Mota oro i grind med listmetoden

Det finns två sorters människor: De som inte oroar sig (min man) och de som oroar sig (jag). Jag är visserligen långsiktigt positiv och tycker att lifvet är på det stora hela är helt underbart, vi lever i den bästa av världar et cetera. Men jag har också en mindre avslappnad sida som kräver kontroll över situationen vilket ibland - inte ofta - men ibland resulterar i nattlig oro. Oron brukar förstärkas när något förändras i min omgivning, som när jag fordom började ett nytt jobb och kände mig tvungen att fläka ut mig enligt den corporate bullshitiska värdegrunden, eller som under den härliga men ändock tidskrävande och stundtals stressande praktiktiden nu i våras då min hypokondri gjorde storstilad återkomst bara efter en vecka. Jag avskyr det, för jag vet att det är som det gamla ordstävet: Oron är som en gungstol - ger dig något att göra men tar dig inte framåt och är det något jag ogillar så är det ineffektivitet, thus Fru Efficient Badass.

Jag har, efter att utan framgång ha testat gängse metoder för att somna om, ni vet: meditation, läsa om gammal kurslitteratur av typen externredovisning, räkna nedåt från hundra, sitta i ett mörkt rum på en stol med öppna ögon (hua! nej, den har jag faktiskt inte gjort, men jag har en kompis som gör det vilket en gång nästan skrämde ihjäl hennes man när han råkade springa på henne på väg till toaletten) och ASMR (särskilt whispers reds sminkningssessioner) kommit fram till ett genombrott nu i vinter:

BEJAKA SKITEN

Årets oro eskalerade för ungefär sex veckor sedan på grund av primärt coronahets medan jag fortfarande satt i redaktionsmiljö med tillhörande röda blinklampor och siréntjut varje gång TT spottade ur sig en flash. Därtill barn som mår dåligt, barn som klipper hockeyfrillor på sig själva mitt i natten (sant, hände natten till i torsdags), strejkande varmvattenberedare, läckande tak, börsfall på femhundra procent och så vidare. Jag valde då ett helt nytt angreppssätt. Inget vända och vrida i sängen timmar i sträck med fåfänga försök till självsuggestion. Nay! Oavsett tidpunkt på natten - ett, två, tre, fyra - sätter jag mig numera käpprak upp i sängen och säger:

"Hej Hjärna. Jag märker att du söker min uppmärksamhet. Det är gulligt av dig, eftersom det är en stenåldersinstinkt hos dig, ditt primitiva fuck, att kring den här tiden på dygnet [som för övrigt är fullproppad med kortisol och annat ångestdrivande] väcka mig för att påvisa att det lurar faror i buskarna. Så låt oss ta itu med dem då, vi gör det nu, på studs."

Därefter tassar jag upp, drar jag på mig något varmt, mikrar en kopp kamomill och sätter mig vid datorn. Jag har skapat ett dokument som på riktigt heter "Saker jag oroar mig för våren 2020". Och här öser jag ur mig allt mellan himmel och jord; corona, cancer, varmvatten, skoskav, kålmask, zombies, Erdogan, huslöss, klimatet, svårigheter att få till en duglig frisyr på min man osv.

Efter varje punkt skriver jag också ett "Worst case scenario". Exempelvis: "Mitt skoskav kommer att leda till blodförgiftning och jag kommer att lämna mina barn föräldralösa" samt en lösning på det: "De har en fantastisk pappa som kommer att ta hand om dem och göra dem till goda samhällsmedborgare." Vissa saker kan jag ju rimligen inte överblicka konsekvenserna av, men då noterar jag bara "Circle of control", refererande till MMM:s eminenta inlägg på temat, och konstigt nog hjälper det.

När jag skrivit klart går jag antingen tillbaka till sängen och somnar som ett barn. Eller så känner jag inte för att sova och då brukar jag lyxa till det med att - håll i er - fortsätta att vara vaken. Jag har mer eller mindre "dygnat" som kidzen säger vid fyra-fem tillfällen sedan årsskiftet. Eftersom jag lever ett liv i sus och dus finns alltid möjligheten att ta en cowboysträckare dagen efter om behovet skulle uppstå.

Oroslistan fortsätter att fyllas på. Men samtidigt som jag fyller på med nya poster kan jag nästan fnissa till när jag ser mina tidigare noteringar. En viktig insikt är att oron är konstant, men jag är sällan orolig för samma saker särskilt länge. Många saker tenderar också att lösa sig bara inom några dagar efter att jag tagit upp dem. Vissa saker upphör att oroa mig bara av det faktum att jag satt dem på pränt, vilket kan tyckas paradoxalt. Man borde ju bli mer orolig om man belyser ett faktum, kan en tycka. Men så funkar uppenbarligen inte hjärnan, utan den verkar mer tänka "okej, nu är saken på bordet, någon tar hand om det, jag kan chilla."

Du kan också jobba med oroslistan i förväg, så kanske du slipper ta den ad hoc i vargtimmen. Är du inne i en särskilt turbulent period skulle jag råda dig att avsätta en kvart om dagen, kanske tidig kväll, till att häva ur dig allt mellan himmel och jord. Ditt psyke kan då ta en paus från ältandet och din nattsömn kan bli betydligt mer harmonisk.

En variant är också att ha en block och en penna liggande vid nattduksbordet, så att du (även i mörker) kan rafsa ner en störande tanke mitt i natten. Det gjorde jag ofta när jag sprang ekorrhjul för det var naturligtvis klockan 02:45 min hjärna kom på att jag dagen efter hade dead-line på att attestera en faktura eller liknande. Oavsett hur trivial en tanke kunde vara låg den och skvalpade där, men efter att ha skrivit upp den kunde jag relaxa igen.

Några andra handfasta knep jag fått genom olika poddar i veckan:

1. Undvik medier din första vakna timme. Inget kasta-dig-över-mobilen det första du gör på morgonen. Du är som allra mest sårbar och klickbetena är som allra mest aggressiva, eftersom nyhetsproducenter vet att gemene man börjar sin dag med att scrolla rubriker på sina smartphones och då gäller det att sticka ut.

2. Undvik medier överlag. Jag har själv detoxat ner till Godmorgon, världen! varje söndag samt Kvartals veckopanel som inte bara summerar veckans händelser, utan också ger någon form av sammanhang och analys.

3. Umgås med dig själv. Gå långa promenader utan annan stimuli än ditt eget sällskap. Kombinationen ben i rörelse och din hjärna = luftande av eventuell oro samt problemlösning.

4. Odla din trädgård, baka ditt bröd, konstruera figuriner med trolldeg. Att jobba med händerna är oslagbart för att minska oron. Varför tror du att syjuntan nådde sådan framgång i folkhemmet? För att inte tala om chokladpralinerna med chrystal meth som tyska hemmafruar tryckte i sig under andra världskriget? (ok lite OT men detta faktum är för fantastiskt för att inte nämna, oavsett sammanhang).

BTW detta inlägg skrevs under vargtimmen och bara genom att skriva om listmetoden gjorde mig lugn. Och se, nu grynas det! En trevlig orosfri helg önskar jag er alla och om du har några egna tips, dela gärna med dig.



Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Och om jag nu ska försöka få dagens ämne att anknyta till bloggens tema så är det ju som så att ett lugnt och harmoniskt sinne inte söker sitt utlopp i konsumtion som ett nervöst och kaotiskt sådant. D.s.

39 kommentarer:

  1. Hej!
    Tror det är ett bra och effektivt sätt att tackla oron. Jag själv var där för många år sedan men hade då ingen strategi för att hantera det.

    Idag mår jag så bra att jag inte vaknar på nätterna. Förutom när yngsta kommer över och sover hos oss. Då vaknar man varje kväll av ett slag under bältet eller en spark i magen.
    Som tur är räcker det med en tyst svordom och sedan somnar jag om igen.

    Men ang din skrivande strategi så tror jag den fungerar väldigt bra på de flesta problemen.

    Hoppas det lugnar sig för dig!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Förutom när yngsta kommer över och sover hos oss. Då vaknar man varje kväll av ett slag under bältet eller en spark i magen." Mys! Vi får nästan aldrig nattliga besök längre och på något märkligt sätt saknar jag det.

      Radera
    2. Tror att även jag landar där också. När det slutar så kommer det saknas.

      Radera
  2. Fantastiskt med tänkande människor 😊

    Njuter av att läsa dina inlägg, tack.

    SvaraRadera
  3. Tack, tack, tack! Så skönt att du (som verkar vara en sund och grundad människa) delar med dig; för jag upplever precis det samma; oro i perioder som framförallt dyker upp nattetid... Nu har jag både fått skratta lite, erhållit handfasta tips samt känner mig mindre ensam och nojig :-)
    Mvh /Stina

    SvaraRadera
  4. Trist att du känner oro.

    Du kommer säkert få lika många tips som kommentarer idag, så här kommer ett. Då du uppenbarligen inte har något att faktiskt oro dig för så kommer jag med en tanke som fungerar för mig.

    TRÄNA
    Nu vet jag inte hur mycket träning du håller på med men ett par bra pass i veckan tror jag på.

    Sen så är det bara att beklaga saker som behöver ordnas med på huset har ett själv och väljer att se det positiva med att varje förbättring sänker driftskostnader eller höjekvalitén på huset.

    Varmvattenberedaren är den största elförbrukningen ni har i huset. Och en bra sådan rätt installerad och dimensionerad kan sänka era driftskostnader. Vem vet det kanske till och med blir en bra investering på sikt ;-)

    Som alltid tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som alltid tack för en bra kommentar. Och du har så rätt, träning är fantastiskt. Nu när jag inte har praktik längre så kan jag dessutom gå på morgnarna, blir runt en timme. Försöker att inte lyssna så mycket podd längre för jag märker att jag behöver tid att tänka vilket funkar så överlägset bra utomhus när man rör på bäna.

      Radera
  5. Jag skriver dagbok, eller snarare kanske jag rapporterar mina tankar/känslor under flera tillfällen varje dag/kväll. Det mest intressanta är att gå tillbaka sisådär 1-2 år, då finns det alltid saker jag oroat mig för, som löst sig alldeles utmärkt längre fram samt att jag alltid, utan undantag, skriver att jag är bekymrad över hur pengarna ska gå ihop den här månaden (japp, trots att jag sparar varje månad).

    Det förstnämnda fnissar jag åt och försöker att tänka på när det poppar upp nåt nytt att oroa sig för. Det sistnämnda har jag äntligen börjat släppa, tack vare coronakrisen. För när värdet började sjunka på Avanza, var det som att jag äntligen fattade vad de var till för. De är min framtida räddning, inte min nuvarande, men är det total panik och kris går det självklart att låna några slantar av sig själv. Sen är det såklart lätt att vara kaxig den här månaden, när den preliminära uträkningen säger att jag kommer spara 7500 kr...

    En släkting som ofta säger kloka saker, sa en gång, när jag uttryckte oro för nåt längre fram; "Ta det då". Hen såg ingen anledning att oroa sig nu, för nåt som skulle hända (kanske), om ett halvår. Jag försöker annamma det jag med. :-)

    Trevlig helg! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ""Ta det då". Hen såg ingen anledning att oroa sig nu, för nåt som skulle hända (kanske), om ett halvår." Jag köper det, i teorin. Men min hjärna förlikar sig inte med det, den vill ha lösning NU. Troligtvis var din släkting lite mer chill än en ann'. Har tänkte mycket på det ni skriver, att kontrollbehov går hand i hand med oro. Det är kanske där jag bör börja gräva, bli som någon skrev, mer som barnen. Eller som min man då.

      MEN vill bara inflika det att även om jag temporärt känner ökad puls kring saker och ting är det ingen katastrof. Jag menar, oftast sover jag 9 timmar non stop. Det är när det har hänt något särskilt (som det här med Adam Alsing, wtf?) jag vaknar upp i vargtimmen.

      Trevlig helg på dig å! Tänkte på dig idag när jag var på Granngården och såg prislapparna på hästtäcken.

      Radera
  6. Tankar och grubblerier! Kan känna igen det du beskriver att oron tidvis är konstant och att tankarna löser av varandra. Eftersom tankarna/problemen oftast upplevs större nattetid och sällan är särskillt nyanserade då dom behaga dyka upp på småtimmarna och kanske inte är ett lika stort problem morgonen efter brukar jag försöka att ägna dem så lite möda som möjligt. Att i förväg, då man är fri från negativa tankar, bestämma en bra/annan* tanke att tänka för att bryta dom dåliga i ett tidigt skede, kan jag tycka vara skönt för att slippa driva dom dåliga hela vägen in i kaklet så som du gör nu. Dom tankarna är ju egentligen inte lönt att ägna energi eller analysera i någon större utsträckning och bidrar ju bara med dålig energi och väldigt lite konstruktivt kommer ur dem är min erfarenhet. Det krävs lite övning och rätt mycket fokus men det går träna sig bra på att bryta tankemönstret i ett tidigt skede om man vill och mår bättre av det.

    Sedan kan jag tycka att det inte bara är negativt att tänka. Dom människor som tänkt en tanke eller två klart är oftast betydligt intressantare än dom som aldrig provat!

    * Gärna ett lite större tankeprojekt som upptar lite tid typ Planera för chiliplanteringar i växthuset eller what ever makes you happy..

    Kämpa på och tack för en bra blogg!

    //Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jens! "Sedan kan jag tycka att det inte bara är negativt att tänka. " Nej, viss forskning ger stöd för att tänkning till och med kan vara bra. Faktum är att jag löser en del prylar där på natten. Tag varmvattenberedaren som en kväll bara slutade funka, lampan släcktes och ett barn gav upp gris-slakt-ljud i duschen. Genast började hjärnan måla upp bjärta motiv av VHS-män som på Hudikvis tar ett halvår på sig att byta värmepannan, den kostar en ziljon och jag måste ta ett jobb som telefonförsäljare för att kunna överleva. Men efter en timmes googlande och YouTubande hittar jag så ett sätt att demontera pannan och hitta en liten reset-knapp och så KLICK funkade den igen. Jag har också gjort en del skolarbete och inlämningsuppgifter nattetid och det är underbart att sitta och pyssla med sådant när huset är knäpptyst. Bara kisse är vaken och klampar runt på den ostämda taffeln så att det känns som en skräckfilm.

      Radera
  7. Ett knep jag hörde talas om och använde på den tiden det begav sig, när jag var ensamstående småbarnsmamma: Schemalagd orostid.
    Jag hade en ful mössa, som jag måste ta på mig (=orosmössan), sen satte jag mig på en stol som stod vänd mot ett hörn, så att jag när jag satt på den stirrade rakt in i väggen. Sedan var det oro och inget annat än oro i tio minuter. Jag fick inte göra någonting annat än att oroa mig. Absolut förbjudet att tänka roliga/spännande/lugnande tankar. Oro stod på schemat, och bara oro fick det bli. Det här blev ju snabbt ganska tråkigt, och sedan fånigt, och jag tröttnade långt innan de tio minuterna var till ända. Och faktiskt, det hjälpte mot den där slentrianoron som förgiftade hela min vardag (och även nätterna, och då särskilt vargtimmen).
    Har faktiskt aldrig behövt ta till knepet igen, och sedan jag lärde mig (=läste i en bok) att oro bara är ett sätt att försöka ha kontroll vilket i sig är helt omöjligt och därför slöseri med tid och energi så är det väldigt lätt att mota bort orostankarna när de någon gång dyker upp.
    Har också två mantran som hjälper: 1) "Endast gott kommer ur det här" och 2) "This too shall pass". Att skriva morgonsidor och gå promenader hjälper också, att få ur mig surtankarna i skrift eller med hjälp av taktfasta steg och frisk luft gör plats för det som är viktigt på riktigt. Tycker att din metod verkar vara så god som någon. :)
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anna: I hjärta You. Du är till och med knäppare än jag. Jag ska GENAST införskaffa en dårmössa som jag kan dra på mig nattetid. Jag kan bara tänka mig min mans reaktion när han snubblar upp klockan tre på väg mot bakgrunden och ser mig sitta och mumla rakt in i väggen med mössan på sne. Han som hoppar högt när vi ser skräckfilm, han skrek rakt ut i biosalongen i Blair Witch Project, det här blir ett minne för lifvet!

      Radera
    2. Jag har ynnesten att gå hos en psykologstudent denna termin mot min GAD. Nu har jag inte GAD, så orolig är jag inte men ändå.. En grej vi jobbar med är orostunder och jag var väldigt tveksam innan. Hur kan man skjuta upp oron till en stund man bestämt? Men nu är det något rofyllt i detta. Kommer en orostanke är det bara att tänka "det får jag deala med imorgon på orostunden". Och i många fall fungerar det. Jag är så förvånad då jag är proffs på att oroa och stirra upp mig.
      Idén med mössan var något nytt dock haha.

      Radera
    3. Var tvungen att googla: "Generalized Anxiety Disorder (GAD) is characterized by persistent and excessive worry about a number of different things. People with GAD may anticipate disaster and may be overly concerned about money, health, family, work, or other issues. Individuals with GAD find it difficult to control their worry."

      Jag har väl en 20-40% GAD ungefär, beroende på grad av arbete.

      Radera
    4. Fick bilder i huvudet, Martin Ljung och Hasse Alfredson i sketchen, "Gubben i lådan." Martin har tokmössa på sig och kan inte sova. NATTI, NATTI.

      Radera
    5. Tack Anna.
      Jag försökte läsa kommentaren högt för min man men kunde inte läsa klart för jag skrattade så jag grät.
      Måste hitta en mössa.

      Radera
    6. Orosmössn var helt genial, älskar tanken och den borde även funka på sura ungar. Jag menar hur ska en normalt humoristisk unge med samma uppmärksamhetspann som en goldenretrievervalp klara av att fokusera på sin surhet med en glorifierad dumstrut på huvudet.

      Underbart!

      För övrigt är ju att skriva ner tankarna för att rensa arbetsminnet en stor del av GTD-metoden.

      //Ingolf

      Radera
  8. Jag lyssnar på poddar när jag vaknar; tex om fotboll eller annat intresse. Är jag vaken kan jag ju lika gärna lära/lyssna/skratta. Härom natten var det fransk nattradio; en dam ringde in och beskrev sitt favoritrecept på en form av äpplekaka; kanske var det inte direktsändning. Vågar knappt skriva det men ibland tar jag en ipren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Peter S: Ha ha ha! 1) Du har helt rätt, man kan lika gärna utnyttja tiden istället för att förbanna sig själv för att man inte kan sova. Det adderar ju istället bara ett extra lager stress dessutom. 2) Fransk nattradio: Var, hur? Streamat?

      Radera
    2. Har laddat ned appen "FranceInfo:", har inte reflekterat om det finns fler; lyssnar på hundpromenaden och på nätterna...

      Radera
  9. Det är intressant att reflektera över att den ovan nämnda "ångestslistan" är nära besläktad med kanske vanligare "att-göra-listan" - det är uppenbart. De tjänar samma syfte, att minska oron, och i någon mån se till att saker inte glöms bort/blir gjorda.

    Din fyrapunktslista ovan ser ut som livet du levde hemma på öfvre östermalm, möjligen med modifierad fjärde punkt, innan du prompt avvek från din välbefinnandestig, den du genom trial-and-error lyckats finna, och slängde många av de delar du mår bra av på sophögen och ersatte med något slags duktig-flicka-prestations-varande.

    T.ex. dina episka timavisa hundvandringar verkar du ha dumpat helt (?) - är det något kroppen mår bra av så är det motion, alltså sådant som gör att när man går och lägger sig så somnar kroppen innan huvudet somnar.
    Det är en rätt spännande känsla, att helt klar i huvudet märka att man faktiskt sover fastän man är vaken - iallafall någon sekund till.
    Det är ju dessutom numera så vedertaget att man t.o.m. kan få motion utskrivet på recept.

    Apropå de två kategorierna av människor, jag skulle vilja lägga till en tredje grupp: de som är omedvetna om sakers tillstånd. I din närhet så skulle den gruppen antagligen främst representeras av (några av) dina barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När min man slutade jobba sa han att han skulle bli mer som yngsta barnet. Hon lever verkligen bara här och nu, i en ibland provocerande frånkopplad avslappning. Det kanske ska bli min målbild.

      Radera
  10. Kör inte Tim Feriss samma metod? Oavsett är det en mycket bra metod. Just värsta tanken eller worst case scenario + circle of control är befriande.

    Jag har använt och använder mig av detta kombinerat med acceptans. Det hjälpte mig tillbaka efter utmattningen och nu i vardagen.

    Trevlig helg alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är ju från Ferriss jag snott det haha!

      Radera
  11. Du är i perfekt harmoni vad gäller ämnesval med dagens Kvartals fredagspodd:

    "
    Pedagogen och föreläsaren Anna Tebelius Bodin vill sprida kunskap om hjärnan och vad vi kan göra för att må bättre och lära oss mer, hon vill bygga upp ett mentalt immunförsvar
    "

    Eller hade ni pratat ihop er tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Eller hade ni pratat ihop er tidigare?" Vi brukar göra det inom Illuminati. Ska genast lyssna!

      Radera
  12. Anna skrev Ett knep om "jag hörde talas om och använde på den tiden det begav sig, när jag var ensamstående småbarnsmamma: Schemalagd orostid. "
    Jättebra tycker jag. Jag använder det med mitt självkritiserande. Efter en viss tid, typ fem minuter, så är det "stopp för idag".
    Det funkar ofta på många olika saker. Min hustru använder det till exempel gentemot sina medarbetare. De vill ofta klaga på sakernas tillstånd med henne. Då tittar hon diskret på klockan och så får medarbetaren (utan att veta om det) tre minuter på sig att helt oemotsagd klaga av sig. Sedan bryter hon och säger nåt om att "ja fy vad jobbigt det där är men jag skulle nu vilja prata om det här som vi måste fixa." De blir jättenöjda tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha urkul. Påminner mig om ett knep jag lärde mig gällande barnen. När barn X kommer dragande med någe klag ska man gå ochhätma papper och penna och liksom "Vänta! Jag måste anteckna...". På så vis känner sig barnet viktigt och lyssnat på. Därefter gör man som din fru, kommer på något annat att prata om, kanske relaterat till barnets upplevda problem.

      Antecknar för tillfället så att pennan glöder kring ett av barnens bryderier kring "vill ha fler husdjur, gärna iller". Inga paralleller i övrigt mellan vuxna medarbetare och barn...(eller?)

      Radera
  13. Jag var faktiskt hos arbetsterapeut för ”sömnsvårigheter” igår och fick höra att jag var ett SKOLBOKSEXEMPLAR. Allt funkar utom de där vargtimmarna mellan 3-4 som kan bli sådana härken av oro, ibland. Har testat det mesta men det som fungerat absolut bäst (förutom acceptans) är ett glas mjölk och en macka – simple as that.

    Vänligen, Hanna
    (Som ej är sponsrad av Arla).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Låter nästan för enkelt för att funka men ska testa.

      Radera
  14. Vill tipsa om TEXT TV för nyheter. Det viktigaste kort sammanfattat utan känslomässigt engagemang från nyhetsuppläsare med tillhörande bilder. Finns som app eller googla . sid 100,106,130 och 202 om man vill se hur börsen gått. / Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Min man höll länge på med den där appen och jag hånade honom för den (inte så mycket för själva innehållet som jag även då insåg var föredömligt kort och som du säger "utan känslomässigt engagemang" vilket i min värld betyder "utan skruvade vinklar" utan mest denna envisa strävan efter ett gammalt format). Kanske får han tillfälle att säga "vad var det jag sa" inom kort? Ska ladda ner den.

      Radera
  15. Ja denna oro alltså.. väldigt störande.
    Mina tips:
    1. Sluta med koffein, socker, vitt mjöl och alkohol (fick mindre oro generellt och dessutom försvann värk i lederna - som också var en orsak till oro..)
    2. Sluta med nyheter förutom små doser från bra källor ca 10 minuter varannan vecka (+ alla "feeds" från linkedin, FB mm.)
    3. daglig motion utomhus (eller om man har mycket hormoner/PMS samtidigt så kan en extra tupplur under dagen ha samma effekt)
    4. schemalägga oro till ett senare tillfälle i kalendern med ett larm så man inte kan missa det (och lättare att släppa i stunden) - en game changer!
    5. skriva dagbok så som du beskriver

    Dessa har hjälpt mig väldigt mycket!
    /Mika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mika.

      Jag har ont i armbågarna ibland, men kan ta lite smärta så länge jag kan dämpa den med kaffe och alkohol.

      Tror du det räcker med att skippa 2 av 4 eller har du varit tvungen att utesluta samtliga?

      Jag skojar bara delvis.

      MVH Ingolf

      Radera
  16. Tack. Oros listan metoden tar jag med mig. Hittills har jag främst använt mig av promenader men det är lite mer tillfällig ”tänka på annat” metod.

    SvaraRadera
  17. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera