Dollar Street - bästa shopping detox evva

Efter läsning av Roslingböckerna har jag upptäckt Dollar Street - ett projekt delvis drivet av Hans Roslings svärdotter (tillika medförfattare av Factfulness och en av föräldrarna till de berömda "bubbeldiagrammen") som på ett visuellt sätt presenterar världen. En film förklarar mer än en bloggares blaj och jag ber dig, avsätt 11 minuter till detta TED-talk och du kommer att ha en hobby för livet (eller åtminstone de kommande timmarna).


“People in other cultures are often portrayed as scary or exotic. This has to change. We want to show how people really live. It seemed natural to use photos as data so people can see for themselves what life looks like on different income levels. Dollar Street lets you visit many, many homes all over the world. Without travelling.” (Anna Rosling Rönnlund)
Jag har blivit helt besatt av Dollar Street. Jag kan sitta själv eller tillsammans med barnen i timmar. Särskilt 13-åringen tycker att det är så spännande att jämföra våra hem med hem runt om i världen. Varför pratar jag om Dollar Street i en sparblogg?

1. Jag tycker att det är ett helt fantastiskt open source-material. Du kan själv vara med och bidra med bilder också i det fall du ska resa. Plina?

2. Syftet är att få oss människor att inse att vi är i grunden lika.

3. Världen är mer fragmenterad och komplex än vad media låter påskina (den dödar snabbt landsspecifika stereotyper). Samtidigt är det slående hur lika liv vi lever på respektive inkomstnivå.

4. Men framför allt - Dollar Street är ett mäktigt vaccin mot consumer suckerae. Du kanske har legat i hängmattan i sommar och browsat Pinterest och tyckt att nedan screen shot känts relevant inför höstens remake av sovrummet (för det var säkert fem år sedan du gjorde en uppdatering av just sovrummet, det kom ju en köksrenovering emellan):


Jämför ovan bilder med den rikaste tiondelen i världen och deras sovrum:

Sovrum i höginkomstländer

Och om du törs, dra markörerna in mot centrum och se hur ett sovrum för den "mellanrike" ser ut i världen.

Sovrum i medelinkomstländer

Nästa steg är lite mastigt, men om du mäktar med, ta en titt in hos de 10% som har lägst inkomst (i rött reglageknapparna så att du vet hur du justerar inkomstspann på Dollar Street):

Sovrum i låginkomstländer

Merparten av ovan bilder är från kontinenten Afrika. Jag googlar på Africa på Pinterest och får upp nedan bild.



Jag har fått ett i grunden ändrat förhållningssätt till mitt hem efter mötet med Dollar Street. Inte för att jag shoppade inredning innan (ni minns kanske min frugala remake av sovrummet i vintras). Men jag känner sådan fundamental tacksamhet för det jag redan har. Och då menar jag inte primärt jämförelsen med den fattigaste tiondelen - den har jag svårt att relatera till. Jag menar jämförelsen med medel- och höginkomstländerna! Det finns ju inget Pinterestigt över dessa sovrum. Jag börjar inse att där jag befinner mig är redan gott nog upphöjt till tio. Ett exempel från min tillvaro:

Min vän H har skaffat en robotdammsugare. Hon prisar den som om vore den en Messias nedkommen till mänskligheten och jag blev lite nyfiken och började reka. Nu bor vi ju litet i jämförelse med H, men eftersom jag fortfarande saknar känslan av Hemfrid ("någon har städat hos dig när du är borta") slog den an en ton i min själ. Nåväl, den kostade rätt mycket (runt 5 000kr) vilket i och för sig inte är mer än två månaders Hemfrid, men ändå rätt mycket indexfond. När jag fick höra att Robban gått sönder (de kallar hen det) men fixats av händig far i huset, stängde jag den fantasin*. För några inlägg sedan häcklade jag konceptet skaftdammsugare och då kom den efterföljande diskussionen att bland annat handla om de där snygga sop-seten i trä och jag nämnde att jag var lite sugen på att byta ut mitt i plast/plåt till ett sådant. Detta eftersom jag har mitt sop-set stående framme vid köksbordet, eftersom det tenderar att aldrig bli sopat annars (apropå inlägg "Håll det nära").



Då kommenterade Jarno så klokt att "är det inte bättre för miljön att du använder klart ditt fungerande sop-set i plast och metall istället för att springa och köpa ett nytt i trä". Och det har han ju helt rätt i, det är simpel greenwashing och ingenting annat. Bara av nyfikenhet gick jag in på Dollar Street och sökte på "cleaning floors". Så här såg ett tvärsnitt på jorden ut:



Det blir tydligt hur vi i toppen av inkomstpyramiden sitter och jämför prylar och konsumtion med varandra så till den grad att vi (mig själv inkluderad) tappar fotfästet. Plötsligt tycker jag att det är helt rimligt att ha en robotdammsugare, eftersom min vän har det. Jamen, om jag inte kan få en robotdammsugare, då kan jag väl få köpa ett sopset i trä åtminstone?** Dollar Street är ett sätt att jorda sig själv i denna konsumtionshets. Ett sätt för mig som konsument att sätta mina av leverantörer dopade ha-begär i perspektiv till hur resten av världen lever, utan att ens lämna hemmet.***

Så vad jag vill komma till är att den läsare som känner lite ryck i shoppingtarmen så här vid återkomsten till jobbet efter sommaren har mycket att vinna på att först ta en tur in på Dollar Street. Själv kommer jag att surfa in på kategori "Leksaker" ett par månader före jul och ha en sittning med samtliga tre barn. Så får vi se vad det blir i julklapp i år. Jag står och väger mellan en get till Burkina Faso eller möjligen en ny blyertspenna var. En sån med sudd i toppen.


Mvh/
FruEfficientBadass

* Jag saknar nämligen en sådan.
** Även om ICA Maxis sopborstar är gjorda av ekologiskt trä och monterade av fackligt ansluten personal i en ergonomiskt fulländad fabrik med förnyelsebara regnbågar är mitt avtryck mindre om jag håller mig till det jag har naturligtvis. Minimalisterna talar mycket om detta i Prylbanta som jag rekommenderar om du är intresserad av att leva ett - inte miljömuppigt- utan LYCKLIGT liv. Prylbanta är ett enkelt recept på lycka som inte kostar något. Tvärt om genererar den pengar i minskad konsumtion och försäljning av överflödiga artiklar.  Låna den NUUU!
*** Och innan jag hör snyftaren om "men bara för att de måste städa golvet med kläder i Vietnam betyder väl inte det att VI måste lida" så säger jag vänligt men bestämt att jo, det betyder att vi i Sverige bör lida lite grand, eftersom vår svenska konsumtion ligger över gränsen för vad vår planet klarar av. Om alla skulle leva som vi skulle vi behöva 4,2 jordklot. Om alla skulle leva som vietnameserna skulle vi inte behöva 4,2 jordklot. Vore det inte schysst att göra avkall på de där 3,2 jordkloten för mycket så säg? Dessutom får du finmotorisk träning när du sopar med din gamla sop, slanka armveck etc.

25 kommentarer:

  1. Fungerar som reklam-TV men för icke-köp alltså?

    SvaraRadera
  2. Något jag slås av när jag tittar på bilderna är över hur mycket grejer folk har överallt oavsett om det är fattiga eller något mer välbärgade a la nivå 4. De där jäkla sakerna verkar föröka sig. Jag hittade en hel saker som jag inte ens mindes att jag ägde fastän jag regelbundet rensar och anses vara minimalistisk av de många. Vissa av sakerna blev fortfarande kvar för de missade turen till ÅVC.

    Jag kollade på flera familjer med relativt låga inkomster ( ca 35 tkr för två vuxna plus barn) och fattar inte hur de har råd med deras livstil. Köken ser ut att vara i toppskick och skåpen flödar över av grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men...man behöver inte alltid så höga inkomster för att leva så. Boendekostnaden kan vara betydligt lägre, inga lån och räntor och man kan vara händig och göra saker själv. Det som förvånade mig när jag flyttade till Stockholm från Norrbotten var att den bostadsstandard jag vuxit upp med (fräscha villor med alla moderniteter) ofta förutsätter högskoleutbildning och fasta åtminstone hyfsade inkomster för båda vuxna i här i huvudstaden. Det är ju inte verkligheten för väldigt många på landet. De kan ha ärvt hus, eller köpt det långt billigare än vad stockholmaren är beredd att betala. De kan satsa på hemmet och inte använda pengar på annan konsumtion, leva nära naturen, hjälpa andra och själva bli hjälpta. Livet kan levas på så mycket mindre pengar om man hjälps åt inom en släkt eller bysamhälle. När jag är på besök däruppe i fina stora villor med toppmodern inredning och ständigt nya bilar på uppfarten, är jag "höginkomsttagaren" och man får gliringar om dolda pengahögar. Så ses jag ju definitivt inte här. /Eva

      Radera
    2. De exempel som jag kollade på var från städer av någorlunda storlek i södra Sverige.Jag är född och uppvuxen i norra sverige där jag skulle kunna köpa en sk dyr villa billigare än min tvåa i Malmö. Chocken när jag började plugga i Göteborg och flyttade till ett miljonprogramsområde var stor rent standardmässigt.

      Radera
    3. Jag är uppväxt i ett miljonprogramsområde.För mig som är lågutbildad med en inte alltför stor lön, fanns det aldrig en tanke på att jag skulle kunna bo i villa eller att någon av mina vänner skulle göra det. På den lilla orten jag bor nu eller för all del också mina egna släktingar i Småland - så har de flesta egna villor och jobbar som undersköterskor, barnskötare eller på bruket. "Stockholmarna har ju och får allt", men tror knappast att de skulle vilja byta ut tillvaron i spenaten mot en hyrestrea i Tensta, kryddat med alkisar, narkomaner och annat löst folk. Hände att man råkade på dem påtända i trappuppgången. Det var bara att försöka repa mod och ta sig förbi./M

      Radera
  3. Wow! Nu är hag sysselsatt resten av veckan! Vilken grej. Skäms genast lite över att jag googlade äggklocka igår (tappade min i golvet) och g ade svårt att välja mellan Alessi och Lilla My (i mumin)... Ska gå till Myrorna nu. Eller åtminstone kolla Tradera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du inte en smartphone? Där borde du ha en inbyggd timer i klockappen. :)

      Annars finns det nog en app att ladda ner.

      Radera
    2. Vill inte gegga ner den i köket :) Och har telefonen avstängd mer än halva dygnet så det blir lite meckigt.

      Radera
    3. Jag gillar mina hårdkokta så brukar lägga äggen på kokning på morgonen innan jag hoppar in i duschen och när jag är klar med hårtvätt etc är äggen klara. :-)

      Radera
    4. En gång i världen funkade det utan timer för mig. Men min hjärntrötthet gör att närminnet sviktar och jag har kokat torrt några gånger för mycket redan. Behöver ha timer på allt, eller inte lämna spisen ur sikte ens en kort stund. Skulle bränna ner kvarteret en gång i veckan annars...

      Radera
    5. Köp en timer snabbt. Vi vill inte ha en bränd Mia.

      Radera
  4. Å kära frun så bra inlägg. Har suttit och uppdaterat mitt och ungens sparstrategi på morgonen. Kicken man får av att räkna lite framåt är något som skulle bota många consuma suckas tror jag. (Herregud, nu tar vi efter ditt språk med. Börjar bli sektvarning här inne..)

    Jag har i cirka 14 år drömt om när vi ska bygga ut vårt pyttehus, få rena lättstädade ytor och rymlig förvaring. Nu fattar jag att vi behöver inte mer ytor, vi behöver bara ännu färre ting. De flesta av mina vänner skulle nog inte hålla med då vi inte har ett eget rum till barnet men det löser vi med en liten sovalkov till oss vuxna när det blir aktuellt tänker jag. Och lånedelen vi inte kommer behöva dra på oss, sweet lord vilken lättnad, nu kan vi smacka in på spar istället och kommer orka städa våra 70-ish kvadrat även när vi är 90-ish. För det här boendet byter vi inte bort.

    En liten buk färg för att dra över slitage och mystiska fläckar ger mig tillräcklig tillfredställelse i husrenoveringsbalunset nu. Väldigt frugalt måste jag säga. Min största materiella önskan just nu är en jordkällare.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ljuv musik i mina öron morsan. Jobbar på att få Marknadsförar-L dit, hon går i bygga-ut-hus-och-lån-planer. ”Vi behöver inte fler ytor, bara färre ting”; brodyrläge!

      Radera
    2. Det är alltid intressant om man lyckas korrumpera andra. Jag hade en lång chat med en kollega om hennes drömmar om ett hunddagis istället för konsultlivet vs hennes "girighet" (hennes ord) och ovilja att sänka hennes levnadsstandard för att fixa detta. Just nu är hon inte där men efter en del diskussioner så tipsade jag henne om MMM så vi får väl se hur det går.

      Radera
    3. @Plina: The FI is spreading! Och med det menar jag inte giriga pengar på hög utan smart handkassa för att kunna förverkliga sina drömmar. Fortsätt så dina frön.

      Radera
  5. Jag blir lite förvånad över att de som har det allra bäst lönemässigt, inte ser ut att vräka sig i lyx, utan deras hem ser ut (nästan) som mitt. Kan det vara dyrare boende och/eller dyrare mat som pengarna går till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som bekant går god smak inte att köpa för pengar. Kolla ex den allra rikaste familjen (ukraina) där patriarken stoltserar framför sitt McMansion i mjukisbrallor.

      Radera
  6. Vilket underbart tips! Nu kommer jag sitta bänkad med en skål popcorn och resten av familjen hela helgen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Linda antingen är du fetironisk eller en riktig nörd. Jag gillar båda lika mycket.

      Radera
  7. Kommer osökt att tänka på Hästens marknadsföring som jag då tyckte var lite annorlunda än det mesta.
    Det som var mest uppseendeväckande var att alla prylar som du köper faktiskt blir inget annat än sopor alldeles straxt, att det är så är knappast något man vill påminna kunden om just vid köptillfället

    Jag menar, titta dig omkring, hur mycket av det du ser kommer fortsatt vara i bruk om några år? Slutsats är väl helt enkelt; varför ge bort pengar till någon i utbyte mot sopor som du ställer in i ditt hem, när pengarna istället kan användas till något helt annat?
    https://www.youtube.com/watch?v=ywnnV1m4S4w

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, den hade jag glömt! Vilken hype det var kring Hästens ett tag. Och så sant - andrahandsvärdet suger och efter 5-10 år är det mesta helt obsolet. In med pengarna på ISKen bara, köp det finaste som finns att få för pengar. Frihet!

      Radera
  8. Mycket bra inlägg (top 1)! Särskilt bra för de som inte spenderat tid utanför västvärlden eller om man spenderat tid utanför västvärlden bara befunnit sig på 'hotel compound'.
    Har liksom badass svårt att relatera till <10%. Det är bara så sorgligt (jämfört med mitt vardagliga överflöd), även om jag bara besökt/sett det också, men absolut inte levt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag ska villigt erkänna att jag inte besökt några hem på nivå 1-2 utanför the compounds. Förutom när jag besökte en Marockansk troglodyt, men det kvalar mer in under det som Rosling-kvinnan refererar till som vårt suktande efter exotik.

      Radera