och tanter som ska lufta sitt missnöje till tågpersonalen så tänker du dig för nästa gång när du ska välja transportsätt

      Jämför med första klass där samtalen är betydligt mer dämpande. Det kan dock finnas någon gubbe som roar med högljudd mobilsamtal för att visa på sin egen viktighet.

      Jag tycker tåg i sig kan vara ett fantastiskt färdmedel men det funkar otroligt dåligt i Sverige.

      Radera
    6. Nu blev jag påmind om en bidragande orsak till mitt utmattningssyndrom. Fy helvete för tågpendla I mälardalen.

      Radera
    7. @Eva: Jag åkte också Arctic Train för ett par veckor sedan, dock inte 12,5h. Håller med dig att det var en annan känsla på det tåget, lite fler äventyrare med jätteryggsäckar, lite mer som på förr i ti’n (särskilt avseende AC). Det där med att resa ensam (vilket jag antar att du gjorde) är ju också ett hundtrick, jag älskar det (men nu var det eoner sedan jag gjorde det).

      Radera
  2. Å Plina, det kommer säkert att bli ljuvligt! Jag var på min första charter (sen Kanarieresorna med familjen som barn) i fjol med barnet. Vi hade det toppen på det viset att barnet var lyckligt över pool och upplevelser av ett annat land. Samtidigt insåg jag att det nog var den sista chartern. Det vi betalade för hotellfrukost hade räckt till tre veckors frukostar om jag handlat själv. Hade vi rest till andra, mindre turisttäta, orter i landet hade vi nog kunnat spendera två-tre veckor där för samma peng istället för en. Nu har vi den överdådiga lyckan att älska vårt boende. Alltså tokälska det, under alla årstider, och det gör att vi aldrig känner behovet att resa FRÅN det. Däremot så vill vi att barnet ska få vidga sina vyer genom att resa till något. Uppleva andra kulturer och smaker. Men hur jag än letar runt är det oerhört dyrt att resa. Även tåg genom Europa kostar en bra slant. Om du har tips om tågandet Plina så tas det tacksamt emot. Bila är ett alternativ men för oss är bara resan ner till Skåne och ut ur Sverige runt 100 mil så det tar emot en aning.. En hel dag i bilen och man har bara tagit sig till IKEA i Barkarby liksom.
    Jag levde några år i ett medelhavsland och vet att livet kan kosta så mycket mindre om man gör smarta val på sin resa. Det är att ta sig dit som kostar fetfläsket för oss här uppe i de stora bjärvarnas land.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morsan, bor man uppåt landet så hade jag nog tagit flyget och rest med lokaltrafik på plats. Ibland kan det vara värt att kolla på närliggande flygplatser för att se om man kan flyga billigare därifrån eller dit. Minimera bagaget till handbagage endast så borde det var hanterbart med barn. Jag har aldrig försökt ta mig ut i Europa med tåg eftersom det alltid känts krångligt och dyrt. Tyvärr! SJ gör mig galen och illamående så brukar flyga längre sträckor. Däremot brukar jag ta tåget när jag väl är på plats.

      Nu ska jag ta transmongoliska järnvägen till Peking och sedan i så hög grad som möjligt prioritera tåg framför bussar och andra färdsätt.

      Radera
    2. Wow, vilken häftig resa du har framför dig, Plina! Ska du luffa runt i Asien efter tågresan till Peking?

      Radera
    3. Tinga, det är tanken efter ca 1-1,5 månads luffande i Kina. Har du några tips?

      Radera
    4. Jag har två absoluta favoritställen i Asien & det ena är ön Koh Jum, som ligger mellan Krabi & Koh Lanta i Thailand. Man tar färjan från Krabi mot Lanta & ungefär halvvägs stannar den vid en boj ute i havet & de olika bungalowhotellen på Jum kommer ut med sina longtailbåtar & hämtar gästerna, så man får skutta över från färjan till de små båtarna. Jum har få bilar & huvudsakligen motorcykeltaxi, samt inget nattliv. Dit åker man för lugn & ro, alltså.

      Min andra favoritplats är stranden Na Dan utanför Khanom, på östra sidan av västra ”benet”, ca 10 mil söder om Surat Thani. Där är det huvudsakligen thailändarna själva som turistar, så man är lite ”exotisk” där som turist.

      Sen har jag ett annat tips oxå & det är att INTE åka till Malaysia. Vi har varit där tre gånger, men har definitivt avskrivit det från vår resmålslista nu. Allt är sämre än Thailand - sura människor, inte så god mat, dyrare & mer exploaterat i allmänhet; liksom själlöst.

      Det var kortversionen, men när det gäller resor kan jag bli hur mångordig som helst, så fråga gärna mer om du undrar något ytterligare. :-)

      Radera
    5. Tack för tipsen. Ska ta och testa någon av dessa ställen om jag hamnar i Thailand. När det gäller Malaysia kommer jag nog att passera i vart fall på vägen till Bali. :)

      Radera
    6. Satsa isåfall hellre på att passera Kuala Lumpur än Langkawi, för vill man ha sol & bad finns det många andra ställen som är bättre.

      Radera
  3. Jag har aldrig förstått fascinationen av överklassemester utan har alltid rest med handbagage (storleksmässigt, ibland checkar jag in väskan pga inköpt lokalt gott öl). När jag nu flyger hem efter två veckors tågresande i Europa (otroligt billigt och lätt, dyraste biljetten kostade 230kr och då ingick plats, kaffe och vatten i priset) så ser jag att de framför mig har tre Xl-resväskor var. Vad tar man med sig? Kaffebryggare och matberedare?

    Självklart köper vi kort för kollektivtrafiken om vi är en storstad där vi vill se något utanför kärnan. Annars går vi. Tror att vi smittat 18000 steg per dag sedan 12/7.

    Blir väldigt irriterad på alla som dessutom vågar att skälla ut servicepersonal när det är de själva som är inkompetenta och gjort fel. De ska ha all respekt för att de hjälper till och får allt att fungera, oavsett om det är krångel eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken hjälte du är. Att snitta 18 tusen steg om dagen har jag aldrig gjort. Det får bli målet. Apropå utskällningar servicepersonal: Jag var som 20-åring på charter i Tunisien på ett hotell med i princip bara fransmän och bevittnade där hur vissa behandlade lokal servicepersonal. Vi svenskar har väl våra brister, men hellre lite mesigt knyta näven i fickan än att skälla ut folk så att fönsterrutorna skallrar. Det sjukaste utbrottet - en alfahanne upplevde att han (inte hans barn, han) fått för lite ”animation” (underhållning) vid poolen under vistelsen. Ni vet den där ungdomar är lekledare, går runt och petar på solstolsfläsket och glättigt undrar om man vill kasta pil. Helt obegripligt.

      Radera
    2. I det här fallet var det vid boarding av flyget. Zonerna A b c får gå på först. Alla går dit men blir inte införains då de har fel zon (dvs inte bara extra för priority boarding). Blir tillsagda att gå tillbaka. Men nej mamman blir förbannad och skäller ut den italienska personalen på svenska.

      Hennes familj fick gå på allra sist.

      Jag har varit med om något liknande det du beskriver. Det var en gubbe som inte var så bra på minigolf utan blev förnedrad av alla barn. Då sägersk han ut den unge lekledaren med att säga att han favoriserade barnen

      Radera
    3. Hahahaaa helt underbart. Minigolfgubben alltså. Påminner mig om den där YouTube-sammanställningen med dåliga förlorare:
      https://www.youtube.com/watch?v=28rE841bDPQ

      Radera
  4. Resor är min familjs stora last, men som med allting annat i vår tillvaro jobbar vi med värdemaximering - hur får vi mest/bäst valuta för pengarna. Det har lett till en del av slutsatserna du nämner ovan, Fru EB, där resor i lågsäsong är den viktigaste punkten. I praktiken har det lett till att vi åker till Asien när det är sommar i Europa och till Medelhavsområdet under höst- och sportlov. Då kommer man undan med ca 12-18 000 för en veckolång resa för 5 pers, inklusive tutti. Man får också fördelarna av att det är betydligt mindre folk än under högsäsong, vilket vi uppskattar.

    Vi ser alla resor med familjen som ”förskott på pension”, men som tillbringas tillsammans med barnen. För vår del kan det hellre ta ett år eller två extra att uppnå FIRE, för resorna vi gör ger så mycket extra livskvalitet. I år tillbringar vi i princip hela sommarlovet i Sydostasien, vilket innebär hotell + alla måltider på restaurang = maximal vila och återhämtning för föräldrarna i familjen, plus en massa tid tillsammans för bad, upptäckter, läsning och sällskapsspel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt det låter. Jag är mycket imponerad av prislappen. Är ni i Asien nu alltså?

      En nöt jag tycker är svår att knäcka är just loven, särskilt nu då med de hårdare reglerna från skolan gällande ledigt. Sportlov och särskilt höstlov blir då asdyrt hur man än vrider och vänder på det, hur gör ni?

      Radera
    2. Japp, sitter på vår bungalows veranda i skrivande stund och lyssnar till cikador och vågornas brus, när de slår in på stranden ca 15 m ifrån mig. :-)

      Ett knep vad gäller loven är att boka flyg i extremt god tid, i princip när biljetterna släpps, för att få bra pris. Vintern 2019 flyger vi till Alicante på sportlovet och betalar 4 400.- för flyg för en familj på 5. De biljetterna bokade jag bara någon vecka efter hemkomst från årets sportlovsvecka. Lägenhet hyr vi via Air Bnb eller liknande. På våra veckolånga resor i Europa brukar vi hyra lägenhet för att kunna fixa frukost & middag själva, medan vi äter lunch ute på restaurang, eftersom man oftast är iväg dagtid. Middagen brukar bestå av kallskuret, ost & lite varma grönsaker, så arbetsbördan är inte av det tyngre slaget, men man sparar rejält med pengar jämfört med att även äta middag ute. Dessutom är både min man & jag matintresserade, så det är ett kul inslag i semestern att botanisera i de lokala mataffärerna.

      Radera
    3. Helt o-tro-ligt. Och jag som av närstående brukar hånas för min framförhållning - jag har träffat min överman! Att det ens finns biljetter då, jag tänker när jag och några vänner åkte till NY så släppte Norwegian dessa ganska exakt ett kalenderår innan avresa. Samma med våra Berlinresor - ett år innan finns biljetten.

      Gällande ditt knep att äta hemma två gånger per dag = kanske ett av de bästa travel hacksen evva. Jag har försökt med den vid vänresor och fått onda ögat och eftersom jag knappt reser med familjen längre har jag inte fått möjlighet att praktisera den. I Italien bodde vi ju av nostalgiska skäl kökslöst (samma boende som vår bröllopsresa för 15 år sedan så den gick inte att byta bort mot air bnb...eller gick, vi ville inte) men jag tänker att den dagen vi tar familjen på storstadsweekend till till exempel New York, då blir det air bnb alla dagar i veckan. Herregud, frukost i NY under 200kr finns ju inte. För att inte tala om allt annat. Som en taxichaffis där sammanfattade det: "You wake up in the morning - 5 dollars. You walk down the street - 5 dollars."

      Tinga pinga jag tycker att du ska skriva en reseblogg om att resa billigt med barn. Fast det kanske du redan gör? Om ja tycker jag att du säger namnet så att jag kan lägga upp den i listan.

      Radera
    4. Frukost för fem dollar är kaffe och bagel med creme cheese. Om du vill ha mer kan du komplettera med en yoghurt som du köper i en vanlig affär. Det är min standardfrukost i USA.

      Radera
    5. Fru EB, jag är för lat för att ha en egen blogg, men min man har skrivit ett par inlägg om hur man kan få ner sina resekostnader - länkar nedan!

      http://avfartfrihet.blogspot.com/2016/06/res-billigt.html?m=1

      http://avfartfrihet.blogspot.com/2016/07/det-ar-billigt-att-resa-om-man-gor-det.html?m=1

      Radera
  5. Jaså är det Fru Avfart , så trevligt! Any Heuw, du skriver roligt jag skulle gärna läsa mer. Till skillnad från privatekonomi är ju svenne banan öppen för reseinfo, så om du börjar i den änden med sockerbiten kan du, när du väl har dem på kroken med ”res mer för liten peng”, mata på med lite långsiktigt indexsparande.

    Hoppas Herr AF återhämtar sig väl i Asien - vill minnas att han haft en hektiskt vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Tinga = Fru AF! Jag hade problem med att använda den anonyma funktionen för kommentarer (hade inget konto som Fru AF), så till slut gav jag upp och kör Tinga istället. :-)

      Tackar som frågar - Herr AF sitter bredvid mig i en solstol i högönsklig välmåga & ordentligt nervarvad. Man kan inte bli annat här, där vi befinner oss!

      Radera
  6. Framtidens resande år 2020 mitt under coronakrisen torde vara hemester eller möjligen resa med bil för det finns inga tåg- eller flygbolag kvar!!!

    SvaraRadera
  7. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  8. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com






    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera