Förbered dig på det värsta...

...men hoppas på det bästa tralalala. För ett tag sedan skrev jag om testamente och som ni kanske märkt tillhör jag den kategorin i befolkningen som liksom nästan njuter av dessa morbida övningar* varför jag blev glad när ChooseFI hade ett avsnitt då de med hjälp av den före detta hedge fund-förvaltaren Chelsea Brennan gick igenom det de kallade för "The Family Emegency Binder". Det anknyter till det min absoluta favorit i ekonomisfären Birgitta Piper förespråkar nämligen att man ska "ta livet vid varandra vid köksbordet". 



För oavsett hur obehagligt man kan tycka det är att röra vid de här frågorna tror jag att de flesta är överens om att det vore ännu mer obehagligt att förlora en nära anhörig och mitt i kaoset även behöva leta efter koder och bank-id-dosor. Långt ifrån alla tänker hela varvet runt. Chelsea, som har bloggen Smartmoneymamas berättar i ChooseFI-avsnittet som jag nämnde ovan om en man som varit väldigt noga med att plita ner allt i sitt testamente och vidhörande dokument. Som han sedan lagt i sitt robusta, i källaren insprängda kassaskåp som ingen hade koden till. Jag vill att min man vid min eventuella död snabbt ska vara på fötter igen så att han kan ta hand om våra barn på bästa sätt och snart ta sig ut på Tinder för lite lattjolajban, he's like so worth it.

Jag hörde också ett avsnitt av Money Guy Show som betonade vikten av att skriva ner var man vill att eventuella barn ska vara om både du och din respektive skulle trilla av pinn samtidigt, exempelvis i en zombieinvasion. "Om du tycker att det är svårt att fundera på de här frågorna och komma fram till ett bra svar så kan du ju föreställa dig hur svårt staten kommer att ha att ta motsvarande beslut." Man tycker att de här sakerna är obehagliga men du gör ingen en tjänst genom att inte ta tag i dem. Det finns vad jag kan se ingen statistik som säger att din chans till överlevnad ökar för att du vägrar skriva testamente. Dessutom tror jag på "ut-med-trollen-i-solen"-teorin, d.v.s. även en person med dödsångest mår bättre efter en sådan här övning, precis som ett barn mår bättre efter att sprutan är tagen och man upptäcker att det inte var så farligt.

Det nämndes i båda avsnitt en app som används för att kunna komma åt varandras lösenord och det är LastPass, som jag inom kort ska testa. Förutom lösenord skulle jag kanske göra en Excelsammanställning på var man har sin tjänstepension och huruvida de har så kallat återbetalningsskydd. Gå in på Collectum.se (bank-id) och se efter, detta specas tydligt. För om så är fallet ska den som inte är död kontakta Collectum och höra hur efterlevandepengen ska delas ut till dig och eventuella barn. Dessutom utgår ju såväl barnpension (om de fortfarande går i skolan d.v.s. fram till och med studenten, med minst 1 550 kr per barn och månad) och "omställningspension" till överlevande vuxen under minst ett och max två år (det senare om du har barn). Här vänder man sig till Pensionsmyndigheten.se för mer info.

I en eventuell sammanställning kan ni också lägga in vilka löpande räkningar som kommer till hushållet och vart dessa räkningar landar. Är det Kivra, mail eller post? Jag kan tänka mig att man mitt uppe i tumultet gärna delegerar en del uppgifter till övrig familj och vänner och med en katastrofmanual kan du just delegera, för att själv istället ägna dig åt dina barn eller dig själv. Eller planera begravningen och här är mitt slutgiltiga tips: Ha en lapp om begravningen i samma pärmflik som du har testamentet och upplys din partner om att du har en sådan lapp. Du behöver ju inte göra som jag - kontrollfreak som jag är har jag specat det hela rätt...detaljerat* - utan mer: Kyrka/ej kyrka, begravas/kremeras. Kan vara rätt schysst mot dina efterlevande att låta dem slippa gissa.**

En detalj är också inloggningar till sociala medier etc. så att man kan stänga ner skiten. Det var någon som sa att om 50 år kommer merparten på Facebook att vara döda, som en digital kyrkogård. Med tanke på hur usel jag varit på att underhålla mina sociala medier (minus blögga) är det verkligen ingen förlust att dessa stängs ner. Däremot har jag bett honom om att åtminstone lägga en liten blänkare på bloggen om jag trillar av pinn, så att ni inte sitter och väntar på ert dagliga inlägg i onödan. Notera att jag åtminstone inte förberett ett inlägg som ska postas efter min död. Och det behövs inte heller, ni vet redan vad jag hade skrivit.***

Tänk på att det alltid är det senaste testamentet som gäller. Så om du/ni tycker att detta med ett juridiskt praktexemplar till testamente är en för hög tröskel, nöj er med en mall från the Interwebz som ni sedan låter ett par grannar bevittna. Om ni skulle få tummen ur någon gång i framtiden och göra ett snyggare exemplar kommer det per automatik att överskriva det tidigare.

Har du samlat denna typ av info någonstans och om inte, vilken är din ursäkt?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Bach & Bollinger.
** Kommer att tänka på ett avsnitt av Alex & Sigge där Alex Schulman berättar om en episod efter mammans död. Han och bröderna är i mammans lägenhet bara någon dag innan den stora, pampiga kyrkobegravningen där massor av gäster är inbjudna. Då hittar de en lapp med instruktionen att hon vill ha en liten intim begravning med bara de närmaste. Jag vill minnas att även min farmor hade något sådant riktigt klurigt ställe, typ en lapp som stack upp ur en telefonkatalog. Som att begravningen är någon form av gömma-nyckel-lek. Nej, tacka vet jag Sparo som skrev att han skulle ställa sina instruktioner i kylskåpet, för det är det första stället anhöriga tömmer efter din död. 
*** Köp ingenting som aktivt säljs på er!

32 kommentarer:

  1. Tack för uppmaningen!
    Det här ska jag ta tag i direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska även ta tag i att göra en uppställning i excel på gårdens alla kostnader i samband med nybyggnationer mm för framtida minskning av reaskattvinsten. Allt detta förflyttades till mitt "intresse" efter jag köpte ut den andra halvan efter skilsmässan

      Radera
    2. "Allt detta förflyttades till mitt "intresse" efter jag köpte ut den andra halvan efter skilsmässan". Gud så intressant! Håller på att läsa första versionen av The Millionaire Next Door (från 90-talet) där författarna beskriver den transformation en typisk amerikansk skilsmässa kan föra med sig för kvinnan, som kanske varit hemmafru innan. Låt mig citera från ett case (kvinnan blev lämnad för mannens sekreterare, han skrev en lapp: "Good luck dear with the kids" haha). Hon sadlade om till mäklare och startade senare en framgångsrik firma och så här avslutar författarna kapitlet: "It's ironic that Laura's misfortune in marrying a man who lacked integrity eventually translated into a much better life for her and her children. Because of his transgressions, Laura was able to fully utilize all her talents. The irony is that she always had more potential than her husband to excel in business."

      Radera
    3. Ja man kan se en partern som en tillgång, som en inventarie eller som en avskriven inventarie. Hursomhelst kan man vända ett avslut till ett avstamp och investera i sig själv.

      Radera
  2. Detta gjorde vi för några år sedan, min mans kollega omkom i en cykelolycka och då blev vi väldigt påminda om hur bra det vore om man visste allt du skriver om. Viktigast är nog ändå koden till bank-id.
    Gemensamt dokument på Google drive. Tar inte lång tid att göra och känslan efteråt, lättnad och trygghet i en konstig mix.
    Borde nog ta tag i begravning också, även om vi ibland pratar om det, det är inte så känsligt.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och känslan efteråt, lättnad och trygghet i en konstig mix." Men precis så! Jag trodde, innan jag gav mig på det, att det skulle kännas på något vis ödesmättat, läskigt och sorgligt, men det är ju precis tvärt om. Det känns som att gå på moln. "Bring it on världen, jag är beredd på allt, och då menar jag ALLT!" (utom möjligtvis zombieapokalyps)

      Radera
  3. Nej, jag har inte gjort något alls. Min ursäkt är att jag har varken barn eller sambo. Mina syskon/deras barn blir arvingar per automatik så något testamente behövs inte. Alla mina tillgångar finns i svenska banker och dödsboet behöver inte mitt bankid för att komma åt det. Jag inte bryr mig var/hur min kropps destrueras så mina arvingar får våndas över det beslutet, men de får ju någon miljon var för besväret...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter ju onekligen enkelt. Ska man säga grattis då kanske? En sak jag funderat på. Finns det en app som man - i det fall man är ensamstående och dör i ensamhet alt. att man får stroke eller annat som gör att man inte kan röra sig - registrerar att så är fallet? Jag menar, de flesta under 60 rör sin mobil och aktiverar systemen innan åtminstone 09:00 på morgonen. Om så inte sker under en dag eller två (man ställer själv in), kunde en signal gå till utvalda anhöriga för uppföljning. Så slipper man de där saneringsåtgärderna efter ett år. Alt. så kan man rädda någon som fått stroke. Vet ni?

      Radera
  4. Alla bankmedel och liknande låses direkt när någon dör, du kommer inte in med koder eller dosor då. Banken svarar inte ens på frågor om pengarna på lönekontot räcker till de närmaste veckornas autogiro. Banksekretessen är absolut. Sedan vet jag inte om bank-id går att använda till annat efter ett dödsfall men jag är mycket tveksam. När pappa gick bort förra våren tog det ett par veckor att komma åt allt på banken och kunna betala räkningar etc. Först ska det utses behörig att teckna dödsboet och utfärdas ett dödsfallsintyg, även om det är glasklart som i vårt fall tar proceduren några veckor. Det var dock inga som helst problem att slippa dröjsmålsränta etc.

    Jag kan rekommendera www.efterlevandeguiden.se som är ett samarbete mellan flera myndigheter. Där finns checklistor och förklaringar på allt. Även bra att kolla på innan man förbereder instruktioner till sina anhöriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen? Bra info. Inte ens jag är så kallblodad att jag vittjar min mans lönekonto innan jag ringer ambulans så återigen - bra att ha egen buffert. Och när sakerna låses upp efter några veckor kan det ju fortfarande vara bra att ha allt kartlagt så att man slipper använda sin hjärna. Jag ska genast kolla upp efterlevandeguiden. Så otroligt bra att göra sådant innan, för när skiten slår i fläkten är man nog inte så mottaglig. Maria, vilka bra tips, tack.

      Radera
    2. Men om någon har god man gäller väl inte detta? God man får ju in pengarna på sitt eget konto! Visst, mer pengar kommer inte, men de som redan är på god mans konto är fullt disponibelt. De efterlevande som ärver får hoppas att denne är ärlig.

      Radera
    3. Har man god man är det säkert annorlunda. Det hade inte min pappa, han var fullt frisk när han dog.

      Radera
    4. En god man har inte ett eget konto utan den är den som har god man som äger kontot. Däremot har den gode mannen tillgång till ett konto där det får finnas maximalt 20 000 kr. Finns det mer pengar ska dessa överföras till konton som är spärrade. Det kontot spärras också när den som har god man dör. Därefter ska den gode mannen göra en sammanställning över vad som finns och överlämna allt till dödsboet och kommunens överförmyndarkontor. Dessutom har en god man redovisningsskyldighet avseende alla transaktioner så det är inte bara att ta ut pengar hipp som happ. Sannolikheten borde vara större att långfingriga anhöriga stjäl.

      Dessutom tror jag (är dock inte 100% säker) om man har ett dödsbo så kan man ta räkningarna till banken och se till att de betalas där.

      Det kan finnas en poäng om man är två att man har pengar för att hantera kriser på ett konto i sitt eget namn så om den andra dör oväntat så kan man betala räkningarna i vart fall.

      Radera
  5. Ja du får vara jäkligt snabb! :D

    Ett P S också. När dödsfallet registrerats börjar all post sändas på papper till dödsboet, som är den dödes adress ända tills den som är behörig att teckna dödsboet ev ändrat adressen. Glöm Kivra.

    Vi upptäckte också att det är ingen som helst idé att vara proaktiv annat ön att stänga av prenumerationer, abonnemang etc. Allt från myndigheter, banker och försäkringsbolag rullar på och det går inte att förgripa. Så vänta på breven från dessa, det kommer. Detta var mkt frustrerande för oss två projektledare och doers ut i fingerspetsarna, men efter några dagar var det ändå rätt skönt för man har fullt upp med sin chock och sorg, begravning, andra anhöriga och vänner, se efter den dödes bostad etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Maria, det var ju DU som skulle skriva det här inlägget. Pro! Okej, så man kan alltså sitta still i båten, minus det rent jordsliga av typen tömma kyl och ringa folk? Nu låter det som att jag planerar att ta livet av min man och dit har vi ännu inte kommit, men mest intressant rent allmänt. Jag menar, man har ju päron också som inte lär leva för evigt (även om jag misstänker att åtminstone min morsa kommer att överleva såväl mig som barnbarnen).

      Radera
    2. Dödsexpert. Mitt nya jobb!

      Kom på ännu en grej att skriva om till anhöriga. Vill man att begravningen ska webbsändas? Om detta lär det råda delade meningar, iaf än ett tag. Min mamma typ gick i taket när jag sa att min begravning får ni gärna sända (så att enbart inbjudna kan se den via länk). Tycker det är toppen eftersom jag har många vänner långt bort som av olika skäl inte kan komma även om de vill. Och tänk om någon nära sörjande hamnat på sjukhus eller fått värsta magsjukan just på min begravningsdag? Då vill jag gärna att de ska kunna sitta på toa och titta... I övrigt är instruktionen till min familj att lägga mig i en kompostpåse typ. Och I övrigt arrangera begravningen så som de vill ha den. Jag tycker begravning är till för de sörjande, som död är jag redan borta och har inga synpunkter annat än billigt & miljövänligt.

      Radera
    3. Så ultrapragmatiskt, typiskt svensk nihilism. Jag tror på din affärsidé. Dödsexperten.se. Kan du komplettera den med Föräldrarnamåsteinpåhemmet.se för där har jag förstått att det är något av en djungel?

      Radera
    4. Webbsändning av begravningar hade jag aldrig hört talas om. Man kanske kan starta en ny tv-kanal, begravningskanalen, så kan man följa hela proceduren från början till start.

      Urk, jag hoppas man aldrig behöver använda sig av föräldrarnamåsteinpåhemmet.se eller att man själv hamnar där. Finns det någon mer deprimerad slutförvaring av gamla än att hamna där. Läste en intressant bok av Atul Gawande som heter Att vara dödlig som behandlar fenomenet samt vård av dödsjuka.

      Radera
  6. Min man dog när sonen var 6 år, vi var gifta. Jag fick inte ta ut några pengar från hans konton överhuvudtaget, för att bekosta begravning, hyra mm så man har ingen nytta av att använda hans bankdosa eller koder, det är OLAGLIGT. Man måste vänta tills bouppteckningen är gjord, det tar 3 månader, då överfördes alla pengar i mitt namn eftersom barn< 18 år. Om äldre barn ska ju också de ha en del av kakan. ( går att skriva testamente här så att änkan kan bo kvar i huset och barnen får ut sitt arv senare, men jag kan inga detaljer om det.) Eftersom vi var gifta( gäller ej sambos) så fick jag barnpension från försäkringskassan för att ha råd med sonen, mer pengar till barn är <12 år sedan sjuknker ersättningen, men man får pangar tom de går ut gymnasiet./ Catarina

    SvaraRadera
  7. Glömde säga, ALLA får barnpension oavsett inkomst/ Catarina

    SvaraRadera
  8. @Catarina: Först och främst: Beklagar sorgen. I efterhand. Låter fruktansvärt jobbigt att förlora någon med så små barn i hushållet. För det andra: Hur tusan klarar folk det ekonomiskt? Jag menar, undersökningar visar att svenne banan inte klarar en oförutsedd utgift på 10 000 spänn. Att då behöva ligga ute med hela utgiftsposten om man är van vid att splitta på två - i TRE månader. Hur gör folk? Eller är det bara common practice att borgenärer förväntas lägga räkningar på is om någon dör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ha en begravningsförsäkring om man vill att anhöriga ska slippa ligga ute med kostnader. Då tar begravningsbyrån det direkt med försäkringsbolaget. Det är annars vansinniga pengar man behöver ligga ute med. Jag tror vi la ut ca 30 000kr och då var det ändå en enkel begravning. Sedan alla andra omkostnader, totalt bortåt 70 papp pga brorsans resor hit mm, vissa husrelaterade saker mm. För oss tog det 8 månader innan bouppteckning var klar pga ett hus skulle säljas. Så ja, pengar på sitt eget bankkonto är nödvändigt för att hantera en anhörigs död.

      Radera
    2. Fast vänta nu. Jag erinrar mig förresten att vi betalade begravningen från pappas konto, att det gick att göra när väl dödsfallsbevis kommit och företrädare för dödsboet var utsedd. Men hur som, det var mycket andra utlägg.

      Radera
    3. Och det är säkert annorlunda när den som dött är gift och har omyndiga barn. Min pappa var skild och vi barn är vuxna.

      Radera
    4. När min mamma gick bort spärrades alla e-fakturor så fort banken fått vetskap om dödsfallet, autogiron var man själv tvungen att säga upp. På banken (Nordea) fick jag, efter att ha visat upp dödsfallsbeviset och förmodligen något om att jag företrädde dödsboet, ett paket med kuvert i vilka man fick posta pappersfakturorna till banken för betalning från mammas konto. Det var fyra år sedan, vet inte om något ändrats sedan dess.

      Radera
  9. Inga räkningar läggs på is, det är bara att betala det vanliga plus alla extrautgifter i samband med begravning. Jag sålde en av våra två bilar( behövde ändå inte två när han var död).Fanns inget utrymme för "kollaps" bara bita ihop och få det att fungera för sonens skull. Jamen då har man ju "stresstestat sig och sett att det går. Var en T-olycka, ingen tid att förbereda sig på ,kan drabba vem som helst. Har bearbetat sorgen klart, är flera år sedan / kram Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, du är testad och klar. Du kommer att klara nästa börsfall med ett leende på läpparna.

      Radera
  10. Satt och funderade på precis detta och lite till.

    Funderade på att skriva en pärm med titeln. I händelse av min död (tror det finns en bok med titeln...så jag riskerar att bli stämd är jag rädd).

    I denna skriver man konton och tankar kring döden. Men också var allt ting finns.

    Jag och min hustru är väl hyffsat jämnställda men det finns saker som jag fixar och andra saker som hon fixar.

    Anledningen till att jag funderade var att jag monterade ihop all utrustning kring polen och svor över att jag inte förra året heller färgkodade alla slangar utan var tvungen att fundera ut vilken slang som skulle var. Utifall jag dör och hustrun måste göra detta så blir det svårare då jag gjort det varje år.

    Man skulle behöva om man har hus skriva vart allt är och hur det fungerar
    Vart alla koder till internet och div datorer är
    Var man har gömt pengarna på diverse isk:er
    osv.


    MEN. Var skall jag lägga denna pärm. Den blir ju ganska värdefull för en ohederlig person om den kommer bort.
    Hemma?
    Bankfack? (tog enligt aftonbladsartikel här om sisten 2v innan kunden fick reda på att de var bestulna)
    Hos advokatbyrå? Enligt bästa hollywoodstil...

    Med vänlig hälsning
    THZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla upp LastPass. Antar att man kan låsa ett dok någonstans som frugan då kan komma in i. Alternativt att du gör en pärm med harmlös info (poolen) men att ni muntligt går igenom de stöldbegärliga bitarna. Jag tror inte att det är att rekommendera att ha pärm ”Alla koder till allt”, lika lite som man ska ha en tidskriftsamlare med ”Pass” skrivet på vilken kan ha hänt den bästa...

      Radera
  11. Jag har inte kommit till skott ännu, för att inte köra med den universella ursäkten ”jag har inte haft tid” (vilket sällan är sant) så får jag hålla mig till att jag inte har prioriterat frågan.

    Ett antal frågor väcks ju dock nu;

    Fortsätter räkningar att dras via autogiro? I så fall klarar efterlevande sig i minst 2 månader då det finns en rejält tilltagen kredit på lönekontot (synder från förr, men nu fungerar denna som buffert ifall något skulle hända då allt kapital jobbar på isk’n)

    Sen har jag alltid tyckt att det är svårt att få en överblick av alla försäkringar, men vid senaste bytet av arbetsgivare och sedvanlig ”pensionsrådgivning” så fick man ett finfint dokument med alla försäkringar efter att man gett sitt medgivande att dom kunde hämta in data. Bara att skriva ut och sätta i pärmen.

    Sen har vi det här med hur saker fungerar i huset..
    Då jag byggt huset och mekat dit både värmesystem/kylsystem och ventilation så kan nog lilla frun behöva ha en instruktion att gå efter. Nu finns lite för mycket information i mitt huvud. Även denna punkt står på att göra listan.

    Sen undrar jag hur lång tid det tar innan en livförsäkring betalas ut? Detta är ju den viktigaste punkten när det kommer till ekonomin och efterlevanden..

    Till sist; när man har en äkta hälft som inte är intresserad av investeringar mm så bör man kanske även lägga med en sida om hur investeringarna ska hanteras. Tänker 4% regeln mm, saker som man själv tycker är självklara men som är rymdforskning för vanligt folk.

    SvaraRadera
  12. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  13. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera