Babylycka!

Det har väl inte undgått någon som följer mig på Das Instagram att vi i fredags fick kycklingar. OMG OMG OMG. Jag har legat lågt med dessa planer i blögga eftersom jag var så orolig att något skulle gå snett. Utbudet av fosterdiagnostik av typen ultraljud, KUB-tester och fostervattensprov för hönsägg släpar efter så det enda vi haft att tillgå har varit barnens mobil-ficklampor i ett mörkt rum och även om vi intalat oss att vi anat konturerna av kroppar och näbbar var det inte förrän i fredags vi stod inför fullbordat faktum: Det var äggförlossning på gång och under dagen fick vi två: en ullig gul och en ullig grå.



Bakgrund: För ett par månader sedan, ungefär samtidigt som coronahetsen drog igång började vi för första gången överväga att skaffa tupp. Varför? För att jag/vi, till hälften på skämt men också lite på allvar, ville säkra upp någon form av matförsörjning. Jag vet, det låter ju löjligt, men se det som ett av många skepnader denna självhushållningstendens tagit i vårt land post corona: Vissa bygger Attefallshus, andra hamstrar toalettpapper, några bakar surdeg eller odlar och vi skaffar alltså en perpetuum mobile-tupp för kontinuerlig fortplantning av hönorna (i det fall vi önskar, vill man inte ha fler kycklingar tar man ju bara och äter upp äggen löpande och försöker förtränga det faktum att man äter presumtiva foster). Jag fick sju "kanske-befruktade" ägg av min hönspusher som tre av våra hönor - vi kallar dem lesbiska alliansen - valt att surrogatruva. Lite gulligt när de nu ligger där och värmer de två kycklingarna (för ruvningen tar tydligen inte slut bara för att äggen är kläckta, kycklingarna älskar att ligga inborrade under hönornas magar), blir liksom 0,66 kyckling var.

Det är ju lite grisen i säcken eftersom vi inte vet om de är hanar eller honor. Den stora baksidan är att man inte rekommenderas att ha > 1 tupp vilket gör att min man någon av oss måste lära sig att ha ihjäl de som överstiger 1. Men jag tar er på orden från mitt orosinlägg från i fredags och säger: "Vi tar det sen". Just nu har jag nämligen fullt upp med att tillsammans med barn och man (vet ärligt inte talat vem som är mest uppspelt över kycklingarna, min man var nära att falla i gråt när han konfronterades med Sissela nedan) vara överlycklig över denna dunbollsupplevelse.

När den gula kom ut såg den ut som ett stripigt ägg med huvud.
Men bara ett par timmar senare ullade den till sig.

Vi googlade på "vad äter en nyfödd kyckling?" och fick fram världens gulligaste av recept:

- Ett mortlat mariekex.
- Blandas med lite upphackat kokt ägg.
- Samt en del filmjölk.

Första dagen matades de med hjälp av en akvarellpensel, men redan efter två dagar kunde själva ställa sig på tefatet och näbba i sig geggan. Naturligtvis i konkurrens med sina tre mammor som gärna hjälpte till, helt osolidariskt.

Den lilla grå står i den kombinerade mat/vattenskålen och äter. Observera att vi barnsäkrat redet så att de inte ska trilla ut nattetid och frysa ihjäl.

Båda är av sorten Hedemora och vi hoppas, hoppas, hoppas nu att max en av dem visar sig vara av manligt kön för det kommer inte att gå att ta livet av något så gulligt som detta. Deras små trubbiga vingar! Deras överdimensionerade fossingar! Deras gulliga små ljud! Nej, ack nej, det får i så fall bli en tur till den lokala veterinären för ett 1000 kronors-avlivning med barmhärtighetsspruta.



Mvh/
FruEfficientBadass

19 kommentarer:

  1. Att kycklingen vill ha ägg till frukost är sjukt kul.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så upphetsad att min man är tillbaka efter att han lämnade mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ungefär 7 år nu. Vi är lyckligt gift med två barn, en pojke och en flicka. För tre månader sedan började jag märka något märkligt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man träffar någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen längre. Ibland går han ut och kommer inte ens hem igen i cirka 3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till det här problemet men helt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag på en webbplats som föreslog att Dr. OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa trasiga relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde pröva det. Jag kontaktade honom och berättade för honom mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det och han gjorde en besvär för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och bad om ursäkt för de fel han gjorde och lovade att aldrig göra det igen. Sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj bor tillsammans lyckligt igen .. Allt tack till Dr. OGUNDU. Om du har problem kontaktar du honom så garanterar jag att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Skicka e-post till honom på: drogunduspellcaster@gmail.com
      1. Ta med din pojkvän tillbaka
      2. Ta med din man tillbaka
      3. Ta med din fru tillbaka
      4. Ta tillbaka din flickvän
      5. Vinn lotteri
      6. befordran på kontor
      7. hjälper dig att bli gravid
      8. Komplett botemedel mot alla slags sjukdomar
      9. äktenskapsengagemang och så många fler.
      (e-post: drogunduspellcaster@gmail.com)

      Radera
  2. Jo jag tyckte också det var lite makabert, men de äter ju ägg inne i ägget innan de kommer ut. Antar jag. Som du hör är jag inte zoolog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite som att universum är oändligt men expanderar. Mindfuck.

      Otroligt gulliga. Kan man beställa att du har ullbollar i sommar?

      Radera
    2. Nu ullbollar vi på så det är bara att börja bygga hönshus!

      Radera
  3. På bilden ser de allt lite stolta ut de däringa hönorna när de ser di små, det måste man säga.
    Finns det möjlighet att få höra de små liven - lite rörliga bilder på ulliga kycklingar får oss läsare att smälta som snö i söderhörn i lä på vårkanten.
    Dessutom så rankar väl kycklingar tillsammans med katt(-ungar) som klickmagnet här på das interwebz? En s.k. win-win-win, dvs halvägs till bingo för de som är flytande på corporate bullshitiska

    SvaraRadera
  4. Jag försökte lägga till en film nu men av någon anledning hörs inget ljud. Det låter i alla fall: pipipipipipip.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud så söt!! Ooh mer, FruEB. Det piper så sött, ljudet är klart och fint.
      Du kanske kan köra "kycklingnytt" på dina publististlediga dagar, dvs tisdag och torsdag i form av trettiosekunders vidoe?
      För du känner väl till ordspråket: a chicken video a day keeps the doctor away...

      Radera
  5. Det ligger mer på Insta. Trixet är att jag inte lyckas överföra videos längre än typ 8 sekunder till datan, men det ska väl gå att ordna. Jag är inte nödbedd att rota runt under hönorna för att få fram de små rackarna.

    SvaraRadera
  6. De är lättare att nacka när de börjar bli könsmogna och gal fult, slåss konstant och försöker hoppa på sina mammor. Eller för den delen blir aggressiva och attackerar dina egna barn - vi har just nu en sån tupp som landar i grytan så fort vi får tag på några damer till den kvarvarande, kramvänliga tuppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "De är lättare att nacka när de börjar bli könsmogna och gal fult, slåss konstant och försöker hoppa på sina mammor. " Det är min förhoppning, att eventuella tuppar blir riktigt otrevliga. Det är ju ett perfekt sätt att ta ut sina aggressioner på, utan att åka i fängelse för man slaughter.

      Radera
  7. Det är nästan så att jag skulle skaffa instagram bara för att få se de små sötnosarna. Men snart ska ena stallkatten få kattungar, så jag hoppas att det stillar mitt bebisbehov. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gue! Då får det bli bildkavalkad på din blogg.

      Radera
    2. Jag är bara lite nojjig att jag ska avslöja vem jag är då... :o

      Radera
  8. Särbon hade tidigare Hedemorahöns o en tupp. Lättskötta, liggvilliga och tuppen var fantastisk på att ta hand om flocken. Men sen blev det ju lite för många tuppar. I mitt huvud fanns ju inte ens tanken på att de tre överflödiga skulle nackas och särbon fick bara rätta sig efter det. Kan ju säga att jag fick uppfattningen att det inte var nåt den veterinären gjorde dagligdags precis, om nånsin förut. Men det gick lugnt och fint till och ingen blodspillan.

    SvaraRadera
  9. Var tvungen att kontrollgoogla "liggvilliga"

    SvaraRadera
  10. Man behöver inte mata kycklinger. Det första dygn har de redan ätit för innan de kommer utt. Köp lite kycklingfoder så de inte får brister.

    SvaraRadera
  11. Lånekreditinstitut Rädda mig när det inte fanns något hopp (loancreditinstitutions00@gmail.com)

    Hej alla i det här forumet, jag är John Michael från USA, jag kan inte tro att Gud verkligen existerar förrän jag var förlossad och räddad från finansiell bondage. Jag var i en finansiell kris och behövde betala några räkningar. Jag försökte söka hjälp från banker men till ingen nytta, jag försökte också söka hjälp från internet bara för att träffa bedragare som låtsades vara privat långivare och gjorde bort mina 15000 dollar och inte fick mitt lån, inte förrän GUD presenterade mig för Mr Elijah genom en vän som räddades från ekonomiska problem och ett lån på $ 100 000,00 beviljades till honom av Herr Elijah, så jag tog hans råd och kontaktade lånekreditinstitut och inom en vecka beviljades mitt lån på $ 250 000 till mig. mitt råd till alla som söker lån med en låg ränta på 2%. Jag gör det eftersom jag är så glad att jag är ute av finansiell bondage och är återigen full av glädje och livet är lätt allt tack vare GUD och Elijah. Du kan kontakta lånekreditinstitut via (loancreditinstitutions00@gmail.com) ELLER WhatsApp: +393510483991

    SvaraRadera