FruEB läser en bok om fångar

Kort passus: Inom ramen för mitt "Projekt Ingrid" d.v.s. döda all fysisk post, har jag nu äntligen sagt upp tidningen Buffé. Jag vet att någon tipsat om hur man gör men...jaa glömde. I senaste numret står det emellertid mycket tydligt på sidan tre hur du gör: Gå till www.ica.se/buffe. Första fliken uppe till vänster heter "Säg upp tidningen". Sen kan man ticka i en ruta för att få den digitalt istället. Dessvärre ingen ruta som heter "varken fysiskt eller digitalt", men jag tror att det kommer framgå hur man gör den dagen jag får min första digitala issue (det kan ta flera månader innan ändringen går igenom). OCH när jag ändå var i gasen passade jag på att ringa ICA:s kundservice på 033-474790 (tryck 5) och bad dem säga upp samtliga adresserade reklamutskick. Snipp snapp bara så var det väck! Tidigare i veckan mailade jag kundservice@mio.se och blev av även med den skiten, helt otydligt hur jag hamnat i deras rullor eftersom jag aldrig köpt en pryl där. Till dagen:

För ett tag sedan fick jag [låna] en bok av min vän Ankan som handlade om hur man hjälper fångar att återanpassa sig in i samhället. Ni känner säkert till termen "institutionalisering". Bland annat var det ju en rörande sekvens på temat i en av världens bästa filmer Nyckeln till frihet med Brooks som levt nästan hela sitt vuxna liv i fängelset och vid frigivning tog livet av sig.
"Institutionalized" may mean having the institutional syndrome, the psychological and mental health effects of living for a long time in an institution or similar.




Boken, skriven av Mart Jürisoo och Georg Uggleberg, är en samproduktion mellan Ekelids Förlag och Stockholms Läns Landsting och i inledningen kan man läsa:
"Efter en lång tid i förvar, med inrutade rutiner och höga krav ska fången plötsligt bestämma allting själv. Man ska bli sin egen arbetsgivare och motor samt den som själv skapar strukturerna i tillvaron. Det innebär att man bestämmer när man ska vara ledig men också själv vara den som finner nya aktiviteter. Frågetecknen och ställningstagandena är alltså många. Som blivande frigiven är det därför nödvändigt att orientera sig i den flora av möjligheter som finns. [...] Boken har flera syften; ett av syftena är att göra blivande frigivna bättre förberedda på och kunniga i att planera för frigivningsdagen - ekonomiskt, psykologiskt, socialt och fysiskt. Boken ska bistå med råd och exempel både inför och efter frigivningen och bidra till livskvalitet och mening under denna tid."
Fint alltså. Jag kan verkligen förstå att det är en omställning att gå från att vara frihetsberövad under lång tid för att sedan gå ut i absolut frihet, utan några som helst regelverk kring när man ska gå upp på morgonen eller vad man ska göra på dagarna. Gudarna ska veta att jag verkligen gjort mitt yttersta för att slippa kriminalvårdsförvaring i mina dagar. Fula kläder har de också. Jag tycker att det är ett fint initiativ av Stockholms Läns Landsting att beställa fram en sådan skrift. De beskriver sin målbild i inledningen: 
"Stockholms Läns Landsting vill att varje fånge som blir frigiven ska känna sig rustad och väl förberedd inför det nya livet. Landstinget har därför i ett tiotal år (boken är från 2006) satsat på kurser för de blivande frigivna och också medverkat till att föreliggande bok kommit till. Förhoppningen är att den ska bli ett verktyg och redskap för den blivande frigivne att möta en av livets stora förändringar - att gå i pension..."
....eeh va? Pension? Ja ta mig tusan, jag har läst fel hela tiden, måste vara den där ögonmigränen som spökar. Läs om ovan två stycken men byt ut ordet "förvar"/"fängelse" mot "arbetslivet", "fånge" mot "anställd" och "frigiven" mot "pensionär". Så ska det ju vara, så dumt av mig. Boken heter för övrigt "Planera för pensionen" och ser ut som nedan:



Förutom att den har mer att önska rent formgivningsmässigt har jag lust att rulla den i lera av flera skäl, företrädesvis för den dystopiska, yet förnumstiga tonen. Hur är det möjligt att formulera det absolut vackraste som finns för en människa vid sidan av kärlek nämligen frihet, som om det handlade om ett "åtta brödskivor om dagen"- budskap. Jag må vara färgad av min sekt, men vad jag hör ovan är:

"Nu, goda men trötta samhällsmedborgare, har du stövlat runt länge nog på ditt skifte och det är dags för oss att ersätta dig med en mer produktiv enhet. Men lyss, vi lämnar dig ej i sticket! För att du ska känna något som - naturligtvis inte kommer i närheten av den arbetsrelaterade livstillfredsställelse du kände i produktiv tjänst men ändock  - kan liknas vid "livskvalitet" har vi här låtit en blind formgivare paketera en skrift med tips och råd kring hur du kan strukturera din tid så att du i möjligaste mån inte blir en belastning för den friska och fungerande apparaten genom att gå och dra på dig en depressionsrelaterad stroke e d."

Okej, okej, jag fattar, alla är inte som FI-nördar som föredrar frisk luft, gig och lavar framför konferensrum med HDMI-kablar och tjänstebil. Vissa, företrädes 40-talistmän, tycker att livet blir tomt och meningslöst när de avtackats och gått hem. Jag förstår och accepterar detta. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på när Living a FI i ett klassiskt inlägg beskrev hur han, en tid in i sin tidiga pension "kände stor tomhet och saknad" och därför försökte återskapa såväl kontorsbås i grått tyg (han köpte "avlagda joggingbyxor på Goodwill") som chef (se bild, han heter Bruce och är en tubsocka på en herrbetjänt). Jag & Newman skattar nog detta inlägg som ett av hans bättre non?


Här kommer mitt råd till dig mitt barn, till mina riktiga barn och till alla som orkar lyssna: Lev ditt liv utanför fängelset så slipper du traumat som tydligen riskerar att uppstå när fängelsegrindarna öppnas.

Mvh/
FruEfficientBadass

60 kommentarer:

  1. Många blir traumatiserade efter bara ett par år i ekorrhjulet om de inte har ett liv i övrigt. Därför har mitt råd alltid varit att bygga upp starkare och starkare fritidsintressen under uppbyggnadsfasen samt försöka trapp EXIT genom gå heltid -> 80% -> 50% - exit. På så vis blir det en naturlig övergång till att ha helt ansvar för all ens tid, istället för klippa bandet från en dag till en annan när organisationsschemat, arbetsbeskrivning, chefer styrt och varit ansvarig för dina dagar i flera år.

    När dagarna i buren känns tuffa använder jag någon av nedan överlevandsmetod.

    1. Smyg fram telefonen under bordet, logga in på Avanza appen och glädjs åt ditt 6-siffriga belopp med vetskapen du kan säga upp dig och gå hemma och löka i x-antal år OM du vill.

    2. Tillgång till dator, ta fram din EXIT prognos i excel (förvaras på Dropbox) , fyll i de senaste aktieköpen och se utdelningssumman nå ett par frihetskvot % till.

    3. Dröm dig bort i tankarna, du springer på får/lamm fälten, befinner dig bortom tid. Du lever i nuet, noterar allt du upplever, lukter, vinden, luften, observerar miljön. Plösligt avbryts drömmen abrupt ”Bagaren: var är TSA rapporten?”, fan, tänk om det inte bara vore en dröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "”Bagaren: var är TSA rapporten?”" Ett till tips är ju att kolla just Office Space-klipp på YouTube. Jag brukade också sitta och googla på hönsraser lite diskret, när heldagskonferenserna blev för sega.

      Radera
    2. OT: Har du något tips på hönsras som en kan få ganska tam, ej aggressiv, få sjukdomar samt lägger 200-300/ägg per år?

      Funderar på skånsk blome och vit loghorn.

      Radera
  2. Jag trodde att du skulle skriva att arbetslivet var att likställas med fängelsevistelse så blev lite besviken när jag insåg att inlägget handlar om pension för fångar. Men Jo. Nog allt är det en utmaning för dem. Sannolikt dock en större sådan när det inte är pension som väntar utan arbetsförmedlingen och dagislämningar. /Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstod det riktigt från början :)

      Radera
    2. HAHA, där ser man. Man ska inte läsa inlägg före klockan 9. Eller före 12 kanske.

      Radera
  3. Börjar dagen med en riktig mindfuck! Tack för den XD
    Appropå inläggets startnot: Jag har jobbat ett par år inom kriminalvården och kan konstatera att folk som suttit länge blir jävligt konstiga. Helt nedbrutna som människor och klarar inte av att inte ha någon som säger åt dem vad och när de ska göra något. Lustigt nog ser jag samma sak på kontoret där jag jobbar nu, om än i mindre utsträckning.

    https://utbrytnignen.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Haha, mitt halvtkaffade morgonhjärna anade INGET om din litterära lejongrop. Fick läsa om de översta styckena.

    Förövrigt ser man ju redan på formgivningen med san-serif-typsnittet på omslagen att det ska vara en klibbig historia framkrystad ur landstingets jungianska sköte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja morgonhjärna var det ja. Serif-typsnitt är det ju och lite andra stavefel ovan. Skyller på lejongropar!

      Radera
    2. Ja herregud, tänkte att nu har han fått en hjärnblödning som skriver san-serif istället för serif.

      Radera
  5. Haha, jag läser Oscar och Maribels bok jag. Uppsidan med att bo i myggträsk. Ingen på kö ( förutom till skotermagasinen då) pling ett sms och så stod den där fint på bibblans hylla och väntade på bara mig.

    Skulle ha en ledig dag, vaknade med feber och någon slags migrän så det passade ju bra. Men trist när man sett fram emot en heldag av fix.
    Jag är en bokslukerska så den tar slut så fort men jag tänker att jag frossar i den först och så kan jag läsa den sakta en gång till sen.

    Jag läste igår att barn som får utveckla sin konstnärliga sida lyckas bättre än de som drillas med matematiska problem i unga år. Helt min inställning. Jag tycker skolan är bananas på många sätt redan nu i tvåan. Jag älskar barnets lärare och de verkar ha det mycket trivsamt med skolverkets idéer är mer på sniskan. Därför tänker jag att vi fortsätter uppmana ungen att upptäcka kryp i skogen, lära sig alla mesars namn, glömma läsläxan ibland (hen läser massor av annat hemma) och utbilda henom till en självälskande tänkande människa. För att vaccinera lite mot ekorrhjulsmentaliteten. Om ungen vill bli bonde behöver hen ju inte plugga på högskola i fem år. Vi vill visa att det finns alternativ om man gör kloka val. Jag har alltid haft lite akademikerkomplex tidigare. Nu är jag snarare skitstolt över vad jag kan åstadkomma trots att jag är självlärd inom det mesta. Man samlar många kunskapspoäng genom att leva. Bra gjort Morsis!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker gott att du kan drilla din unge i matematik eftersom matematikstudier är bland det mest kreativa som finns. Kreativ är den som förmår tänka nya tankar eller kombinera redan befintliga tankar på nya sätt. När din unge ska lösa ett nytt matematiskt problem som hen inte löst tidigare måste ungen använda sin kreativitet till att tänka tankar som hen tidigare inte tänkt. På så vis tränar man medvetet upp sin kreativitet. Därtill blir man bra på att analysera problem och resonera logiskt. Jag umgås med både bönder och akademiker och har än så länge inte träffat på någon som inte haft nytta av att kunna resonera logiskt.

      Radera
    2. Nej en viss nivå på matte är nog bra att ha, man vill ju inte fostra några Blondin-Bellor som inte vet hur man räknar procent (OBS jag raljerar inte, hon har själv sagt det och jag högaktar henne för andra saker men kanske inte just analytisk förmåga). Håller med i övrigt Morsan - några av de mest entreprenöriella människor jag träffat (tillika de tätaste) har två saker gemensamt: De är konstnärliga (studier visar för övrigt att en av två examina som leder till högst inkomst är studier i konst - fråga mig inte om detaljerna jag minns inte men det låter onekligen fishy) och de har inte läst på högskolan. Jag vill kicka igång intjänandenerven hos mina barn, lite kniven-mot-strupen eftersom jag själv vet vilken lyckotrigger det är. Sen vet de samtlgia redan nu att det är fullt fokus mot stashet, och då menar jag 4%-stashet. SEN kan de göra vad de vill, eller fortsätta stasha om de tycker att den livsstilen lockar. Lyss på dagens ChooseFI där Brads fru fick kicken förra veckan. Hon gick ju redan i uppsägningstankar så ingen skada skedd, men kontentan: "Det är DU som ska ha makten över ditt liv, inte en extern part" är för mig andemeningen med FI.

      Radera
    3. Och även stegen/faserna på VÄG mot FI bidrar väsentligt till att ha kontroll över sitt liv.

      Radera
    4. "...några av de mest entreprenöriella människor jag träffat (tillika de tätaste) har två saker gemensamt: De är konstnärliga..."

      Det är här jag menar att det inte finns någon motsättning. Kreativiteten är den samma, den tar sig bara olika uttryck. Hade någon förklarat för dina konstnärligt lagda entreprenörer att matematik kan vara så mycket mer än multiplikationstabellen och liggande stolen så tror jag att de hade hållit med. Morsans unge, precis som alla andra ungar, mår bra av att plugga matte och att odla sina konstnärliga sidor.

      Radera
  6. Men gällande ICA-tidningen så är väl det bästa att inte handla på ICA? Du måste väl över ett par tusen i mån för att få vara med i klubben o få tidningen. Dagens inlägg: Hahahawohaha! Känna sig rustad och vara förberedd? Ett litet tips till SLL att istället göra en uppdatering av krisbroschyren vi alla fick i brevlådan, de kan ju kalla den lilla skriften: ”Om krisen, kriget eller pensionen kommer”. Hade ju kunna bespara SLL mången skattekrona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "”Om krisen, kriget eller pensionen kommer”." Underbart. Jag gillar också "om" pensionen kommer, det lär kissas på sig i många svenska hem om en sådan lite skrift damp ner.

      ICA - ja. Jag har handlat på ICA Nära ohemult mycket på sistone eftersom...jag är lat. Men efter gårdagens tur till Lidl finns det ingen turning back (se Insta).

      Radera
  7. OT Efterlysning:
    Någon tipsade om borsthuvuden till eltandborste (rekommenderade av tandläkare) i kommentarsfältet till ett inlägg som jag inte hittar. Jag vet inte om det är ohyfsat av mig att fråga om någon här kan erinra sig efter vilken modell det var, men jag frågar ändå. Står inför att köpa eltandborste och vill ju ha det bästa. Förlåt för en åpen första kommentar. Älskar din blogg, så himla rolig!
    /tanden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både min tandläkare och granne tandhygienist rekommenderar helt oberoende av varandra samma sak: Braun Oral-B för runt 1000 kr. Fick köpa en via grannens jobb för en femhundring och är helnöjd. Om du redan har annan elborste vet jag dock ej om just deras borstar passar.

      Radera
    2. Bekräftar detta. Envis inkörningsperiod för den är rätt ryckig men sen är man fast. Mina tänder har aldrig varit plackfriare och jag älskar 2 minuters-funktionen.

      Radera
    3. Tanden!

      Det var nog jag som tipsade om eltandborsthuvud, hos Simplicitas blogg. Den jag kör med som jag tycker funkar riktigt bra heter Cross-Action. Detta efter att min tandläkare berättade att han testat samtliga eltandborsthuvud på marknaden och utvärderat vilken som i hans mening gör jobbet bäst. Till saken har han en av de finaste naturligt vita tänder jag har sett.
      /A

      Radera
    4. Här är inlägget https://the-simplicitas.blogspot.com/2019/01/shoppingforbudet-holl-pa-att-missyckas.html

      Viktigt att tillägga, har absolut ingen som helst samarbete med oral-B, detta är mitt personliga och genuina tips i syfte att kunna ge tillbaka :)
      /A

      Radera
    5. Hmmm blev uppenbarligen fel i meddelandet som jag skrev 20:53, rätt modell heter Floss Action.

      Radera
  8. The escape artist hade varit nöjd med den twisten!

    Annars håller jag med om att Living a fi-inlägget du refererar till är ett hans bästa, vilket inte säger lite. När jag hittade honom, kunde jag inte sluta läsa. Jag satt uppe på nätterna och läste tills det sved i ögonen, ungefär som när jag upptäckte 3M-mannen. Är inne på hans sida då och då och hoppas på något livstecken, men icke. Hans texter kan ju vaccinera vem som helst mot vansinnet som pågår mohaha!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag läste det där inlägget du länkade till för ett tag sen - och jag måste erkänna att jag inte fattade först - hahaha!

      Radera
  9. Appropå det där med att ta bort post (kanske överkurs det här) så behöver i alla fall jag logga in på min bank VIA DATORN en gång var tredje månad för att slippa få utskick från banken om alla överföringar mm. De måste tydligen skicka ut ett brev annars. Tog ett tag innan jag lyckades klura ut det. Men sen dess ekar det tomt i lådan.

    Vilken läskig bok på nåt sätt - är det ett svenskt fenomen måntro? Cirkus 1500 dör av självmord varje år och högsta antalet av dem är ju män efter 65 års ålder. Ytterligare en fråga jag får är om det är rutinerna, flocken eller att känna sig behövd som folk saknar efter pensioneringen. Eller en kombo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är känslan av att vara behövd. Min mormor tog hand om mina kusiner när de var små och jag tror att det höll henne hyfsat pigg ca 10 år efter pensioneringen men när de blivit tillräckligt gamla för att ta sigsjälva till skolan etc var det lite som hon inte hade längre något att göra med undantag av somrarna då det var trädgården som sysselsatte. Min pappa håller på att renovera allt plus att han hoppar in lite då och då. Han hjälper också diverse gamla tanter med saker och lokalföreningen. Mamma vill inte pensionera sig för hon vill inte bara gå hemma och drälla med pappa. De bor också i en liten bybydär där de är bland de yngsta. De där efterlängtade barnbarnen lyser också med sin frånvaro.

      Radera
    2. Fast din pappa verkar ju ha det toppen? Illavarslande dock att din mamma inte vill va med han. Förr eller senare måste hon ju det...såvida inte hon hittar en massa side hustles.

      Radera
    3. Ärligt talat tror jag att han är lite uttråkad speciellt under vintern. Jag håller på att propagera för att de ska tillbringa vintrarna utomlands på något ställe där det är lite mer action. Hon är nog mer rädd för att inte ha något att göra men å andra sidan jobbar hon fyra dagar idag och en halv dag hemifrån. Jag tror nog det är ganska vanligt att man inte vill umgås 24 timmar om dygnet med varandra.

      Radera
  10. Känslan av sammanhang KASAM som Aaron Antonovsky framhöll som livsnödvändig för människans hälsa kanske?

    Min pappa har just gått i pension och spelar bridge som aldrig förr. Bridgeklubben är som kyrkan för honom.

    Och ja, jag VAB:bar idag, annars hade jag aldrig kommentars så här många gånger per dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars brukar det ju vara det omvända- det är exempelvis när IGMR är på jobbet som han kommenterar. Jag tror absolut p KASAM och kvinnor är bättre på att bygga upp de nätverken i realtid medan männen (varandes lata) tar det som serveras dem på fat = kollegor. Tänker på en avlägsen bekant (okej min mans föregångare på posten) som de i princip var tvungna att bära ut, fastklistrade vid skrivbordet, vid 67. Han försökte fortsätta komma ochgå och ha var sitt rum men till slut fick min man fysiskt plocka av honom passerkortet och sätta definitivt stopp för alla de frilansarplaner mannen hade för samma firma. Idag sex år senare är han död. Cancer förvisso, men han giggade in på dödsbädden med några diffusa uppdrag han troligtvis improviserat på egen hand. Mycket tjäntepension hade han också...

      Radera
    2. Vilken fantastiskt sorglig historia. Och säkert inte helt unik. Är lite som Ove-filmen. Kanske att större firmor ska ha en pensionärsförening där yngre kollegor kan hämta hjälp och handledning, där pensionärerna kan hänga och minnas gamla goda tider. Kanske finns redan, typ målarförbundets pensionärsförening. Så blir en automatiskt placerad i en sån förening. Fast det är väl samma sak som typ bridgeklubbar och syföreningarna i kyrkan. Bara det att där behöver en gå med aktivt. Kanske bättre för vissa att bara placeras.

      Alltså ditt inlägg idag sätter igång så många tankar om vad mycket som blir på tok när hela folks liv byggs på jobb ”åt någon annan”, med påtryckning från stat och samhälle, där en bara är en spelpjäs på flera sätt. Och så vips så när du anpassat dig efter alla år, får du inte vara kvar och de måste fysiskt avlägsna passérkortet.

      Hoppas FIRE och dess bloggar kan bidra med mycket KASAM i Sverige. Låter ju uppenbarligen som att det behövs.

      Radera
    3. Jag träffade på en cool tant på 80 år för några år sedan när jag trodde jag skulle bli golfare och skulle ta mitt gröna kort. Jag fick henne som mentor en gång på banan. Hon lärde seniorer att använda datorn förutom att golfa och lära nybörjare. Det bästa av allt var att hon hade precis köpt nya carvingskidor. Jag kunde inte låta bli att jämföra med min mormor som var i samma ålder och som knappt stod på benen med tanten som precis köpt nya skidor. Rör på er gott folk och håll er sysselsatta annars blir ni gamla!

      Radera
    4. Fantastiskt inspirerande!

      Radera
    5. Ja, historien om den där gubben känns igen. Det är väldigt sorgligt, men nog rätt vanligt. Tänker på två olika gubbar i min närhet. Den ena verkar dock efter några års pensionering ha funnit sig i att lugna ned sig och inte springa till sitt gamla jobb, utan kan nu ägna sig åt annat.

      Den andre är en gammal präst som aldrig fick bli biskop trots många nomineringar under åren. Han vill inte släppa taget, utan syns och hörs så mycket han kan verkar det som. Han måste dock nyligen ha upptäckt att han ju aldrig intresserat sig för kyrkfolket en och en som personer då han inte klarar av vardagliga personliga samtal som han annars på senare tid har mer utrymme för när han dyker upp utan egentlig uppgift. Tror att han upptäckt att han inte förstår sig på moderna människors tänk och blir tafatt i varje personligt möte. Han kan inte bara vara en vanlig äldre herre, vet inte hur gå ur rollen. Kan inte vara jämbördig i relation till andra. Bara podiet och predikstolen är trygga domäner för denne man.

      Det blir lätt att man dömer ut hela ens persons tidigare gärning efter den mognadsnivå som visas upp vid pensioneringen. Ja, jag såg det där redan före, men många såg bara blint upp till prästen men måste nu inse att han är en ganska liten människa trots allt. Det är märkligt ändå hur ekorrhjulet kan hämma eller snedvrida den personliga mognaden och därmed, enligt mitt synsätt, förhindra verklig framgång, dvs att man kan se tillbaka på sitt verk med genuin tacksamhet och stolthet över vad man fått vara med om att skapa under sitt liv tillsammans med andra och därmed fått växa som människa.

      /Eva

      Radera
    6. Jag ser det framför mig - den vilsne predikanten, en gång så mäktig. Finns det inte något catchy talesätt i Bibeln Eva om fallhöjd?

      Radera
    7. Mitt samvete säger att jag inte bör skriva så mycket negativt om människor jag mött och möter. Kan väl säga som så att det finns nåd även för denne broder. Jag menar, är jag bättre själv? Nej. /Eva

      Radera
  11. "Gå upp-upp till jobbet.
    Jobba, jobba, äta lunch.
    Samma sak händer imorgon.
    Jobba, åka trick, hem och sätta sig å glo.
    De e inget liv
    - de e slaveriiiii!!!

    Så fortsätt å fortsätt å va rebell!
    Fortsätt å fortsätt å va dig själv!"

    Spinner vidare på Ebba-temat. Behövde lite pepp för en löptur så här i arla morgonstund. "Men, Newman, klockan är faktiskt elva - det är väl inte tidigt?!" Jo, det är fortfarande lite tidigt för en semi-pensionist!! Go figure....

    Låtjävlens namn: "Vad ska du bli?"

    SvaraRadera
  12. Jobba jobba jo oo bba!

    Här fick du till det EB. Har suttit ock kluckat av skratt vid matbordet samtidigt som fru IGMR sliter i sin debiterbarhetsangst. Vi jobbar hemma idag.

    Bagaren skriver så bra - skapa dig ett liv du inte vill ta pension/semester från.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Sparo har sagt att "semester är för folk som hatar sina liv" vilket kanske inte är direkt samma sak men tangerar det hela. Man ska ju ha flyt, Flow-FI, livet ska vara som musik. Ibland vill man spela i orkester (fast rätt sällan för egen del), ibland vill man jamma och ibland vill man bara ha det tyst. Men framför allt vill man bestämma själv vad man vill spela. Har du läst Living a FI-inlägget IGMR?

      Radera
    2. Alltså det inlägg jag refererar till ovan, med Bruce? Om inte - gör!

      Radera
    3. Apselut! Har läst och det är ett sånt där ROFL inlägg som jag håller högt.

      Radera
  13. Har en avvikande inställning angående post (ja, inte räkningar eller själsdödande reklam, men dem kan man eliminera). Det är ju en glädje att hitta ett nytt nummer av Axess eller vad man nu är intresserad av att läsa på hallgolvet när man kommer hem. Jag är (bl. a.) intresserad av mat och slukar därför (bildligt förstås) tidningar som Buffé (som i och för sig har blivit lite märklig is sin senaste inkarnation, men ska kanske testa frallorna med linser från senaste numret). Ja, man kan läsa on-line, men det är inte samma sak för mig.

    Sedan är matematik både användbart och vackert, och matematisk problemlösning kräver mycket kreativitet. Jag vet att jag är konventionell där (och talar i egen sak), men en matematisk-naturvetenskaplig profil som slutar med examen på t ex KI eller KTH är inget dålig val (se'n hamnar vi till slut i ekorrhjulet i alla fall).

    Ska kolla Insta. Har försökt med Lidl men tycker aldrig att de riktigt har what it takes för att bli ett fullgott alternativ till Ica/Hemköp/Willys.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är ju en glädje att hitta ett nytt nummer av Axess eller vad man nu är intresserad av att läsa på hallgolvet när man kommer hem" Ja men så är det en viss kvalitetsdiff mellan Axess och ICA Buffé syns du ige? Ja menar "reklam". TIME och adresserade brev med snirklig stil tar jag gänra emot. Direktadresserat från JM där de bjuder in mig på visning av någe skit eller något "wine company" som försöker sälja på oss dyrlådor - nej tack.

      Radera
    2. Axess versus ICA Buffé: Jo, större diff är svår att hitta, och jag tycker ICA Buffé har sjangserat, men jag har svår informations- och läsmani, så jag bläddrar igenom den i alla fall. Detta sjukdomstillstånd är i och för sig en anledning att minimera tillgången!

      Magnus

      Radera
  14. Ja hur lyckas ni handla på Lidl? Det som finns här förstår jag inte hur det kan fortleva, allt ligger huller om buller, strumpor och borrmaskiner kan ligga vid sidan om mjölken, "vanliga" basvaror saknas och många hyllor är rätt tomma. Jag har försökt handla där några gånger, sist var väl när ni rekommenderade att en skulle handla kryddor där, det failade ganska starkt. De få kryddor som fanns låg på tre olika ställen i butiken ... Det fungerar inte alls för mig att behöva besöka flera olika butiker för att skrapa ihop veckohandlingen!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pallar inte heller röriga butiker som Lidl. Dessutom har jag under åren listat ut vilka varor som jag tycker är bäst, dvs som innehåller minst kemiskt skit. Dessa är ju i princip omöjliga att hitta på Lidl med alla dess konstiga varor.

      Radera
    2. Inte heller jag klarar Lidl. Jag bläddrar igenom deras reklamblad och tänker att det ser intressant ut. Om jag sen tar bussen dit (enkelbiljett 32 kr....) så går jag sen håglöst runt, blir trött och deprimerad, hittar inget och går till slut därifrån med något förvisso billigt men helt onödigt. Nej det blir ICA eller hemköp för det mesta (Hemköp är förvisso också rätt rörigt men dit kan jag gå).

      Radera
    3. Jag var på Lidl för första gången denna vecka. Kunde snabbt konstatera att rågrut var billigare än willys. Däremot var mjölken dyrare. Frågan är om jag orkar hålla på och prisjämföra eller om willys vinner för att jag hittar där?

      Radera
  15. "Det som finns här förstår jag inte hur det kan fortleva, allt ligger huller om buller, strumpor och borrmaskiner kan ligga vid sidan om mjölken," @C: Aaah det låter billigt...billigt billigt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordningen verkar variera en hel del mellan de olika Lidl-butikerna. Butiken på öfvre östermalm som FruEB frekventerar - där även Lidls kommunikationsdirektör Bella Goldman bor i området - och kan därmed antas hållas i oklanderligt skick, och därmed även antas i vissa avseenden skilja sig från förorts-Lidl och på landet-Lidl.

      Radera
    2. Lidls rakhyvlar! Dagens konstnärliga tips.

      Radera
  16. Hahaha, jag tänkte när jag läste i början "Äh, man kan ju lika gärna byta ut "fånge" mot "arbetare". Men du var visst ett steg före mig. ;-)

    Jag har fortfarande inte hittat nåt bra namn. Blir galen, för jag vill ju börja skriva. Hjälp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att börja avfyra inlägg och spara firesalvorna och klistra in senare på din nya blogg.

      Radera
  17. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  18. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera