En tacksamhetsövning

Som ni vet är det GULD för psyket att lära sig känna tacksamhet. Jag nämnde för någon vecka sedan att jag börjat läsa "Svälten - hungeråren som formade Sverige" av Magnus Västerbro och det går därefter inte en dag utan att jag känner sådan liderlig tacksamhet till sakernas tillstånd. Vet ni att det fanns svenskar som för knappt två hundra år sedan gav bort sina barn för att de inte kunde ge dem mat? Som bondgårdsslavar till Norge bland annat?

Så när jag nu står på morgonen och fixar min i nutidsmått blygsamma standardfrukost -havregrynsgröt med eget äppelmos och Lidls röda mjölk - erfar jag true bliss för i hungerårens Sverige åt man barkbröd och åkersork. Om man hade tur vill säga. Hade man otur var man så orkeslös att man bara låg i sin loppbitna halmbädd och stirrade in i väggen. Det var inte så mycket G.A.D i inredningen heller, merparten av befolkningen på landsbygden bodde i så kallade "jordkulor", ungefär som de jordkällare dagens hipsters drömmer om att förvara sina egenodlade rotfrukter i, när de inte glider runt och hejar på varandra i Vasastan eller bakar surdeg på Österlen.

Jag fick av en god vän, låt oss kalla hen IGMR, en fin årsdagbok för ett tag sen, ni vet den typ du kan börja skriva på när som ink. bulleting och allt sånt som kalendernördar gillar. Man har ungefär en liggande A6 på sig att skriva varje dag och då fokuserar jag på tankar av tacksamhet och glädje, för att låta helt Kay Pollacksk. Ungefär som gamla Ryding-formulan:

1. Något gott du ätit
2. Något vackert du sett
3. Något som fått dig att skratta

Testa, det är löjligt bra och forskningen ger stöd för att detta höjer dina nivåer av tillfredsställelse och ger dig bättre mental hälsa. Något de flesta av oss är betjänta av i dessa apokalypsernas festivitas.

Jag testade att dra tacksamhetstänket till nästa nivå, för i veckan fick jag elräkningen för Q1. Den var faktiskt inte så blodig som jag trodde - vår löpande elkostnad låg i januari (d.v.s. för Q4 2019) på nästan 8 000 papp. Enter: Värmepumpen i matsalen och nu var den på 6 400 kronor och jag har en känsla av att det varit kallare under Q1 än under Q4. Strunt sak samma, 6 400 kronor är pengar det med, men jag bröt ner det. I antal dagar och antal personer i vårt hushåll. Det innebär att vi var och en betalar 14 kronor per dag för att få denna underbara värme i vårt hem. Vi får ljus. Vi kan laga mat enkelt och smidigt och vi kan tvätta oss i varmt vatten. Kanske bäst av allt: Vi kan ladda våra mobiler så att vi har något att göra i midvinternatten, ha kontakt med våra vänner på andra sidan jordklotet (nåja, Stockholm), vi kan se på TV och min man kan spela på sitt elektriska piano som har hörlurar och på så vis inte störa oss andra inte bli störd av oss andra. Kort sagt: Femton kronor per dag för alla dessa underverk, ungefär en krona per vaken timme och person för denna ultimata lyx.

Sen fick jag dubbla räkningar av Lantmäteriet eftersom jag av ROT-skäl vill göra min man till delägare av huset* och försökte känna samma tacksamhet. Jag hade nämligen skickat in gåvobrevet utan att det först registrerats hos Skatteverket vilket föranledde Lantmäteriet att skicka oss två expeditionsavgifter à 850 spänn. Jag hävdar fortfarande att det inte framgår med önskvärd tydlighet att registrering hos Skatteverket bör ske innan man skickar in gåva mellan makar-blanketten utan menar att detta är en illvillig scam och ett sätt för Lantmäteriet att tjäna lite extra kosing så här i pandemitider, något de inte höll med om genom att skicka någon invecklad länk till där detta stipuleras. Det faktum att jag av misstag skickade in min klagan från bloggmailen byggde inte direkt mitt case. ("Tjenis tjenis, Fru Efficient Badass här, är ni sjyrre och plockar bort den där extra fakturan va"). Men även DÄR applicerar jag mitt tacksamhetstänk och försöker se denna ohemult dumma avgift i proportion till det faktum att jag faktiskt fick kåken utan att behöva betala dubbla lagfartsavgifter (detta stör mig kanske mest med hela historien - att mina boomerföräldrar kunde sköta det rätt, de som kallar min blogg för "din hotspot") och därtill har vi ett underbart ställe att bo på och det i Sverige som inte är under svältåren 1867-1869. Tack!

Att känna tacksamhet är helt enkelt en underskattad teknik till omedelbara känslor av välmående. Jag skulle rekommendera er alla att särskilt i denna tid åtminstone testa att ta till detta grepp under en vecka. Och då inte genom något flummigt "jag borde känna mig mer tacksam" utan genom att handgripligen, varje kväll, notera saker ni är tacksamma för, saker ni skrattat åt under dagen, vackra saker, goda saker ni ätit jumjum, det är trots allt påsk och om inte annat får du dricka påskmust som är helt oslagbart gott.

Är du bra på att känna tacksamhet eller finns det muskler att bygga?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Lång historia. Att jag insisterade på att få stället som enskild gåva av mina föräldrar för tre år sen är ett resultat av min hypokondrisk/paranoida ådra och går ut på att jag hyser en stor skräck för att hastigt dö (vilket för en hypokondriker i min liga är ett plausibelt scenario ungefär en dag av två) och därmed lämna fältet fritt för valfri gold digger att gifta sig med min man som kommer att dö före henne och då kommer huset försvinna ur släkten efter tio generationer vilket i min värld är värre än själva döden och/eller äktenskapsfriden mellan mig och min man. Men nu stundar takrenovering och givet min usla inkomst krävs ägardelning för att det ska bli något ROT att tala om.

9 kommentarer:

  1. Plus att ni ju också får dubbla ROTavdrag om det är två ägare, men det räcker med att en person äger 1% så räknas det som två ägare. Jag har ju mitt hus själv men när det var dags att göra en stor renovering, nödvändig sådan, av bla bsdrummet gav jag bort 1% av huset till min pappa och så kunde jag utnyttja dubbelt ROTavdrag mot om jag ägde huset helt själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Jag är jättebra på att vara tacksam. Behöver aldrig anstränga mig för det och att vara positiv. Sitter i generna kanske.

    Med tanke på början av ditt inlägg om fattig-Sverige: Leta på bibblan eller second hand efter böcker om Kulla-Gulla. Mest utlånade barnboksserien på biblioteken enligt Wikipedia. Spännande människoöden och historiekunskaper på samma gång. Passar för åldern 9-13 ungefär. Läste dem själv på mellanstadiet i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Kulla-Gulla var brutala böcker. Gillade dem skarpt tills jag insåg att hon tänkte förvandla familjegodset till en Kolchoz i sist boken.

    Själv är jag tacksam över den bit Silvertejp som fixerar en liten detalj på motorsågen. (Helt ofarlig life-hack)

    Skänk gärna en varm tanke till Lantmäteriet. Sedan 1628 har Sverige haft en myndighet som hjälpt till att reglera och skydda fastighetsinnehav, vilket är en enorm framgångsfaktor för vilket land som helst. Att de vill ha bra betalt är som jag ser det väl värt pengarna.

    //Ingolf

    SvaraRadera
  4. Jodå här uppe i norr känner vi tacksamhet över sol och snö några dagar till och när påsken passerat får gärna allt smälta bort på en gång, vilket det i allmänhet gör också.

    Tacksam för att fru EB har läst på om ROT-avdrag före bygget, det är det inte alla som gör och kommer på försent att inkomsten är för låg eller huset för nytt eller att de faktiskt inte är ägare! Mvh/ hon som har en liten byggfirma på sidan om och vars snickare inte vill hålla på med branta tak.

    Men ni gör helt rätt i att byta hela på en gång, det blir bara dyrt och trassel annars. Såg din tidigare fråga om vilken typ av plåt ni skulle välja och jag kom på nu att du kanske ska kolla med kommunen om de har någon åsikt om ert gamla hus. Det kanske rent av är bygglovspliktigt att byta tak!

    Tacksamheten sträcker sig även till att vi kan umgås utomhus med folk i vår omgivning så vi inte blir alldeles isolerade.

    Och tack för en läsvärd blogg som förgyller de flesta dagar i veckan!

    SvaraRadera
  5. Tycker rent generellt att vi är dåliga på att uppskatta all sorts bekvämligheter, så det är en fantastisk övning du tipsar om!

    Lyssnar du något på Tim Ferriss? Om inte kan jag varmt rekommendera hans senaste podd där han pratar ihop med Ryan Holiday om stoicismen och hur man kan använda karantänen (eller vilken tråksträcka i livet som helst) till "alive time" eller "dead time". Mycket lyssningsvärt! Här kommer länken: https://tim.blog/2020/04/09/ryan-holiday-stoicism/
    Glad påsk!!

    SvaraRadera
  6. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  7. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com





    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 50.000 kr, 500.000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera
  8. we lend loan in a low interest rate of 2%, we are fast and reliable and also we are trust worthy, if you are interested in getting a legitimate loan from our company kindly get back to us now with this information so that we can immediately proceed with your loan request from our company, here are the details needed from you to get a legitimate loan from us, here is our email Contact us now via E-mail: (excelsiorfunds5@protonmail.ch)
    whatspp Number +447448521995

    SvaraRadera