Biblio och ett år på blögga!

Vad gjorde jag utan den här bloggen kan en undra. I kölvattnet av ett random inlägg om elcyklar får man av läsarna tipset om en gratis ljudboksapp från våra svenska bibliotek som heter Biblio. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon fan av ljudböcker oklart varför, men i takt med att jag bulklyssnat klart på de poddar jag gillar* har ett tomrum uppstått, särskilt eftersom jag tillbringar mellan 2-3 timmar om dagen ute på promenad och även om Ludde är gullig och så så erbjuder han ingen intellektuell stimulans. Plus att det ibland blir lite väl informellt och flamsigt i poddarna - då kan det vara välgörande med utgiven litteratur där texterna filats fram som små diamanter och allra helt blivit inspelade av behagliga röster som Helge Skoog.

Därför kom tipset (tack Emma, Anna m fl) om Biblio i rättan tid. Och Mon Dieu. Fråga till allmänheten: Varför prenumererar någon på Storytel och liknande tjänster när du har det gratis från bibblan? Ja okej, det kanske inte är exakt samma utbud jada jada, men ärligt talat svenne banan - hur många ljudböcker hinner du knöka in en månad? Efter ett initialt scrollande i Biblio hittar jag såväl hyfsat ny skönlitt/fakta men också en gedigen backlist och inte helt dålig ungdomssektion. Jag fick också tipset att spontansöka istället för att gå på Biblios kategorier vilket stämmer - det ger bättre napp (men då ska man ju veta vad man söker).


Du kan låna fem böcker i veckan och även ladda ner dem hemma för lyssning ute på språng. Jag tänker som så att du - om du är lagd åt consumer suckerae-hållet, kan börja med att plöja igenom utbudet på Biblio för att gå över till en prenumeration på Storytel om du känner dig klar och dessutom tycker att 169 kronor per månad i en indexfond de närmaste åren är en börda.** Min första lyssning var en faktatitel - "Fakta om kungen och drottningen".


Det kanske syns dåligt i synopsisen ovan, men det står: "Kungen och drottningen är mycket omtyckta i Sverige. Men vem är de egentligen? Det får vi veta i den här boken".*** Eller så kan du kolla på någon av de dokumentärer 5:an sänt historiskt. Nedan några andra titlar (man får låna max fem i veckan vilket jag girigt tog fasta på):


Två noveller, två aktietitlar och en faktabok om "Compassioneffekten" från NoK. På bara någon minut laddar du ner alla titlar så att du kan lyssna offline. Novellerna för kortare sträckor på buss etc, de andra titlarna för mina långpromenader. Vilket för mig in på den översta titeln "Compassioneffekten - att utveckla självtillit och trygghet" av Christina Andersson. När man väl tagit sig igenom förordet av "Konsten-att-vara-snäll-Einhorn****, hennes förnumstiga dialekt och överanvändning av "hen", är det en för FIRE-communityn relevant bok. Det handlar om det dopaminboostade högintensiva livet vs. det oxitycinstinna lågintensiva livet. Nu har jag inte lyssnat klart på boken än men jag har redan fått en mängd aha-upplevelser kring varför jag - åtminstone historiskt - agerat på vissa sätt. Varför drabbades jag exempelvis av en dipp vid varje semesteravgång, när jag gick från högvarv till lågvarv? Varför var jag otrevlig mot mina barn efter en dag med Hin Håle en av mina största kunder? Varför kommer missbruk ofta i flock, ex. att jag brukade stora mängder nikotin och shopping medan min mamma brukade noll mängder av detsamma? Om du är nyfiken på hur du kan närma dig en mindre intensiv och konsumtionskrävande livsstil kan leda till större grad av välbefinnande och förnöjsamhet, är detta en bok för dig bitch.******

Ladda ner, ladda ner! Och apropå communities och att dela idéer & kunskap. Idag fyller blögga ett år och den har skänkt mig oändlig glädje och sparat mig en del stålars, hjälpt mig sortera mina tankar och göra klokare val (kunde gått riktigt illa med PPM där). Jag har fått en Katarina-kompis till på köpe (alltså en riktig, inte en Mållgan som ni andra, även om ni inte är så illa ni heller tokfransar). Om det är så att du sitter på din kammare och funderar på vad du ska skaffa mig i ettårspresent vill jag be dig läsa ett inlägg av The Escape Artist; "Your part in The Revolution is to pay it forward". Om du därefter känner för att hjälpa till på vägen har jag redan förberett ett par länkar som du kan distribuera till de i din omgivning som visar FIRE-tendenser eller ger uttryck för att de hellre haft ett liv med mer ekonomisk slack och frihet nämligen:

The Shockingly Simple Math Behind Early Retirement
How to Go from MiddleClass to Kickass in one blog post
eller podden ChooseFI, förslagsvis episod The Why of FI eller avsnittet med Vicki Robin.

Vaffö? Jo kära du, här sitter en ann och dinglar med benen i toppen av den Maslowska behovspyramiden i denna freakin drömtillvaro som är 2000-talets Sverige (om du inte håller med, gå tillbaka hit innan du klankar på mig) och bara njuter. Forskningen visar att när man likt jag, Bill Gates, Warren B och några andra, känner sig klara med sitt eget välfärdsprojekt, gärna hjälper andra. Inte alla behöver hjälpas, det är sant. Runt hälften av de svenska yrkesmänniskorna känner sig faktiskt motiverade på jobbet. Men om det i din närhet råkar finnas någon av de övriga procenten, kanske någon som i ett svagt ögonblick dryftat att han eller hon gärna hade gått ner något i arbetstid för att få ägna sig åt en hobby eller sin familj, eller någon som inte har råd att skilja sig på grund av taskig ekonomi, please share. Det behöver naturligtvis inte handla om att du konverterar folk till den Sanna Läran (FIRE), det räcker med att du hjälper en privatekonomiskt illitterat släkting född på 40-talet att öppna en ISK eller byta en aktivt förvaltad storbanksfond med usel avkastning mot en indexfond (jag kan helt enkelt inte låta bliiiii att sjunga indexfondens lov va), eller göra något så banalt som att ge bort en tvättbar disktrasa i lin nästa gång du går på middag, istället för att köpa krimskrams. Kanske är det just detta lilla frö som sår en tanke om en mer hållbar och lågintensiv livsstil?


Mvh/
FruEfficientBadass

* Exempelvis tog det gott och väl ett halvår att ta sig igenom ChooseFI men nu är det klart.
** I don't blame you man, vi snackar dryga 12 000 kronor på fem år i alternativvinst - jobbigt att fundera ut vad du ska göra med de pengarna.
*** Den är 19 minuter lång så det betvivlar jag inte.
**** OT men den mannen kan, vid sidan av att vara snäll också vara motsatsen. Bland annat gjorde jag under bokåren misstaget att inte genast känna igen honom***** på ett förlagsmingel varefter jag fick en spydig kommentar och från topp-till-tå-screening med hissade ögonbryn.
***** Okej jag kände inte igen honom även efter fem minuter och det kanske var lite otaktiskt att adressera aktuellt förlags stjärnförfattare med ett "och vad jobbar du med här på förlaget?" när man trots allt stått och pratat en stund men what have you, jag är ansiktsblind, inte mitt fel.
****** Du får bland annat lära dig att inte tolerera att okända människor kallar dig bitch.

45 kommentarer:

  1. Grattis bloggen på 1års dagen. Får tacka för de engagemang du lägger ner. Är alltid kul och läsa. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Grattis på ettårsdagen!
    Tack så mycket för att du delar dina tips mm

    SvaraRadera
  3. Grattis bloggen! Du måste rapportera sedan hur Biblio funkar. Recensionerna är ju inte så upplyftande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alltså jag har ju lyssnat igenom titlarna ovan och det funkade utmärkt. Vet inte vad recensionerna säger, men man får vad man inte betalar för på Biblio. Har nu laddat ner min andra batch - två Novelix och en roman för långpromenaderna. Det man möjligen kan ha åsikter om är ju att den är rätt torr och saklig, det är inte en massa blinbling och rekommendationer etc, men det är ju i mina ögon en usp inte en nedsida.

      Radera
  4. Å kära kära bitchiga frun! Om du visste omfånget av den tacksamhet jag känner för att jag hittade din blogg. Det var tack vare någon på Snålcoachen som trodde att jag var du och trollade under annat nick. Asså fatta starstruckheten *garvsmiley som rodnar samtidigt* nu när jag läst heaps av dina inlägg.

    Jag hade ju redan trampat en ganska ordentlig stig i sparsamt leverne och sparande men aldrig satt något namn på det eller ens hört talas om FIRE. Efter några månader med din blogg blev det som självklart att fan allt är möjligt. Och att detta är den sanna läran (du hör kastratkören i bakgrunden va) och kan förändra livet till det bättre för alla. Jag har ökat min sparkvot rejält sedan jag började läsa här, trots sjukskrivningar i familjen och annat skit. Allt går!

    " Det handlar om det dopaminboostade högintensiva livet vs. det oxitycinstinna lågintensiva livet." Det är EXAKT detta jag strävar efter, och känner av mer och mer. Jag har varit och kommer förmodligen alltid att vara en dopaminjunkie men ju fler oxitycinstunder jag upplever desto mer eftersträvar jag dem. Alla som haft en bra amningsperiod med sitt barn vet nog vad jag talar om. Oxitycinet är livets knark. Nyttigt är det med.

    Grattis och tack tack tack för att du lägger tid på att utbilda oss former suckas. Jag vill på allvar starta en studiecirkel i ämnet Frivillig Sparsamhet. Önskar jag bodde på större ort så jag kunde vara itsy bitsy mer anonym. Kärlek och hurra för dig!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle anmäla mig direkt till din studiecirkel . Jag är född och uppvuxen i snålland, nej, Småland, menar jag, så att träffa likasinnad och lära sig mer vore underbart.
      Anonym 06:54

      Radera
    2. Men du. Digital studiecirkel? Jag går just nu en digital studiecirkel om hållbar konsumtion via Föreningen Medveten konsumtion. De använder Stdiefrämjandes plattform Learnify. Kolla upp det vettja!

      Radera
    3. Tack Morsan för de fina orden+den guldkant dina roliga kommentarer ger blögga. Frivillig Sparsamhet for president, klart någon ska starta studiecirkel! Jag har faktiskt haft en studiecirkel en gång för hundra år sedan (tänker inte avslöja ämnet) så det kanske är dags igen. Jag kan ju inte skylla på tidsbrist.

      Radera
    4. Ja, och starta en förening som officiellt håller i den så kan du få ut fina stålars i bidrag. Med lite tur både kommunala och statliga, och så finns det ju gott om olika myndigheter som mer än gärna vill ge dig pengar för sånt här. Dina säljtalanger kommer väl till pass.

      Radera
  5. Det här är min bästa bästa blogg! +med de bästa kommentatorerna. Tredje högtidsstunden på dygnet efter läggdags och morgonkaffe. Jag har varit en seriös sparare några år min du/ni har fått mig att levela upp och identifiera och avliva utgifter. Jag är jättepepp på massa pengar. Fortsätt vara så bra. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..."identifiera och avliva utgifter". Jamen that's the spirit! Man måste jaga upp dem med nattgoggles och sätta nackskott i dem - gamifying på livsavgörande nivå. Vik hädan, mesråd av typen "förhandla om ditt elavtal". Fucking cut the cord bitchas, och samla löv och grenar i parken!

      Radera
  6. Grattis grattis från Norrtälje där vi är uppe och hugger ved hela helgen!

    Innan jag hittade den här bloggen tyckte jag det var lite småtrevligt att hugga ved men nu tycker jag att det är ett rent frugalt supernöje! Du och kommentatorerna här inne på kommjunitit har skjutit lite på perspektiven 🤙👍

    Hang loose och ha en bra födelsedag/ Ingrid

    SvaraRadera
  7. Grattis kära fru Efficient! Så glad att du kommit in i mitt liv och fortsätter varje dag! Har försökt sprida budskapet om fire-frälsning till några få förtrogna men jag har pratat för döva konsumtionsberoende. Lite risning i ändalykten hade behövts för ruska tag i förnuftet. Tipsar gärna om serien Där ingen tror att någon skulle bo, tror jag den heter. Finns på SVT-play. Handlar om människor som bor på isolerade platser i Norge och lever av naturen eller naturen kombinerat med distansjobb. En fick frågan varför hon bodde just på just denna platsen med 7 invånare istället för på varmare platser, ”för att jag inte bryr mig om ytlighet etc, och allt här är äkta till skillnad från t.ex. Gran Canarias sand” (som kommer från Sahara).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar den serien, finns på nrk playapp och den kan man se i Sverige. Det finns säker 10 säsonger tillgängliga. Älskar den!
      Anonym 06:54

      Radera
    2. Låter sevärt, ska kollas upp. Med det sagt, jag tycker att det är "tråkigt" (oklart varför jag satte det inom citationstecken) att sparande och privatekonomisk medvetenhet nästan alltid illustreras med den mest extrema avarten, folk som äter road kill, återanvänder toapapper eller bor i nordnorge med 7 invånare. Det behövs fler vanliga människor med vanliga jobb som visar hur de med några enkla handgrepp går från att springa i ekorrhjulet till att få kontroll över sin ekonomi och därmed tillåtas njuta mer av livet. Men med 10 säsonger tillgängliga kan en tänka att det är riktigt bra så ska kolla.

      Radera
    3. Ja, det är ibland rätt udda människor som dyker upp i serien (som familjen som lever som på 1800-talet och helt off grid och utan el och rinnande vatten, med barn, som de hemskolar , varför, liksom?), men syftet är att visa Norge och isolerade platser där man ändå kan bo, Norge är ju bra på att befolka hela sitt land.
      Så se det mer som ett skönt program som visar människor med en långsammare livsstil
      Anonym 06:54

      Radera
  8. Grattis FruEB & bloggen! Jag sällar mig till hyllningskören & är väldigt glad för att jag hittat hit. Jag uppskattar bladningen av bredd & höjd (& djup) i dina ämnesval, ditt underbara språk & alla intressanta kommentarer i trevlig & ofta rolig ton. Bästa bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Tinga! Särskilt generöst av en som är gift med en annan ekonomiblogg.

      Radera
  9. Grattis till 1 år med bloggen!
    Jag har nyss hittat hit till bloggen men är inte lika inne på FIRE, gillar det du skriver iaf och håller själv på att hitta min sparstil. Kommer inte bli någon megasparsamhetskille men vill minska slöseriet och öka välmående.
    Mvh Pappa betalar?

    SvaraRadera
  10. Grattis till 1 år med bloggen! Det är lätt den bästa jag följer, rolig och informativ. Och kommentarerna är ju ett eget kapitel, bäst de också.

    Fast Biblio vette fan... jag kan inte med ljudböcker. Lyssnar som en galning på poddar så det är lite av en gåta. Kan det vara för att jag under en väldigt stressig period brukade lyssna på ljudbok när jag satt som en bilclown i bil två timmar (eller mer) per dag till mitt fängelse. Förlåt, jag menar kontor. Behöver kanske gå i terapi innan jag kan nyttja Biblio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det låter onekligen så. Bilclownsterapi, så att du kan dricka CirkeK-kaffe igen utan att kräkas.

      Mitt problem med ljudböcker är att tanken vandrar på ett annat sätt än när man läser som en människa. Ofta får jag scrolla tillbaka för att fatta vad jag precis hört. Med podd spelar det mindre roll eftersom det är mer ett vanligt samtal. Som ett led i din terapi kan jag rekommendera noveller, laddade precis ner mina två favoriter Jersild och Virdborg (författarnas himmel resp funkislampa).

      Radera
  11. Tack för en bra blogg. Mitt morgonnöje har blivit eftermiddagsnöje. Det är alltid lika intressant att se vad du hittar på och de intressanta kommentarerna.

    Jag har också lite svårt med koncentrationen med ljudböcker om jag inte gör något annat också såsom kör bil, stickar eller springer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig Plina som troget kommenterar oavsett geografiska omständigheter.

      Radera
  12. Grattis till 1 år!
    Jag fann denna blogg i våras och även om jag, likt Pappa betalar? ovan, inte har FIRE som mål så uppskattar jag bloggens inlägg och kommentarer.
    Mitt eget mål är att ha en avkastning på kapitalet som kan ge mig och min familj en guldkant i tillvaron. Men visst finns tankar på tidig pension och det vore nog egentligen möjligt inom kort om vi sålde vårt tokdyra hus i stan och flyttade till ett mindre ute på landet.

    /R, originalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..."inte har FIRE som mål så uppskattar jag bloggens inlägg och kommentarer." Nej exakt, jag har lagt upp det så - lite goa instegsprodukter som Decathlon säger - hur man spar pengar på att göra egen tvål och smuggla in vin på yasuragin, men förr eller senare sitter du där uppeldad inför tanken på total FIRE mohihahe! (oklart vem jag konspirerar mot - staten? kapitalet? Thåström?)

      Radera
  13. Stort grattis till 1 år av bloggande! Det är alltid ett nöje att läsa dina inlägg och alla kloka kommentarer.

    P.S hela underkläder is a must (iaf just nu!)

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dig? FÖr mig? Tack rara, och jag är stort tacksam för din input. Det är ynglingar som du som ger mig hopp om framtiden.

      Radera
    2. haha jag tänkte för egen del och ev dejter =)

      Radera
  14. Hallå Fru EB! Vill tacka dig för allt gött content och FREKVENSEN på den. Typ inlägg varje dag! Brukar komma springande med Ipaden till Fru IGMR och säga att du M Å S T E läsa Fru EB`s senaste. Grattis på sparkdagen kortet får jag nog ändå säga är årets höjdpunkt på din blôgg. Man måste vara en del av the movement för att fatta hur genialiskt det är.

    Din cyberkompis,

    Herr IGMR

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Brukar komma springande med Ipaden till Fru IGMR och säga att du M Å S T E läsa Fru EB`s senaste." OMG du fattar inte vidden av bekräftelseknarkande av den meningen. Jag ser framför mig detta sydsvenska (?) power couple, som kastar sig öve rmina inlägg, vilken ego boost. För att vända tillbaka smörerierna; jag älskar er/din blogg. Så genuin, så välformulerad, så enkelt för fölk att haka på. Jag älskar denna community för den är så anspråkslös, generös och...[förlåt mig herre ty nu ska jag bli elitistisk]...BILDAD i bemärkelsen att man håller en hög lägstanivå, en jävla stringens och bjuder in folk till en tolerant dialog (åtminstone upplever jag det så - att genomsnittsläsaren hos oss besitter ett intellekt som gör det möjligt att möta och umgås utan att bli låst i något ställningstagande även om man inte tycker exakt lika). "Grattis på sparkdagen kortet får jag nog ändå säga är årets höjdpunkt på din blôgg. Man måste vara en del av the movement för att fatta hur genialiskt det är." Haha ja verkligen! Ungefär som att min höjdpunkt är din redogörelse för parkförvaltningskvinnan och din frustration - nybliven utbränd - när du fradagande stod och åsåg hur hon bar En Gren I Taget till bilen ha ha ha! "Här finns utrymme för effektiviseringar!"

      Radera
  15. Om du känner att du behöver låna fler än fem böcker i veckan, kan du alltid åka till någon grannkommun och skaffa ett biblotekskort
    Men ja Storytel är enklare, och har större utbud. När jag har använt bibblo så måste jag alltid logga in igen varje gång
    Men som du sa, man får det man betalar för

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du det? Jag har redan ett bibliotekskort i en kommun i H-land, kan jag låna där också menar du?

      Gällande kostnaden: Jag tänker parallellen popcorn och läsk köpta på bio (bekvämt, en hel meny att välja från, härlig kontext) till att poppa hemma och ta med tillsammans med hemmablandad saft ink förfryst isklump som jag hade idag när jag tog min gudson på bio. Ja, det var lite B (som man sa när jag var ung), men vad jag NJÖT av the preparation of it, vetandes att jag lurade undan en hundring i täckningsbidrag från Bonnierkoncernen och istället stoppade dem i egen ficka. När gudsonen passerar 8-9 och blir medveten om stigmat i frugaliteten kommer jag inte att utsätta honom, men nu - 5 år och helt förutsättningslös - varför skulle jag?

      Radera
    2. Vad jag ville säga var att Biblio må kännas lite B, men jag njuter av att inte mata in 169 spänn till - vem är det nu - Norstedts? som äger Storytel och det uppväger.

      Radera
    3. Jag antar att du kan låna ditt h-land kort, om du har pinkod till den
      Och Storytel använde jag endast ibland och då som återvändare och då betalar ja 9 kr och får 5 kr i cashback på Refunder så då blir den facila kostnaden 4 kr för en månad och det kan det vara värt IBLAND

      Radera
  16. Hennes Majonnäs Charlotta30 september 2018 kl. 20:18

    Grattis på 1årsdagen!
    Denna bloggen har gett mig a life changing moment! Ja!
    Stor impact på hur jag nu ser på min tillvaro och framtid. Jag har faktiskt blivit mer närvarande som förälder och kommit närmre min man. Asså jag vet, svårt att hålla tårarna borta nu men jag fortsätter; har också sparat tusenlappar samt utökat mina ISK-fonder sedan någon gång i somras när jag först hittade hit.
    Tusen tack för energi och möda du lägger ner på att ömsom upplysa och fostra, ömsom förödmjuka oss retards innan vi faller som fugor för det frugala FIRE-livet och går från consumer suckas till mer upphöjda väsen.
    Tack för spartips, recept, outfits och städinspo. Tack för att jag nu vet mer om pensionen och orangea kuvertet än de 99 första jag går förbi imorgon på väg till jobbet.
    Ödmjukast /Hennes Majonnäs Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vessgo C och det heter "falla som furor" yeah slap in ya face bitch men du har varit jätteduktig. Faktum är att du är ett av de fall jag göttar mig allra mest över eftersom du trillade in lite från vänster och jag vet vilka makalösa förändringar du gjort under sensommar/höst. Chapeau!

      Radera
  17. Får börja med att gratulera! Läser ofta med stor behållning, även om jag tyvärr inte hinner med alla inlägg. Du är alldeles för produktiv helt enkelt.

    Sedan undrar jag, efter att ha laddat ner Biblio, om utbudet skiljer sig beroende på vilket bibliotek man är ansluten till? Borde så vara men ändå intressant. Kanske är utbudet då bättre i de större städerna? Hur som helst ett toppentips och precis i min smak. Aldrig lyssnat på ljudbok men gratis är gott så ska definitivt prova nu.

    Kör så det ryker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frilosofen- Bloggerprofilen med den i särsklass coolaste loggan (vad är det ens?). Jag vet inte om Biblio, det var först nu (se kommentar från Sofia ovan) jag fattat att man kan parallell-låna från olika kommuner så kanske är det så att det diffar. En vag minnesbild från förlagsåren var ju att bibliotekarier från hela Sverige besökte bokmässan för att få inspiration till "sina" inköp (jag trodde innan att det var någon form av statlig upphandling). Och det borde ju vara en liknande inköpsprocess på digitalt som inbundet non?

      Radera
    2. Jag upplever att det skiljer lite sig åt, både vilka böcker som finns men även hur många du får låna per vecka eller månad
      Det som har bäst utbud av e-böcker är Götabibloteken (Linköping mm)
      Men är inte helt hundra på om de har anslutit sig till biblo, lyssnar mest på jobbet, på mobilen via wi-fi

      Radera
  18. Bästa frun!
    Grattis till din uthållighet med blögga! Det är ett sant nöje att gå in att läsa den varje dag - OCH alla kommentarer. Min upplevelse gissar jag är likt de som kastar sig över senaste numret av någon skvallertidning. Vad har hänt sen sist? Det känns ju t om som att både Du, Morsan, Eva, Plina mfl är mina "kompisar" nuförtin'.
    Det är liksom spännande läsning varje dag!

    Du har en härlig balans i ditt språk, både uppfostrande och bitch-slap'ande - men på ett kärleksfullt sätt så man känner att du trots allt älskar oss =) Jag tror banne mig kärleken går båda vägar.
    Hoppas du fortsätter länge länge att skriva
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå göllit sagt. Det är precis så det är. Jag älskar er och aga er samtidigt (en konsekvens av tre barn) (som jag inte slår vill jag tillägga, man vill ju inte få soc hängande efter sig när man precis lyckats skaka av sig Kunderna).

      Radera
  19. Grattis! Nu har jag läst ett helt års inlägg på ett par veckor. Din blogg är den andra efter hans majestät MrMM som varit värt det. Bra jobbat!

    SvaraRadera