Lektion 5: De rika uppfinner pengarna

Okej jag ska villigt erkänna det. Ungefär här i läsningen av Rich Dad Poor Dad börjar jag distansera mig och det rätt rejält. It ain't for me. Jag är för J L Collins-indoktrinerad (affiliatelänk). Jag tycker att köpa och behålla billiga indexfonder är det bästa sättet att investera so help me God. Det tycker inte Robert T. Kiyosaki. Robert är mycket mer intresserad av att starta bolag, jobba med fastigheter och köpa snabba bilar som bevis på sin framgång. Och det är naturligtvis helt i sin ordning. Men jag kan inte låta bli att få lite kli på armen när jag läser saker som:
"We also [vid sidan av balla allan-tillgångarna] have a stock portfolio where we buy high-risk, speculative companies that are just about to go public. It's a risk, but the more you develop your financial intelligence, the lower the risk becomes. The smarter you are, the better your chances of beating the odds."
Wuuuu.....backa bandet Robert! Undrar vad Warren hade sagt om han hört dig testosteron-bräka på det viset? Troligtvis någonting i stil med:
"You don't need to be a rocket scientist. Investing is not a game where the guy with the 160 IQ beats the guy with a 130 IQ. Rationality is essential."
Är det rationellt att köpa högriskbolag i förhoppningen om att de ska vara ett av de tio som ska vara vid liv om ett år? Undrar vad J L Collins skulle säga. Kanske något i stil med:
"The simple truth is this: the more complex an investment is, the less likely it is to be profitable."
Men jag lovade er en sammanfattning av Rich Dad Poor Dad, inte mina åsikter om den. Så jag fortsätter: Kapitel fem handlar mycket om våra inneboende förmågor och om mod. Att vi i en föränderlig värld måste vara agila i sinnet och våga ta möjligheter. Författaren återkommer ständigt till exempel på losers av typen "den friställde chefen som bönar och ber om att få sin tjänst tillbaka" och uppmanar oss att bli våra egna. "Luck is created. So go get yours. [...] Those who have creative fincancial minds escape the Rat Race the fastest." [...] Markets go up and down, and investments come and go. The world is always handing you opportunities of a lifetime; you simply need to be able to see them."

Ursäkta, det blev lite åsikter här ändå. Jag håller med honom om flosklerna ovan. Men jag vidhåller att indexfonder möter ovan krav och till och med överträffar dem. Det är just i en föränderlig värld där affärsidéer kommer och går som man behöver självrengörande indexfonder, inte högrisk-gambling med nischade start-ups. Och det är tack vare långsiktigt sparande i indexfonder som svenne banan kan våga släppa sargen och ta dessa möjligheter som livet som frikostigt strösslar över oss då och då. Tycker jag, tralala. Sen utesluter inte jag att man köper fastigheter och har en liten lekpott för högriskprojekt eller startar eget, men indexfonder kan utan problem utgöra basen. Han pratar ju mycket om grund och fundament så någonstans tror jag att vi vill samma sak, bara med olika medel varav de medel som föreslås av exempelvis Bogle, Buffet och Collins är indexfonder. En mening tar jag emellertid med mig med stor behållning till min framtida finansiella kurs till mina barn:
"Robert's philosophy is to plant seeds in his asset column. Start small and plant seeds."


Det var något en av er kommenterade tidigare i veckan, att boken får en att verkligen fundera på det här med tillgångar. Vad det de facto är* och vad de de facto gör**.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Inte en pool.
** Ökar i värde med tiden.

28 kommentarer:

  1. Härligt, jag har inte läst boken. Jag har tänkt att göra det, men är inte så säker längre. Jag hade tom tänkt se till så min tonåring skulle läsa den. Det är jag rätt säker på att inte göra längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge hun "Simple path to wealth" istället. Det är min go to studentpresent i år (i ett sampack med en burk krossade tomater).

      Radera
  2. Man får nog ha i beaktande att boken är ganska gammal. Existerade indexfonder då? Aktieköp gjorde man genom besök på banken.

    Jag tyckte diskussionen om tillgångar var det intressanta. På samma sätt tanken att man kunde överföra vissa personliga utgifter på företaget. Ofta plockar man ju delar från en bok eftersom man inte köper allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Copy paste rakt av är min åsikt om boken.

      Radera
    2. Alltså, jag håller helt med dig Plina, inte att boken är copy pastad.

      Radera
  3. Var länge sedan jag läste boken men att jag inte minns så mycket av den skvallrar väl om att jag hade svårt att ta till mig den, troligtvis för att den kändes så amerikansk med en tung bas i the american dream om att alla kan lyckas och vara sin egna lyckans smed.

    Men det finns en poäng med risker i investeringar. Tex så är utgörs väl vår allas Per H. Börjessons Spiltans värde till 80% av ett bolag (Paradox). Och Per har själv svarat på kritiken om den dåliga riskspridningen i stil med "man blir inte HM-Persson-rik på att följa index. Och där finns det väl en poäng. För att bygga upp ett sånt kapital från noll eller lite pengar så behöver du väl rätt många år om du ska följa index och får kanske börja tänka generationsinvesterande om du vill ha några miljarder dollar. Alternativt satsa på ett eller par få kort du tror på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agree, ska man bli miljardärsrik ska man nog gå all in på någon småbolagsaktie och hoppas den rusar i värde. Men ska man bli "lagom" rik, med spending i linje med denna bloggen, tror jag man kan vara trygg i att index är en bra utgångspunkt.

      Radera
    2. "För att bygga upp ett sånt kapital från noll eller lite pengar så behöver du väl rätt många år om du ska följa index och får kanske börja tänka generationsinvesterande om du vill ha några miljarder dollar. " Så är det ju. Skönt att slippa vilja ha en miljard dollar. Håller på att läsa "Millionaire Next Door" nu och det intressanta är att i USA är det typiska att förmögenhet skapas i generation ett men försvinner i generationtvå. Varför? De nyrika (till stor del immigranterna, rent procentuellt sett är ryssarna mest framgångrika i att bli dollarmiljonärer) manar sin avkomma att utbilda sig och få fina yrken med hög status. Problemet blir då att de default dras med i livsstilsinflationen och när du, istället för att gneta och snåla som dina föräldrar, börjar leva Robert Kiyosaki-liv, räcker inte degen så långt.

      Jag visste faktiskt inte att Spiltan ägde så stor andel av Paradox. Väl tippat får en väl säga.

      Radera
    3. Jaa, preaching to the choir. Kör ju själv indexfonder och har noll intresse av att bli miljardär.

      Radera
  4. Imponerande att du höll ut så länge! Jag la ner efter 50 sidor. Helt outhärdlig bok.

    SvaraRadera
  5. Har boken verkligen något med FIRE att göra alls? Har inte läst den själv, men enligt dig låter det som att man ska:

    1. Göra komplicerade investeringar i hopp om att slå marknaden, för att..
    2. Bli löjligt rik, så man kan köpa dyra saker för att imponera på andra.

    OT: För mig som ny bloggläsare, så är det ganska kämpigt att börja läsa bloggen från början (mycket scrollande och klickande för att komma till början). Kanske jag som inte förstått hur man gör, men finns det möjlighet att bygga något i stil med MMM:

    1. FEB classics, där man har dina 20 bästa inlägg.
    2. All posts since the beginning of time.

    Svårt att få nog av denna blogg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ta månadsvis i "trädet" och sen scrolla till första inlägget. Har läst igenom hela bloggen åtminstone tre gånger, men nu blev jag sugen på att posta på min blogg ett inlägg om de tjugo bästa inläggen hos Fru EB. Hm... Låter som en bra sysselsättning i sommar. ;-)

      Radera
    2. Snyggt, tackar! Jag har bara haft mobilversionen uppe, men kör man webbversionen blir det ju genast mycket enklare :)

      -> Punkt 2 löst!

      Radera
    3. Shit, finns t.o.m. etiketter för djupdykningar i olika ämnen. Vilken värld som öppnar sig! :)

      Radera
    4. "Har läst igenom hela bloggen åtminstone tre gånger, men nu blev jag sugen på att posta på min blogg ett inlägg om de tjugo bästa inläggen hos Fru EB" I'm blushing E. Är du en galning? Det hade varit väldigt roligt för min grandiosa personlighetsstörning om du gjort en sådan lista. I väntan på den så finns det ju en "mest lästa" längst ner i webbversion tror jag.

      Radera
    5. Jag har skrivit en sådan lista på bloggen =)

      Radera
  6. Länge sedan jag läste Kiyosaki, men pratar han verkligen om att köpa snabba dyra bilar? Det kommer jag inte ihåg alls. Fast tror jag läste en annan bok i och för sig - cashflow quadrant.

    SvaraRadera
  7. Tack för din välskrivna recension - nu vet jag att jag inte behöver läsa den boken. Låter som ett heltidsjobb detta med att starta bolag, skatteplanera, leta upp högriskföretag och att sådär i största allmänhet visa att man är smartare än alla andra - och det är ju heltidsjobb man vill undvika.../Irene

    SvaraRadera
  8. Hojhoj den är inte klaar än, har flera kapitel kvar bitchas! Och ja, han nämner stolt införskaffandet av sin första [insert luxury car brand] när han fortfarande jobbade som säljare parallellt med att han investerade i fastigheter.

    SvaraRadera
  9. Det var nog tio år sen jag läste den här boken och jag minns att jag tyckte väldigt illa om den. Mycket på grund av halleluja fastigheter. Normalt brukar jag skänka till loppis men denna minns jag hamnade i papperskorgen för jag blev så irriterad.

    SvaraRadera
  10. Jag läste boken för 12 år sedan och den var en av de viktigaste jag läst för att ta mig dit jag är idag. Den sådde ett frö i min dröm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Smaken är tydligen individuell!

      Radera
    2. Den fick mig att vilja bryta mig ut från systemet och framförallt lära mig skillnaderna mellan utgifter och tillgångar. Dessutom lära mig jobba med dem. Sedan ser man till att använda de delarna som passar en själv och utvecklar dessa i kombination med andra. Det finns så mkt att lära...

      Radera
    3. ...av varandra

      Radera
  11. Har själv inte läst boken men har sett en del Youtube-klipp med honom. Jag tycker han har en skev verklighetsuppfattning. Han säger exempelvis i en video att han betalar 18000 dollar per månad för att hans farmor (eller nån äldre släkting) ska kunna bo på ett hem, som att det skulle vara helt normalt. En genomsnittlig Amerikan tjänar runt 3900 dollar per månad. Han betalar alltså nästan halva deras ÅRSLÖN per månad till något äldreboende och talar om det som att det vore normalt.
    Han försöker lära ut till massan hur de ska tjäna pengar/jobba för dem själva när han själv inte tillhör massan. Om han nu gjort det förr (som han uppger, han sa att han startade med 25 dollar i fickan efter ett lån som han tog) verkar han ha glömt bort helt vilka summor det handlar om för de allra flesta.
    Jag tycker annars att han har en rimlig grundsyn på vad en tillgång och vad en utgift är, men jag tror inte hans tips att bli rik (som alltid varit hans eget mål) skulle funka för massan. Jag tror mest att han har haft tur på sin resa. Sen verkar han ha offrat väldigt mycket också för att just bli rik. Jag kanske kan lära mig lite grann ifrån honom, men jag tror inte hans liv är för mig ändå.
    /AP

    SvaraRadera
  12. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  13. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera