Lean & tvätten

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk till Bokus!

Jag har ju vid ett antal tillfällen skrivit om Eva Jarlsdotter och hennes varsamma handledning i lean@home. Särskilt fäst var jag vid avsnittet om tvätten, eftersom just detta område verkar vara ett problem i de flestas liv. Särskilt om man har familj. Det är som att tvätten äter en levande och till dags dato har jag bara stött på en tvättstuga som ser ut som i inredningsmagasinen och det är hemma hos familjen IGMR. Å andra sidan är 50% av familjen interiörproffs så en kan anta att de utgör undantaget.

Hos resten av befolkningen ser det mer ut som om någon sprängt en torktumlare och rusat därifrån. Apropå Eva Jarlsdotter så hade hon vänligheten att skicka mig sin nya bok: Lev helt enkelt (notera den lilla svalan jag fick å). En sorts utökad "Lean@home" skriven tillsammans med den tyska f.d. Ikea-medarbetaren numera raw life coachen (!) Jeanette Guttenberg. Rikligt illustrerad och mycket inspirerande och du kan skaffa den här om du inte hittar den på bibblan.



Den förmedlar en kravlös laissez-faire-känsla, utan att för den skull ge fingret åt ordning och reda. Tvärt om, menar boken. Med struktur får du de där luftfickorna som gör vardagens full av njutning. Att tro att man fångar dagen YOLO genom att inte sätta rutiner för de praktiska aspekterna är ungefär lika långsiktigt genomtänkt som den gamla kissa-i-brallan-metaforen.

Jag tänkte på den här boken när jag tog mig an vår tvättlösning här på landet. Fram till rätt nyligen skedde all tvätt väldigt ad hoc. Nästan uteslutande på sommarhalvåret och i rätt liten omfattning eftersom man mest går runt och slasar i shorts och något linne veckor i sträck. Men nu, med vardag och vissa krav på klädkod*, behöver tvätt-tråden nystas upp, för att använda Jarlsdotter-vokabulär.

Tråden som den såg ut pre projekt:
1. Tvätt landar i tre tvättkorgar. En vit, en färg och en blandad i småttingarnas flygel.** Som regel glömmer jag bort att vittja småttingarnas smutstvätt med resultatet att de plötsligt inte har några underkläder att ha på sig. Gärna precis innan de ska på klassresa e d.
2. Kläder tvättas i den lilla maskinen.
3. Någon förbarmar sig över tvätten någon dag efter att maskinen slutat gå. Denne någon måste då hiva ner tvätten i en korg och ta sig upp på plan två, där vi har torkvind.
4. Jag älskar torkvinden. Den är stor och rymlig och har man livlig fantasi kan man låtsas att man levde på 40-talet under kriget och att man har varit i ån och tvättat sina mörkläggningsgardiner. MEN det är så här års svinkallt och saknar el så går man upp sent på dagen får man famla i blindo.
5. Efter en vecka eller så börjar vi sakna prylar och då knuffar vi upp den vi kan avvara på torkvinden för att hämta ner tvätten igen. Sen ligger den i matsalen och tinar ett tag så att man ska idas röra vid den utan att få köldchock. Någon dag senare landar kläderna på folks respektive byråer.
6. Cirka 5% av våra kläder kräver strykning. Detta är hemskt. För då måste man upp på plan två igen, där jag under sommaren ställt i ordning ett strykbord. Och även om där finns lyse är det inte uppvärmt. Burr!

Lång historia detta jag vet, men låt mig visa slutklämmen enbart i bilder:


1. Vi har skaffat två torkställningar som står i "galleriet" i direkt anslutning till badrummet (vars dörr du skymtar till vänster i bild). Det betyder att man inte behöver gå mer än två meter från tvättmaskinen för att hänga tvätten = minimal tröskel. Tycker du att det ser rörigt och fult ut? Det är korrekt. Men det är funktionellt. Och funktion är, som jag lärde mig på en kurs om EAN-koder, vackert. Tycker du att den här bildtexten är lång? Det är korrekt bitch men jag lovade ju bilder och då blir det såhär.

2. När vi får främma't plockar vi emellertid bort all tvätt så att det ser hyfsat ordningsamt ut. Är man riktigt ambitiös kan man ju faktiskt vika ihop torkställningarna och ställa dem i städskrubben, men så ambitiös var jag inte inför denna fotning. Jag menar, tvåtusen random svenne bananas, vem bryr sig.  

3. Jag tog ner bordet som jag använde som strykbord. Med en förlängningssladd dold under mattan har jag immediate access till varmt strykjärn om jag så vill. Detta bord står alltså en meter ifrån den svarta torkställningen du såg på bild 2. Noll tröskel. För att vara riktigt sömlös hänger jag det strykta plagget (i det fall det är en överdel) på samma galge plagget torkat på och bär direkt in det till dess slutdestination. Eftersom alla i hushållet (minus en, men den har inte stryk-krävande plagg) har klädstång är det bara att hänga upp. Kanske tar jag med en tom galge tillbaka till torkställningarna, så att antalet är detsamma hela tiden cirka. Stryktjärnet fick jag gratis av modern som helt otippat hade runt fyra exemplar av denna modell från tidigt 70-tal.

4. Här ser ni en närbild på den ej använda spis på vilken vi stuvar undan färgburkar för vinterförvaring (blå låda - har figurerat på Insta om ni minns), brandsläckare och diverse annat, bland annat en korg med udda strumpor. På toppen ser ni en plastkorg för att transportera tvätten metern från badrummet till torkställningarna (man ställer då korgen på spisens tomma yta) och sedan för vidare transport av torra, på strykbordet vikta, plagg till respektive byrå i huset. Tjopp tjopp. 

5. Bonusbild! Se så fint min manlige släkting dekorerat samma hörna sent 80-tal. Även han hade någon form av tvättlina hängande här. Men därutöver också en massa dyrgripar. Sladdar, krukor, en transistorradio, ett strykjärn från sent 1800-tal, lödutrustning och annat användbart. (Jag kommer att hamna i helvetet för mitt baktalande av död släkting, jag vet. Men eftersom jag ändå ska dit kan jag lika gärna passa på och få valuta för lidandet).

Det enda jag inte löst är hur jag ska få med småttingarnas kläder vid tvätt. Jag kommer att glömma dem, de kommer att glömma dem. Att inte ha en tvättkorg i deras närhet = smutstvätt på golvet. Not an option. Hur gör du?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Nej jag skojar givetvis. Enda gången vi har klädkod är när min man en gång varannnan månad ska ner till Stöckhölm och gå på möten och då stryker han en skjorta.
** Haha! Det trodde du inte va! Att jag skulle nyttja sådan överdådig vokabulär men se jo - jag hävdar att de har en egen flygel bestående av två rum bortom salen. 

12 kommentarer:

  1. Du uppfostrar dem den hårda vägen. Tvättkorgen står där tvättkorgar står. Ligger inte tvätten där blir det inte tvättat. Och det är ju inte du som saknar underkläder? Det bästa sättet att lära barn är när de får känna konsekvenserna av att inte göra som det är sagt.
    Inom rimliga gränser då. Men hit hör definitivt ovan.
    /C

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare. Tvättkorg finns på ett ställe, där det är tydligt uppmärkt vad som ska läggas var. Smutsiga kläder på rummet tvättas inte förrän de anlänt till tvättkorgen. Gärna nära stället där duschen är så kommer åtminstone underkläder till rätt ställe direkt. Ingenjör E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord. Jag testar en ny modell för 12-åringens upphäng av kläder fram till jul som fungerat väl under de fem dagar vi testat. Det är morot hela vägen. Jag skrev ett brev där jag uttryckte min förtjusning över att hon varje morgon bäddar sin säng. Sedan redogjorde jag för forskningsrönen kring hur man skapar en ny vana (minst tre veckor) samt de estetiska och praktiska fördelarna med att hänga upp sina kläder. Därefter erbjöd jag henne möjligheten att tjäna fem kronor om dagen fram till årsskiftet om hon varje morgon innan skolbussen, hängde upp sina plagg på klädstången. Misslyckas hon en dag har hon chans att tjäna som vanligt dagen efter, men hon går miste om fem spänn. Efter fem klädupphängardagar faller bonus om 5 kronor ut. Hon gillar det starkt och så även jag. En investering på två hundra kronor för min del, men kan leda till åratal av psykisk hälsa för min del samt ett liv med snygga kläder för henne.

      Tvättkorgen är jag däremot beredd att approchera enligt förslag - enbart piska.

      Radera
    2. Det är ingen piska med, bara konsekvenser som är obehagliga för den som inte anstränger sig. Det är väl inte du som straffar henne att hon inte har rena underkläder, det är väl hon själv??!
      Och om du inte orkar se alla kläder på golvet, stäng dörren. Återigen, det är ju inte du som behöver köra slalom genom labyrinten av kläder?
      Och sluta tjata. Det leder ingen vart!
      /C - med hårt hållna (men lika högt älskade) barn

      Radera
  3. Tack för dina fina ord om vår tvättstuga. Det blev rätt bra :)

    För vår del har den superstora bänkytan och avdelning mellan tvättstuga och torkrum gjort att vi äntligen har möjlighet att bringa ordning. Dessutom flyttade alla garderober ner i tvättstugan vilket gör att vägen från tork till vik till garderob blev ultrakort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Dessutom flyttade alla garderober ner i tvättstugan vilket gör att vägen från tork till vik till garderob blev ultrakort." Verkligen? Ni har alla kläder där nere också? Mind blowing. Vilka effektivitetsföredömen ni är.

      Radera
    2. Har bekanta som har lite samma idé, men där de istället flyttat tvättmaskin och torktumlare till ett rum på övervåningen (ja, med adekvat ventilation, indraget vatten och avlopp, korrekt el), som alltså är i absoluta närhet till sovrum och badrum. Värt att fundera på?

      Radera
    3. Det är verkligen att sänka tröskeln till att ha det ordnat. Vi har dessutom skaffat en sådan där strykbräda man monterar in istället för en låda. Det var en sak vi "unnade oss" i samband med renoveringen. Smart sak och superpraktiskt. Lite meckigt att få in i en ikeastomme men det gick.

      https://www.smarthem.se/utdragbar-strykbrada-boxie



      https://www.smarthem.se/utdragbar-strykbrada-boxie

      Radera
  4. Sätt en lapp (stor i fin färg så den syns) på tvättmaskinen: GLÖMT SMÅTTINGARNAS TVÄTT?
    //Vera

    SvaraRadera
  5. Godvänner, jag heter Molly Leo från Eskilstuna, jag är läkare av yrke, 47 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon som läser den här artikeln just nu att återställa bruten äktenskap och återhämta förlorade kärleksförhållanden inom två dagar. Efter att ha varit i förhållande med Ludvig i flera år, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag har, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en kärlek spellcaster som kan hjälpa mig att stava det tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller fungerade, jag hade inget val men för att pröva det, mailade jag spellcaster-kanalen och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt skulle gå bra innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade Love spell-delen i luften och överraskande andra dagen var klockan 3.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad över att jag svarade på telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och det var så vi började leva tillsammans lyckligt. så här kan du nå honom om du behöver hjälp E-post: doctorpeacetemple@gmail.com whatsapp på +2348059073851 eller så kan du också kontakta honom på viber på +2348059073851 ta saker för givet och det tar från dig ..

    SvaraRadera
  6. Försöker lära barnen att lägga i tvättkorgarna ljus/mörk 40/60 när de lägger sig på kvällen om det är smutsigt. De är 3 och 5 år, och ta fram kläder till dagen efter, lever på hoppet om att börja o tid så att säga

    SvaraRadera
  7. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig, och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och glädjen i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera