Pengapsykologi

Om ni ännu inte följer IGMR på Instagram - gör't. Familjen företar sig i detta nu en tågresa genom Europa på väg mot semester i Kroatien (eller - de är väl redan framme skulle jag tro) och det är mycket inspirerande. När jag tittar på bilderna känner jag tågresepirret i maggropen, det är verkligen ett äventyr på ett annat sätt än när man transporterar sitt familjekött från punkt A till punkt B på ett flyg. Bara den där strandupplevelsen på München Ost, vem hade anat?

I anslutning till ett inlägg om börskorrigeringar nyligen slängde vår egen finanskille Studenten A in en referens framåt midnatt och den artikeln var så göttig att jag nog inte kan släppa den utan att koka inlägg på den (plus att jag börjar få lite idétorka). Artikeln The Psychology of Money inleder med två parallella nyheteshändelser 2010 som beskriver person A, den anspråkslösa sekreteraren Grace Croner som efter ett enkelt liv vid sin död efterlämnade runt 7 miljoner dollar till välgörenhet. Bara veckor efter publiceras en notis om Merrill Lynchs vice VD Sydamerika som gått i personlig konkurs, trots extensiv finansutbildning vid någon Ivy League-skola parat med bisarra inkomster genom åren. Kontentan är att den förra kombinerade en bra sparkvot med långsiktiga investeringar (och undvek att, som Buffet beskriver det, "dansa in och ut ur marknaden") medan den senare inte hade en så bra sparkvot och gillade att lattja runt med degen eftersom han var en allan ballan kind of guy*.
"The purpose of these stories is not to say you should be like Grace and avoid being like Richard. It’s to point out that there is no other field where these stories are even possible. In what other field does someone with no education, no relevant experience, no resources, and no connections vastly outperform someone with the best education, the most relevant experiences, the best resources and the best connections? There will never be a story of a Grace Groner performing heart surgery better than a Harvard-trained cardiologist. Or building a faster chip than Apple’s engineers. Unthinkable. But these stories happen in investing. That’s because investing is not the study of finance. It’s the study of how people behave with money."
Jag älskar ovan passage. Det är så otroligt! Och ingenstans talas det om detta? Min känsla är att man i dagligmedia sällan behandlar investeringar - med undantag för historien om aktiestinsen R.I.P. - som något som är möjligt för alla.


Antingen finns här ett elitistiskt perspektiv i att man måste ha en viss kunskap som [underförstått] är svår  att tillskansa sig såvida man inte gått Handels. Eller så finns där ett klassperspektiv - "att investera är bara för de rika". Tjurskit! Vem som helst kan öppna en ISK på Nordnet eller Avanza och börja föra över en del av sin inkomst, oavsett storlek på densamma**. Det outbildade barnhemsbarnet Grace Croner är ett bevis på just detta. Hon lyckades där Lynch-snubben gick bet.

Håller du med mig om att investeringsbranschen är en av de mest demokratiska och rättvisa institutioner vi har i samhället idag? Om inte - kavla upp ärmarna så syns vi på baksidan.

Mvh/
FruEfficientBadass

* När han stod inför domstolen menade han att han, trots att han ägde ett flertal hus, var helt utan likviditet, förutom "de möbler min fru lyckas sälja" snif snif.

** Annat var det förr, när det var meckigt att öppna en depå och du behövde en personlig bankman and shit. Idag är du en potentiell investerare samma dag som du fyller 18 och har råd att köpa en STÖL med efterföljande tribaltatuering på armen. In med dem på ISK pöjk!

27 kommentarer:

  1. Det må ha blivit bättre och det är som du påpekar väldigt enkelt börja. Det är också förhållandevis enkelt att anamma en ekonomiskt framgångsrik strategi. För vissa av oss är det inte så en följa den, men det är en annan fråga. När det kommer till mer avancerade instrumenten är jag inte lika säker på att det är så demokratiskt längre. Det är i alla fall inte så transparent som marknaden gärna vill göra sken av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När det kommer till mer avancerade instrumenten är jag inte lika säker på att det är så demokratiskt längre. Det är i alla fall inte så transparent som marknaden gärna vill göra sken av." Jag tror nog att person B hade tillgång till dessa mer avancerade instrument än person A i historien ovan...

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förbanna en förälskad älskare.
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Mycket tänkvärt! Jag har själv ingen egentlig ekonomiutbildning och en enkel investeringdfilosofi som mest går ut på att undvika bolag med svag historik i rörelsen, ledning eller ägarbild. Med dessa enkla regler så har uppgången på befintligt kapital ökat med 1800 procent sedan 2002, då jag satsade på aktier.
    /to

    SvaraRadera
  3. Så inspirerande! Jag tänker att det är viktigt att inte bli kaxig när det går bra för ens fonder/aktier, utan bibehålla ödmjukheten. När ämnet sparande kommer upp bland bekanta, så är jag noga med att påpeka att jag inte kan det här med cherry picking öht, utan att jag helt enkelt köper billiga indexfonder och sen försöker undvika att kolla på depån. Aktierna har jag delvis fasat ut, men några godbitar får vara kvar. Det är samma strategi där, tex har mitt förhoppningsbolag Intervacc gått ned en del senaste dagarna, utan nån som helst anledning. Då är det bäst att inte ens titta på depån, utan bara fortsätta sitta still i båten. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "utan att jag helt enkelt köper billiga indexfonder och sen försöker undvika att kolla på depån." Som ljuv musik!

      Radera
  4. Tack för omnämnande EB. Bara att ligga och sova sig över alperna var en upplevelse jag aldrig kommer glömma. Kan också nämna att det är såbilligt att åka nu jmf högsäsong. Vi hyr en trea med pool för 530 kr natten. I högsäsong kostar den nära 1700 kr natten. Samma med vår bil. Jättefin Renault Megane för 925 kr för TIO DAGAR! Tricket är att betala den med norwegiankortet så att försäkring ingår. Man försäkrar inte via uthyraren. De ville ha 280 EUR för att försäkra bilen i tio dagar. Win!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tricket är att betala den med norwegiankortet så att försäkring ingår." Yes och då vill jag förtydliga att man då även måste skaffa hyrbilsförsäkring via Norwegiankortet som kostar SEK250/år för samtliga hyrning vilket är oerhört prisvärt särskilt om man hyr utomlands och vill undvika självrisk på 30 000. Jag måste in och kolla ditt Insta, jag har varit i rätten hela dagen idag (inlägg to come).

      Radera
  5. Kul att du uppskattade inlägget jag länkade till, har du läst hela?
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan. Det var rätt mastigt så jag kommer att återkomma till det.

      Radera
  6. Idétips: 1. Mejlade dig en skrämmande krönika... Från en tidning som går ut till stans samtliga hushåll. Borde vara förbjudet! Hälsovådligt! 2. Återkommer med rapport om huruvida ylletröjor blir mjuka av hårbalsam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mucket bra. Jag ögnade bara igenom urklippet, handlade det inte bara omj en consumer sucker som kände sig rik innan räkningarna betalats? Får gå tillbaka och kolla.

      Radera
    2. Tyckte hon gjorde en grej av att typ vägra spara.

      Radera
  7. Om du har idétorka kan jag bidra med ett förslag: tips på inlägg och bloggar som är relevanta för oss som vill hoppa av ekorrhjulet trots att vi är över 55? Det verkar som om flera av er är runt 30? Inget fel på det, alla möjliga är i den åldern, men för oss som ska hantera ålderism, artros, fösämrat arbetsminne och livsleda samtidigt, vore det lite uppiggande.
    Kört förmodligen, men OM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Eller iaf hur man kan ekonomiskt överleva ett halvt avhopp från ekorrhjulet och ändå maxa pensionen med de förutsättningar som finns (där det inte ingår någon fastighet att sälja, eller en partner som bidrar)

      Radera
    2. Sälja organ? Jag vet på rak arm inga bloggar specialicerade på området (och personligen är jag närmare 55 än 30 och tycker att principerna inom FIRE-communityn går att applicera oavsett atros eller ej) men hörde en podd häromveckan som tangerar området. Återkommer med inlägg, tack för tips.

      Radera
    3. För egen del blir det ju lite omvänt. Istället för att sätta in så mycket det går på sparkontot försöker jag ta ut så lite som möjligt. Så alla leva snålt principer går ju att använda, utom de som handlar om att jobba (när man inte kan jobba). Sedan är det väl bara att hoppas att jag inte behöver nalla på isken och att den växer till sig enligt förväntan.

      Radera
  8. Önskeinlägg: Taktik för att palla hålla ut. Är i början av "karriär" (läs: Vill inte göra karriär trots lång utbildning som hade kunnat ge hög lön om hög arbetsinsats) och därtill högst i början av FIRE. Eftersom det känns som jag svalt det röda (eller var det blå?) matrix-pillret och nu inte kan backa tillbaka in i mina konsumtionsglasögon + VERKLIGEN inte trivs med att arbeta heltid (men samtidigt vill förkorta tid innan FIRE) - vilka mentala taktiker bör jag ha? Hur ska jag palla detta? Älskar frihets- och egenmakten FIRE ger! Men känns som jag genomskådat heltidsarbetet till den milda grad att 10+ år till känns så tufft och jag blir deppig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att 11 maj blir dagen för dig. Och det var det röda pillret.

      Radera
  9. can't wait!! Så länge filar jag på egna taktiker. 1. Inte gå in i avanza för ofta. (indexfonder är inte så sexiga minut för minut, men spär på framtidsfantasin) 2. Hitta en hållbar digital detox (misslyckas gång på gång) 3. Köar på kolonilott --> distraktion med förankring in real life. Ps. Uppskattar din blogg så mycket! !! En fråga till. När kommer första fire-podden på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I väntan på detta kan du ju läsa MMM:s take på ditt dilemma med en favoritpassus här: "So, your financial boredom will probably continue. Keep up the good work. And better yet, get used to it: this excessive calm you are feeling is the base upon which you will build your new life. Once you have flushed out the false excitement of consumerism, a busy career, and financial drama, you get to create an actual life for yourself instead. What do you really want out of life? What things make life most worth living? Try the inexpensive and challenging things along with the usual pricey ones and see which ones really make you happy. Make a note of your results, and keep experimenting and improving whenever you can."

      Läs hela inlägget, ett av de bättre: https://www.mrmoneymustache.com/2012/08/16/what-it-feels-like-to-become-rich/

      Radera
  10. MMM tar säkert hand om en massa övergivna hundar också.

    SvaraRadera
  11. Idétips: FIRE och barnen. Hur pratar man ekonomi med de på bästa sätt? Jag har en tonårsson som jag skulle vilja ge en bra start i vuxenlivet, men hur gör man? Är det tillräckligt om man är en förebild själv?

    SvaraRadera
  12. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  13. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera