Poké bowl

När vi i anslutningen till TexMex höll på att kasta recept på varandra drog Ingrid upp detta med Poké Bowl som verkar vara någon form av fredagstradition hemma hos hen. Jag vet inte, men är det bara jag som tycker att det verkar vara så najs att bo med Ingrid? Any Heuw, för er som inte känner till begreppet:
"Poke is diced raw fish served either as an appetizer or as a main course and is one of the main dishes of Native Hawaiian cuisine. Traditional forms are aku and he'e. He'e poke is usually called by its Japanese name Tako Poke, except in places like the island of Ni'ihau where the Hawaiian language is spoken."

Det fick det att bokstavligt talat börja vattnas i munnen på mig eftersom jag minns en restaurangupplevelse under min semestervecka mellan mitt näst sista jobb och mitt sista jobb (kanske var det det faktum att jag snuddade vid den ultimata friheten som gjorde denna lunchsittning nästan magisk) då min man bjöd mig på lunch i form av en Poké Bowl. Och ditt var jummilainen. Nedan något amerikanska filmsekvens belyser vad det handlar om.


1. Koka valfritt ris eller valfria nudlar.
2. Blanda en marinad av soja, sesamolja, risvinäger och chilisås och låt kuber av rå lax eller tonfisk (som varit fryst så slipper du trikiner) ligga och götta till sig under tiden riset blir klart.
3. Lägg riset i botten. Lägg fisken på. Toppa med grönsaker av typen finskivad avocado, morötter och gurka i slingor (jag använder potatisskalare eller osthyvel). Du kan hiva på vilka grönsaker som helst så klart, ta det som ligger och ledsnar i kylen.
4. Toppa med lite göttigt typ frön, jordnötter, rostad lök, färsk koriander osv.

Nu är jag inte så kinkig med val av fisk (köper billigaste 4-pack laxen i frysdisken och om jag handlar på Willys, alltid den där slask-förpackningen för typ 40 spänn "Lax i små bitar" eller vad den heter, hittar den inte nu på nätet) varför den här anrättningen blir rätt billig. Avokado är dyrt, men jag försöker köpa de billiga omogna och låta dem mogna i köksfönstret under veckan innan tillagning. Övriga grönsaker - bladgrönt, majs, morötter, böngroddar - är ju billiga. Ris och nudlar likaså. Men gud så gott det här blir. Gör det bara!

Observera också att den örtkrydda jag tjatat om i inlägget om sushi syns på bilden ovan. Den där vinröda lilla saken. Vad är det, jag blir tokig!

Mvh/
FruEfficientBadass

27 kommentarer:

  1. För mig som gillar sushi borde detta blir success

    SvaraRadera
  2. Småbladig Amaranth, eller typ hydropondad röd kruskål skulle jag gissa.

    Har du groddat själv någon gång? Svinenkelt. Och snacka bang for the buck näringsmässigt. Testa mungbönor, de är liksom grön backe för nybörjare.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är i processen. Kommer inlägg på det. Få saker är så bra för att bekämpa shoppingimpulser som att grodda.

      Radera
  3. Håller med om mungbönorna och groddar. Är själv sämst på allt som rör mat/kök/råvaror/måltider/smaker, men mungroddar är omöjligt att misslyckas med. En halv deciliiter som får stå i vatten över natten, därefter får de ligga i burk (vanlig syltburk) med hål i (har gjort hål med spik och hammare, kanske 30 stycken), som får halvligga ner i en tallrik så att vattnet rinner av. man vattnar den lite då och då, första dagen kanske varannan timme (enkelt om man är hemma och donar, eller "jobbar" hemifrån, som jag). Ja, och så tar det väl tre- fyra dagar och så har man dem. /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det är därför mina mungbönor dröjer, jag vattnade dem bara en gång om dagen i början.

      Radera
  4. Jag groddar gröna linser i gamla mjölkpaket, superenkelt och gott! Googla så får du massor av tips, har du väl börjat är det kört ... Du har säkert massor av olika saker i skafferiet som du kan grodda och skotta!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, har några mjölkpaket på g och precis som du säger, har man väl öppnat groddnings- och skottportalen finns ingen återvändo. Igår satte jag solrosfrön, med och utan skal.

      Radera
  5. Gjorde en snabbkoll på livsmedelsverkets hemsa och de ger frysmetoden + lättmarinadmetoden grönt ljus. Ovan tips är alltså säkert och kommer inte generera tråkigheter som överdriven konsumtion av Serlas produkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah på laxen menar du? Skönt att höra, så att jag inte skickar er i fördärvet.

      Radera
    2. Nej. Dyrt med tjottapapper.

      Radera
  6. Tjena,
    Hur kan jag ha missat den här maträtten? Jag som dessutom gillar asiatiskt åså.. Det verkar som en kalasfin skål mat det där. Vid tillfälle blir det att testa. Ja mina barn har blivit otroligt kräsna och verkar bli sådana där makaronbarn. Så det här får jag nog äta själv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så lägger du i omarinerade surimisticks till dem.

      Radera
  7. Det har alltid sett så komplicerat (och dyrt) ut så jag har aldrig tänkt på Poké bowl som en valmöjlighet (tragiskt men sant). Men gud vad gott det ser ut och låter. Must try.

    SvaraRadera
  8. Och vill man ha lite extern inspiration kan man ta en lunch på något av dessa ställen i Stockholm https://thatsup.se/stockholm/guide/h%C3%A4r-hittar-du-pok%C3%A9-bowls-i-stockholm/. jag tycker iofs min är godare än den jag åt på restaurang för den hade någon konstig jordnöts-dressing. Jag vill att min ska vara mer som en salladsvariant på sushi.

    SvaraRadera
  9. OT! Alla bör se Husdrömmar (svt) från igår. Jag har fortfarande ont i magen. Huuuuuuuuuuuuuuuur kan två vuxna människor med rejäl livserfarenhet ha dylik inställning till "sina" pengar?! I chock fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Will do! Som frugal weirdo missar man inga chanser att häckla populas.

      Radera
    2. Men EXAKT!
      Jösses, snacka om consumer suckas... Huset blev så dyrt att de inte hade råd med möbler. Men de hade möblerat huset, men det var ju gaaaamla möbler. Ehhh?
      /C

      Radera
  10. Är det någon som orkar sätta sig in i den odlade laxens förskräcklighet/ förträfflighet? Jag har sett dokumentären ”är fisk sunt” (frans/norsk tror jag) och då verkar de nya larmrapporterna vara att ta på allvar. Samtidigt känner jag en norsk familj som odlar lax och de säger att filmens budskap är bullshit. Vad sjutton ska man tro?! Någon här som är mer insatt än att bara ha läst rubriker..?
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Om det är någon tröst är det nog jag som sätter i mig de värsta gifterna i min slaskportion "frysta laxbitar" från Willys när Willys-utflykt ges.

      Idag skulle jag handla inför middag imorgon. Kikärter i tetra, tänkte jag, det finns nog inte på Lidl så jag köpte den på Coop för 15 kr. Kommer till Lidl. Exakt samma tetra, 8kr. De har också ekologisk cocosolja som funkar till rawbollar för runt 35 kr (jmfr det dubbla i vanlig livsmedelsbutik). Älskar Lidl.

      Radera
    2. Morsan, du ska nog lyssna på den norska familjen som säger att filmen är bullshit. Du kan köpa fisk i lugn och ro, leta efter ASC-märkning (internationell hållbarhetsmärkning för odlade fisk- och skaldjursprodukter) och MSC-märkning (internationell miljömärkning för vildfångade fisk- och skaldjursprodukter). Kan tillägga att Lidls fisk är MSC-märkt.
      Som med nästan alla märkningar är ingen helt perfekt, finns även problem med dessa icke-vinstdrivande organisationer också. Bland annat 2016 läckes det dokument där det WWF drar slutsatsen att MSC får in 75% av deras intäkter via royalties när de licenserar ut MSC-märkningen och såldes gynnas MSC av att fler produkter har deras märkning och att det alltså finns en intressekonflikt. Desto fler produkter som har MSC-märkningen desto mer tjänar MSC. Sen ska man givetvis granska WWF och göra en bedömning om deras slutsats är av hög validitet och vad deras incitament är. Inte lätt att göra rätt val, men oavsett så tror jag det är bra att lämna känsloargumenten åt sidan, känslorna tar du givetvis fram när du gullar med ongen(visst brukar du säga så?) och din bättre hälft.

      Källor: https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Stewardship_Council#Independent_opinion_and_criticisms
      https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax

      Ska erkänna att det inte känns konstigt att kalla Morsan för "morsan", se det som den finaste komplimangen man kan få!
      /A

      Radera
    3. @morsan Jag har inte sett filmen men den verkar handla om gift i fisk i Norge. Jag har svårt att tro giftargumentet med tanke på att Norge är en av de stora fiskexportörerna i världen. Fiskodlingar orsakar generellt ganska stora kväve- och fosforutsläpp vilket leder till bla alger och döda områden kring fiskodlingarna. Beroende på vad man matar fiskarna med så kan också bidra till utfiskningen för odlingarna behövermycket fiskmjöl, dvs småfiskar. Sedan kan de också sprida sjukdomar till ickeodlad fisk.

      Själv känner jag mig ganska skeptisk till odlad fisk från asien för de är inte precis miljövänliga anläggningar. För att inte tala om när restauranger erbjuder flodfisk och så ser man att den närliggande floden där folk fiskar är en brun sörja.

      Med allt detta sagt så äter jag fortfarande fisk även om jag börjat fundera på det visa med tanke på allt plast i haven som fiskar käkar och vi sedan indirekt får i oss.

      Radera
  11. Få saker scares the shit out of me, men en sak är när media inte plockar upp detta som ett problem: https://www.testfakta.se/sv/odlad-lax/article/forbjudet-bekampningsmedel-i-odlad-lax
    Förvånansvärt få och små artiklar efter detta. Lax-Illuminati.

    SvaraRadera
  12. @Lana "Med så höga halter kan ett barn på 20 kilo inte äta mer än cirka 100 gram lax per dag innan man överstigit det acceptabla dagliga intaget av etoxikin." Jag tänker som med allt annat som man inte kan överblicka eller sätta sig in i att så länge man inte bälgar i sig just ett fåtal livsmedel lär man inte dö av det. I fallet det värsta laxfallet hade jag behövt äta typ ett halvt kilo odlad lax per dag för att komma upp i risknivåer. Säger inte att man inte ska lyfta saker men är det något jag är less på så är det matlarm. Tror att det var akrylamiden som tog mig för 20 år sedan.

    SvaraRadera
  13. läs detta om lax https://magasinetfilter.se/granskning/fula-fiskar/

    SvaraRadera
  14. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  15. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera