Hitta dina åtgärder

Jag hittade för ett tag sedan en sorts kombinerad dagbok/mood board i bokform uppe i förrådet. Den var från 2015 och i den hade jag samlat olika tidningsutklipp på temat inredning, kläder och stämningsbilder. Jag hade också skrivit en sorts topplista på saker jag ville med mitt liv framöver. Det är alltså inte ens fem år sedan och hör här (min lista):

1. Vara självförsörjande (hmm...inte helt i hamn där, förutom med myntan).
2. Ha höns på landet (check!)
3. Sluta jobba som anställd (check!)
4. Skriva om att sluta jobba som anställd (check!)
5. Ta med familjen till Atlasbergen (ok, lite ska man ha kvar)
6. Skaffa en tax (samma här)
7. Gå på opera i NY (check!)
8. Lära mig yoga ordentligt (kommer aldrig att ske, men annan historia)
9. Gå på Stockholms Filmfestival (check!)
10. Odla vänskaper med coola kvinnor [och män bör jag kanske tillägga retroaktivt] (check!)

Den gamla klyschan "Be careful what you wish for, it might come true" gör sig påmind. Nedan en bild från boken:



På kanten har jag skrivit "Hönsglamour". När jag skrev listan och klippte ut dessa bilder, jag minns det tydligt, satt jag i soffan hemma i Stockholm tillsammans med ett barn (som även hon klippte och klistrade, oklart vad). Jag var totalt uppe i skiten, med fladdrande ledning, gnälliga medarbetare, kunden från helvetet och ett gäng medeljävliga kunder, ändlösa möten om ointressanta saker och en kollega som njöt av att backstabba mig och vem som nu råkade komma i hennes väg i jakt på beröm från chefen. FI eller semi-FI kändes oerhört avlägset och mitt Excelark heter fortarande "2025" för året då jag räknade med att kunna fly från hönsgården (i överförd bemärkelse, jag ville ju rent tekniskt fly IN i hönsgården). Men bara drygt fyra år senare är min önskelista i stor utsträckning uppfylld. Dessutom med en frigjord man till på köpet, en man som från att ha gått omkring och bligat ner i marken tvinnande sin lugg 24/7, nu möter omvärlden med öppen blick och ett leende. Det är magi, inget annat. Nej förresten, jag tror inte på magi. Jag tror på solida målsättningar och detaljplanering. För det var med dessa två verktyg jag grävde mig ut.

1) Jag gav mig den på att det skulle ske.
2) Jag formulerade taktiska mål och operativa åtgärder som skulle ta mig dit*.

Om du undrar vad flosklerna i punkt två betyder kan jag exemplifiera: Äta kött max två gånger i veckan, sluta åka på dussincharter, skapa capsule wardrobes och shoppa mindre fast fashion, sluta gå i butiker kring löning samt bannlysa allt cruisande på shoppingsajter, sluta snusa, köpa mindre och billigare vin, låna böcker istället för att köpa, dra ner restaurangbesöken till ett absolut minimum, semestra hemma, cykla istället för att åka kommunalt, hyra ut lantstället, insourca städning, laga kläder, fixa egen fotvård, lära mig klippa familjen, sluta köpa dyra krämer och dra ner på antalet smink-items, dra ner på onödiga abonnemang, säga upp försäkringar som inte behövs. Med andra ord: massiv lökskalning som om arbetade jag i en lökskalarfabrik. Se min flik topp 10 spartips för mer eller läs min serie Skala Löken.

Så när något av mina barn - undantagsvis - kallar mig "snål" eller säger "varför-får-inte-vi"? så drar jag upp min lista, parat med bilden ovan och säger: "Därför. Frågor på det?"

Ok lite svårt för barnet att relatera till just mina mål, men även barnen har fått vissa fördelar av flytten som egna, stora rum, fler djur och skolskjuts à la Kungafamiljen samt föräldrar som är glada och intresserade av dem, inte stressade och lättirritabla. Min poäng är helt enkelt:

Det finns inga genvägar till drömmen, 
bara en mängd åtgärder. Hitta dina bitch.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Betyder "årsmål" och "dagliga rutiner" på corporate bullshitiska. Men varför skriver jag inte på svenska? För att jag tycker att det är så kul att skriva "corporate bullshitiska."

16 kommentarer:

  1. Underbart ! Älskar din slutkläm.

    SvaraRadera
  2. Du inspirerar stort!
    /Frugala foxen

    SvaraRadera
  3. Jag skriver lite om vår process mot våra mål ídag. Det är ju just det - FIRE erbjöd ett mål som jag tidigare inte haft - jag hade inga mål förutom att "bli chef" eller få en finare bil. Thats it. Sedan satt jag där i mitt fina hus och som chef men mådde sämre än jag någonsin mått förut. Det var inte mina mål, det var någon annans.

    Nu är målen formulerade utifrån oss och fasen vad löken skalas, nagelfars, tittas på, vänds och vrids på och sedan skalas igen. Allt det du skriver ovan är saker som för gemene man kanske ser knas ut. Men med ett mål för ögonen är det ingen uppoffring, tvärtom.

    Återigen - ni har skapat, på kort tid, det ni ville. Nu är ni där och nästa resa börjar. Kul och grymt inlägg EB!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte varför alla hinner så fort med sina mål. Det kommer ta 11 år för min del. Vet inte vad jag gör fel. Och det är inte höga mål. Det kommer ge mig 20 000 kr i månaden efter 11 år. Jobbigt och motigt!
    :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. EB är inte full FIRE utan kör side hustles, pluggar, hyr ut osv för att täcka upp.

      Jag kan känna som du att fasen, ska jag sitta här på kontoret till 2026 som är mitt FIRE-år. Kanske är det så men det har redan öppnats möjligheter i och med FIRE tänket och människorna man träffar så jag tror att man nock kan gå tidigare.

      Försök njuta av resan och skapa livet du vill under tiden. Inte lätt alltid...

      Radera
    2. Du (vi) börjar se stigar som tidigare sett ut som snår. :)

      Radera
    3. 11 år är något att vara stolt över, ta det lugnt! Och att kunna ta ut 20 000 kr i månaden efter 11 år är ju mer än vad de flesta kommer att få i total pension efter 45 års kneg. :)

      Radera
    4. Helt fantastiskt fina och genuina svar jag fått från er. Jag vill bara säga att det betyder så mycket att få dessa svar. Jag kommer att ta åt mig allt det som ni skrivit och se till att mitt mindset ändras till de moment som ni idag belyst.

      Radera
    5. @Danielm: Har inget att tillägga till ovan kommentarer mer än att hade jag väntat till 20' i månaden hade jag nog behövt jobba i runt 15-16 år. Det fantastiska sker när man blir soft FI (d.v.s. inte gått hela vägen in i mål) är som IGMR är inne på ovan: Saker händer som genererar inkomst. Bara idag satt jag och gullade med vår lilla ragdoll-kattunge vi skaffade i måndags och funderade på om man skulle försöka göra henne på smällen innan vi kastrerar henne. Får vi till det med en annan ragdoll blir det en 5-8tkr/unge. Nu kommer jag att få major shitstorm i kommentatorsfältet eftersom pengar på intet vis är validt skäl till att sätta djurbarn till världen, men det är bara ett exempel på tankar som poppar upp i mitt huvud när jag har utrymme not att tänka på annat än processbeskrivningar och nästa utvecklingssamtal. Så visst, ta det lugnt och gå i mål om 11 år. Men ta det från en skeptiker att det faktiskt kan lösa sig även om du hoppar innan. (Fet klausul som menar att du inte får hävda försörjningsplikt från mig om du hoppar i förtid och misslyckas...) .

      Radera

    6. @Danielm Som dom säger ovan, kan du klura ut en FIRE kan du dels leva på mindre, och dels hitta kul och sociala grejer att göra som ger dig de där extra slantarna. Handlar mest om att våga.

      @FruEB

      Planera kattens graviditet. Våran drös med bondkattungar åt väl för ungefär vad vi fick för dem, men de framtvingade också ett sommarlov med djur i centrum utan en tanke på utlandssemester. Att soffan fick några revor är inget problem, vi ska inte sälja den på blocket.

      Morgonens bloggpost inspirerade mig till att skarva ihop den knäckta sladden på kupévärmaren. Morgonens ilska över rutskrap förbyttes mot en varm känsla av gördetsjälvtillfredställelse.

      MVH Ingolf

      Radera
  5. testar att skriva.

    SvaraRadera
  6. Jag blir tårögd av att läsa detta! Så inspirerande! Ska genast skriva min egna lista!

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg, träffar mitt i prick!
    Bara tanken på hur många år till jag förväntas jobba... Ikväll är det jag som sätter mig och plitar ner en konkret plan. Tack FruEB, för att du ger oss en spark i baken när det behövs!

    SvaraRadera
  8. Spot-on! Jag tror verkligen på detta att skriva ner sina önskningar. Och som IGMR skriver: (fritt översatt) det gäller att målen är dina egna och inte vad du fått för dig att du vill för att samhällsklimatet gillar det.

    SvaraRadera
  9. Mitt namn är Gunilla Hägglund, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Osagiede kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Osagiede. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr. Osagiede verkliga och kraftfulla stavskärare som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller så flyttade din man till en annan kvinna, gråt inte mer, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontaktmeddelande på: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836
    eller viber +2349014523836

    SvaraRadera
  10. Min historia är förmodligen typisk, men inom två dagar fick jag en snabb lösning för att återvända min ex kärlekspartner. Min man föll i en affär med en annan kvinna på hans arbetsplats, min kärleksman lämnade mig med två barn som vi hade tillsammans, alla massor av ekonomiska utgifter på mig ensam, han gav inte barn supporr till våra barn, jag vill ha min man tillbaka hem för att älska mig. Jag fick en lösning för att föra tillbaka honom med magiska trollformuleringar från äktenskapspellens trollmagi av en andlig man som heter Dr. Oduduwa. Strax efter två dagars magiska kärlek stavning aktiverades för mina räkning för att föra tillbaka ex love man återvända hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur allt händer, det fungerade som magi, inom två dagar är min kärleksman hemma för att be om ursäkt, be om min förlåtelse, jag var väldigt glad och mina böner svarar, idag är min man tillbaka till mig, vi lever tillsammans som en familj lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
     Jag kunde inte ha gjort den här magiska kärleksförtrycket utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg en annan kvinna, så sa han att vi var klara. Efter att Love stavaktivering ringde min man mig på mobiltelefon vi pratade snyggt och nästa dag återvänder han hem med massor av gåvor till mig och barn.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom till alla som har liknande äktenskap, förhållandeproblem, att snabbt kontakta kommunikation med Dr.Oduduwa Spiritual spell spellista för att återvända ex love back. via hans personliga kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965

    SvaraRadera