Corona claim: Vi kan inte alla bli frugal weirdos

Idag är det första april och traditionen bjuder att jag skriver ett inlägg som åtminstone två kommentatorer reagerar kraftfullt på innan någon infogar en emoji av något slag. Pre corona hade jag faktiskt förberett ett riktigt göttigt ett, vars innehåll jag inte tänker bränna eftersom jag tror på en normal första april nästa år eller om tre-femton år. Men i år är ingen vanlig första april och det är fel tillfälle att ägna sig åt finansiell ironi av typen "Jag har nu sålt allt och köpt nickel", för risken är att någon fått pandemiknäpp och följer mitt exempel (eftersom jag är en sådan poster boy inom bank- och finansväsende).

Så, ämnesbyte: Jag talade nämligen med en vän förra veckan och hon beskrev de shitloads of money hon sparade på att sitta hemma och jobba istället för att springa på stan på lunchen och köpa duschkräm på Rituals, tråda brynen och gå till frissan. "Varför ska jag gå till frissan? Jag sitter hemma i yogakläder och kan lika gärna sätta upp håret". Hon beskrev också det själsliga lugn som infunnit sig när hennes dagliga rutin består av en naturpromenad, lite trädgårdsfix och slow cooking kvällstid ("Vi har inte ätit så bra på evigheter!"). Yez, the frugal weido lifestyle welcomes you milady.

Men om vi stannar upp en sekund vid hennes #sparadkrona som ju sker på bekostnad av någon annans #uteblivenkrona: Jag läste en kommentar någonstans för någon vecka sedan vars andemening var något i stil med: "Där ser ni att inte alla kan göra som ni inom FIRE-rörelsen. Någon måste ju konsumera för att hjulen ska kunna gå runt, arbetstillfällen skapas, skatten ska betalas in för bibehållen välfärd!"

Till synes ett lättbegripligt argument - det ser ju, trots ok börs senaste veckan, onekligen rätt trist ut för Sverige/Europa/världen för tillfället, åtminstone bland de länder som har råd att stänga ner sina operativa verksamheter. Och jag tänker inte till varje pris gå i försvarsställning och säga att de som har den här åsikten (att minskad konsumtion är dåligt för samhällsekonomin) har FEL. Jag håller med, vi blev tagna på sängen av detta scenario. Men jag skulle vilja nyansera den åsikten några hekto. För:

a) Konsumtion behöver inte vara synonymt med att flyga flygplan och köpa hemelektronik. Inte ens synonymt med att klippa sig hos frisör var sjätte vecka eller att ha utelunch som standard. Hjulen kan rulla på många sätt och historien har visat att vår efterfrågan skiftat genom åren. Det är inte en omöjlighet att våra konsumtionsmönster ändras utan påföljande samhällskollaps.* Men detta kräver...

b) ...ställtid. Att den vid förra sekelskiftet enorma värdshusnäringens försvinnande passerat tämligen obemärkt i de svenska historieböckerna beror på att introduktionen av bilen - och således utfasningen av hästen med vidhörande övernattningsbehov längs med vägarna - skedde under drygt tre decennier. Inte som nu, när frisörerna fasats ut under drygt tre veckor.

Människan är anpassningsbar, marknader likaså. Om alla blev frugal weirdos över natt blir det - precis som nu - kaos och debattinlägg där man ber staten om stöd.** Men om övergången till en mer lågintensiv livsstil - med mindre nextopiahets och mer uppskattning av de enklare nöjena fokus relationer - tillåts ske i en mjuk övergång, har jag svårt att se att läget skulle bli lika förvirrat. Tvärt om tror jag att människan kanske är betjänt av att tagga ner lite och hellre satsa på mer tid med familj och vänner än på hög lön och fler prylar, vilket i sin tur skulle resultera i ett mindre behov av rehab av alla de som bränner ut sig till en för staten inte helt bagatellartad kostnad.

Jag tror, och trodde faktiskt även innan jag kontaminerades med frugal weirdobacillen, att vi sakta är på väg att omvärdera vår uppfattning kring konceptet framgång i det som förr kallades västvärlden. Att vi förr eller senare kommer att sträva mot tid snarare än pengar och till slut kunna ta till oss den forskning som gör gällande att man mår bra av mer fri tid och nära relationer, men dåligt av stress och social distansering som inte bara kommer av virus utan också för att vi normalt sett har fullt upp att springa ekorrhjul. Men jag tror att detta jävliga lilla virus kan påskynda processen mot downshifting och högre nivå av prickskjutande i yrkeslivet. Det vill säga: Varför sitta av 40 timmar i kontorslandskap när du kan leverera exakt din grej på en fjärdedel av tiden, a.k.a. gigekonomi. Så här skriver KTH-professor Pontus Braunerhjelm i förra veckans Kvartal:

"Samtidigt kommer sannolikt krisen föra med sig positiva förändringar. Digitala lösningar kommer att bli allt vanligare och det är möjligt att gigekonomin lyfter till en ny nivå. Idag uppskattas omkring 10 procent av svenskar i arbetsför ålder vara verksamma som giggare, en andel som kan komma att öka om inkomsterna blir lägre och arbetslösheten tilltar. Nya affärsmodeller kan förväntas växa fram i efterdyningarna av coronakrisen."

Vad säger du, corona bara ett tillfälligt avbrott i eat, cubicle, consume eller en tjuvkik in i framtiden? Jobba mindre, tjäna mindre, frugal weirdo wayish life?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Trivialt exempel men Skypevarianten Zoom har aldrig gått bättre. På bekostnad av de fysiska mötena och de inte helt klimatoptimala flygen kors och tvärs. Finns säkert bättre exempel men eftersom jag sedan helgen nyhetsdetoxar har jag inte jättekoll på vilka enskilda bolag som fortfarande har affär. Gissningsvis går tobak, vin och sprit bra, som i alla lågkonjunkturer.

** Ok jag har inte helt nyhetsdetoxat utan satte i mig en Di-artikel om de stackars stockholmskrögarna som nu går på knäna. Bland annat Stureplansgruppens vd som menar att "det är inte så att alla hjältar som driver mötesplatser runt om i landet har förmått att samla stora reserver" snif snif, samtidigt som han under åren 2016-2018 plockat ut dryga 18 miljoner i utdelningar vid sidan om sin lön på 7,4 miljoner. 

21 kommentarer:

  1. Jag hoppas, och har lite börjat tro på det, att denna corona krisen kan leda till att medborgarlön införs i något land. När arbetslösheten skenar så kommer det vara billigare att bara ge pengar till alla för att hålla igång ekonomin än att hålla reda på vem som har rätt till vilket bidrag. Om detta införs samtidigt som vi ställer om våra vanor post-corona så kan det faktiskt funka och möjliggöra mycket bra i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om allmän sjukvård i USA. Som någon uttryckte det i någon podd: Vad spelar det för roll om jag själv bekostar en fancy sjukvårdsförsäkring, men att vid återgång till det normala livet inte har ett samhälle runt mig? Ingen som säljer mig frukt, lagar min bil, undervisar mina barn. Om det är något corona visat oss så är det att vi är en myrstack. Ingen en ö.

      Radera
    2. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Min förhoppning hade varit att vi faktiskt får en värld där det normala inte är vad det är idag. Precis som du skriver så krävs det ställtid, men i kriser kan man tvingas att ställa om, snabbt. Detta blir kanske en knuff i rätt riktning? I det långa loppet hoppas jag att en hel del av vår befolkning har fått insikt om vad som är viktigt här i världen och väljer att styra om sina liv till något mer långsiktigt och hållbart än sista modellen på smartphone och charter varje år. Därmed inte sagt att man skall skrota allting med konsumtion. Bara vara mer medveten i sina val utefter verkligt behov och inte villöver.

    Själv tillhör jag den kategorin som inte behövt göra stora förändringar nu. Pratade med en kollega och vi konstaterade att hundägare/skogsmullefolk är nog de som klarar sig ganska bra rent psykiskt nu. Vi behöver inte ändra vår livsstil utan fortsätter på den redan inslagna vägen. Allt gott till er där ute i dessa oroliga tider/ Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig Horsewood9 (älskar fortfarande detta alias) och tack för klok kommentar (som bara råkar korrelera med mina tankar).

      Radera
  3. Hade tänkt skriva ett inlägg lite a la ditt resonemang. Har varit inne och berört ämnet tidigare i några inlägg på min blogg.

    Plötsligt blev hela Världen inklusive dess befolkning exakt som MIG (aldrig någonsin några restaurangbesök, inga kaffe to go muggar på 7-11, ingen absolut ingen onödig konsumtion, lagar ALLTID ALL mat själv från scratch osv....)

    Å hur gick det då ?

    Tur att det bara är under en begränsad period.

    Eller är vi säkra på det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fler virus kommer, lika säkert som att vi kommer att få dras med Mello även framgent. Men forskningen går framåt med sådana stormsteg så vi kommer eventuellt inte att slås ut på samma sätt. Hörde denna podd imorse, mycket intressant om hur processen att ta fram vaccin försnabbas i rasande takt.

      Intressant att SARS inte ledde till särskilt stora förändringar eller särskilt ökade incitament att speeda på saker och ting. Det var för få döda, under 1 000, och på fel ställe. Det kom aldrig till Europa/USA. Men NU jävlar ska det forskas, för nu drabbar det ju OSS!

      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1468136?programid=412

      Radera
    2. För oss ord- & språk(över)intresserade:
      "
      Verbet försnabba är relativt nytt i svenskan. Det äldsta belägget som den svenska nyordsboken känner till är från 1955, men ordet har kommit in i SAOL först i den 11 upplagan 1986.
      "

      Radera
  4. Klokt skrivet. Om alla pengar som sparas på inställda utlandsresor gick direkt till sparande skulle en stor del av befolkningen vara mycket bättre förberedd inför nästa hack i kurvan utan att det skulle ha nån större betydelse för ekonomin i stort. Pengarna är redan förlorade för stat, researrangörer, flygbolag och turistindustrin i utlandet. Svensk ekonomi drabbas inte våldsamt av att en del pengarna sparas.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Svensk ekonomi drabbas inte våldsamt av att en del pengarna sparas." Tänker också att den mentala snuttefilt det innebär att ha den wibbleska årslönen på kontot kan vara bra för a) folkhälsan b) skilsmässostatistiken (ekonomi toppar grälen).

      Om det nu är önskvärt att begränsa skilsmässor, jag är inte konservativ på det viset.

      Radera
  5. A. Höll på att skriva att min fru just nu är min ekonomiska snuttefilt, men ändrar till att jag älskar både frun & snuttefilten i just den ordningen, och B. Folk som tänker som Wibble gifter sig sannolikt klokare, och skiljer sig mindre. Vi kan nog vara eniga i att det är bra att på frivillig väg begränsa antalet usla förhållanden.

    SvaraRadera
  6. Tycker att vi nog alla kan bli frugal weirdos, då vore konsumtionen stabilare (BNP förvisso lägre) och man skulle se mindre fluktuationer. Dessutom skulle staten inte behöva öka a-kassetak eller förändra kvalifikationsreglerna vid en kris, vilket enbart gynnar de som aktivt valt att stå utanför eller har höga inkomster. Sen kanske man inte måste leva på 10 papp i månaden som jag, men 12-15 vore väl inte ens svårt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur många i familjen delar på 10 papp?

      MVH Ingolf

      Radera
    2. Och klimatet skulle räddas.
      Alla klimatkramare känner naturligtvis till att konsumtionen måste ner till i storleksordningen 1/3 i Sverige för att målen ska nås.
      Det är det dock inte så tydligt med, jag menar att det kommuniceras, diskuteras och debatteras. Kan väl anta att det inte är så mycket uppsida för de som skulle göra det, de blir nog i allmänhet rökta i sina framtida karriärer om så vore fallet.
      Så vad göra? En förlängd smitta av detta slag - och liknande - kanske ordnar saken utan att det finns något annat att säga än "det bara blev såhär" ?

      Radera
    3. Jag och ett halvt barn. Vi kör på 20 i månaden för tre. :)

      Klimatet är en självklar vinnare som normalt sett är med oss i varje konsumtionsbeslut.

      Radera
    4. 20 för tre är helt rimligt. Tack!
      MVH Ingolf

      Radera
  7. Gillar din kommentar om den stackars VD:n som nu går på knäna trots att han borde haft råd att köpa knäskydd tidigare.

    Det förvånar mig hur många det är som direkt behöver sätta sina företag i konkurs, att man inte ens har tre månaders buffert i bolaget för att klara av en dipp i efterfrågan. Borde inte det vara lag att alla bolag inte för dela ut om man inte först har fyllt ladan så att man inte ska behöva göra sig av med folk under ett kvartal? Jag jobbade på en liten konsultfirma och där sa man att vi ska ha nog med deg i kassakistan för att klara 6 månader med alla på bänken. Vi ska inte behöva säga upp någon i första taget. Men så verkar inte alla företagare resonera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det någon poäng att rädda företag som inte klarar någon vecka utan bidrag? Jag har större förståelse för nystartade företag än Stureplansgruppen. Jag tycker inte det. Detta kanske lär nya entrepenörer något om att ha reserver. Jag funderar på att bli min egen inom 1-2 år men det finns inte en chans att jag gör det utan möjlighet att klara mig utan att ha ett års buffert. Eftersom jag är ensamstående vill jag veta att jag klarar räkningarna oavsett under en uppstartsfas utan att behöva ha panik över finanserna.

      Radera
  8. Han pratar om dig fru EB

    https://www.dn.se/kultur-noje/niklas-wahllof-tank-bort-stressen-och-varva-ner-som-tjuren-ferdinand/

    SvaraRadera
  9. Så din väninna, som är lycklig med läget idag, borde istället gå ut och konsumera för att ge samhället (alltså henne) mera pengar att konsumera för? Det är ett klassiskt cirkel-argument. Den dagen den här krisen utvecklas till att vi inte har mat på bordet skall jag omvärdera, men jag tycker som sagt detta är ren sofism.

    SvaraRadera
  10. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera