Ordningsfråga

Jag vill passa på att tacka de två läsare som under gårdagen nyttjade mina affiliatelänkar till att a) köpa en bok på Bokus och b) någonting på Timarco. Det genererade lite klirr i kassan men framför allt var det mina allra första affiliateaffärer vilket kändes högtidligt. Man får anta att det var en Effekt läderbalsam som åkte ner i kundkorgen?

Min man fick, i samband med sin avtackning, ett presentkort på Naturkompaniet för 1 200 kronor som jag fick disponera.* Jag är ingen jättefan av just Naturkompaniet men tänkte att visst, något borde jag ju kunna hitta, jag är ju trots allt kvinna även om mina shoppingmuskler förslappats markant på senare år. Jag gjorde slag i saken i påskas när jag var i Göteborg. Där hittade jag ett par vandringsskor för året-runt-bruk, en lite lättare modell i unisexmodell. Skyltpris 1 490 kronor, vilket skulle innebära att jag själv betalade knappt 300 kronor för dem, vilket ju kändes väl värt med tanke på att jag snittar drygt 8 km om dagen nuförtiden och mina gympaskor är på väg att nötas ut.


Väl vid kassan landar det hela på 1 690 kronor vilket innebär att jag fick betala 200 kronor mer än det som jag räknat med. Eftersom jag är dyskalkylektiker vågade jag inte ta fighten där och då utan betalade lydigt. Däremot tog jag en tur tillbaka in i butiken efteråt och såg att det mycket riktigt stod 1 490 kronor i anslutning till just denna artikel. Jag gick då tillbaka och påtalade detta varpå säljaren såg ut ungefär som att jag örfilat honom varefter han försvann, troligtvis för att okulärbesiktiga mitt påstående. Efter en stund kom han tillbaka och började knappa på sin dator. [Knapp knapp knapp]. [Jag väntar]. [Inget händer, han knappar vidare]. [Knapp knapp knapp]. [Jag väntar]. Till slut säger han: "Det verkar, ehum, som att det står fel på hyllan."  Inte "Jag ber om ursäkt, det verkar som att vi har gjort fel med prismärkningen. Men självklart betalar du det pris som kommunicerats på hyllan" eller "Jag ber om ursäkt, vi har gjort fel men dessvärre är jag av olika skäl inte berättigad att ge dig skyltpris. Däremot tar jag skorna i retur om du så önskar". Nej, mannen på Naturkompaniet ansåg med all tydlighet att detta var en icke-fråga eftersom han tittade upp på mig med lätt höjda ögonbryn och en knappt märkbar axelryckning. Jag blev så paff att jag inte fann min inre bitch, den som skulle höjt på ena ögonbrynet och sagt något i stil med "Och på vilket sätt blir er inkompetens mitt problem?". Men det gjorde jag inte. Jag lämnade butiken men himlade teatraliskt med ögonen på vägen ut vilket han hade 0% chans att se (man vill ju inte mucka gräl).

Två hundra spänn är 350 kronor före skatt och det är pengar det med. Dessutom är det inte enbart pengen själv, det är princiiipen och jag visste i samma sekund som jag lämnade butiken, att jag vid varje framtida användning av dessa skor skulle bli påmind om detta moment of rip-off. Som en omvänd souvenir: En framkallare av irritation och obehag. Då passerar jag ytterligare en Naturkompaniet (hur många Naturkompaniet behöver Göteborg egentligen?). Jag får en ingivelse och går in och byter skorna. Mot pengar in på kontot, så på så sätt lyckades jag frigöra presentkortets värde i cash vilket ju var ändamålsenligt eftersom det fick bekosta min mans första dag i frihet då vi gick på Centralbadet och åt finlunch på restaurang.

Var det en överdriven reaktion? Jag tappar ju de frugala koncepten ibland så jag vill gärna ha er ärliga input.

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Igår (lördag) hittade jag mina promenadskor på Igor Sport på Götgatan i Stockholm. Ett par svartvita Puma som ni kanske såg på INSTA. Pris? 300 kronor och det känns som att gå på moln. Igor Sport säljer sportartiklar till reducerat pris då de inte är "säsongens". Tips! D.s.

* Ja han är så dålig på att göra av med pengar, även presentkort.

31 kommentarer:

  1. Absolut inte en överdriven reaktion. Det där med att påminnas om att man inte lämnade tillbaka när man anser sig ha rätt känner jag igen och är inte kul - bra att du bytte ut dem med andra ord.

    Om du hade skrivit/ringt till Naturkompaniet centralt hade du nog fått "rätt" (även om bevisläget då skulle vara något svårt). Jag antar att Naturkompaniet efter detta inte är den första butik dp går och letar i, men om beteendet varit lite mer ursäktande - även om de kanske inte kunde ge dig "rabatten" - kanske hade varit det.

    Grattis till affiliate-köpen. Det skulle vara intressant att veta mer om hur mycket du drar in på din blogg med reklam och annat.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det skulle vara intressant att veta mer om hur mycket du drar in på din blogg med reklam och annat." Inte tillräckligt för att köpa en atoll än. Jag kan vara brutalt transparent och säga att det precis passerat fyrsiffrigt (efter vad, tre månader med annonser?). Jag ser annonserna som ett sätt att finansiera cavan på CamgFI (lite som en rolig grej). Affiliate blir i pricnip bara lönsamt om du har ett "riktigt" samarbete d.v.s. i samspråk med företaget och ett sponsrat inlägg. Men det orkar jag inte. Den här bloggen är inte i första hand kommersiell utan mitt bidrag till FIRE-communityn.

      Radera
    2. Wow - inte illa! Jag har också lite reklam på min egen sida och har inte passerat fyrsiffrigt efter flera år. :-) Lite smalare publik och långt färre inlägg är nog förklaringen.

      Tack för en mycket läsvärd blogg och all den tid du lägger ner. Jag hoppas du får ihop till en atoll eller åtminstone ett litet rev i Söderhavet framöver.

      Mvh

      Egon

      Radera
    3. Verkligen? Tack för din uppriktighet, jag skämdes nästan att berätta om min siffra. Och stort tack för dina snälla ord. Jag vill minnas att du var en av dem som plockade upp min blogg på ett tidigt stadium och rekommenderade den.

      Radera
  2. Igor är verkligen suveränt för många saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verklien rekommendera den för barnskor också.

      Radera
  3. Fullt rimlig reaktion. Jag hade förmodligen reagerat lika även om jag har tuffat till mig lite på sistone. Skönt att kunna glida in i butik nummer 2 och få pengarna på kontot istället. Jag som tycker mycket om kläder och prylar inom friluftsliv har sedan ett tag valt bort Naturkompaniet.
    Dyrt och en sådan dubbelmoral skulle jag nog ändå vilja säga när det kommer till miljötänk osv. Det är alltid ett sådant tjafs om miljö, mindre konsumtion, ekologiskt jada jada men samtidigt är dem inte alls blyga på att pracka på en en massa prylar, som dessutom i 9 fall av 10 är dyrare än deras konkurrenter. Det är mer än helt okej att tjäna pengar, men tycker bara det smakar lite illa i min mun hur dem kommunicerar ut saker och hur dem sedan agerar i butik. Kanske har jag stött på dåliga försäljare. Men din försäljare verkar ju fullständigt blåst måste jag säga. Att man inte ens kan be om ursäkt eller erbjuda någonting. Jesus Kristus alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag minns vagt någon form av black Friday-aktion då man kunde komma till butiken och få saker lagade. Det blir lite lustigt för naturligtvis tycker man vid en första anblick att det är ett fint initativ med stort symbolvärde. Samtidigt är ju Naturkompaniet ett företag vars affärsidé är att sälja varor och görna om inte vinst så i alla fall inte förlust i form av alturistisk lagningsverksamhet till folket.

      Radera
    2. Det är väl egentligen ett jättebra initiativ, men känns mest som en marknadsföringsgrej och att man vill se goda och fina ut i folk ögon när alla andra hetsar till köp i sina butiker. När dem annars mer än gärna säljer grejer 364 gånger om året. Äsch, jag kanske bara är cynisk och bitter. Kul att du fick pengarna tillbaka i alla fall!

      Radera
  4. Min inre bitch hade kommit fram redan vid betalning. Och jag hade troligen inte köpt dem. Rätt ska vara rätt. Skyltar de med ett pris är det det jag ska betala.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen lärt mig något idag och det är från Ansis kommentar nedan. Marknadsförare till trots visste jag inte att butiken var tvungen att följa hyllpris. Jag hade väl en känsla att det var praxis, men inte att det var lagstadgat.

      Radera
  5. Oj oj. Två fel i två butiker. För det första säger marknadsföringslagen att de är tvungna att följa det skyltade priset om det inte uppenbart är fel. Och med såpass liten skillnad är det inte ett uppenbart fel och då får de står för din felmärkning och sälja skorna till det priset.
    Den andra butiken gjorde fel enligt de monetära rutinerna att presentkort aldrig får lösas in mot pengar. Det är tom så fånigt att om jag har ett presentkort på 500 kr, köper något för 450 kr får jag inte 50 kr tillbaka nej utan ett nytt presentkort på 50 kr då presentkort inte får cashas in

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det är någon lag som styr det där, men min erfarenhet är precis som du säger omöjligt att få ut cash från ett presentkort.

      För övrigt undrar jag om butik 2 också "råkat skyltat fel pris"?

      Radera
    2. Det har med skattemyndigheten att göra tror jag, man kan vid jubileum få presentkort avdragsgillt från sitt jobb om det står att det inte går att byta mot pengar. Varför alla presentkort idag har regeln att går ej byta mot pengar eller växla in. Dessutom vill väl butiken/affären tjäna pengar på försäljning. Hualigen om man fick reda pengar avdragsgillt det skulle ju inte fungera...

      Radera
    3. Jag kollade inte hyllpriset i butik två, kassan låg precis innanför dörren. Jag anade att hon gjorde fel men struntade i det (living on the edge). Men om jag jobbade i en butik och fick in en byteskund som tio minuter tidigare köpt en vara i en systerbutik hade jag ju kanske frågat vad som gått snett. Men folk har nog med sitt. Man vill jobba klart och sen gå hem.

      Radera
    4. måste invända om priset
      – Många tror att de har rätt att få köpa en vara till det pris som står i skyltfönstret eller på hyllkanten i butiken. Men om priset är ett annat i kassan är det faktiskt det priset som gäller. Det är vid kassan som du sluter ett avtal och köpet avgörs.

      Du har rätt att ångra ditt köp, när du får höra vad man vill ha i kassan för den åtrådda varan. Men du har fortfarande inte rätt att få den till det felskyltade priset

      Radera
    5. @Anonym 12:18: "Du har rätt att ångra ditt köp, när du får höra vad man vill ha i kassan för den åtrådda varan." Jamen exakt, det var ju den lilla detaljen som saknades i vårt samtal. Jag tror faktiskt att jag hade låtit mig nöja med ett "Ursäkta vår tabbe, vill du att jag tar tillbaka dem?" för att jag storsint hade fått säga "Nej, gör inte det snälla du, det blir bra såhär." Det var den där lite "Tugga i dig det bara"-attityden som gjorde att jag fick konsumentkli.

      För övrigt har jag ofta tänkt på hur ofta åtminstone jag känner mig lurad/irriterad/missnöjd i köpsammanhang. Jag kan inte riktigt exemplifiera eller sätta ord på det bättre än så, men det har snarare varit regel än undantag att ett inköp (särskilt av typen kläder/elektronik ed) har lämnat en fadd eftersmak eftersom det blivit strul. Hörlurar ska vi bara inte tala om, det finns ju andra kategorier som även de är otursförföljda. Ett liv med minimal konsumtion är ett liv utan frustration.

      Radera
  6. Jag hade förmodligen reagerat lite som dig. Snabb kortslutning i huvudkalkulatorn för man instinktivt sköljs över av upprörda känslor att nånting är fel. Så det är här nånstans vi behöver lära oss att stanna upp, ta ett djupt andetag för att syresätta hjärnan och sen sluta vara så j*la förbenat gemytliga, ställa frågan som står med stor röd text i din osynliga pratbubbla... Eh.. vad hände där med priset? Och kallt stå kvar tills man rett ut frågan och gått ut därifrån med rabatterad produkt. Så, det var mitt drömscenario. Jag förstår ditt agerande hela vägen till fyndet hos Igor och hoppas du stolt spatserar förbi vartenda Naturkompaniet i dina nya pjuck. Så jag tar med mig Ansi's påpekande "om det inte är uppenbart felprisat" så bör kunden få köpa till det felaktiga priset.

    Tyvärr Naturkompaniet, jag hoppas ni läser det här. Ni behöver utbilda personalen vad negativ kundupplevelse ger för effekt. En missnöjd kund berättade förr i tiden för kanske 10 personer i sin närhet. Idag med bloggar, FB och sociala medier får det sådan otroligt större spridningseffekt... Word Of Mouse är det nya Word Of Mouth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite besviken på mig själv i detta. Jag har sedan tio år tillbaka KBT:at mig själv till att bli bättre på reklamation och jag har blivit positivt överraskad i princip varje gång. Men då brukar jag ju i regel behöva förbreda mig för att på ett sakligt, lugnt och trevligt sätt reklamera. Nu blev jag tagen på sängen. Jag måste alltså hitta en strategi för att hantera spontana reklamationer. Andningen ovan är nog en bra utgångspunkt. Tystnad likaså.

      Radera
  7. Jag hade tagit fighten direkt och inte gett mig innan jag fått rätt. Och om dom inte gett med sig så hade det efter att skorna gått i retur blivit ett mail till deras HK med bilder av butiksskyltningen tillsammans med gärna namn på den som ”hjälpt till”.
    1. Rätt ska vara rätt. Står det ett pris i butiken, se till att sälj till detta (elever sälj till kunden som uppmärksammar er på detta och spring sen snabbt som bara den och ändra på priset)
    2. Jobba inte med service om du inte klarar av detta

    Helt enig i att det inte gick att ha skorna kvar få dessa kontinuerligt gett skavsår i hjärnan vid användning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "med bilder av butiksskyltningen tillsammans med gärna namn på den som ”hjälpt till”." Wohoo du är en kund man inte vill bli ovän med. Punkt 1 ovan är enligt mig självklar. Det måste ju finnas diverse koder du kan använda i systemet för att reducera priset med ett såpass litet belopp.

      Radera
  8. Jag skulle tagit fajten. Var med om något liknande på Ica nyligen, men då gällde det 3 kr och jag var skitarg efteråt och har aldrig återgått till butiken. Jag påpekade då att det INTE var det som stod vid produkten. Personalen sa "nehe". Sen inget mer och jag fick betala varan och gå därifrån. Innan sa jag dock att jag förväntar mig att de ändrar vid produkten så att inte ÄNNU fler kunder luras. Det skulle de göra, sa de. Men de kunde inte kolla upp saken på en gång. Det var första gången de inte åtminstone erbjöd sig det.

    På allvar så är jag aldrig tyst. Det du var med om hade jag aldrig accepterat. Jag hade sagt "jag tänker inte betala mer än som står." Sannolikt på en gång, annars hade jag gått tillbaka. De gillar det aldrig, men med tillräckligt självsäker röst så köper de det. Det är helt enkelt inte värt att vara så arg på en butik att man inte kommer tillbaka. För mig handlar det också om att stå upp för sig själv och alla andra. Så får man bara inte bete sig! Lurendrejeri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju petitesser i det stora hela, men man kan inte hjälpa sin reaktion. Min lokala ICA var experter på att ta fel pris (och se extremt ointresserade ut när man påtalade det) och det är en lättnad att slippa ha med dem att göra idag.

      Däremot såg jag en pensionär på Lidl en gång som stod och bråkade om en spänn. Där går min gräns för rätt ska vara rätt.

      Radera
    2. Det märkliga är att mataffärerna alltid har felmärkt till deras fördel. Värst är Konsum/COOP, där måste man kolla kvittot jättenoga varje gång eftersom deras veckokampanjerbjudanden aldrig hinns med att få in i systemet trots att det är torsdag (hur lång tid tar det att knappa in ett nytt pris som de vetat om i flera veckor att det ska ändras till?). påstår de. Och när man påpekar felet så säger de i kassan att man måste gå till kundtjänst för att få tillbaka rätt summa, för det går INTE att ändra i kassan. Och i kundtjänst får man stå i kö i evigheter bakom alla som ska köpa namnsdagstårtor eller lämna in tips/trav/lottokuponger.

      En gång växte djävulshornen så pass mycket eftersom det var ganska stor summa som felade (på flera saker) så jag vägrade betala och lämnade allt i kassan på bandet. "Får jag det inte till rätt pris så kan ni behålla det". Kanske var den gången jag var höggravid och inte hade så värst mycket tålamod med nånting, men det gav en viss tillfredsställelse.
      Inte samma effekt att göra så med ett par dojjor, men jag är glad över att du löste det på ditt sätt.

      Spargrisen

      Radera
  9. Blir alldeles förbluffad - självklart får butiken skylla sig själv om de(n) har felmärkt sina varor och självklart borde den förste säljaren prompt ha gett dig tillbaka mellanskillnaden - utan diskussion och med en ursäkt! Vilka klantar(-...!) Tur dock att de är så oproffsiga så att du fick tillbaka pengar på presentkortet i den andra affären - annars hade nog de där skorna skavt långt efter att ha blivit ingångna. Skönt att det slutade väl! /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja uppenbarligen var det en once in a million experience (presentkortsrokaden alltså).

      Radera
  10. Jag tror dock att enligt lag behöver inte butiken stå för priset som skyltats i butiken om detta är ”fel”,
    Men här snackar vi kundservice och om man vill ha sina kunder kvar.

    Nä, jag tillhör inte kunderna man vill komma på kant med. Men jobbar man själv med service så är man lite kräsen och det behövs ju ingen rymdforskare för att leverera ok kundservice.



    SvaraRadera
  11. Hehe. All denna KBT out the window. Jag skulle gjort likadant. Om det gör dig glad.

    SvaraRadera
  12. Jag hade också blivit sur. Förstår inte att de inte förstår hur mycket badwill det ger. Men det är sällan "ägaren" som står i kassan utan någon som får samma lön oavsett och inte tycks ha så mycket incitament att få nöjda kunder.

    SvaraRadera