A Life That Matters

Coach Carson har skrivit ett Money-Life Manifesto som även finns att lyssna på. Han kokar ner det hela till en fråga:

"What does it mean to live a life that matters?"

Med bias-risk givet att han hänger med en massa presumtiva såväl som existerande FIRE-anhängare låter svaren ofta någonting i den här stilen:

Sleep more. Relax in the morning. Sit on a rocking chair.
Learn something new. Be impractical. Explore.
Visit amazing places. Go on adventures. Hike trails. Ride a bike again.
Unplug from the matrix. Do work you love. Buck the system. Say “shove it” to the man.
Raise your own kids. Play silly games. Help with homework. Spoil your grandchildren.
Plant a garden. Grow your own food. Eat healthy. Exercise.
Slow Down.
BREATHE.
Pursue your passions. Volunteer. Listen to people. Make an impact.
Advance your cause. Create your art. Write your story.
Get OFF the 9-5 treadmill.
STOP selling out!
DO what matters!

Vad skulle du lägga till den här listan?

Mvh/
FruEfficientBadass

28 kommentarer:

  1. Att sakta ner så mycket att man kan och hinner njuta av de små sakerna i livet. Det är ett liv som spelar roll och betyder något.
    Häromdagen satt jag på en sten vid Vänerns strand och kände vinden mot mina kinder. Det bet lite härligt friskt, precis lagom för att känna sig frisk, känna att jag var där just då. Det är ett exempel på att sakta ner så man kan njuta av de små sakerna.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bild! Det är i sanning märkligt hur just långsamheten får saker att ändra karaktär. Det är samma känsla som efter att man varit sängliggande i sjukdom en längre tid och sen kommer på fötter. Hur underbart det är att ta en dusch. Att äta sittande på en stol.

      Radera
  2. Sprida kärlek, värme och omtänksamhet.

    SvaraRadera
  3. Dra en tacksam och lite självgratulerande suck av lättnad varje gång man ser en bilkö.
    Slippa följa det vanliga flödet - bääää, bääää!
    Fiska när man känner för det.
    Ut till havet på vardagar = lite fölk.
    Träna utan att köa till utrustningen.
    Kunna köpa finkött till halva priset, vilket oftast görs på dagtid innan det är utplockat samt ha tid att tillaga det.
    Kunna hjälpa sjuka anhöriga och vänner mer än om man har ett jobb att förhålla sig till.
    Vara långfinger-redo om någon jävlas, vare sig det är arbetsgivare eller annan.
    Läsa och lära.

    VARA FRI!!!!!!!!!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om allt, särskilt bilkön. Shit, vad jag hatar bilköer. Apropå att läsa och lära, gick du den där deltidskursen i latin eller vad var det?

      Radera
    2. Jag hade uppenbarligen missbedömt mig själv och upptäckte att jag inte alls var sugen på att traggla grammatik när det kom till kritan.

      Lusten att lära finns kvar, likaså fascinationen för språk, men det var inte roligt. Dessutom kändes det inte lustfyllt att samtidigt ha ett prestationskrav kopplat till det hela. Det kunde jag ju räknat ut med sittorganet i och för sig (å du vet ju vad nämnda organ heter på juttebåsska!).....

      Radera
  4. Det skulle väl vara det här med tacksamhet. Tror det handlar mindre om saker man gör och mer till förhållningssättet till sitt liv och sina åtagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera att föra tacksamhetsdagbok. Det finns forskning som visar att det ökar din tillfredsställelse med livet.

      Radera
    2. Hmm. Bra idé. Borde gå att inkorporera på bloggen på nått sätt.

      Radera
  5. När jag och anförvanten som är närmre 90 år, lyckas rulla ner 120 cm säng på rullatorn till förrådet 100 meter bort eller när vi kom på att det går bra att använda områdets soptunna att köra gipsskivor på.
    När livet inte är lekande lätt längre och man tillhör de skamfilade och kantstöttas skara är lyckan stor när man fixar det ändå. Mat och kaffe på det så är lyckan total/Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. All form av problemlösning är som mumma för själen, särskilt om den inbegriper fysisk handling. Grattis till er bedrift.

      Radera
  6. Att jag kan vara ett ”bättre jag” Att jag blir en bättre mamma, fru, vän osv. när jag inte är är pressad och stressad dygnet runt. Stor skillnad, nu är jag den jag egentligen är och vill vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Copy på den! Inte alltid i mål med mammabilden men bra mycket roligare än förr för när jag kan vara närvarande i samtalen med dem istället för att tänka på nästa jobbiga kundmöte som ingen kunde bry sig mindre om.

      Radera
  7. Lev och njut i nuet. Dvs gå helt upp i det du gör just nu. Vilket förstås bygger på att det du gör (oftast) är nåt som du brinner för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativt hejdlöst slappande, det kan man ju gå in för någon gång ibland.

      Radera
  8. Det var ju ingen liten fråga du drämde till med på lördagsmorgonen. Jag tolkar det nästan som frågan om meningen med livet och den brukar jag faktiskt undvika. Men det handlar nog lite mer om vad just jag fyller mitt liv med för att jag ska uppfatta det som meningsfullt. Nej det blev inte så mycket lättare. Jag ber om mer betänketid, eller snarare tack för frågeställningen. I min stilla ensamhet har jag fyllt min lördagsmorgon med disk, två turer till återvinningen, rensat ogräs, kastat in en tvättmaskin och påbörjat ett vad som riskera att bli ett långt blogginlägg. Meningsfullt, kanske inte. Roligt, inte speciellt. Men ändå så skönt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker din lördag låter toppen. Jag kan kontra med att jag var nere i källaren och myste över hur tomt vårt förråd blivit efter att min man åkte till tippen igår. Meningsfullt, kanske inte. Roligt, inte speciellt. Men ändå så skönt...

      Radera
  9. Jag gillar uttrycket "design your life or someone else will". Hur vi sedan designar kommer vara unikt för varje människa. Det kan vara allt som tagits upp ovan och i ditt inlägg. Viktigast är förmodligen att vi lever ett liv som får oss att vilja gå upp varje morgon.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. ""design your life or someone else will"" Kuddbrodyr!

      Radera
  10. Är det ofint att föreslå "ha sex"? Åtminstone jag tycker ekorrhjulet är förödande för min lust...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, men spara detaljerna till din egen blogg...(jag är lite pryd).

      Radera
  11. Vårda och förvalta ditt arv (inte enbart pengar, om det nu behöver påpekas).
    Respektera dina förfäders strävan och för både gåvan och plikten vidare till dina ättlingar. Tänk bortom dig själv, tänk dynastiskt.
    Håll elden vid liv och kämpa vidare genom evigheten.

    Det vill säga, åt fanders med nuet! :)

    SvaraRadera
  12. Läs på om 5G och dess hälsofaror. 5G kommer, utan att vi har haft en diskussion. Vems intressen styr? "Design your life or someone else will" håller på att hända...

    SvaraRadera
  13. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  14. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera
  15. Ingen annan kan hjälpa dig att fixa ditt förhållande och kärleksproblem bättre än Dr Isikolo
    Jag heter Elena Berglund. Det kommer att förvåna dig att veta att allt så många människor har vittnat om DR ISIKOLO bara är sanningen. Min man lämnade mig och mina barn för att vi hade så många bråk och bråk. Hans folk var också emot mitt äktenskap med honom. Jag älskade honom så mycket och hade ett stort hopp om att vi ska bygga en ljus framtid tillsammans. Jag väntade i 6 månader och han återvände aldrig till mig. Så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO som gjorde allt i sin makt för att återförena oss och återställa den kärlek och lycka vi en gång delade. Han återvände hem till oss efter 48 timmar precis som DR ISIKOLO försäkrade mig. Du kan också få denna fantastiska hjälp och leva för att vara tacksam mot honom eftersom han aldrig gör någon besviken. kontakta honom e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  16. Hej alla, jag heter Klaudia Kusa. Under ganska lång tid bodde min man i en annan lägenhet på grund av arbetspress och vi var väldigt lyckliga tillsammans trots att han höll sig ifrån oss i några månader. Föga visste jag att en kollega från jobbet redan hade en affär med honom som fick min man att lämna in en skilsmässa mot mig från ingenstans. Jag visste att något var fel eftersom vi aldrig behövde bråka eller bråka så mycket för att få honom att lämna. Jag var traumatiserad och jag söker hjälp för att ta itu med situationen som ledde mig till DR ISIKOLO från beröm som folk gav honom på nätet. Vi diskuterade länge och han berättade allt jag behövde veta om vad som hände och processen för att åtgärda problemen. Han uppfyllde sina löften och fick min man tillbaka till mig och skilsmässaprocessen avbröts. Nu är min man tillbaka hem till oss och vi är lyckliga tillsammans. Det är verkligen fantastiskt hur människor verkligen kan hjälpa andra människor när de är i nöd. Han kan hjälpa dig också. Sms:a honom bara via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera