Lektion 7: Att komma över hinder

Vid det här laget har jag lärt mig hur man läser den här boken. Man kan med förel skippa första delen av varje kapitel eftersom det bara är en omständlig transportsträcka till del två - "Summary". Kapitel sju handlar om fem olika hinder som kan ligga på vägen mot rikedomen och jag inser vid det här laget att när Kiyosaki talar rikedom då snackar han Rikedom. Inte någon minimalistisk ERE-tolkning av typen "äger du din tid är du rik" utan BAM Texan style.


Han plockar till och med upp Texasbon som ett föredöme under punkt ett "fear": "Just like the Texans, don't bury your losses. Be inspired by them." Det här med att ta höga risker och vinna alternativt förlora stort tycks vara en hederssak. Jag kan omöjligt läsa nedan passage med brittisk accent i huvudet, det måste liksom skrevas fram på sydstatsdialekt:
"A balanced portfolio isn't a bad thing. But it's not going to help you win big. It's not how successful investors play the game. You must be a little unblanced in the beginning - but you must be focused. Put your eggs in a few baskets and focus. Building your asset column doesn't take hard math, but it does take courage and the the right attitude toward failure."
Eeeh...ungefär som J L Collins säger då: "Put all your eggs in one basket and forget about it. The great irony of investing is the more you watch and fiddle with your holdings the less well you are likely to do."*

Men åter till ämnet. Hinder två på vägen: Cynism. Du ska helt enkelt inte låta dig dras ner av negativt tugg i exempelvis media och där håller jag nu med. "The savvy investor knows that the seemingly worst of times is actually the best of times to make money." Robert själv accepterar ingenting sämre än 16% i avkastning men "people who are filled with doubt are willing to accept a far lower return". Alltså...jag skulle inte tacka nej till >16% avkastning, men jag har ingen lust att ägna dagar och veckor åt research för att sedan handplocka förhoppningsvis rätt bolag i IPO-läge. Han kanske inkluderar fastigheter och fastighetsförädling i detta avkastningsmål också, eftersom aktier verkar vara mer än sidosyssla än en huvudnäring.

Hinder tre är lathet. "One of the most common forms of laziness is staying busy. Too busy to take care of your wealth, or your health, or your relationships." Det får mig att tänka på en Tim Ferriss-podd jag lyssnade på nyligen med Derek Sivers, entreprenören som blivit en mästare på att säga nej. Han anser att ett säkert sätt att öka sina nivåer av tillfredsställelse är att bara tacka ja till saker som känns "Hell Yeah!" och skippa allt annat, allt från resor till bekantskaper till uppdrag. Ständigt fullsmetad agenda är för honom synonymt med brist på kontroll. Anyhow, Kiyosaki menar att lösningen på latheten är att odla lite girighet, vilja att ha mer. Han menar nog pengar.

Hinder tre är dåliga vanor. Jag ska villigt erkänna att jag inte fattar denna passage riktigt. Han exemplifierar med losern Poor Dad som "alltid betalade skatt och räkningar innan han 'betalade sig själv' (investerade?)". Hmm ja, det låter ju spontant som en bra idé. Men Kiyosaki för ett resonemang som menar att Rich Dad investerade först och sedan "fixade pengar på annat håll" för att betala sina borgenärer. Whatever.

Hinder fyra är arrogans. Jag uppfattar det som att arrogans i detta sammanhang är liktydigt med ignorans som man vägrar kännas vid och lösningen är att skaffa sig nödvändig kunskap från en expert. Well well, ett avslutande citat:

"The primary difference between a rich person and a poor person is how they manage fear." Här måste jag ju hålla med och tillåt mig ännu ett Collins-citat:

"A portfolio of 100% stocks, which is what VTSAX (läs: en bred indexfond) gives you, in study after study provides the greatest return over time. The only downside, and I mean only, is that the ride will be very rough at times. Admittedly, it’s a big one. If you are not tough enough to stay the course, if you get scared and bail when the storms are raging you are going to drown. But that’s a failure in you, not a downside of this asset class."

Mvh/
FruEfficientBadass

* Och som ni vet finns det gott om forskning som stödjer detta resonemang, ett resonemang som även stöttas av investerare som till och med lyckats bättre än Kiyosaki.

11 kommentarer:

  1. Utmärkt blogg-serie!T.Ferris ja: vad tänker du om honom? För mig har han mycket intressant tankegods, men jag stör mig på hans persona. Vet i te om jag orkar lyssna på hans podd. Råd? Cheers, S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det är jobbigt när det blir så. Jag kan också störa mig på hans lite släpiga framtoning. Jag lyssnar egentligen bara när jag tycker att gästerna är riktigt intressanta. Även det motsatta kan vara giltigt. Joe Rogan, till exempel, har ett stort antal gäster inom martial arts och stand up, men jag kan inte låta bli att lyssna på grund av att han är så rolig, nyfiken och en sådan skicklig intervjuare. Han får verkligen alla att slappna av, oavsett utgångsläge och ståndpunkt. Han är ju ingen FIRE-anhängare, men det hade ju varit kul om han hade intervjuat J L Collins e d.

      Radera
  2. "Men Kiyosaki för ett resonemang som menar att Rich Dad investerade först och sedan "fixade pengar på annat håll" för att betala sina borgenärer." Detta tankesätt leder ju onekligen till att man blir väldigt motiverad att dra in de där extrastålarna som krävs för att inte hamna hos fogden. Betalar man sina räkningar med sina ordinarie inkomster kanske man blir lat och inte strävar lika hårt för de där extrainkomsterna, som förmodligen behövs om man ska bli Kiyosaki-rik.

    Blir lite fundersam på vilken investeringsfilosofi man ska köra enligt denne Collins:
    "Put all your eggs in one basket and forget about it."
    "A portfolio of 100% stocks, which is what VTSAX (läs: en bred indexfond) gives you, in study after study provides the greatest return over time."

    Jag tänker att en indexportfölj är motsatsen till alla ägg i samma korg. Hur tänker du där, FruEB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag tänker att en indexportfölj är motsatsen till alla ägg i samma korg." Enklast är att du läser inlägget i fråga.

      https://jlcollinsnh.com/2012/05/12/stocks-part-vi-portfolio-ideas-to-build-and-keep-your-wealth/

      Radera
  3. Låter lite väl Radetzky.

    SvaraRadera
  4. Jag blir lite förvirrad nu. Jag tror boken handlar om att vara entreprenör? Kyuosaki blev rik på Surfar-plånböckerna vad jag fattat. De där i nylon med kardborre, https://i.pinimg.com/originals/5b/0d/09/5b0d09172263784d70daa78be1c3bb04.jpg . Han verkar vara väldigt driven, inte ge upp, osv. Avkastningen satte han i fastigheter. Men det är massor av entreprenörer gjort mer än 16% avkastning på sitt kapital. det går inte så lätt att skala upp i evighet tyvärr, utan arbetstid, och man kan inte blanda ihop det med passivt aktiesparande. Det är ju två olika saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sweet, en sån plånbok hade jag på 80-talet. Nej jag fattar att det är äpplen och päron, hans aktiesparande är marginellt. Detta är inte boken för mig, men den är en del av en ekonomilitterär kanon man ska igenom tycker jag. Snart klar!

      Radera
  5. Ok, det är ju duktigt att skriva en bok som verkar täcka precis allt. Är killen på fotot på riktigt?

    SvaraRadera
  6. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera