The Art of Frugal Hedonism Del 11 - Ha fokus

Avsnitt 32 i The Art of Frugal Hedonism handlar om att hålla ögonen på bollen - leva ett liv i frihet utan att bli ansatt av varesig avundsjuka gentemot gemene konsument eller att dra sig undan sociala evenemang (snarare då bjuda in vänner och bekanta till sina evenemang som kanske inte inkluderar krogshower och weekends till London utan mer picknick och äppelplockning). De nämner också ett citat av journalisten George Monbiot*:

"Had our ancestors been asked what to predict what would happen in an age of widespread prosperity in which most religious and cultural proscriptions had lost their power, how many would have guessed that our favourite activities would not be fiery political meetings, masked orgies, philosophical debates, hunting wild boar or surfing monstruous waves, but shopping and watching other people pretending to enjoy themselves? How many would have foreseen a national conversation - in public and in private - that revolves around the three R's: renovation, recipes and resorts? How many would have guessed that people possessed on unimaginable wealth and leisure and liberty would spend their time shopping for onion goggles and wheatgrass juicers? Man was born free, and he is everywhere in chainstores."

När jag läser ovan känns det lätt att fortsätta den väg jag valt. Inte för att jag vill gå på orgier eller surfa monstruösa vågor, utan för att jag värderar frihet högst. Frihet från jobb och relationer som får mig att må dåligt, frihet från dumhet. Att avstå konsumtion, en viss nivå av resande och annat, ter sig som ett billigt pris. Ni som läser denna blogg vet att jag gärna jobbar. Som en vän uttryckte det - det handlar om drivkraft. Jag har drivkraft att skriva den här bloggen och kan posta i princip varje dag. Jag har emellertid inte drivkraft att skriva ner processbeskrivningar för hur ett företag - ej ägt av mig - ska handskas med sin kundinformation i syfte att inte få böter av EU.

När jag läser Monbiots text ovan slås jag återigen av det gamla Biskop Thomas of Strängnäs-texten: Frihet är det bästa ting, som sökas kan all världen kring. Gud har dig givit sinn och själ, var hellre fri än annans träl. 

På tal om Gud, hur tror du att det blev så här? Att vi, trots att vi på pappret borde vara friare än någonsin i historien, inte är särskilt fria? Är det bögarnas fel?



Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. "Jag har aldrig träffat en person som kan göra prognoser om marknaden" (Warren Buffet). Har du? D.s.

George Joshua Richard Monbiot (/ˈmɒnbi/ MON-bee-oh; born 27 January 1963) is a British writer known for his environmental, political activism. He writes a weekly column for The Guardian, and is the author of a number of books, including Captive State: The Corporate Takeover of Britain (2000) and Feral: Searching for Enchantment on the Frontiers of Rewilding (2013). He is the founder of The Land is Ours, a peaceful campaign for the right of access to the countryside and its resources in the United Kingdom.[2]

3 kommentarer:

  1. Har Warren Buffet verkligen sagt att det är svårt att prognostisera bögar? ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  3. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera