The Art of Frugal Hedonism Del 10 - Kul som på förr i ti'n

I avsnitt 31 talar författarna om gammeldags nöjen. Jajemen.

"It was a bit of a revelation actually, the point at which your authors realised that sitting around doing things with our hands while talking to people felt about twice as nice as just sitting around talking to people. Talk travels extra well when the hands are busy. Perhaps the shapes we are making with our fists and fingers help to spawn sympathetic shapes in the brain, sending thoughts off into more novel direction. Perhaps the sense that there is a background activity also narrating the space, removes just the perfect amount of pressure from conversation to allow a more luxuriant rythm to develop. Perhaps it is the simple fact that for a fair chunk of human history, much of our conversational time must have been associated with long evenings of whitting, sewing and weaving - all the small manual tasks of DIY human culture that can be brought inside once the day has dwindled and done by fire or lamplight in a companionable fashion."

Alltså, läs stycket ovan och läs om det igen. För mig var det som en total aha-upplevelse. Jag må suga på handarbete, men jag har alltid älskat att sitta och knåpa med något samtidigt som jag pratar med folk. Skiva grönsaker, lägga pärlplatta, fila naglarna, sy i en knapp. Det finns, precis som författarna skriver ovan, något befriande och lugnande i att fokus inte ligger helt på det sagda utan att samtalet liksom pågår lite i bakgrunden. Det finns de* som menar att det kan vara skönt att slippa ha ögonkontakt hela tiden man talar och att man då lättare kan ta sig an mer känsliga ämnen. Jag har tidigare hört att det är bekvämt att ha känsliga och potentiellt upprörande diskussioner i bilen. Båda sitter med ansiktena framåt och händelserna omkring bilen tar udden av konversationen. Jag vet inte, tycker att det låter lite farligt. Däremot tror jag verkligen på att promenera när man ska ha ett "snack". Det var under en promenad jag sådde FIRE-fröt i min man. Han vet bara inte om det än.

Men apropå de här gammeldags nöjena; jag och ett par vänner hade för några år sedan "pysselkvällar" dit man tog med sig allehanda projekt. Det kunde vara allt från ett par salladsbestick som skulle målas i ett never ending intrikat mönster (looking at you C) eller pärlor som skulle bli armband. Jag minns inte exakt vad jag sysslade med under de här kvällarna, men jag minns lugnet då vi satt ute på min väns terrass och småpratade allt medan timmarna rann iväg och högen med armband blev större. Har du några tips på hur man kan förena hand och konversation?


Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. En dumbom kan tjäna pengar, men det skall till en klok person att spara (svenskt ordspråk). D.s.

26 kommentarer:

  1. Att lura ut vad barn tänker och vad de funderar på fungerar utmärkt vid pysselstunder eller liknande aktiviteter - mycket bättre och enklare än vid andra tillfällen

    SvaraRadera
  2. Sticka är ett sätt om man nu inte stickar något komplicerar mönster. Kan också kombineras med lyssnande på ljudböcker som jag aldrig annars skulle klara av att bara lyssna på.

    Dessutom tycker jag promenader och konversation är en utmärkt kombination. Jag rör på mig nästan alltid när jag pratar i telefon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Appropå ljudböcker och poddar, är det fler än jag som alltid lyssnar med dubbel hastighet eller ibland med 1.5 ggr?
      Kanske borde prova att dricka sprit och lyssna samtidigt istället för att mixtra med hastigheten, det är kanske jag som behöver saktas ned istället......

      Radera
    2. @Plina; imponerad, jag tänkte mig inte dig som sticktjej men där ser man. Jag älskar också att sticka. Ljudet framför allt. Visuellt är det en katastrof. I bästa fall blir det en halsduk till nalle (en sån som är bred upptill och som av oklara skäl blir smal nertill).

      Radera
    3. @Anonym; ja, det är bara du, fy på dig!

      Nej, det har väl hänt den bästa. Däremot försöker jag köra Slow Home Podcast på vanligt tempo, annars faller lyssnandet på eget grepp (ungefär som att snabbspola ett meditationspass).

      Istället för att dricka sprit kan du köra på halva hastigheten, då låter det som att de som poddar har druckit sprit. Hur kul som helst. Ta någon ordentlig person, typ han Inge, gårdagens sommarpratare som jag efter tredje pilsnerfilmslåten var tvungen att stänga av, och kör på halv. Mohoho!

      Radera
    4. @anonym - jag tycker högre hastighet funkar med romaner men annars tycker jag inte man riktigt hinner reflektera över vad man lyssnar men å andra sidan så tänker jag bättre om jag ser saker och ting i textformat.

      @Fru EfficientBadass - jag är ingen egentlig sticktjej utan jag är snarare jag kan inte göra något enkelt tjej. Jag ville ha en ny mössa men hittade ingen som jag ville ha så det resulterade i att jag stickade en. Detta var efter den stora megahalsduken. Sedan kan jag inte göra något litet så nuvarande projekt är en snygg kofta. Ungefär som jag skulle aldrig träna för något tjejlopp utan jag måste göra den riktiga badass-varianten.

      Radera
    5. Aah, min diametrala motsats m a o - jag tar gärna genvägen och det ska ske ögonblickligen. Avundas din geist.

      Radera
  3. Haha, här passar iallafall INTE mitt korsstygnsbroderi in, för då måste man koncentrera sig på att räkna!

    Önskar att jag kunde sticka, för då kunde man ju producera lite mer användbara grejer, men jag kan inte ens göra en löpögla! :-D

    Matlagning tillsammans är en trevlig form av umgänge, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju testa sådana broderier där bakgrunden är färdigmålad. Sedan gäller det att fylla i med garn i rätt färg.

      Jag klurade ut en del obegripligheter i instruktionerna med hjälp av google och youtube-videon. Sedan sprättade jag också upp mössan 3 gånger eftersom mina tankar hade vandrat på fel ställe. :D

      Radera
    2. Och att matlaga ihop- helt underbart och mycket primalt. Grottmänniskan i oss myser. Det är därför man bara ska vara halvfärdig när folket kommer så att alla får hjälpa till att hacka och skära. Perfekt ice breaker särskilt om man blandar folk som inte träffats tidigare. Lite cava till det och team work concluded vid tid för sittning. Det här lärde jag mig på Hästberga.

      Radera
    3. Ja, jag får kanske köra broderi med färgad mall när jag ”socialbroderar”. :-D Just nu (och förmodligen ett bra tag framöver ;-) ) broderar jag ett foto från vår drömresa för några år sen. Det är alltså ett foto som är omgjort till ett broderimönster (hittade ett företag som fixar sådant).

      Radera
    4. Snyggt! Höga frugal hedonismpoäng - du suger verkligen musten ur ett tillfälle. Företaget heter..?

      Radera
    5. Väckte jag din broderilust nu, Fru EB? :-) Sorry, inte meningen att uppmuntra till konsumtion! Företaget jag beställde ifrån är http://www.fotobroderi.se/

      Radera
    6. Haha, jorå det händer att man köstar på sig något då och då...Om det håller mig sysselsatt så att jag inte åker till GeKås är det värt det!

      Radera
  4. Jag stickar en liten tvättlapp till ansiktet av lingarn i rätstickning 😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite peelingfunktion i det va? Rosiga kinder.

      Radera
  5. Att sitta flera och väva i samma rum är också härligt och kreativt, blir gott flow i samtalen, många ämnen med varierande djup.

    SvaraRadera
  6. Ikväll sätt jag ute länge med te och tittade på svalorna, så avkopplande och påmindes om hur jag som barn kunde se svalornas flyguppvisningar länge på kvällarna och klia på myggbett. Nu hade jag inga myggbett men te duger gott.

    SvaraRadera
  7. Hmm...får mig att fundera på min målgruppsanalys. Nog för att jag inte är purung själv men en ordningsfråga till er som minns myggbett och gruppvävning som ett lördagsnöje - hur gamla är ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att myggbett är ett årligen återkommande nöje i de norra delarna så behöver det inte ha något med ålder att göra. De senaste åren har det dock kommit gasbaserade myggavskräckare.

      Radera
  8. Äsch då, en för gammal som tar sig friheten att knövla sig in på ett enligt målgruppsanalysen fel område, vart är världen på väg. Jag fortsätter väl att minnas om kliande myggbett, kossor gjorda av kottar och små pinnar, täljande av sälgpipor och en massa andra dylika ting från någonstans mellan Hedenhös och straxt innan den kvinnliga rösträtten infördes.
    Tjenixen som vi plägar säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sorry inte illa ment, det lät så kul bara. Släpp in mig i ett rum med vävstolar och inte ett gäng vilda hästar hade fått ut mig innan jag var klar med min trasmatta (som btw är bred upptill och smal nertill). Solong!

      Radera
  9. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  10. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera