Min vän säger upp sig - å nu?

Gudda! Trogna läsare av blögga vet att jag för några år sedan blev frälst av Jesus Kristus Money Mustache och sen den dagen slog jag in på en annan av livets stigar, ni vet den som inte är en motorväg utan en snårig men spännande skogsstig. Ungefär samtidigt gjorde min vän J ungefär det motsatta. Vi har tidigare gått hyfsat sidledes med jobb i liknande bransch, hus i samma förort och samma antal barn. Och trots att vi har en manlig vänskapsrelation* är hon utan tvekan ett av mina mitt-i-natten-samtal om du förstår, helt enkelt en av de där pärlorna som glänser lite extra i ens hjert. I samband med sin 40-årsdag bestämde hon sig för att förverkliga en gammal barndomsdröm, nämligen att läsa en kurs i arkeologi på universitetet. Detta hejades ivrigt på av oss som bevistade hennes 40-årsfest och jag kunde riktigt se hur det lyste ur hennes ögon vid blotta tanken på denna 10-poängare. Eftersom hennes jobb som chef på ett stort bolag var inne på femte året gjorde hon bedömningen att hon kunde knöka in denna deltidare vid sidan om jobb och vardagslogistik med tre barn. Men sen hände det [inte enligt henne men enligt mig] otäcka...

...Min vän blev approcherad av en hallick head-hunter som lockade med rent heroin saftig lön, årsbonus, fetare tjänstebil (SUV of course) och...spiken i kistan...en inlåsningsbonus.** Jag minns tydligt vad min vän sa när hon väl bestämt sig för att ändra diskurs och acceptera tjänsten: "Ja, ja, jag är medveten om att det kommer att bli slitigt som tusan och jag får naturligtvis hoppa av arkeologikursen, men pengarna...det är för mycket pengar helt enkelt."

Låt oss stanna till lite här vid pengarna då. Jag har i runda slängar en uppfattning om vad hon tjänat och tjänar idag. På tidigare arbetsplatsen: Brutto: 60 000kr/mån. Netto efter avdrag för tjänstebil: 34 000kr/mån. Nya jobbet: Brutto: 80 000kr/mån. Netto efter avdrag för ännu fetare tjänstebil samt trängselskatt (2 h pendling per dag tvärs över stan): 36 500kr/mån. Årsbonus ungefär lika på båda ställena och den kan gå från 0 till infinite, men eftersom caset blir så blurrigt då tittar vi på månadslön. Men om vi återgår till lönen:

20 000 kronor i bruttodiff gav i detta fall 2 500 kronor i skillnad i lönekuvertet. 

Det är inte enbart på grund av att en större del av hennes lön nu slukas av den statliga inkomstsktten. Det handlar också om att hon i nya tjänsten gick från V70 till SUV och att det nya jobbet ligger på andra sidan stan, i det här fallet Stockholm med sin trängeslskatt. När jag fortfarande pendlade som en dåre ingick trängselskatten i leasingkostnaden men så icke längre tydligen, så hon pyntar mellan 1 500 och 2 000 kronor på detta varje månad - YIHOO få betala för att sitta i bilkö! Och när vi ända talar om bilkö. På förra jobbet hade min vän 40 minuters pendling per dag (samma sida av stan thus ingen trängselskatt) och i det nya jobbet 2 timmar per dag. Förutsatt att hon tar sig till jobbet varje arbetsdag tio månader om året blir skillnaden 27 timmar per månad, 267 timmer på ett år eller 11 dygn. Men man kan ju inte köra bil 24 timmar om dygnet, men dela 267 med 8 (en typisk arbetsdag) och du får siffran 34. Hon tillbringar alltså 34 extra arbetsdagar i bilköer genom Stockholm för nöjet att gå till sitt nya jobb. 

Jamen inlåsningsbonusen då? Den gjorde det väl värt det ändå? En årslön in på ISKen bara (minus att 60% går bort i skatt)? Woops, de bonusparametrarna var visst byggda på obsoleta och felaktiga antaganden så sorry, bidde ingen. Etter värre var att det nya jobbet var helvetet. Jag tänker inte gå in på detaljer men eftersom jag gillar Maslow: En organisation vars ledning lade allt krut i den översta nivån a.k.a. självförverkligande (tänk: snygga visionära Powerpoints) men mycket litet krut på hygienfaktorerna ("Va? Vill kunden ha sina varor levererade också? Vik hädan, jag skapar Powerpointhistoria!"). En halvdöd ledningsgrupp och en VD som helst drog ner persiennerna när kund var på besök. Släng därpå personalansvar för 200 pers som skulle rattas lite med vänsterhanden eftersom min väns arbetsuppgifter var såväl tekniskt krävande som omfattande i sig. Min vän, som har nästan osund nivå av integritet och professionalism i allt hon gör (jo det har du bitch säg inte emot) försökte trolla med knäna under ett par års tid men när hon nu i vintras upptäckte stora hårtussar i borsten förstod hon att det var dags att dra i handbromsen. Sällan har jag väl blivit så glad för ett sms som för det jag fick nedan i början av veckan:



Med hennes cv kommer hon att ha ett jobb inom kort och hon kommer om några år att blicka tillbaka på den här perioden av sitt liv som ett felbeslut och en jobbig passus, men också som en betydande livserfarenhet (typ "du kan slita häcken av dig men utan fungerande leverans eller ledning är dina ansträngningar förgäves"). Nu stundar sex månader av norénsk uppsägningstid då hon ändå måste ta sig in på det sjunkande kontoret och umgås med sin lealösa chef och sina likaledes lealösa ledningsgruppskollegor innan hon till sommaren släpps ur sin bur.

Mitt dilemma är detta. Jag vill ju frälsa na'. Jag ser ovan karriärhistoria med efterföljande "Jag måste hitta ett jobb snabbt eftersom vi inte klarar oss på min mans lön" (som är i samma storlek som hennes) som ett tecken från Lisbeth att det är dags att göra ett par livsstilsförändringar. Men eftersom min vän är en trogen läsare av bloggen och kanske just därför ändå inte drabbats av frugala bacillen måste jag ta fram det tunga maskineriet a.k.a. MOROTEN.




Så därför, ögna igenom parametrarna nedan och kom gärna med konstruktiv feedback i kommentatorsfältet. På vilket sätt - nu när min vän står i begrepp att kasta sig in i nästa jobb - kan tankegodset inom FIRE hjälpa henne att undvika mer hårtussavfall och/eller mindre nivåer av stress i sitt liv från och med nu? Utan att bli en total frugal weirdo that is? Förutsättningar:

- Såväl min vän som hennes man har utmärkta earning capabilities. De kommer att plocka ut 35-45tkr rent varje månad fram till pension om de inte gör några större förändringar i nuvarande jobbupplägg. Skulle hon välja en down-shift och "bara" jobba som KAM skulle hon säkert lyfta ut runt 30-33 per månad ändå.
- Tre barn varav det yngsta går i FSK så deras kostnader för barnomsorg kommer att minska och försvinna åren som kommer.
- Två bilar (varav minst en SUV, osäker på den andra). Trängselskatt för åtminstone en.
- Villa vars belåningsgrad jag inte vet. Den har ökat rejält i värde sen de köpte den men de har å andra sidan höjt upp lånen löpande för att bekosta renoveringar. Inga renoveringar framöver tror jag, givet att i princip alla rum, badrum, trädgård samt uppfart är fixade. De verkar väldigt fästa vid huset, vill inte sälja så fort ungarna lämnar boet som en ann.
- De bor i Stockholmsområdet med kollektivtrafik i krokarna.
- De dyrhandlar (typ Hemköp/Maxi) och tar take-away några gånger i månaden (vilket i en familj om fem motsvarar runt en femhundring per gång).
- De åker utomlands några gånger per år: Charter, weekends osv.
- De har en fjällstuga som de hyr ut lite halvhjärtat till vänner när de inte är där. D.v.s. de maxar inte skiten ur den.

Hjärtefrågor för familjen: Träning & hälsa och att vistas i fjällen vintertid. Sällan hör jag min vän så lycklig som när de lyckats yxa loss en vecka från ekorrhjulet för att få umgås med familjen i backarna. Vidare har ju min vän en barndomsdröm att läsa arkeologi, något som prioriterats bort under de senaste åren på grund av jobb.

Om jag hade fått fria händer hade jag ju inom loppet av en kafferast, eller nåja, inom loppet av en timme jag åker ju kommunalt, suttit vid deras köksbord med rödpennan i högsta hugg och snipp snapp så hade jag klippt ner deras hushålls-spending så att de inom loppet av fyra år kunnat deklarera sig i princip ekonomiskt fria (givet att de då närmar sig 50 ännu mer troligt eftersom de då bara behöver bygga en brygga fram till pensionen av vilken de kommer få mycket givet feta tjänstepensionslösningar). MEN nu har jag ännu inte fått en sådan inbjudan och dessutom hade det ju inte givit er möjligheten att presentera morötter. Tänk visionärt bitchas, inte så mycket siffror.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Man rings en gång i halvåret och fyllnar till en gång per år.
** Jag vet inte vilken den korrekta termen för denna sortens bonus är men dealen är att stannar du under en viss på förhand stipulerad tid, säg tre år, utlöses en bonus som är fetare än en amerikansk snittrumpa. I hennes fall tror jag det var en årslön som sedan skulle pytsas ut under de två kommande åren (utöver den årliga bonusen of course) vilket i praktiken gör att den anställde blir företagets bitch i sammanlagt fem år.

