En spännande bankupplevelse

Som jag tidigare nämnt läcker vårt tak. Det rör sig om cirka 300 m2 tegeltak, ålder 60-70 år, vet inte så noga. Det läcker på två ställen i anslutning till "dalrännor" (fråga inte, för jag har ännu inte fattat vad det är) och för att åtgärda dessa måste ställningar resas runt stora delar av huset och runt 25% av taket måste bytas ut för att säkra dessa "dalrännor" (jag kan inte sluta sätta citationstecken runt "dalrännor"). M a o: Vi bedömer inte detta som ett frugal style DIY-projekt eftersom jag liksom har kommit att gilla min man (det var ju ett arrangerat äktenskap, men jag lovar, efter 15 år sätter det sig) och ogärna vill se honom som en blöt fläck på marken efter att ha vipplat av taket eftersom han troligtvis skulle komma att balansera runt med ett jutesnöre mellan sig och skorstenen som säkerhetslina, gissningsvis utan ställningar.

Och samtliga fyra takläggare vi sent omsider lockat till oss för estimat (i Hudik måste man liksom arrangera ett litet bullkafferep och sjunga sirenska lockrop för att de ska kunna göra avbräck i vad-de-nu-gör för dylika aktiviteter) är eniga om att takteglet är tunt som löv och inom en 10-20 år kommer att behöva bytas oavsett. Kostnaden för att dra upp ställningarna vid två tillfällen > kostnaden att göra hela taket på ett bräde. Dessutom vill vi byta till plåttak (i tegelimitation) och då måste man göra hela eftersom det inte blir så snyggt att blanda tegel och plåt på ett och samma tak. Så vi har beslutat oss för att göra hela taket so help me god.

Så här ser en kostnad på 300 000 kr ut. EFTER rot.

Eftersom jag är så ödmjuk kan jag erkänna att det kanske inte var helt optimalt att ha 95% i aktier när takrenovering stod i farstun. Hade jag varit synsk hade jag plockat ut 300 000 kr i början av året och finansierat taket med dessa pengar. Men nu är jag dessvärre inte synsk och till mitt försvar får jag säga att jag faktiskt inte förstod vidden av takproblemet. Fram tills helt nyligen har det räckt med att tömma ett litet tvättfat på vinden några gånger per år. Men i vintras eskalerade det och nu är hela vårt hobbyrum täckt i plast. Och ja, det bereder mig alltid nöje att få höra min man skandera "vad var det jag sa" apropå vårt eviga trätoämne "hur mycket ska man ha placerat" så jag bjuder på det. Jag gör som frugal weirdos gjort i alla tider: Jag anpassar mig. Jag inser vad som behöver göras: Vi behöver ta ett banklån.

Varför? Slakta fonder i detta läge innebär en alternativkostnad som med största sannolikhet är större än pengen att till 1,9% ränta ta ett lån under 3-4 år, kostar motsvarande en Kina-take-away per månad för en familj om fem, för att sedan amortera av skiten under en kortare period när börsen gått upp (?) igen. Man kan ha åsikter om detta, men så har vi valt att göra. Och nu var detta ett jättelångt intro för att komma till själva inlägget:

MÖTET MED BANKEN NÄR DU SAKNAR FAST INKOMST

Wuahahahaaa! Mitt nemesis encounter: Ögonblicket jag väntat på sen jag lämnade systemet för snart två år sen. Den brutala konsekvensen av att lämna båset i förtid. Nu har ju i och för sig min man en deltidslön och för tillfället löpande konsultarvode från sin förra arbetsgivare och efter att ha sammanställt ett Excelark med våra tillgångar tänkte vi att ett lån på ynka 300 000 kr på ett i övrigt obelånat hus (vars marknadsvärde visserligen är i Hudikmått, men säg 1,5-2 miljoner?) skulle vara en promenad i parken.

ICKE!

Det här är superintressant tycker jag. För fordom, när vi var consumer suckerz extra allt och drog in feta tjänstemannalöner, var det promenad i parken. "Välkomna, låna på, låna mer, ska ni inte ha lite konsumentkreditlån när ni ändå är i farten, vavava?". levde vi från lön till lön och hade någon av oss förlorat vår inkomst hade vi haft klara problem att klara av ens våra räntekostnader. Idag är vår privatekonomi av ett helt annat slag. Om vi exkluderar börsplacerat skulle vi klara oss i uppskattningsvis två år, även utan min mans inkomst. Med min mans inkomst = 4 ever. Om jag dessutom börjar gigga mer, ännu mer 4 ever. Och även om börsen fortsätter ner och aldrig återhämtar sig, räknar jag med att åtminstone 1/4 finns kvar och det ger oss ännu mer slack. Säljer vi bostaden i Stockholm, även med kraftigt reducerade priser på bostadsmarknaden, är vår ekonomi oslagbar.

Detta var banken ointresserad av. Det enda vår lokale banktjänsteman ville göra var att slå in våra bruttoinkomster i sin snurra och han återkom om och om igen till samma slutsats: Vår hushållsekonomi var i moras. Enligt hans kalkyl "går vi back" dryga 3 000 kronor per månad. Jag var själv inte med vid bankmötet, men min man påpekade försynt att det var underligt, för vi upplevde inte att vi gick 3 000 back varje månad. Tvärt om, sa han, får vi rätt mycket pengar kvar varje månad efter att allt är betalt.

Om detta brydde sig banken intet. Varför lyssna på den potentielle kundens specifika scenario när du har schablonkostnader från...ja varifrån? Konsumentverket? Jag har ju tidigare skrivit om att vi som familj kostar runt fyra tusen mer än existensminimum. Och det är när vi lever vidlyftigt, skulle vi behöva kan vi dra ner ytterligare och kanske till och med hamna under existensminimum. Men det fanns uppenbarligen inget frugal weirdo mode i hans snurra.

Nu fick vi ju lånet ändå (han var förvisso tvungen att ta upp vårt fall med sin chef och göra ett undantag i regelverket) och det kommer, under loppet av fyra år, kosta oss 20 000 kronor totalt om räntorna ligger kvar runt 2% (och då står pantbrevet för nästan hälften). Så det här är ingen snyfthistoria och en vädjan till er att börja klicka på de lättklädda damerna som utgör den perfekta annonsmatchningen här på bloggen, utan bara en illustration av komiken när en FIRE-familj möter Systemet. De tog också en UC på oss. Jag undrar hur det ser ut från bankens perspektiv? Maximal kreditvärdighet (jag har själv kollat), inga UC:s så långt ögat kan nå och ett rätt fläskigt bostadslån sen tidigare parat med inkomster som skulle få en deltidsarbetande barnskötare att titta bort. Diskrepansen i bankernas finansiella analys av privatpersoner är så stor också - jag menar, vi har lån på miljonbelopp på vår stockholmsbostad men där är banken helt fine med att vi tjänar i nivå med att inte få ta ett lån på trehundra papp. Det är alltså nålsöga att komma in, men väl inne: No Questions Asked.

Vidare tycker jag att "fast inkomst" i dessa permitteringstider är ett något svajigt kriterium. Är det inte större risk att låna ut mycket pengar till ett high maintenance-hushåll utan skyddsnät än att låna ut ett litet belopp till ett frugalt hushåll med hängslen, livrem och silvertejp? Just sayin'. @Kuckelimuck bank: Ni kanske borde ta en workshop kring den där snurran.

Men det gav mig en tankeställare. Och det jag vill skicka med er i dagens inlägg är detta: Innan ni drar ur pluggen, se till att ha lånen i ordning. Är du missnöjd med kucklimuck banks låneservice (så som vi var med Swedbanks avseende stockholmsbostaden) - byt till SBAB i god tid innan för de kommer inte vara lika välvilligt inställda när du sen presenterar din inkomst på lösa antaganden om dina framtida gigg. Vet du med dig att du vill köpa ett litet torp i skogen för att ha dina getter i, skaffa det innan (såvida du inte cashar in). Större renoveringar på huset som du inte vill ta ISK:en till: Få papprena iordning. För du vill inte vända dig till något av de låneinstitut som inte kräver fast inkomst, minns inte namnet nu, men det går en reklam på TV med backslicken som hånar en tjej för att "hon inte har något riktigt jobb". Troligtvis är han ansiktet utåt för ett låneinstitut som "inte har riktigt konkurrenskraftiga räntor", då måste du till någon av de etablerade drakarna a.k.a. vanliga banker/SBAB.

Självklarheter naturligtvis, och jag visste ju detta redan på förhand. Men jag skickar ut den bara, tugga i er.

Mvh/
FruEfficientBadass

65 kommentarer:

  1. När jag ändrade lån utan inkomst så var det första jag sa efter hej "vad kan ni erbjuda oss och vad krävs i form av sparande för att få bästa räntan?". Sen svara jag snabbt att jag var egenföretagare när frågan om min sysselsättning kom upp, jag sa att inkomsten är lite ojämnt så ni får göra en kreditupplysning för att få en rättvisbild. Efter det fråga jag igen hur många hundratusen som behövdes flyttas till sparande i banken för att få en bättre deal, efter det försvann frågan med inkomst.

    Kan ju vara så att jag hade tur med bank/bankman men gick smidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, bra jobbat! Ja, det kanske var fel approach från vår sida att malla in oss i kuckelimuck-mallen. Frågan om sparande kom onekligen upp, vi hade chans att få någon promille bättre ränta om vi blev helkunder, ink sparande, i kuckelimuck bank, a.k.a banken som "bara ger råd avseende våra egna fonder". As if!

      Radera
  2. Det är intressant det där med bank och bolån. Varför har man någon anställd som matar in siffror i en dator och sen säger ja eller nej till lånet helt baserat på vad datorn spottar ur sig?

    Görs ingen helhetsbedömning verkar det vara en helt meningslös person att ha anställd.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Erik: Låter onekligen som nästa man till AI-slakt.

      Radera
    2. Du kan få omedelbart besked via internetbanken om du har jobb och inkomst enligt deras standardmall. Du fyller i ansökan och har svar inom några minuter. Samma om du vill höja krediten på kreditkortet. Så det är helt meningslöst med dessa anställda.

      Mina föräldrar ville sälja fonder och då tyckte kuckelimuck-banken att de skulle komma till banken (36 mil tor) för detta. Inget sades om möjligheten att göra det via internetbank på ca 5 min. Jag gick i taket och sa åt mina föräldrar att jag kunde fixa det via internetbanken och sa några väl valda ord om banken. Nu tog det ca 10 min per person att fixa det för Swedbank har en av de mest ologiska och oanvändarvänliga internetbanker som finns i Sverige men en bilresa på 36 mil besparad och gud vet vad övrigt banksäljarna hade prackat på.

      Radera
    3. @Anonym2: Bra gjort! "och gud vet vad övrigt banksäljarna hade prackat på." Troligtvis är det här skon så att säga klämde: Man såg väl ett gyllene tillfälle att "ge spartipz" (avseende de egna fondprodukterna då, som sedan några år tillbaka faktiskt är aktivt förvaltade när de säger det, jämfört med tidigare då man gillade att sälja passiv förvaltning till aktiv-pris).

      Radera
  3. Regelverket är föråldrat. Vinnarna? Nisch bankerna med ockerränta såsom Nordax som plockar upp alla egenföretagare, deltidsanställda, projektanställda ingenjörer osv.

    Banken måste göra ny kreditprövning vid nya lån, således skiter de i om en har 10miljoner i skulder och numera arbetslös sålänge du betalar ränta amortering. Men tar du sedan ett nytt lån för 20k = ny prövning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordet stelbent pops up.

      OT: Någon som kan om bokashikompost? Gärna utan att köpa ett kit för 600 hos clas Ohlsson

      Radera
    2. Ja! Så kul med bokashikompost. Maskarna stortrivs verkligen i odlingarna. Jag köpte jäshink med tappkran för ölbryggning (tejpade igen hålet i locket ordentligt) En sorts gallerinsats(smutsavskiljare) på Biltema. Sedan strö från Bokashi. Har funkar bra i drygt två år.
      Lycka till

      Radera
    3. Tack för tips. Ska se om jag kan bygga nått liknande

      Radera
    4. Det ska gå att göra egen bokashi av sköljvattnet från ris, tror jag läste på Land.se
      Kan ju vara något?

      // Vera

      Radera
    5. Till en början är det nog enklast att köpa strö i alla fall (man _kan_ göra eget och man _kan_ använda ngn i spreyform med) men det går jättebra att utföra själva fermenteringen i ngt tättslutande kärl bara. Jag som bor i lägenhet har använt mig av lingonsylthinkar och pepparkaksburkar i plast och fermenterat i mindre skala, har ändå inte fått ngt lakvatten. Annars brukar det tipsas om att fråga restauranger eller pizzerior om de har hinkar med lock (typ majonäs?) som de ändå tänkt slänga...

      Radera
    6. Bokashi kräver faktiskt ingen annan utrustning än avfallspåsar, lite gammalt tidningspapper eller äggkartonger och ev. något råttsäkert att vinterförvara det i när det är tjälen i marken (tänk stor hink/tunna med lock). Glöm strö och dyra specialhinkar. Det som ska uppnås är LUFTTÄT förvaring av hushållsavfallet. Grunda avfallspåsen med riven äggkartonger eller dyl. som suger upp överskottsvätska. Mycket viktigt med hela påsar, därför undviker jag numera begagnade plastpåsar. Lägg i ditt matavfall ca 1 ggr per dag (mellanlagra ev. i nån liten gammal sylthink om du skapar avfall vid många tillfällen under dagen). Kläm ut luften ur påsen och tillslut tillfälligt med lättöppnad knut eller påsklämma. Varva papper/kartong och matavfall tills påsen är full. Låt ev. ligga och gosa till sig några veckor -1år innan du gräver ner det i någon rabatt eller odlingsbädd. Det går snabbare vid varm lagring. Matavfallet ensileras/fermenteras vid syrefri lagring. Precis som gräset i "dinosaurieäggen" (ensilagebalarna) som ligger på fälten sommartid. Mjölksyrabakterierna som sköter fermenteringen finns redan på grönsaksrens och behöver oftast inte tillsättas extra i form av dyrt strö.

      Radera
  4. Har själv haft svårt att få bolån så nu blir jag lite irriterad måste jag erkänna, för nu beviljas amorteringsfrihet pga viruset. Det finns folk som en gång i tiden uppfyllde alla bankens krav och sen ändå tydligen inte kan amortera som de ska. Vad är då poängen med detta räknande? Om man ändå får eftergifter så fort man får betalsvårigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. C'est la Suède! Jag undrar hur det kommer att gå att åter-öka kraven för A-kassan om/när vi nu väljer att klappa medhårs. Är inte poängen med A-kassan att a) Man är med = får fördelar b) Inte är med = får inte fördelar?

      Radera
    2. Jag förstår inte heller bolånegrejen. Lättnaden för a-kassa gjorde mig faktiskt irriterad. Varför ska de som skitit i det plötsligt få det med lättare regler än vi övriga när det visar att de valt fel strategi. Personligen tycker jag det inkl fackavgift är en av de mest irriterande räkningar som jag betalar. Enda anledningen till att jag betalar fackavgiften är pga den inkomstförsäkring som finns.

      Radera
    3. Håller med fullständigt. Det lönar sig fortfarande att slarva och vara oansvarig. Men en tröst är att det trots allt gynnar oss sparsamma och försiktiga att det ges lättnader för då snurrar hjulen lättare och det blir mindre social oro. Det gynnar mig som sparare och investerare ändå. Bli inte bittra bara hörni! Det lönar sig i längden ändå att ha beredskap. Se bara på Finland!

      Radera
    4. Hyser man en (stark) aversion mot facken av tex ideologiska skäl kan man alltid teckna upp sig för A-kassa och sedan teckna separat inkomstförsäkring på privata marknaden, dvs som står fritt från fackföreningarna.

      Det är en möjlighet, dock är det ekonomiskt kanske inte det bästa valet då fackens inkomstförsäkringar har premier som är mycket konkurrenskraftiga dvs det är så gott som omöjligt att hitta försäkringar med lika låga premier. Men som sagt, det går.

      Radera
    5. Jag har inga starka ideologiska skäl mot facket, snarare tycker jag att de varit ganska flata på de arbetsplatser som de funnits på så jag ifrågasätter snarare vad jag får för pengarna.

      Radera
  5. A-kassan är intressant. Har varit en sak för dem som är inne (fack- eller a-kasse-ansluten), och, litet unikt, inte varit statligt skött. Om det nu blir ett slags hybrid av grundstöd åt alla och en försäkring som sköts av facken som tidigare blir det minst sagt konstigt. La Suède med extra allt!?

    Lån och banker är en fasa. Är så lyckligt lottad att jag just efter av decennier med bolån (>10% ränta på 90-talet!) blivit skuldfri. Det är väldigt skönt! Får se vad som händer om vi åker på en omfattande renovering…

    Magnus

    SvaraRadera
  6. Det fungerar på samma sätt om man vill ändra sitt boende från ägande till hyresboende, dvs du är i händerna på schablonkalkyler och fyrkantigt "inside the box"-tänkande som är ett antal snäpp värre än det som FruEB berättar ovan om bankenträffen.

    Så se till att byta innan dina uppgifter i olika register ändrats - vilket i praktiken betyder kalenderåret efter din exit från arbetsinkomstmarknaden dvs när inkomstdeklarationen är färdigprocessad på Skatteverket, som sedan ripplar igenom de olika datorsystemen inom kreditindustrin som tex UC ("kreditupplysning").

    Men ni som har lagt upp en långsiktig plan har ju redan tagit höjd för detta, så är det ju. Men det kanske finns några nytillkkomna läsare här som är i början av sin resa och kanske bara gjort första utkastet till plan, och då är det något att lägga till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltså blivande hyresvärden som tar uc och använder sig av luftiga schabloner, ser att det inte direkt framgår av texten. Men det förstod alla naturligtvis, ville bara vara extra tydlig så att inga missförstånd uppstår.

      Radera
    2. Bra poäng. Funkar det på samma sätt där att du sitter lugnt i båten om du vid signering av hyreskontrakt HAR anställning, men dagen därefter säger upp dig för ett liv i sus och dus? Eller görs kontinuerliga check-ups på din arbetslivsstatus?

      Radera
    3. En hyresvärd kollar under hyrestiden inte hur man har det med anställningar och jobb. Är hyresgäst sedan nästan 30 år. Har sällan haft fast anställning. Fick lägenhet pga studier i början. Men visst, det går ju aldrig att flytta till annan hyresvärd. Har försökt och beskrivit situationen med prickfri hyrestid under alla år. Det spelar ingen roll! Att ha stora tillgångar har ingen som helst betydelse.

      Radera
  7. Jobbade med bolån en kort tid. Datorn är bättre på att förutsäga vem som klarar lånen. Människan finns där av tradition och för att sälja fonder.
    I samband med nittiotalskrisen insåg man att säkerheter inte var så säkra, det blev långsvansade och förlusttyngda försäljningar. Efteråt hamnade betalningsförmågan i högsätet, och som vanligt glömdes det bort att den också är osäker och att människor tenderar att bli arbetslösa samtidigt. Svårt att lära av historien helt enkelt.

    Exkurs: En dalränna är vinkeln du får när u först lägger dina handflator mot varandra och sedan vrider handlovarna utåt så att bara lång, ring och lillfingertopparna sitter ihop. Massor av regnvatten kommer att passera i rännan eftersom den avvattnar en stor yta och inte bara den del som är alldeles ovanför. Tegel är bra men svårt att skarva snett, så man lägger en metallränna i "dalen", men rostar den bort blir det vått, och det finns ofta viktiga träbjälkar alldeles under taket i de däringa vinklarna.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Ingolf: "Människan finns där av tradition och för att sälja fonder." Du är en sådan renässansmänniska va: Kan om dalrännor, har jobbat med bolån, vad har du INTE i palletten?

      Radera
  8. Alla har en åsikt och ingen vill höra den, men här är min: Falsad plåt på taket målat med kromoxidgrön linoljefärg är väldigt vackert och tidstroget. Vittrar bort istället för att flagna som plastfärg gör. Cheers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med dig om falsad plåt, både fantastiska bra tak och riktigt snyggt. Sen är plegel kanske både tillräckligt snyggt och prisvärt i detta fallet.

      Radera
    2. Vad är skillnaden mellan falsad plåt och det våra offertgivare kallar "stilpanna tegelprofil"?

      Radera
    3. Det verkar fungera på ungefär samma sätt med ark i plåt som man fäster på taket. Skillnaden är att takpanna tegelprofil imiterar ett annat material och teknik (tegel) medan falsad plåt är en egen teknik med eget utseende. Det är nog en smaksak och en prisfråga. Observera att jag inte kan något om tak, jag tycker bara att äldre plåttak målade i kromoxidgrönt är mycket vackra och har ett sådant själv på ett litet timmerhus från ungefär år 1900.

      Radera
  9. Mitt enda möte med krediter var för ca 3 år sedan då jag ansökte om ett kreditkort på 10 000 (vill åt cashback). Jag var projektanställd som doktorand i en stabil industri (Med-Tech) med goda framtidsutsikter. Dessutom har jag en historik av ständigt ökande sparande/tillgångar sedan 15 år tillbaka och tillgångar som gör att jag klarar mig utan inkomst i flera år. Inga anmärkningar. Inga andra skulder. Fick avslag då jag inte var kreditvärdig utan fast tjänst. Samtidigt hade en bekant inga problem att dra på sig 300 000 i lån för att köpa kläder med ett lågbetalt jobb utan tillgångar ... :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är raffinaderi. Så genomskinligt.

      Radera
  10. Behövs uppenbarligen ingen hjärna för att beräkna kreditvärdighet. I alla fall behövs inte elementära mattekunskaper. Så där blir det när man blint följer en regel. Behövs aldrig hjärna för sånt! Man missar ju de verkligt kreditvärdiga och drar till sig Svarte Petter istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som kvinnan jag redan nämnt, en lokal löpsedel pre corona, som anmäler sin bank till ARN för att de beviljat henne ett lån (hon dragit med sin morsa i dessutom) som hon fuckar upp. "De borde förstått bättre!"

      Radera
  11. Vaf...
    Ränndal ska det ju vara!

    Sen fortsätter jag att hävda att DIY takjobb är som att skära guld med täljkniv.
    Kom bara ihåg att ingen moms en fegis..

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kom bara ihåg att ingen moms en fegis.." Om det är potentiellt svartarbete du avser så är det liten risk. Jag är, som jag tidigare nämnt, gift med en filial till Skatteverket, d.v.s. en man med oerhört hög skattemoral (man blir inte auktoriserad revisor utan en ideologi). Min man ville på allvar att våra 16-åriga barnvakter skulle skicka faktura så att det blev rätt och riktigt med arbetsgivaravgifter etc. men var tvungen att ge sig efter att jag dragit upp infon om lägsta gräns för beskattning.

      Radera
    2. Tänker att man kan göra jobbet själv bara man ser till att lära sig hur man gör. DIY. Dvs inte vara feg att lära sig då man kan spara 200tkr

      Och kör absolut inte ett plåttak som ser ut som tegel, det är att förstöra ett hus!
      Falsat är fint som bara den, men lär inte gå ihop med ert gamla hus stilmässigt. Sen är det grisdyrt att lägga också.

      Radera
    3. Auto correct...

      Moms ska vara MINNS

      Nu fattade jag din kommentar!

      Radera
  12. Jag är ingift i en hantverkssläkt och min mans lillebror är plåtslagare och lägger plåttak (har lagt vårt). Ska höra om han har någon expertåsikt i frågan:-)

    Kan vi inte åka på vår surfresa till Bretagne i sommar (antagligen inte.,) kan vi passera er på väg till Åre så kan min man kolla in rören och värmepumpen och svågern taket och lämna en åsikt- som tack för all god läsning! De jobbar åndå inte utanför länsgränsen så de har nog ingen egen vinning i att lämna åsikter vad jag vet om...

    SvaraRadera
  13. Är dalränna något dialektalt? Här i min ända av Sverige heter det ränndal.

    Mvh
    R, originalet

    SvaraRadera
  14. "Tyngden på dalrännan, det är hela grejen!"
    https://www.youtube.com/watch?v=SJJIF1nhMS8

    Och visst är det fantastiskt att banken "vet" mer om era utgifter än ni själva. "Enligt den här tabellen går ni back."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet inte om man ska känna sig smart eller snål.

      Radera
    2. Man vet inte om man ska känna sig smart eller snål.

      Radera
  15. Hm... Jag är så kluven kring mitt framtida boende. Jag trivs riktigt bra med att vara hyresgäst, men ingen av mina hyresvärdar har bett om nån slags kreditupplysning, utan mer förutsatt att jag är vettig. Nu har jag ju enligt bankerna så pass bra lön att jag får låna 2,6 miljoner kr, vilket jag tycker är galenskap. Men borde jag köpa mig nåt trevligt ställe inklusive lite banklån innan jag slutar jobba? Det förutsätter i såna fall att jag aldrig flyttar därifrån. Knepig situation man hamnar i... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går utmärkt att göra en kreditupplysning genom att ringa till Skatteverket och Kronofogden. Det är vad jag gjort med alla mina hyresgäster. Du behöver inte göra det genom UC.

      Radera
    2. "Orkaaa" hör jag hur det stönas inne på kuckelimuck bank. De har väl en integrerad UC-knapp, precis bredvid YouTube-feeden.

      Radera
    3. Du får inte ”riskvärdet” på detta vis utan då är du tvungen att analysera själv. Och då passar det inte i mallen längre. Som säger om du får eller inte får låna.

      Och gud förbjuda att anställd på kuckelimuck bank måste tänka själv!

      Radera
    4. Jag menade inte att banken skulle göra en sådan kreditupplysning utan att Fri2032s hyresvärd kanske gjorde en sådan utan hennes vetskap.

      Jag tänkte hyra ut min lägenhet i en mindre universitetsstad vid ett tillfälle som sades ha bostadsbrist. Den första kandidaten, en ung kille kom med mamma, och deras bekymmer var den höga hyran på ca 4500 kr. Den andra kandidaten, en kvinna som såg ut att ha levt ett hårt liv, hade skyddad identitet pga våldsam f.d. sambo, och betalningsanmärkningar. Detta var resultatet trots att jag i annonsen hade krav på inkomst och att man skulle vara fri från betalningsanmärkningar. Min riskvärdering ur både kredit- och risksynpunkt för att få en trashade lägenhet, ledde till att jag konstaterade att jag hellre betalar dubbla hyror i två månader än hyr ut till dessa kandidater. Detta gjordes utan någon UC. Hade de gått vidare till rond 2 hade det resulterat i ett samtal till Skatteverket och Kronofogden.

      Radera
  16. Ingen som belånar sin ISK istället för huset för utgifter av typen 300kkr takrenovering?

    SvaraRadera
  17. Som FIRE-människa utan lån och med enbart kapitalinkomster, kan jag meddela att det går att få ROT-avdrag trots att man saknar inkomst av tjänst. Kruxet är att man måste ha betalat tillräckligt mycket skatt så att det räcker till de avdrag man vill göra. Ligger pengarna i ISK syns skatten i din deklaration, men inte om pengarna ligger i en kapitalförsäkring. Du och din man har väl dessutom räntor som ni drar av för bolånet på lägenheten. Det gäller att det räcker till ROT också!

    SvaraRadera
  18. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  19. När två människor verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur hårt och svårt sättet att lösa problemet är att söka lycka är den verkliga kärnan i existensen.
    Jag vet att Dr.Oduduwa kan vara till god hjälp för dig idag, kontakta hans personliga adress via: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  20. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  21. Hej, jag är så upphetsad att mitt trasiga äktenskap har återställts och min make är tillbaka efter att han lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna. Efter 8 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågade mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Mohammed kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det sedan gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknade mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Mohammed. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr Mohammed verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte längre, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontakt: Skicka e-post till honom på: monicaspiritualtemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: +2348134493948

    SvaraRadera
  22. När jag hittade Dr. Ogume, var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume via hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag hade gett vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma tillbaka tillsammans. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän att skicka mig igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:
    1) Kärleksformer
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar

    SvaraRadera
  23. Lånekreditinstitut Rädda mig när det inte fanns något hopp (loancreditinstitutions00@gmail.com)

    Hej alla i det här forumet, jag är John Michael från USA, jag kan inte tro att Gud verkligen existerar förrän jag var förlossad och räddad från finansiell bondage. Jag var i en finansiell kris och behövde betala några räkningar. Jag försökte söka hjälp från banker men till ingen nytta, jag försökte också söka hjälp från internet bara för att träffa bedragare som låtsades vara privat långivare och gjorde bort mina 15000 dollar och inte fick mitt lån, inte förrän GUD presenterade mig för Mr Elijah genom en vän som räddades från ekonomiska problem och ett lån på $ 100 000,00 beviljades till honom av Herr Elijah, så jag tog hans råd och kontaktade lånekreditinstitut och inom en vecka beviljades mitt lån på $ 250 000 till mig. mitt råd till alla som söker lån med en låg ränta på 2%. Jag gör det eftersom jag är så glad att jag är ute av finansiell bondage och är återigen full av glädje och livet är lätt allt tack vare GUD och Elijah. Du kan kontakta lånekreditinstitut via (loancreditinstitutions00@gmail.com) ELLER WhatsApp: +393510483991

    SvaraRadera
  24. Lånekreditinstitut Rädda mig när det inte fanns något hopp (loancreditinstitutions00@gmail.com)

    Hej alla i det här forumet, jag är John Michael från USA, jag kan inte tro att Gud verkligen existerar förrän jag var förlossad och räddad från finansiell bondage. Jag var i en finansiell kris och behövde betala några räkningar. Jag försökte söka hjälp från banker men till ingen nytta, jag försökte också söka hjälp från internet bara för att träffa bedragare som låtsades vara privat långivare och gjorde bort mina 15000 dollar och inte fick mitt lån, inte förrän GUD presenterade mig för Mr Elijah genom en vän som räddades från ekonomiska problem och ett lån på $ 100 000,00 beviljades till honom av Herr Elijah, så jag tog hans råd och kontaktade lånekreditinstitut och inom en vecka beviljades mitt lån på $ 250 000 till mig. mitt råd till alla som söker lån med en låg ränta på 2%. Jag gör det eftersom jag är så glad att jag är ute av finansiell bondage och är återigen full av glädje och livet är lätt allt tack vare GUD och Elijah. Du kan kontakta lånekreditinstitut via (loancreditinstitutions00@gmail.com) ELLER WhatsApp: +393510483991

    SvaraRadera
  25. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  26. Hälsningar alla ..... !!!
    Jag heter Marie Oskar, jag är ensamstående mor här i Uppsala, jag vill vittna om en äkta långivare som hjälpte mig med ett lån för att starta min verksamhet efter denna koronaviruspandemi, hon Sophia Anthony, hon är pålitlig, alla där ute som behöver ett lån ska kontakta hennes e-post: aviocredits70 @ gmail. com eller Whatsapp via: +1 (202) 519-6834
    vänliga hälsningar
    Marie Oskar

    SvaraRadera
  27. Söker du efter brådskande ekonomisk hjälp eller snabba lån?

    Om ja, kontakta den mycket säkra och legitima privata långivaren som jag har arbetat med tidigare.

    Han heter Mr Green och hans e-postkontakt är greenfinance247@gmail.com

    Du kan också skicka honom whatsapp-meddelande via +17243828037.

    Han erbjuder lån till 2% ränta.

    Tack.

    SvaraRadera
  28. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min man började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapslöften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter hur jag skulle få tillbaka min före detta man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärlek stavade på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag tappar hans kontakt här för dem som har förhållanden och äktenskapsproblem, så att han kan hjälpa till med fantastiska verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... + 234902018697Kontakta honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Stoppa skilsmässa.
    (2) Avsluta barrenness.
    (3) Lycka till Stava.
    (4) Äktenskap.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  29. caroline18@champlin.com lösenord: caroline7793h3
    kgorczany@windler.info lösenord: kgorczany7237
    okuneva.daniela@vonrueden.com lösenord: 27934madisyn
    gaylord.madisyn@dietrich.org lösenord: lordsky2882
    ldickens@hickle.biz lösenord: chickenengland7263
    grady.lura@schaefer.com lösenord: gradymiura27
    burnice.abernathy@hirthe.org lösenord: burnicenikki11
    marcia13@bartoletti.org lösenord: marcianolucky67
    dooley.benedict@sauer.com lösenord: dooleychick6599
    hpfannerstill@reichel.com lösenord: playboyrich98

    Alla PayPal-konton är gratis med pengarna framför allt fortfarande aktiva, om du inte kan logga in kan lösenordet ha ändrats av andra besökare, för att få de senaste PayPal-hackuppdateringarna, vänligen bokmärka den här webbplatsen. Telegram: @Anonymous_Ccs

    Taggar
    Läckt PayPal, Läckt PayPal 2020, Läckat PayPal-konto
    Kontakta Frank Carlos via e-post: atmgeniuslinks@gmail.com
    WhatsApp: + 1-713-389-6778 / Telegram: @Anonymous_Ccs

    SvaraRadera
  30. Jag heter Theresa Oliver. men jag bor i USA, för några månader sedan var jag ekonomiskt ansträngd, och på grund av min desperation blev jag lurad av flera onlinelångivare. och på grund av mitt yrke eftersom jag är en ensamstående mamma, med 2 barn och hela världen verkade det hänga på mig, och jag klagar och diskuterar med en vän till mig på sociala medier, som bor i (POLEN) som hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som heter (Mrs Antonia Rowan) från (CREDIT-SUISSE) Loan Services, hon var räddaren som GUD skickade för att rädda min familj med ett lån på $85 000,00 USD med 3% ränta, utan någon stress, kontakta hennes: credit-suisse147@hotmail.com

    SvaraRadera