FruEB - en användarmanual

För ett tag sedan efterfrågade nye läsaren "Halvan"* att se mina inlägg i kronologiskt ordning och jag blev då påmind om att bara runt 20% av er läser bloggen i webbläge på datan. För er andra a.k.a. de coola iPad/mobil-läsarna kommer här några tips.

Det finns två sätt att få tillgång till webbversionen av bloggen. Det ena är att gå in via en dator. Det andra är att scrolla längst ner i mobilen och trycka på "visa webbversion" (röd, streckad ruta, ser tant?).


Du får ju scrolla lite fram och tillbaka då varför jag skulle rekommendera att gå in via datorn. Det ser då ut ungefär så här:


Längst upp ser ni ett antal flikar. Dessa flikar når ni även i mobilt läge, men då ser det ut så här (förutsatt att ni trycker på ordet "blogg" i översta rutan):


Här har jag samlat lite mer allmänna och tidlösa inlägg. Exempelvis en flik för den som trillar in på bloggen första gången och inte fattar vad det hela handlar om. Man kan se den fliken som en sorts  läsanvisning eftersom jag längst ner på sidan även introducerar "etiketterna"...


...som ovan är inringade i grönt. Det rör sig om ett antal ämnesområden som är mer (spara, investera, ekonomiskt oberoende, minimalism, mat) eller mindre (badrum, receptklubben mästerkocken, prepping) vanligt förekommande. Klicka på en etikett och de skola alla veckla ut sig. Jämte skymtar ni blogglistan på bloggar jag gillar och FYI händer det att jag adderar en sparrelaterad blogg i det fall jag tycker att den är läsvärd, men då applicerar jag en in/en ut-principen. Vilken åker ut? Den som är sämst på att uppdatera, återfinns vanligtvis längst ner.

Ovan i den blå streckade rutan ligger inläggen i kronologisk ordning, ungefär 600 till antalet. När jag passerar 1 000 ska jag livestreama från hönshuset, då jag iklädd cylinderhatt dricker Bollinger och röker pipa.

För er som tycker att jag är så himla bra att ni vill sponsra mig kan ni gå in på flik "Köptips" i rullgardinslisten för där ligger de produkter som jag vaskat fram i affiliatenätverkens utbud som jag de facto redan använder. Så glöm för ett ögonblick min heliga maxim: "Köp ingenting som aktivt säljs på dig". Du behöver förresten inte köpa något i ordets monetära betydelse för att vara mig behjälplig, du kan göra en elskling-koll av ditt elavtal helt gratis och det trillar ändå in kosing till en ann' (du behöver alltså inte byta elavtal bara för att du gör prisjämförelsen). Och bank Norwegainkortet kostar ingenting. Däremot tycker jag, och jag har tyckt så långt innan jag ens visste att det fanns något som hette affiliatemarknadsföring, att det är ett bra kort. Ni har ju noterat att jag även börjat med banners i bloggdelen och de genererar stålars till mä ej pay per vieuw utan per click just sayin'.

Nog fnaskat. Hoppas ni nu har fått en bättre förståelse för funktionaliteten i mitt digitala Taj Mahal. Det jag är riktigt missnöjd med är "Läsarforum" som är ett illa passande format för era interaktioner, hade exempelvis missat ett riktigt göttigt inlägg från en av er i februari. Jag kanske återkommer med den i ett inlägg framöver. Om jag får tid över och lite teknisk intelligens någon dag kommer jag att migrera blögga till en egen domän men jag är ju bara för laaaat.

Mvh/
FruEfficientBadass


* Som för övrigt ska ha cred för att hen skapat ett kommentatorsnamn som inte är "Anonym", ni lyssnar ju inte på vad jag säger, det är svårt att hålla redan på alla Anonym och dessutom rätt trist och omständligt med alla "Anonym 09:23" så jag ber er, även om ni inte har Google-konto och kommenterar anonymt (vilket ni naturligtvis är i er fulla rätt att göra), lägg in en liten signatur i slutet, som till exempel Horsewood9 gör. Tar en sekund extra, särskilt om du väljer ett kort alias, som Kon, Fån eller Gök. Ännu snabbare går det om du väljer tre bokstäver som ligger i rad på tangentbordet, exempelvis ASD JKL eller BNM. 
** Ja jag veeeet att detta är min heligaste av regler, men ni vet vad man säger: ingen regel utan undantag.***
*** Eller förresten: En regel är utan undantag och det är att aktiv förvaltning suger.

20 kommentarer:

  1. I'm starstruck! Använd som exempel i FruEB blogg, hihi.../Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know, känns stort (inte ironisk, även om det kanske låter så)! :)

      Nu när man börjat använda webbversionen har man börjat inse hur bra struktur det faktiskt är på bloggen, med allt från etiketter till förslag på andra bloggar. Riktigt snyggt!

      Har redan Norwegian-kortet, så det får bli lite eljämförelse för att supporta lite. För den som vill grotta ner sig i kortmarknaden, tror jag RikaTillsammans brukar ha en årlig genomgång över bästa korten på marknaden. (Men du som läsare kommer förmodligen fram till att Norwegian är bäst, så spara lite tid och använd länken på denna sidan istället. Trist förresten att de flesta kortbolag verkar ha sänkt sina bonusar, i Norwegians fall från 1% till 0,5%.)

      Radera
  2. Så, nu har jag beställt Effekt läderbalsam! Tänker mig att den kanske kan "rädda livet" på min uttorkade skinnväska från 40-talet. Tack för en superbra blogg!
    /C_50+

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackelitack (5 spänn in på kontot, en bugar). Dukommer att bli amazed. Jag är sååå nära att applicera den på min hud från 70-talet.

      Radera
    2. EB bara gör det. Steget från hundschampo är inte långt!

      Radera
    3. @C_50+ Ditt liv kommer att förändras! Det finns liksom ett före och efter Effekt. Överväger nu att ha det på hälarna eftersom inget verkar hjälpa (säg nu knte kokosolja, hatar kokos!)

      Radera
  3. "...läser bloggen i webbläge på datan"
    På datan! Är FruEB född på 1800-talet tro?

    Dina tweenies har väl gett upp på modern sin, resignerat helt över det faktum att datan betyder något helt annat än hårdvara men att det nog är omöjligt att få den ömma modern att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. " Är FruEB född på 1800-talet tro?" I wish!

      Radera
  4. Snälla, snälla, snälla, kan du inte skriva fler inlägg än ett om dagen så det går snabbare till det 1000-e inlägget live-streamat från hönshuset?! Kan inte vänta! /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med Irene! 😀

      Radera
    2. Den som väntar på cylinderhatt väntar aldrig för länge.

      Radera
  5. Fullkomligt off topic: Någon som gillar Arlas Grekisk yoghurt? Jag tycker den är fullkomligen svingod, men dyr (20,70 kr på mitt Willys). Nu har Valio kommit med en 6 procentig yoghurt som smakar exakt likadant, för bara 16,70 kr. Dessutom snubblade jag över ett gratis erbjudande som jag nyss kvitterade ut så i morgon blir det billig lyxfrukost. Gör detsamma vettja, här finns kupong: https://www.valio.se/mild-yoghurt-naturell

    SvaraRadera
  6. Maria, Foot Mender heter krämen till hälarna, köpes på apoteket . Smörj in en gång dagligen, ta inte på sockarna direkt , låt den sjunka in minst 30 minuter. Efter 10 dagar har du babyfötter-jag lovar !! ( man sparar in besök till fotvårdare, fotfilning mm, snabbt och enkelt) / Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har kollat på den och får nog snart krypa till korset och köpa... Men fy farao så dyr!

      Radera
  7. Har börjat köpa alla apoteksprodukter på nätet-apotea, blir lite billigare.Krämen är jättedryg borde räcka 10 år så lite som gick åt för att få de bästa fötter jag haft på många år.( Hållbarhetsdatum på fotkrämer bryr jag mig inte om , apropå 10 år..) /Catarina

    SvaraRadera
  8. Läser bara via min coola iPhone och kommer fortsätta med det. Krångligt med data på bussa!
    Gillar idén med läsarforum. Fundera på utvecklingen. Ett mer chattvänligt forum för alla weirda tankar, frågor och idéer som dyker upp utan att vara knutna till ett inlägg.

    SvaraRadera
  9. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera
  10. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera