FIRE & meditation en lämplig kombination

Kommentatorer kommer och går, enbart världens leda består, men ibland blir jag så full av saknad. Jeanette? Corran? Lana vet jag ju, du har Säpo på dig, men det är ett antal kommentatorer som bara försvunnit? Om ni ser denna min flaskpost, ge mig bara ett livstecken så ska jag inte tjöta mer. Back to topic:

Jag tänkte ägna oktober åt mitt själsliga liv och som en följd därav kommer även du att göra det. Ehmen vaffö? För att jag, med foten precis nedtrampad i ny mark, känner ett behov av att förkovra mig i dessa frågor och eftersom du läser min blogg kommer kanske även du att inspireras att ta tag i ditt själsliv. Min historik på området mindfulness, yoga och meditation är usel (bara det faktum att jag klumpar ihop dessa tre kommer att generera i finskt stryk nästa gång jag träffar min andlige vägledare M). Jag somnar när jag ska "tugga russinet", jag får irreparabla sträckningar vid yoga och meditation har jag aldrig klarat av eftersom jag imperativt får en massa idéer när jag sitter still som jag "bara måste få ur mig" och sen var det meditationspasset bortglömt.

Flera av er har i kommentatorsfältet sjungit meditationens lov och jag vet ju att det är bra för en, det är bara så oerhört svårt att komma till. Så jag valde den inkörsport som kändes mest naturlig för mig nämligen en FIRE-pod. Episod 61 av ChooseFI podcast talar om - tada - mindfulness med Cory Muscara. Hej hallå, vem är denna Cory Muscara undrar då vän av ordning. Jo det ska jag berätta, han är en ung corporate finance-utbildad amerikan som rätt tidigt i karriären fattade att han över sin döda kropp ville hålla på med corporate finance och istället "finna sig själv" vilket han som 22-åring försökte göra i ett buddistmunkkloster i Burma med 14 timmars meditation per dag.

Nej, nej tack herr Muscara, jag är lyckligt gift förstår du

Ungefär här har man ju lust att ge honom en smäll på grund av hans beskäftighet. Men det gör man inte, för han kan generöst bjuda på sina tankar om att han under de sex månader (6) han tillbringade i klostret allt som oftast tänkte på cheeseburgare och "varför gör jag detta?". Den längsta tid han lyckades hålla några tankar borta var en sammanhängande tidsrymd på 48 sekunder [uppskattningsvis, han hade ju inga klockor i klostret].

Det är ett bra avsnitt, som tangerar mycket det vi diskuterat i anslutning till inlägget om att omkalibrera sina sinnen för att uppskatta enklare saker. Att försöka att leva exempelvis lite mer mobil-anorektiskt och att uppleva livet i all dess triviala enkelhet. Två hållpunkter i avsnittet:

30 minuter in:
Dessa impulser att göra något annat - otålighet även kallad - FruEB:s paradgren btw - kan du komma åt genom att meditera, om än aldrig en så liten stund per dag. Allt det som du klyschéartat förknippar med meditation - se tanken komma, acceptera den, låta den gå, andas - in me't bara. Det tillstånd du eftersträvar är det där du finner förnöjsamhet - om än så bara i korta stunder - med att bara vara. De två motpolerna är de heltidsmediterande munkarna (som kanske inte hade klarat ett vardagsliv ink. hämtning/lämning, leverans av TPS-reports och tankar kring middagsmat) och de jäktade karriäristerna som "...are just constantly climbing the ladder getting to the next thing. Once they get there they will be happy. Wait, no once i get there, or once i get THERE I will be happy. And there is never satiation." 

Vad i hela friden har detta med FI att göra? Men det har ALLT med FI att göra! Låt mig jämföra två personer. En som lever en lågintensiv (och därmed sparsam) livsstil och en som lever en högintensiv (och därmed inte sparsam) livsstil:

Person 1 - min morfar. Han hade tre riktiga nöjen i livet. Spela fiol, röka pipa och lösa korsord.* Fick han bara ägna sig åt de här sakerna var han nöjd, punkt slut. Han blev aldrig rik, men där hade han ju ekvationen emot sig givet att de på 50-talsmanér var två som delade på en inkomst. Men ponera att han blivit rik genom att skrapa Triss e d. Jag kan sätta min heder på att han inte hade ändrat ett dyft.**

Person 2 - en random kollega ur mitt yrkesliv, låt oss kalla honom Sture. Sture har två kullar barn som samtliga kräver dyra gadgets. Som om inte det vore nog vill även Sture löpande ha nya gadgets. En leksak är ju bara rolig under de första tre veckorna av ägande, så strömmen av nya prylar in är konstant. Därtill har Sture i kull två gängat sig med en high maintenance wife som gillar bekräftelser i form av märkesväskor och parfym på bemärkelsedagar av typen "parfymens dag". Det är inte bara prylar som flödar in, det måste resas utav bara h-e också. Minst två skidresor per säsong, företrädesvis med den nya kullen, men ibland även med den tidigare. Andel i Åre, alpresor till Schweiz där pistrestaurangerna säljer mikrotinad pizza à 15 Euro/slice, ny skidutrustning till någon i DNA-poolen varje år. Icke att förglömma den obligatoriska chartern på sommaren***. Därtill ska grabbgänget underhållas, minst en resa per år; whisky i Skottland, öl i Prag etc. För att inte tala om sisyfosarbetet renoveringar hemmavid och som om det inte vore nog renoveringar även på landet, minst ett större projekt varje år. Det finns baltiska byar som kunnat bygga nya skolor tack vare Sture och hans Sköna Hem-läsande fru. Sen måste man ju hålla sig framme när det vankas ny tjänstebilspolicy. Tillbehören ska maxas. Att det i slutänden hamnar i form av en subtraktion på lönen är irrelevant i nuläget - det ska in mycket skit i bilen, hör ni det eller?****

Vilken av ovan personer skulle du helst vilja vara? Jag säger inte att du måste börja röka pipa och lösa korsord, men du fattar principen - vill du vara den lågintensiva eller den högintensiva? Om du säger det sistnämnda kan du sluta läsa nu för nu kommer de konkreta verktygen till att MED VÅLD tvinga din kropp och själ till en mer lågintensiv tillvaro. Spola till minut 45 och lyssna fram till minut 50. Resonemanget går att sammanfattas i följande mening:

TA EN MINUT PER DAG DÅ DU - ENSAM - LÄGGER HANDEN PÅ DIN MAGE OCH FOKUSERAR PÅ DIN ANDNING. INGEN SÄRSKILD ANDNING, BARA ANDAS. OBSERVERA DINA TANKAR, MEN ÅTERGÅ HELA TIDEN TILL ANDNINGEN.

That's it. Och det är detta jag tänker börja göra under oktober månad.***** En mycket attraktiv sak med att börja med denna låga tröskel är att risken/chansen finns att jag självmant kommer att utöka tiden efter ett tag, om jag upplever meditationen som behaglig och välgörande. "It's better to argue yourself into the meditation rather than argue yourself out of it". Jag gillar detta så väldigt mycket. Varje gång jag försökt mig på liknande saker har jag varit alldeles för ambitiös. Skaffat meditationsappar, meditationskläder, meditationskuddar. Då blir det ytterligare ett dåligt samvete. En minut om dagen klarar jag genom att ligga kvar i sängen en stund efter att klockan ringt på morgonen eller genom att dröja mig kvar i badrummet en stund efter kvällsduschen. Och för dig som har huset fullt av skrikande människor, ta en minut när du sitter på bussen eller då du precis parkerat bilen vid jobbet. Istället för att skynda dig ut för att kasta dig över dagens alla låtsaskriser; ta en minut, hitta din andning och låt tanken vandra fritt. Embrace. Det är bra för din hjärna och det är bra för din sparplan, för när du dagligen, medelst inkrementella förändringar, drar dig mot en lågintensiv livsstil, kommer du per definition att kräva färre gadgets i ditt liv och därmed snabbare nå nivå slack och frihet, amen.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Jag vet, en riktig klyscha.
** Utom att möjligen skilja sig från min mormor men det är ett ämne som hör mer hemma i en relationsblogg.
*** "För man kan ju inte lite på den svenska sommaren hehe". Nej kanske inte, och när väl den svenska sommaren levererar turkiskt klimat vill vi ändå inte ha det så det är ju lose-lose svenskt klimat redan från början.
**** Ni tror att jag överdriver nu men det här är ett mycket reellt exempel.
***** Cory menar emellertid att ska du nå "strukturella förändringar i hjärnan" behöver du cirka 8 minuters meditation per dag. Men en minut är bättre än 0 minut.

43 kommentarer:

  1. Din morfar verkar ha förstått grejen! Men tobak är inte bra dock... Sture är det sista jag vill bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag dåligt samvete. Sture var (och är?) en godhjärtad person, och här använder jag honom för att samla poäng på blögga. Inte alls yogiskt. Låt oss säga att Sture är en fiktiv person, ett tankefoster hos undertecknad. (och visst måste man få slut-shamea lite i miljöns namn? Jag menar, Sture slut-shamear ju miljön med sina alpresor, right back at ya bitch-Sture!) (som vanligt en labil start på dagen)

      Radera
  2. Min mormor skulle ha sagt - fara runt som en guttaperkaboll på det där viset,om Sture. själv föredrar alla gånger din morfar förutom rökat då.
    Det är så skönt att vara fri, lågintensiv och ha tid med det man vill göra./Marinne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får mig att tänka på en radiodokumentär min mamma hade väldigt roligt åt när jag var liten, där en äldre kvinna som precis fått vattenklosett installerad i sitt hus, insisterade på att ta dricksvatten från vattencisternen i toaletten (för en intuitiv strävan att få en snålspolande toalett) med motiveringen: "Man ska inte hösomflösa med vattnet". Att min mamma skrattade så åt just detta var nog för att det mycket väl hade kunnat vara hennes mamma. Nu håller lyteskomiken på att bli industriformgiven verklighet så skrattar bäst som skrattar sist. Nu är det bara en tidsfråga tills jag börjar diska ur fryspåsarna för att återanvända dem, precis som mormor gjorde. Med skillnaden att jag kommer att skryta om det på mitt Instagram.

      Radera
  3. Plina i Kina som älskar selfies1 oktober 2018 kl. 08:32

    Jag gillar yoga om det är rätt lärare. Däremot är jag inte så bra på avslappningsdelen som är sist. Då brukar jag göra mentala att göra listor.

    På tal om att vara närvarande och fejka så har jag precis studerat två kinesiska tjejer som har nu poserat för foton i ca 15 min i den ena mindre naturliga bilden efter den andra i cafeet. Nog för att jag gillar ta bilder så Insta passar mig ganska bra men hela selfiegrejen har jag svårt för, vilket verkar vara gigantiskt här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Däremot är jag inte så bra på avslappningsdelen som är sist. Då brukar jag göra mentala att göra listor." Haha du är för rolig. Jag ser framför mig din min när du skriver detta - inte med ett ironiskt leende utan gravallvarlig med konsultfokus: "Det här är faktiskt ett rätt användbart effektiviseringstips, har sparat mig i runda tal 11% tid YTD". Nej jag skojar, klart du har förmågan Plina i Kina som älskar selfies (gillar ditt nya alias). Selfies - don't get me started. Jag bevittnade ett turistande par på ett medeltida torg i Toscana i somras. Mannen skulle ta, inte selfies, men pose-bilder på tjejen framför en medeltida brunn. Jag lovar och svär att de a) Inte såg någonting av hur vackert det var runt omkring dem b) Inte insöp något av den magiska atmosfären c) Inte är ett par idag för VEM orkar vara tillsammans med en plutande rekvisita? Hon verkade bara så trist och ospirituell. Och det baserar jag bara på hennes strävan att under 15 minuter få den perfekta bilden för sitt sociala medie-flöde (så vidsynt jag är).

      Radera
    2. Konsultplina är på semester utan koll på vilken veckodag det råkar vara. Däremot kan jag inte låta bli att effektivisera det mesta mentalt. Det är en sjukdom men går jag in på restaurang har jag effektivitiserat deras verksamhet inom 5 min eller förbättrat hotellet.

      Jag har sett ett sådant par idag också. Jag fattar inte heller vem som vill se 100-tals bilder av sig själv i den ena mer onaturliga posen efter den andra. Dessutom måste jag säga att jag tycker synd om båda. Har ett liknande exempel från Oahu där ett par lyckades ta ca 100 selfies på 100 meter med ryggen vänd mot havet.

      Radera
  4. Om du någon gång blir redo för 10 min/dag kan jag rekommendera appen Calm. Det kommer nya dagliga meditationer om 10-12 min och jag tycker de har ett väldans bra innehåll som regel. En liten filosofi/tankestund kring något ämne. Det kostar lite med Calm men för mig som behöver omväxling är det värt det. Har typ slitit ut alla gratisappar och somnar ifrån dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det fanns lite olika varianter. Dels ett engångsköp en månad, sedan ett år och så "livstid". Jag köpte för ett år och har för mig det kostade 370, sedan lade jag in en uppsägning direkt också så det inte skulle dras för ett nytt år utan att jag medvetet väljer det... Väldigt många meditationer och små kurser om sömn, medvetenhet mm. Finns godnattsagor också i appen! Berättelser om allt möjligt, en del uppläsare står jag dock inte ut med med Stephen Frey är typ värd hela kostnaden.

      Radera
    2. Men nu! Godnattsagor med Stephen Fry! Detta ska kollas in. (Han är ju sjuk dessvärre...jättetrist han är underbar). För att gå händelserna i förväg ska sägas att jag redan nu kör gratisversionen av Headspace. Men nu är jag inne på fjärde rundan Basics så kanske läge för någe nytt [rastlöst fingertappande på bordet]?

      Radera
  5. Först; grattis till ett års bloggande! :-D Känns som mer, men det är klart, lyckas man få ur sig ett inlägg om dagen så blir upplevelsen som läsare att det är ett längre tidsperspektiv än ett år.

    Jag har i omgångar gått stressutbildningar med både meditation, medveten närvaro och yoga. Suck och dubbelsuck... Inget fungerade på mig (jo, ibland somnade jag och ibland fick jag superidéer).

    Men så träffade jag på Adriene på youtube (ok, en frälst kompis tipsade) och ta mig tusan om jag inte har börjat göra yoga! Hon har en mycket mer lättsam inställning till yoga, det är ok att "fuska" och alla kroppar kommer se olika ut när man yogar. Viktigast är känslan för vad som känns skönt.

    Mtp att det är meditation du vill pyssla med i oktober, så föreslår jag att du kikar på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=d4S4twjeWTs

    Det är typ två minuter som du verkligen behöver meditera (resten av tiden kan du lyssna på Adrianes behagliga röst) och jag älskar när hon säger saker som "when your mind starts to drift", dvs alla tappar fokus i meditation, det är inget konstigt. Bara att hitta tillbaka till andningen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å älskar Adriene! Eller, borde jag säga: Jag skulle vilja älska Adriene! Fick tips av min ständigt uppdaterade vän MJ och testade några youtube-yogasessioner med henne (där hon plockade hundhår från golvet samtidigt som hon yogade). Any Heuw, jag får inte yoga för min kiropraktor eller fysioterapeut eftersom jag är överrörlig och snarare ska bygga tighta muskler än tänja ut en redan sladdrig kropp. Men jag ska definitivt kolla in meditationslänken, tusen tack!

      Radera
  6. Jag har mediterat från och till i dryga 20 år nu. Jag passar på på flyget (mycket resor i jobbet), i sängen innan jag somnar (jag somnar nästan alltid fort efter det), på kontoret, i soffan... Igår kväll efter löprundan blev det i duschen. Nej, inte med vattnet rinnande utan det bästa är när man duschat klart och fått tag i handduken. Det är gött att stå kvar en stund med ansiktet i handduken och bara andas och inte tänka på någonting och samtidigt känna vattnet rinna av en. Jag njuter nu när jag skriver om det :-)
    Jag har inga konkreta tips mer än vad jag själv fick när jag började. Vi hade en föreläsning om meditation när jag läste socialpsykologi. Föreläsaren menade att man bara genom att slappna av och tänka på orden "ohm" och "no" kan få hjärnan att varva ned och släppa fram alfavågorna. Mumbo jumbo, jag vet. Men även för en tekniker som jag själv, som normalt sett enbart litar på matematik och annat som man kan bevisa vetenskapligt, så funkar det.
    Härliga vändningar i bloggen. FIRE, prepping, lantbruk och nu andlig spis. Man behöver ju inte mer än denna blogg för ett komplett liv :-).

    /R, originalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket underbart litet guldkorns-tips - att stå och andas i handduken efter duschen! Detta ska hädanefter bli min melodi. Dessutom svårt att argumentera emot, att man inte har den tiden menar jag. Det är ju bara att ta en snabbdusch och lägga på lite andningstid istället, vinst för såväl miljö som psyke (som rent tekniskt är en del av vår miljö eftersom du är gjord av biologiskt, nedbrytbart material). Jag lyssnade om Coryavsnittet under morgonpromenaden och han säger att vi genom att meditera ökar vår empatiska förmåga. Det skulle jag behöva. Undrar hur länge man ska hålla på för att känna effekt?

      Radera
    2. Det finns en bok "Altered Traits" av "Daniel Goleman" där forskning om meditation presenteras. Forskningresultat om Loving-kindness (leder till empatisk förmåga) finns i boken. Har själv dock ej orkat läsa hela boken.

      mvh Anonym 1 oktober 2018 10:16

      Radera
    3. @FruEB Oroa dig icke. Jag har mediterat av och till under 15 år och är inte vidarevärst mycket mer empatisk :)

      Radera
    4. Skönt att höra. Ska vi ses och smida ränker ihop någon dag? Hur man bäst plågar smådjur etc.

      Radera
  7. Ett utsökt val att ägna månaden till meditation och liknande! Lycka till!
    Själv har jag blivit helt beroende av meditation sen jag tog en kurs i mediation där man ej får prata under tio dagar (vipassana). Meditation har ändrat allt för mig, hur jag hanterar svåra sitationer och människor, bättre fokus och bättre relation till min partner.

    När det gäller det där att man får tankar när man mediterar, värdera inte att tankar dyker upp eller hur "bra" meditation session var!

    Förövrigt ser jag i min bekantskapskrets att meditation är starkt korrelerat med FIRE och olika typer av okonventionellt leverne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt! Ja, det är som om FIRE ingår i ett större hjul av aktiviteter. Man kanske börjar med att skära i kostnader, men ser blir man flexitarian (eller vegetarian?), skoputsare, meditatör, atlet (eller nåväl), biblioteksjunkie och minimalist; spelar ingen roll var man hoppar på, man kommer att stanna vid varje station vad det lider. När kommer stugan i obygden? Ja just det, den har jag planerat till nästa år.

      Radera
  8. Livstecken från vassen :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=98dai6CC5BA

    SvaraRadera
  9. Meditation var en stor del av mitt tillfrisknande från utbrändheten (tror jag, känns som det iaf). Körde och kör apparna Lugn&Lycklig + appen Mindfulness av Helena Löwen-Åberg. Kroppsscanning är en superövning som jag fortfarande kör var och varannan dag. En annat supertips är spikmattan. Jag kör en billig biltemaspikmatta och den fungerar utmärkt. Sätt på lite lugn musik och lägg dig på spikmattan. Det är kroppens eget knark. BOMULL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajaja! Spikmattan! Den körde jag när jag var som mest ryggdesperat och det var verkligen som du säger - endorfiner som på beställning! Jag hade helt glömt bort den, jag ska genast ta fram den igen. Och härligt att du blev hjälpt av meditation. Som läsare Katarina säger: spelar inte så stor roll om det faktiskt var själv meditationen som hjälpte eller din tro på att meditationen hjälpte - placebo är grymt. Och du blev ju bra!

      Radera
    2. Blev bättre. Version 2.0 lixom! WHOOP WHOOP!

      Radera
    3. Men alltså spikmattan funkar för er?! Jag är sist i hela väääääärlden på spikmatta och köpte en för 6 månader sedan. Men sålde den illa kvickt igen eftersom det enda som hände var att jag fick klåda över hela ryggen. Väldigt lite avslappning... Däremot kan jag inte leva utan mitt tyngdtäcke (ett täcke med 10 kg kedjor insydda). Man somnar som en sten under det. Typ som när man var liten (på 70t) och sov hos mormor under ett tungt gammalt vaddtäcke,

      Radera
    4. Tyngdtäcke? Det var det värsta. Kan man inte göra ett frugalt själv, med lite skrot från landet?

      Radera
    5. Kan man säkert! I vissa landsting är det gratis mot sömnproblem. Dock inte mitt. Men som tur är kränger ju folk i de bra landstingen sina täcken på Tradera när de är friska. Meeeen, hittar du 30 m kedjor på landet är det bara att skrida till verket!

      Radera
  10. Har aldrig intresserat mig för detta med meditation. Förstår bara inte varför man skulle ägna sig åt något sådant. För att finna frid? Har redan frid. Bli mindre stressad? Stressar aldrig. Nå inre balans? Har alltid känt mig balanserad. Det enda jag tänker om meditation är att det är ett försök att manipulera sig själv till att plocka undan oroande tankar och känslor (skuld, skam, bitterhet, oförsoning osv.) som man egentligen behöver göra upp med i handling. Ingen meditation i världen kan "ta bort" sådant, möjligen lägga locket på och få personen att tro att man är fri genom självmanipulation.

    Har en faster som professionellt sedan länge jobbar med mindfulness, föreläser och har kurser. Däremot verkar hon aldrig komma till insikt om varför hon hela tiden pratar och pysslar med detta. Andra utifrån kan däremot lätt se det. Hon utstrålar allt annat än kärlek, glädje och frid. Sorgligt, men hon är inte öppen för samtal kring det, vi andra "förstår inte". Nä, det gör jag verkligen inte! /Eva

    SvaraRadera
  11. @Eva Det är ju toppen om du i dig själv har de egenskaperna. Personligen känner jag att meditationen är ett sätt att motverka samhällets och omgivningens krafter på min energi, vilja och självbild. En nollställare för att hitta min inre röst. Men precis som du säger behöver man handla i enlighet med sina övertygelser om det ska vara någon mening med det. Det sa till och med Buddha (äta vego, inte döda och allt det där).

    @Fru FB Härligt med lite själavård efter de tuffa (med nyttiga) inläggen om pension, finansiella planer med mera. Softa sidan av FIRE - ser fram emot det!

    SvaraRadera
  12. @Eva WOW det är vad man kallar en brandfackla. God I love this comment field. @Katarina och varför jag älskar det är svar av din typ inte en massa aggressiv smörja när någon inte tycker som en själv. Och ja, känner väl ett behov av att lufta hjärnan efter alla siffror och pyramider i september. Vårt pensionssystem är ju värre än rubiks kub.

    SvaraRadera
  13. FruEB, så det är alltså din typ - Cory Muscara ? ... tjaa, han ser väl trevlig ut antar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae vet inte det jag, men ful vore ju synd att kalla honom.

      Radera
  14. https://www.annahallen.se/andningsminuten/
    Här finns lite vetenskap om hur andningen påverkar nervsystemet.
    Tack för bästa bloggblandningen!
    En annan EB

    SvaraRadera
  15. Å favvotopic again! (asså ska man särskriva eller skriva ihop när man blandar svenska och engelska?)

    Yoga är extremt beroende på läraren/vem som introducerar dig och hur. Tror det finns så många missuppfattningar om vad yoga är, det är långt ifrån oum-tecken och blattan blaj, åtminstone den lära jag tagit del av. Det är ett verktyg för att tygla/styra sinnet, varken mer eller mindre. Det är inte gymnastik, om det inte är gymnastik du behöver. Rörelserna ska vara helt anpassade efter dina personliga behov. Det handlar noll om "att bli bra" på det eller att klara "svåra" rörelser". De "svåra" rörelserna är för dem som kräver mer fysisk utmaning för att styra sitt sinne.

    Yoga räddade formligen livet på mig, åtminstone min mentala (och den är ju sweet att ha med) hälsa för några år sedan. Skulle bli aaaaaaldeles för lång kommentar om jag gick in i detalj. Min yogalärare är min typ jesus men på riktigt. Yoga är allt som gör din tillvaro och ditt mående lite bättre. Så för morfar var felan, pipan och korsordet typ yoga. Yoga borde läras ut i skolan från tidig ålder, jisses så mycket bättre vi skulle må då. Det finns inget religiöst i yoga, det är bara ett så fantastiskt och sunt verktyg att använda genom hela livet. Önskar alla som testar yoga för första gången fick göra det hos min lärare.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Jag blev typ förtvivlad när min yogalärare tagit in en annan lärare på det pass jag brukar gå. Från toppen till värdelöst om man säger så. Håller även ned om livräddningen, att lära mig andas har gjort att jag kan hantera ångesten som kommer ibland pga utmattningssyndromet. Helt avgörande hur man andas och hur man styr sina tankar åt rätt håll.

      Radera
    2. Angående särskrivningar ska man alltid ta det säkra (skriv ihop) framför det osäkra (skriv isär). Vilka härliga yogareferenser ovan, glad för er skull.

      Radera
  16. Lite utanför ämnet men likväl, antar att du redan har sett denna trailer...om inte:
    https://www.youtube.com/watch?v=kD8uNm5ck0Q

    /Rudolf Götesson

    SvaraRadera
  17. Jag har upptäckt Taichi. Det verkar jättebra. Meditation och hjälp för ryggen i ett! Sitta så still som möjligt så länge som möjligt verkar inte vara mn grej. Med Taichi kommer kropp å själ tillsammans igen. Får se hur länge nyfrälsningen håller i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört om detta också och ett antal gånger tänkt att jag borde testa. Att det ska vara så svårt.

      Radera
  18. Finskt stryk! Vet inte exakt vad det är men säkert väldigt plågsamt....

    SB

    SvaraRadera