46 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska förutsättningar din vän har att skapa frihet! Öppet mål, bara att sätta igång!

    Jag tror ägande är en sak vi inte insett verkan av. Ju mer ÄGANDE du ägnar dig åt desto mer frihet har du intecknat. Och nu menar jag allt från en för generös bh-låda till exempelvis fjällstuga. Tingen äger oss utan att vi riktigt fattar det. När man står, irriterad om morgonen, och inte vet vad man ska ta på sig beror det nog mer på att man äger så många plagg att man inte har kontroll över dem mer än att man har verkliga beslutsproblem. Många irritationsmoment i vardagen kan man koppla samman med för många valmöjligheter och för många ägodelar tror jag.
    Om man räknar på vad det kostar att äga en fjällstuga under 20 års tid kommer jag fram till att det motsvarar ganska många turer till trevligt hotell med fullservice. Alltså noll markservice från eget håll, vilket för mig adderar till relaxkvoten en hel del om det är en vecka man reser bort. Tycker man att matlagningen och städet är en viktig del av semesterkänslan kan man hyra stuga med. Äger man stugan tillkommer ANSVARET som ibland omedvetet ligger och tuggar energi man kan lägga på annat. Och deg..

    Jag har gått från löntillön-mentalitet, sedan under en period med sämre ekonomi fick jag infallet att göra en u-sväng och bli ett sparproffs typ. Nu när vi har en bättre ekonomi är det en fröjd att se vad jag kan spara. Vi lever gott och gör roliga saker och reser vi med, men försöker vara smarta i vardagen. Och vi har verkligen inga höga inkomster, mer medelsvensson. I Norrland dessutom. Flyttar ni hit så sjunker kanske lönerna men livet kostar mindre. Och man lever mer liv när man kommer ut i obygden. Tro mig, jag har testat båda. Älskar Stockholm, men max tre dagar på raken, sedan måste jag hem och andas. Man blir hemmablind, i storstan finns obegränsat med lockelser som slukar ens plånbok, det märker jag på vänner som bor där. Det är så lätt att glida iväg på en mysig brunsch. Här får du först skrapa bilen, mota bort renflocken från vägen innan du kan bege dig till brunschplejset 4 mil bort. Lite enklare att avstå då. Det finns sancerre och flyglinjer till Milano härifrån med. For real!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Actionnable tips från Morsan: Sälj stugan och flytta norröver. Njae, tror inte att de är där än så jag tar mer fasta på dina inledande stora drag nämligen att minimera ägandet av andra saker. Nu är det här ingen särskilt stökig familj rent prylmässigt, även om det konsumeras en del lyx. MEN jag skulle tippa att exempelvis en bil mindre (d.v.s. att klara sig med enbart en) skulle vara en rätt skön känsla, särskilt eftersom J förlorar sin tjänstebil ink service som det innebär. Hatar privat bilägande. Gällande stugan är det en livslång dröm och något de precis skaffat, så den kommer inte att ryka, även om jag håller med dig om ägandet där (kommer precis från ett lantställe med frysta vattenledningar). Herregud, våra barn har aldrig ens ägt skidor, vi bara hyr (inte värt det med storlekspusslet, takboxen och knöket i källarförrådet för en långhelgs skidor per år). Har du inga fler varadagstips morsan? Du vet ju hur det är i början av resan, man börjar inte slakta de stora monstren, man dödar flugor (som sen inspirerar till monsterslakt)?

      Radera
  2. Jag skulle vilja ge din vän (och alla er andra) ett boktips. Tänker att FIRE egentligen handlar om önskan till downshifting. Det här är en riktigt bra bok, finns som pocket snart på bokrean (19:-), annars finns den säkert på bibblan också. Helt klart läsvärd bok som får en att filosofera mycket kring livet och som säkert sätter massa frön i huvudet.


    https://www.bokus.com/bok/9789188681171/vaxla-ner-77-satt-att-leva-battre-pa-mindre/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vilket bra tips! Jag ska genast reservera ett ex! Kanske två och ge ett till J.

      Radera
    2. Eller e-låna Åsa Axelssons bok. Alltså, hade inte jag varit såld redan så hade jag blivit det. Hon är min själsfrände och jag har ändå inte ens träffat henne. Kanske vore det något för din vän? Åsa var ju också rätt långt borta från detta inledningsvis. Att köpa plastpåsar i affären och ge ungarna 1 liter mjölk om dagen (rena extremisten) till att baka och odla det mesta själv.

      Radera
    3. Jag håller med dig Frihetsmamman! Jag läser faktiskt om boken nu och konstaterar än en gång denna genialiska skrivstil, så egen i sitt slag, medryckande, rolig, klurig, inspirerande.

      Radera
    4. Själv tänkte jag -köper jag åtta exemplar och har som födelsedagsgåvor blir frakten gratis. Dessutom får jag veta om vännerna är med i båten eller inte. Känns som ett spännande experiment. Jag har redan provat Oskar & Maribels bok på ett födelsedagsbarn./frivilligpensionär

      Radera
  3. @ vännen J. Stort grattis till uppsägningen!

    Det finns så mycket förbättringspotential i listan ovan att jag knappt vet vart jag ska börja. Ett första steg är väl egentligen att skaffa ett jobb på rätt sida stan och kanske med mindre ansvar? Det är sällan värt de där extra tusenlapparna i slutändan om det innebär att man jobbar extremt mycket mer. Då blir ju timlönen förnedrande låg.

    Hur mycket är de beredda att kapa i sin nuvarande livssituation? Finns ens handla på Willys på kartan? Utlandsresa varannat år istället för varje år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Simplicitas. Om du frågat dem för ett par år sedan skulle jag säga att förändringsviljan är cirka 0,5%. Idag, givet den mangel J varit och är i, tror jag att viljan är kanske 12,8%. Och då menar jag inte full fart FIRE utan mer, "skönt om man hade haft en FU-pott". Men som sagt, jag tror ju att får de smak för det och börjar se siffrorna rassla i realtid som de gör för oss (à la Matrix), finns ingen återvändo. Willys finns på överkomligt avstånd. Så även Lidl (men det vågar jag knappt skriva av rädsla för att hon kommer klicka ner denna dialogruta omedelbart). Utlandsresorna har nog setts som en nödvändighet givet att de båda lever stressade liv och behöver komma iväg för att försäkra sig om avkoppling. Men självklart finns här utrymme för att kapa plus att de nu har sin stuga som kanske kommer att sluka mer av deras reslystnad.

      Radera
  4. Den mest radikala lösningen är Geoarbitrage. Sälj huset och köp nytt i Leksand (FFF) eller Malung?, efter reavinstskatt - in med €€€ i en utdelningsporfölj och ni täcker förmodligen 50% av era nuvarande utgifter med utdelningarna förutsatt ett lite mer minimalistiskt tänk och en mindre bil samt skrota Hemköp och handla Willys. På flytten får ni påköpet närmare till Fjällstugan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Bagis: Haha ja du...kommer inte hända inom kort. Till saken är att min vän J kommer från en ort av typen Leksand (hennes man liknande bakgrund) och för dem är det inte lika rosaskimrande med lantislivet som för en sann kosmopolit som du själv som kommer från Sveriges Framsida. De kommer med stor sannolikhet inte att flytta från sitt hus i Stockholm, like ever. VIlket iofs är bra eftersom flytt drar med sig sådana transaktionskostnader om man byter lika för lika (tänker då inte primärt skatter e d utan att själva flytten - flyttfirma, styling, mäklare, fixelitrix på nya stället etc) är så dyr.

      Radera
    2. Fast du byter inte lika för lika, motsvarande hus de bor i idag går ju för halva priset i Leksand. Den stora vinningen är ju att de löser ut den fina avkastning de förmodligen haft på huset, transaktionskostnaden är väl en bråkdel av den?

      Nåväl, alla lockas inte av småstadsliv. Ett tips är då en meditiationsresa till buddistisk tempel i Thailand där de lever i tystnad med enbart 3 föremål under en månad (kniv, munklakan, tandborste). De kommer förmodligen sälja allt av materiellt värde efter den erfarenheten.

      Radera
    3. @Bagis: Med lika för lika menade jag om de skulle flytta i Sthlm. Nej, småstadslivet lockar nog mest de som inte kontaminerat småstadslivet med barn- och ungdomsår.

      Radera
  5. Det går faktiskt att sikta på FIRE trots resor varje år! Vi har en resebudget på ca 120 papp/år, men trots det har vi en sparkvot på 50% (resorna ingår alltså i våra årliga kostnader). Sen kan man ju (som vi ;-) ) vara smart vad gäller val av resmål, tidpunkt & hur man lever när man är där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, sant. Men då kan man nog inte ha ett hektiskt jobb tänker jag? D.v.s. ett jobb med asshole customers som kräver uppmärksamhet 24/7 och gärna lite till? Vet inte vad ni jobbar med, men har man ett mer face time-jobb, d.v.s. när du är där så är du där och när du lämnar så har du lämnat, är det ju mer görbart att ta längre perioder off? Rätta mig Tinga om jag är ute och cyklar.

      Radera
    2. Vad skulle hända om du inte var tillgänglig 24/7? Jag jobbar som konsult och är definitivt inte tillgänglig 24/7. Ibland kan jag kolla mailen på kvällen men svarar nästan aldrig. Vem vill lära sina kunder att man alltid är tillgänglig?!

      Radera
  6. Din vän J tjänar dubbelt så mkt som mig men eftersom jag slipper statlig skatt och tjänstebil så får jag ändå ut 80% av hennes nettolön. Slipper chefskap och massa elände. Visst får hon en massa mer pension-points men visst är systemet galet?
    Att frälsa någon som inte vill går ju inte men kan du inte att locka in henne via minimalismen som funkade med din andra vän? Om du åker dit och Kondo rensar/viker kläder en dag tillsammans (gärna med lite bubbel som motivator) så kanske något börjar gro? Alla stressade människor mår ju bättre av lite mer ordning hemma och så fort man börjat så är det ju lätt att en inre process går igång. Så var det för mig och numera sparar jag 60% av min lön och kommer kunna sluta jobba nånstans runt mid 40-ish.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Om du åker dit och Kondo rensar/viker kläder en dag tillsammans (gärna med lite bubbel som motivator) så kanske något börjar gro? " Tror du är något på spåren där anonym 10:24, min vän gillar verkligen bubblor. Och kläder.

      Radera
  7. Plocka de lågt hängde frukterna först, lätta saker som gör att de har en lägre tröskel att gå vidare sen tex. dutta hämtmaten, äta mer vegetariskt, handla på Willys, handla mindre kläder och stuff...
    redan här borde de se skillnad i ISK:en och är kanske motiverade till att gå vidare med matlåda, EN bil (?), maxa sin stuga som de redan har , mindre och kortare resor, sälja kläder/saker som är övertaliga.... Kanske eom kan leva på en lön och förverkliga sin arkeologutbildning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm now we're talking! "Actionnable steps" som ChooseFI hade sagt. Jag tror verkligen att de hade motiverats av att känna att de har typ en årslön tillsammans på banken och jag tror att de rätt kvickt hade kunnat åstadkomma det genom de åtgärder du beskriver ovan. Bara att hyra ut fjällstugan (skattefritt till 40') några veckor om året hade köpt dem slack. Dra ner matkostnaderna med 3 000 i månaden likaså. Lika mycket i minskad konsumtion. Lika mycket i att ha en bil. En 50 papp bam in på kontot om de i sommar kör hemester (kanske fjällvandra kring stugan?). Sälja av barnprylar (minstingen lämnar småbarnsåren och det är sista barnet), några tusen in. Jag är redan uppe i hundra tusen still counting.

      Radera
  8. Punkt 1 vore väl att se till att göra sig av med en av bilarna eftersom den kostar hiskeliga summor pengar. Rätt in på ISK:en bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. A gift that keeps on giving for the rest of the year...

      Radera
  9. Cutta ska det vara, CUTTA hämtmaten....

    SvaraRadera
  10. Och det där med en årlig fylla tror jag du har fått om bakfoten. Det är ju minst en fylla i månaden som smörjer den manliga vänskapen. :)

    SvaraRadera
  11. Man kan fortfarande få en hyfsad hög lön (med rätt CV..)på den statliga sidan, men med ett lugnare arbetstempo.

    Det är ingen garanti för bra chefer eller arbetsmiljö, men det finns mer tid till egna prioriteringar och till familjen.

    Kanske ett tips för J....

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Besser: Du anar inte hur rätt du har. Faktum är att J är och nosar på ett typ statligt jobb i sin ansöknignsprocess, dessutom ett jobb som tangerar hennes hjärteområde arkeologin. I annonsen söker man efter en generisk "chef" d.v.s. man behöver inte kunna ämnesområdet asmycket men mer vara duktig på att leda folk och föra processer framåt, och det är hon en mästare på. Ungefär så här säger hon: "På mitt nuvarande jobb förväntades jag dels hantera en rätt massiv arbetsbörda ink kundförhandlingar, strategier, tekniska detaljer kring produktlanseringar etc. Därtill skulle jag vara chef över alla dessa människor, lite on top av resten. HÄR eftersöker de bara en CHEF, där själva sakfrågorna lämnas åt arbetsgruppen, men min roll skulle bli att leda medarbetarna enbart." Jag tror att det hade varit synnerligen välgörande för J att lämna den oerhört stressande bransch hon och jag kommer ifrån (MI30 du vet vilken jag menar) för några år i mer statlig/kommunal lunk.

      Radera
    2. Det är risky att utgå från att ett chefsjobb i stat/kommun innebär fridfull lunk. Min erfarenhet säger mig att det år 2019 tyvärr sällan är sant. Däremot tror jag att krav och belastning oftast är rimligare än det hon beskriver här. Mer funderingar från mig nedan.

      Radera
    3. Håller med frihetsgrader här. Under mina tre år i kommun har jag haft tre chefer i direkt led ovanför mig som gått in i väggen och blivit sjukskrivna. Flera chefer från andra förvaltningar också men där har jag haft sämre inblick.

      Radera
    4. Jag håller med om stat/kommun, dock varning för de verksamheter som sorterar under de kommunala nämderna. Där startar agendan varje dag med -vad kan vi dra ned på i dag? @Besser: Har själv drabbats av en chef med psykopatiska förtecken, så jag håller med om att stat/kommun är ingen garanti. Det tog ett drygt år av att uppmärksamma ledningen på detta innan deras förtroendet för chefen tog slut. Snart ny chef på plats :-) Har erfarenhet av att ha arbetat inom stat och kommun samt åt statligt bolag förutom inom den privata sektorn. Vore jag 25 år och gillar fart och fläkt samt personlig utveckling inom arbetsliven så vinner det privata varje gång. Lite för mycket lekstuga inom stat, kommun och landsting (gemensam nämnare "politikerstyrning"). Visste jag det jag nu vet om FIRE skulle jag ha studsat runt mellan stat, kommun och landsting och varit finansiellt oberoende vid 35 och gjort något mer personligt utvecklande efter det. Nu får jag göra det om två år då jag fyller 55./frivilligpensionär

      Radera
  12. Det här låter som ett case där de måttliga stegens approach är att föredra.

    Om Stockholm, villan och fjällstugan är givna så tycker jag att fokuset bör läggas på jobbet och på bilarna. Prio ett bör vara att hitta rätt jobb och rätt utifrån ett helhetsperspektiv. Lön (netto!!!), tjänstepension, arbetstid (verklig sådan), "frustrationskoefficient", semester och pendlingstid.

    Någon annan tidigare idag föreslog staten och det är även min tanke. Efter trettio år i staten och typ 25 av dem som chef kan jag säga att det har sina fördelar. Lönemässigt kan hon med stor sannolikhet pressa fram uppemot 65000 på rätt myndighet och därtill 7 veckors semester och juste tjänstepension. Det man får se upp med är verklig arbetstid och frustrationskoefficienten som kan se väldigt olika ut i olika roller och på olika myndigheter utifrån deras uppdrag och interna kultur. Eventuellt kan jag ge input kring vad jag antingen direkt eller via ryktesvägen vet om olika myndigheter.

    När jobbfrågan är löst så tycker jag absolut att man ska se över bilarna. Behövs verkligen två? Och om man behöver två, se till att tvåan är en liten billig sak typ en 7-10 år gammal liten Japan. Som före detta Hondaägare kan jag vittna om hög kvalitet och pålitlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sweed feedback! Du är så...balanserad Frihetsgrader. Kan det bero på att du vittrar frihet? Ja verkligne kloka ord om attlämna åt sidan det som inte är aktuellt och istället fokusera på saker utanför detta som verkligen kan göra skillnad. Och jag misstänker att en bil inte är ett alternativ givet massiv familjelogistik. Men som du säger, en opretentiös liten jävel för den som har kortast sträcka. Honda alltså? Andra tips? Har hörd att Skoda ska vara bra. Liksom Corolla (det är Ford va?).

      "Eventuellt kan jag ge input kring vad jag antingen direkt eller via ryktesvägen vet om olika myndigheter." Du har fått mail.

      Radera
  13. Tycker frihetsgraderna's råd är on point, anpassat efter J's situation.

    För att få igenom förändring måste man göra någonting annorlunda. En bra övning är att ställa frågan: varför?

    Varför vill jag ha frihet? För att jag vill styra över min tid mer. Ok, hur kan jag få mer frihet? Jo genom att spara undan en del pengar. Hur kan jag spara mer pengar? Genom att prioritera annorlunda. Detta är ett exempel på hur det kan gå till. Till syvende och sist kommer man nå en punkt där man antingen börjar göra saker annorlunda för detta är något man verkligen vill, eller så vill man det inte tillräckligt mycket och då kommer inget att ändras.

    Ett sista tips, börja med en grej att ändra. På så sätt blir man inte överväldigad och får en relapse. Exempelvis väljer man att bara köra en bil, tänk inte på att rensa kläder och handla på Willys.
    FI är en lågintensiv "sport" , trägen vinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "FI är en lågintensiv "sport" , trägen vinner." Så sant. Till saken hör som ni redan fattat att J inte är och troligtvis inte kommer att blir FIRE-biten, men nog inte skulle må alltför dåligt med lite Lotto-Åke-kapital på banken.

      Radera
  14. Inte lätt att övertala någon som inte vill kliva in på FIRE-banan. Men jag tänker ändå att något mer än att vara en kontorsslav vill hon väl få ut av livet? Vad är det i så fall och hur skulle vägen dit kunna se ut? Vi är många som kommit in på FIRE efter en livsomvälvande händelse. Just för att vi förstått att det här livet - de timmar och minuter som vi låter rinna förbi - är allt vi får. Varför inte göra tankeexperimentet att livet faktiskt kommer ta slut/förändras på olika sätt? Hur ser livsvalen ut i ljuset av det? Om det sedan finns verktyg (*host* FIRE *host*) för att frigöra tid och energi till det som är ens verkliga prioriteringar, kanske det är värt det att börja vandra den vägen. Läs på om hur folk gjort för att bli friare och välj de förändringar som inte är smärtsamma. Det finns så mycket att välja på.

    SvaraRadera
  15. @Fransson: Väl skrivet! "Läs på om hur folk gjort för att bli friare och välj de förändringar som inte är smärtsamma. Det finns så mycket att välja på." För att citera "Get Rich Slowly": You are the boss of you. Nobody cares more about your money than you do, so assume responsibility for your financial future. Run your life like a business.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad jag egentligen menade med det sista var att det finns olika steg mot finanisellt oberoende som vardera adderar ett värde i livet, man behöver inte välja 100% FI. Men det var så göttig info så det får bli ett separat inlägg.

      Radera
  16. En dag sen med kommentar, har varit på ”landet” en och en halv timme utanför Stockholm med noll teckning. Osannolikt. Guldstjärna till den som lyckas lista ut var.

    Jag tänker att jag peppar J med min story: jag bytte jobb för att jobba på rätt sida av stan (norra sidan där vi också bor.) och kunde då sälja en bil och slapp 2 timmars pendling och trängselskatt. Gick ner både i tid och lön men får ut samma pengar ändå. Jobbar 78 % och har 10 minuter till jobbet.

    Valde att ta ett jobb där jag var lite för överkvalificerad och kunde i intervjun värna om min frihet som jag haft på tidigare jobb då jag jobbat en del helg och kväll. Detta innebär att jag sa att jag kommer ta ut föräldraledigt/semester 2 veckor över jul, 1 vecka över sportlov, 1 vecka över påsklov, 8-10 veckor över sommaren och alla långhelger och höstlovet och ev någon extra vecka = 13-15 veckor ledigt per år.

    Mitt tips till J, som ju då också har en stuga i fjällen blir att gå ner i karriär och förhandla om tid och pengar och sälja en bil som flera redan sagt. Vi åker skidor minst 5 veckor per år!

    Vi hur ut en lägenhet i källaren också som täcker alla våra boendekostnader. Vi har också ett gym hemma som gör att vi har lite mer tid över till träning och inte lägger ut några pengar på gymkort eller dylikt. Istället betalar vi våra liftkortskostander (årskort) med friskvårdspengar.

    J har ju både utrymme att gå ner i tid och karriär och kan ändå spara gissar jag.

    Och när semestrar de utomlands egentligen? På sommaren? Eller över jul, när de kan vara i fjällen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knutby? Ja vilka fina tips, du är en sann life engineer. Jag tycker precis som du att de ska försöka maxa stugtiden eftersom detta är en sådan viktig del av deras familje-DNA. Utomlands åker de över sommaren som många solstressade svenskar som är rädda för att deras få permissionsveckor ska regna bort. Men har man 8-10 veckor ledigt över sommaren kan man ju stressa ner lite.

      Radera
  17. Under de senaste två veckorna läste jag en kommentar från online blogg webbplats som räddade mitt äktenskap från skilsmässa, verkligen information är kraftfull. Jag hade god avsikt att dela med dig om min personliga livserfarenhet i min äktenskapsaffär. Min man skilde mig senast 2 år, han flyttade ut för att träffa en annan kvinna, jag grät varje kväll när jag kommer ihåg min dotter frågar mig när kommer pappa att komma tillbaka hem till middag ikväll! jag älskar min honom så mycket och vi har en tjejflicka på 6 år gammal. jag kontaktar så många stavningskastare förra året ingen kunde ta tillbaka min man, de alla krävde mycket pengar från mig, jag gav upp på kärleksspell till förra veckan, jag gick för att besöka min vän hemma, sa jag till min vän allt som händer med mig och jag delar mitt hjärtesmärta till min vän Michelle, hon uppmanade också mig att kontakta kommunikation med samma Spell Caster Dr.oduduwa, jag läste om honom online bloggkommentar, som har en stavning magisk kraft för att få tillbaka älskling man Hem. Min man var under en ond spell från en annan kvinna som hävdar att de daterades tillbaka i högskolan, hon övertygade om att min man skulle skilja mig. Min man Anders kom tillbaka hem till mig bara igår och grät att han var ledsen för skilsmässa mig, han beklagade och sa att han inte hade rätt sinnen. Det är sant att min man var under en ond spell från en annan kvinna för att hon hävdar att min man daterade henne innan hon blev gift med mig. Dr.Oduduwa hjälper mig att lösa mitt äktenskapsproblem. ikväll, jag och min man med vår dotter, äter middag tillsammans i storsäljare. Jag är väldigt glad och använder detta medium för att uppskatta DrOduduwa love spell powers.
    Dr.Oduduwa försäkrade mig att han kan hantera sådana problem;
    - Ljusstearinljus Kärlek stavar till Ta tillbaka ex-make / ex-wife
    - Honey Spell för att sluta fuska och sluta ligga i ett förhållande
    - Fredkärlek Stavning böner för att komma tillbaka Stolt på ditt förhållande - Stava bönskrafter om du vill föda din egen bebis - Vit magisk stavning för att stoppa skilsmässa / separationsstavning. - röda stearinljus stavar böner för att få betalt tillbaka förlorade pengar. - Lycka stava charm för att locka kärlek och lita på relationen. - stava böner för att få snabb jobbpromotion på arbetsplatsen. - Undersökningsframgång bra lycka Stava. - Finansiella affärer framgång genombrott stavning böner. Kärlek Stava att locka uppmärksamhet och respekt,
    - Traditionella rötter och örter för att läka blodcancersjukdomar, bota till högt blodtryck och andra kroppssmärtor. Sedan min kommunikation med Dr.Oduduwa verkar han vara som en far till mig. Jag uppskattar hans råd och visdomsord som såg mig igenom.
    Jag rekommenderar verkligen DrOduduwa Love Spell Caster, om du har liknande problem med äktenskapsrelationer, skicka ett e-postmeddelande för att kommunicera med Dr.Oduduwa för en snabb brådskande lösning för att ta tillbaka ditt förlorade kärleksförhållande: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    WhatsApp nr: +79268011965

    SvaraRadera
  18. I år 2019 har jag varit så lycklig mot mig, för Gud har gett mig en anledning att leva lyckligt igen efter att ha blivit hjärtat i 3 månader när min man försummade mig och gick tillbaka till sin älskling. Jag led och gick igenom alla typer av emotionella torturer, för jag kunde inte få någon hjälp för att få min man tillbaka, förrän jag var refererad till Dr Rich av min medarbetare som gav mig henne full försiktighet om honom att han kan vara till hjälp till mig. Jag kom i kontakt med Dr Wealthy och jag lyssnade till hans ord och följde de instruktioner som jag gav honom. Kan du tro att min man kom hem inom 12 till 16 timmar som sagt av honom och idag är mitt äktenskap återställt och jag är så tacksam, uppskattande och tacksam för Gud för att använda Dr Rich att få min man tillbaka efter 3 månader av brutit äktenskap. Finns det någon där ute som behöver komma tillbaka till han eller hennes älskare tillbaka eller behöver någon hjälp av något slag? Då föreslår jag att du kommer i kontakt med Dr Rich nu via hans Email ID: wealthylovespell@gmail.com ELLER du kan WhatsApp honom också på +2348105150446 för mer information. Gud välsigne dig herrn

    SvaraRadera
  19. Jag vill erbjuda råd till någon som söker hjälp om hur man återställer sin tidigare älskare efter en uppbrott eller skilsmässa! Dr. EZOMO är utan tvekan den bästa spellcasteren, och resultatet är 100% garanti. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i flera slagsmål, en dag lämnade han mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte bara vara stark för barnen, men jag kunde inte kontrollera de smärtor som plågar mitt hjärta, mitt hjärta var fullt av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och varje kväll tänker jag på honom och jag skulle alltid vilja att han kom tillbaka med mig. Jag var verkligen upprörd och behövde hjälp, så jag letade efter hjälp på nätet och hittade en webbplats som föreslog att Dr. EZOMO kan hjälpa honom att komma tillbaka snabbt. . Då kände jag att jag skulle försöka. Jag kom i kontakt med honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde allt han sa att jag skulle göra, faktiskt följer jag ledtrådarna och gjorde en (kärleksspell) för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen och sa till mig att han saknade mig så mycket som de barn som jag trodde var en dröm, men när han ringde mig insåg jag att det är en verklighet, inte en dröm, Det var fantastiskt! Så här återvände han till mig och våra barn 2 dagar senare, med stor kärlek och glädje, och ber om ursäkt för hans misstag och för den smärta han hade orsakat mig och barnen under dagen var han borta från hemmet. Sedan, från och med den dagen, var vårt äktenskap redan starkare vid gryning före, allt tack vare Dr EZOMO. Han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min historia på Internet, att Dr. EZOMO är en sann och kraftfull spellcaster som alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn vid tidpunkten för besvär, om han är här och behöver sin Ex eller om din man flyttade med en annan kvinna, gråta inte längre, kan du också skicka det via e-post till: doctorkingtemple@gmail.com. Du kan också ringa det eller lägga till det i WhatsApp med detta nummer +1 (619) 512 9826, Dr EZOMOis en far för alla

    SvaraRadera
  20. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skicka ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera
  21. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  22. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera