Frugalt på Grönan?

Om jag tidigare sagt att skidåkning är som att stå med fötterna nedsänkta i betong och klippa sönder sedlar framför en snömaskin, är ett besök på Gröna Lund eller annan valfri "nöjespark" som att klippa sedlar på ett påtänt lågstadiedisko medan en östeuropeisk clown på styltor förföljer dig med cirkusjargong. "Principessa", nej, jag är ingen prinsessa, jag är blott en svenne banan som tvingats hit av mina barn och innan dagen är slut har jag blivit 2 000 kronor fattigare och fått minst två ångestskov.


Med detta sagt har jag några små knep som kan komma att lindra fallet en smulesmul.

1) Anfall är bästa försvar
Ett tag trodde jag att jag genom att förhala årets besök på TIVOLIT skulle kunna "vinna" på det genom minskat intresse och därmed minskat antal turer dit. Så fungerar det inte, detta får snarare motsatt effekt. Du ska istället mätta äventyrslustan tidigt på säsongen och med massiv exponering. Det är lite som att släcka en skogsbrand, det går smidigast i början.

2) Kör skiten ur dem
Ett tag trodde jag att jag var listig som gick tilll Grönan efter 19:00 en vardag, eftersom det då är 85 kronor billigare att skaffa åkband. Tankevurpa! Du kommer inte att hinna köra skiten ur dina barn på 3-4 timmar. Du måste hetsa dem så att de åker sig till minst illamående och på gränsen till medvetslöshet för att besöket ska ha önskad effekt.*

3) Välj dag med omsorg
Helger under sommarsäsong och då särskilt efter juni månads början är för nybörjare. Röda dagar likaså.** Nej, du ska fokusera på en vardag - helst tidigt i veckan då folk i regel är katatoniska efter helgen och undviker nöjesparksbesök med sina barn - och då en dag då ditt barn slutar skolan tidigt. I början av säsongen öppnar åtminstone Stockholms Liseberg inte förrän under eftermiddagen så det är som upplagt för en 16:00-22:00-session. Sex timmar i rotation och tvära kast kan tillfredsställa den mest åksugna av 9-åringar.

4) Ät hemma innan
Likt skidbacken är det ät-hemma-principen som gäller. Om ditt barn slutar skolan vid tre och du siktar på att vara på nöjesparken runt 17:00 är det ett ypperligt tillfälle att göra en liddag eller middunch eller hur man nu benämner den hybriden. Stadigt med mat ska de ha, mycket fett och kolhydrater. Med dig tar du vattenflaskor med is i och en energilåda.***

5) Snåla lagom
För att spara på framtida terapikostnader råder jag dig emellertid att begränsa snålandet i det att du erbjuder ditt barn/dina barn en (1) treat på din bekostnad (vad de gör med sin egen månadspeng är ju helt upp till dem men de blir märkligt osugna på allt när notan går på dem själva). I vår familj får man välja antingen en glass, en sockervadd e d. I detta inbegrips även alla former av "lyckohjul", fiskdammar eller omgångar i den obegripliga automaten där man med en klo ska försöka få upp Kinatillverkade gosedjur vilket funkar cirka en gång av hundra. ****

6) Låt barnet bestämma när dagen är slut
Om du är som jag är detta en utmaning eftersom jag somnar runt 21:00 oavsett yttre omständigheter. Men vi brukar gå i skift så att jag kör de första 2-3 timmarna och min man de sista 2-3 timmarna och på så vis säkerställer vi uppfyllelse av punkt 2.

7) Försök inte vara smartare än systemet
Någon gång har jag småsnålat genom att skaffa barnen "åkhäften" snarare än åkband. Bara glöm. Betänk att nöjesparken har räknat på det här och det är riggat för att du med snålmetoden i slutänden ändå måste köpa till enskilda biljetter för att kunna täcka in måste-attraktionerna (och en enskild biljett kostar ungefär som ett operabesök på lyssnarplats förvisso) PLUS att du måste bränna iväg en massa kuponger på värdelösa hjul och femkamper. Nej, gå all in på åkbanden. Möjligen kan du gå in på hemsidan samma dag och se om där finns något priserbjudande. I skrivande stund (slutet av april) har Grönan en drive där man får inträde och åkband för 399 kr istället för 465 kr vilket i vår familj blir en diff på 330 kr.

Det är avgörande att du i god tid före besöket går igenom upplägget med din avkomma så att det inte blir tjafs på plats. Jag brukar lugnt och metodiskt gå igenom vad som inkluderas i besöket och de olika villkoren (exempelvis att det äts hemma innan och att de gärna får åka hur mycket de vill men vill de köra en omgång två av klo-maskinen är det ur egen ficka) och blir det jidder redan där har du trumf på hand: Inställt besök. Inte alls lika behagligt att ta fighten på plats plus att DE då har trumf på hand vilket är offentliga uppträden och en förälder som är beredd att göra allt bara för att få det hela överstökat.

Ett par bonustips är att ta med öronproppar alternativt täckande lurar med brusreduktion. Preppa också barnen med mobiltelefoner som är satta på högsta volym så att ni kan nå varandra. I den bästa av världar klarar sig barnen själva (mina barn blev Grönan-klara ungefär i samma ålder som de började klara sig själva i skidbacken, ett välsignat år) och då kan en tretimmarssittning på Grönan faktiskt bli snudd på acceptabel förutsatt att du hittat en sval sittplats parat med något kallt att dricka.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Önskad effekt: De vill inte dit på minst ett år igen. 
** Hemsidan har en flaggsymbol som visar vilka dagar som lämpar sig för "dig som vill åka mycket", men dessvärre hittar jag inte denna symbol någonstans i själva kalendariet så jag antar att det inte finns någon sådan dag.
*** Jag har hört om mammor som hällt Chardonnay i sina isflaskor. Till det passar Lidls helt fantastiska rotfruktschips namnam.
**** Det här är ju bara en vanesak. Förr om åren körde vi all in och då var det det normala. Idag skulle de aldrig drömma om att be om mer än en sak. Och det fantastiska är att jag upplever det som att de faktiskt uppskattar den här enda grejen mer än när vi tidigare strösslade köpmat, glass, slush, chokladhjul omkring oss som consumer suckaz på semester. 

14 kommentarer:

  1. Vad gör du under tiden barnen åker? Finns det nå kul frugal/gratis nöjen på Grönan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång har jag satt mig på restaurang "Gubbhyllan" och bloggat med ett glas köpevin vilket kanske inte är uberfrugalt men väldigt behagligt. Annars kan man hitta en skön plats i skuggan nedåt vattnet till (tänk i trakterna bakom Blå Tåget/Bläckfisken) där det också är lite mindre folk. Igår gick jag emellertid all in med minstingen. Vi köpte entré och åkband online och sen gick vi dit (med magarna fulla av spaghetti bolognäs) och körde järnet. Jag slutade räkna vid 15 åk och eftersom vi åkte mest "3-kupong-åk" är min uppskattning att motsvarande manöver med kuponger hade kostat runt tusingen ink. entré så fett värt. Det var faktiskt kul och som Frihetskraft skriver nedan, om man fokuserar på kärnverksamheten (berg-och-dal-banorna om du frågar mig, vi åkte Jet Line tre gånger på raken) är det faktiskt en upplevelse för själ och hjärta.

      Radera
  2. Bra tips. Som lantis är problemet inte jättestort med stora nöjesparker, men jag håller med om att de suger ur en pengar på saker som inte alltid är prisvärda. Sämst brukar maten vara och bäst just det som parken är till för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pratade med en kvinna från Värmland i kön till Kvasten och hon sa att Skara sommarland var otroligt billigt i jämförelse med Grönan och Liseberg så nästa gång kanske man ska testa detta?

      Radera
  3. Vilken lycka för några år sedan när de plötsligt var så stora att de åkte in helt själva. De kände sig stolta att de klarade sig själva och jag kunde i lugn och ro stanna hemma och slapp betala för mig. Nu förtiden är de inte lika åksugna. De vill ha årskortet med inträde och gå på konserterna (väldigt prisvärt) och så får de ett åkhäfte som de sprider ut över säsongen med något åk nu och då. De fyller dessutom år nu så det är perfekta presenter. /Hea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om, att årskortet är värt pengarna. Det är dessutom opersonligt så man kan bara låta det rotera, låna ut till vänner etc. 569kr kostar det att köpa gröna kortet + åkband och det tänker jag nog göra till #2 idag eftersom hon har flera konserter hon vill se i sommar.

      Radera
  4. Precis, jag och maken lånade barnens kort och såg några konserter förra sommaren. Trevligt gratisnöje, snylta på barnens födelsedagspresenter ��/Hea

    SvaraRadera
  5. Ett bra tips är att köpa gröna kortet och sen sälja. Går man på konsertkvällar kostar det som ett grönt kort.

    SvaraRadera
  6. Själv kollar jag upp vilken artist som har konsert. Har jag tur så har jag hört talas om namnet, har jag otur så har jag inte hört talas om den och tror att det är nåt "inte så speciellt". För att upptäcka att Grönan är fullsmockat av tweenies/depprockare/eurovisionälskare/välj själv, som alla ska åka massor innan konserten börjar. Dvs lååååånga köer överallt.
    En sommarlördag med dånande soundchecking från Sommarkrysset hela dan är inte heller en höjdare.

    Själv gillar jag berg&dalbanor, så det blir åkband för oss. och jag kollar både ICA-kortet och konsum-kortets (förlåt, COOP heter det visst) erbjudanden om de har rabatterade inträden (gäller ibland bara vissa tider, dvs inte på sommarlovet).

    Spargrisen

    SvaraRadera
  7. Vi har kört en annan snålvariant. Bara ett besök på Grönan per år, och det är den dagen då jobbet hyr hela stället och familjen både går in och åker allt gratis...

    SvaraRadera
  8. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera