JKL revisited

"Kan en undersköterska spara pengar? Med mig själv som levande exempel kan jag svara JA på den frågan. Jag är så trött på att undersköterskan får ta på sig en offerroll så fort det i media diskuteras sparande, frivillig enkelhet, minimalism, ekorrhjul, ekonomisk frihet, FIRE och liknande. Alltid är det någon som kläcker ur sig 'Men tänk på den ensamstående undersköterskan med tre barn! Hur ska hon kunna spara något? Är det inte ett hån när högavlönade bla bla' ..." Så börjar bloggandet på "Investeringsundersköterskan", ett konto som tidigare figurerat på Instagram men som nu tagit steget till blogg. Ligger i blogglistan som ni ser till höger i webbläge. Fortsätt att läsa inlägget här.

 Jag fick ett tips av Lana Banana för ett tag sedan* och det var ett ERE-inlägg titulerat "Be the change - the world you deserve". Efter att under dagen bekantat mig med verktyget Copyscape (då jag bland annat körde igenom min blogg för att se om det existerade dupikater någonstans på Internetz) blev jag lite nojig eftersom ursprungsinlägget är en lång textmassa, direkt tagen från JKL:s sida. Så please, klicka på länken här och läs inlägget i original istället, det skulle kännas mycket bättre. Man vill ju inte bli banned by Google.



Jag gillar hans sätt att skriva. Men det tog mig ett par genomläsningar innan jag förstod att det inte var ett vanligt Gandhimanifesto utan att han menar att vi (FIREs) genom att nära oss på nuvarande system kan urholka det och bana väg för något nytt (antar att han menar ett system där man i regel har en mer lågintensiv livsstil med inslag av delningsekonomi och mer altruistiska produkt- och affärsidéer, MMM style). Det här är ju en frågeställning som dyker upp titt som tätt i ekonomibloggosfären och framför allt bland de som ifrågasätter logiken inom FIRE-rörelsen att ta hävstång på den tillväxtgenererande aktivitet man föraktar. Om du frågar mig om min åsikt (vilket jag utgår från att du gör) så är den att marknader förändras efter efterfrågan. När vi inte längre köper vissa produkter eller tjänster (exempelvis Kinaplast) utan istället köper andra produkter och tjänster (exempelvis delningstjänsten Hygglo), kommer företag i regel att tappa intresset för den förstnämnda gruppen men få ett ökat intresse för den senare gruppen. Bolag kommer alltid att behöva investerare, oavsett om de jobbar med Onda saker eller Goda saker. Vi med medel finansierar. För att inte sitta med skägget i brevlådan är det emellertid en fiffig sak att äga indexfonder, eftersom de är självrengörande. Det betyder att ett bolag som går uselt alternativt upphör att existera, per automatik ersätts av ett bolag på väg upp och du märker det inte ens. På så vis kommer det sig att du som äger en indexfond idag har företag som Apple men inte så mycket Nokia, trots att det för bara tjugo år sedan var det motsatta som var högintressant.

Men åter till det Gandhiska. Att "vara förändringen". Mikrospaning: Jag själv blev inspirerad av en vän som är bra på att laga vegetariskt. Hon i sin tur sparar rejält varje månad. Inte för att hon är FIRE, utan för att hon är rädd att få stryk av mig hon inspirerats av diskussionerna på bloggen. Har du tagit efter någon i din omgivning på sistone? Eller ännu bättre- inspirerat någon annan till förändring i god FIRE-anda? Kanske utan att hen vetat att du är FIRE-anhängare?**

Mvh/
FruEfficientBadass

* Hon hälsar att hon inte är död hon kan bara inte kommentera.
** Om du nu är det. Om inte är det ett mysterium vad du gör här.

39 kommentarer:

  1. Min livsstil "the jeanettish way" tror (och vet) jag inspirerar! Att verkligen SLITA ut innan slänga, ha ett presentskåp, laga all mat Cajsa Warg, idka konceptet en in --> TVÅ ut, vårda mina items med kärlek, bara äga det jag använder, leta rabatter och endast handla "ät snart" och när det är plånboksgenomslagskraftiga extrapriser. Att vara fiffig och kreativ, hitta nya användningsområden då t ex pryl tjänat sitt syfte. Har tusen tips! #lifehacks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bara älskar the jeanettish way Jeanette. Här är ett bevis på hur störd man blir i denna filterbubbla: När du skrev att du "letade rabatter" tänkte jag direkt att du var en city forager, d.v.s. en som letar ätbart i parkrabatter etc. Aha, du äter KÖPT mat, okej, det är lite mer mainstream.

      Radera
    2. Ha ha ha... Visserligen. Här finns både granskott och nässlor inom ett par meter från bostaden. Japp, ya got me! Äter mat köpt på ica, men e re eg åkej i denna community? ;) Må väl i din onsdag. Ps! Jag har namnsdag. Firar med ett gratis glädjeskutt!

      Radera
    3. Gratulerar på namnsdagen! Det var ju forna tiders födelsedag så unna dig en nässelsoppa.

      Radera
    4. Fantastiskt jeanettish! Blev pepp på att strama upp vårt sparande ännu mer nu (efter lite vårutsvävningar på Tradera.. och MOS..).

      MEN det var ok med lite shoppingutsvövningar för så här till 1-årsjubileet med den här bloggen mfl (tack alla fina inspiratörer och Fru EB!) så har vår familj ändå inspirerats till att ha lyckats spara lika mycket som IGMR (de skriver ju ut siffror på sin blogg men jag är rädd att bli kidnappad om jag skulle skriva ut såna siffror här, är fortfarande såna hissnande summor för oss, och så hyr vi ut vår andra del av parhuset till en Colombiansk familj och de är så fascinerar av att det inte nästan är några kidnappningar här...).

      I alla fall, så hoppas jag att vi i vår tur inspirerat mina bröder som har startat varsitt ISK. Och så hetsar vi min mans syster lite, de bor i Danderyd och spenderar mer än de tjänar fast båda är ekonomer. Och nu när vi har mer sparande än de, köpte de både Marie Kondos bok och Farbror fris.

      PS.
      Vi ska till Öland och campa över 6:e juni så missar årets viktigaste händelse...buhuu...

      Radera
    5. Heja Ingrid! Ja skönt med så få kidnappningar, borde finnas en dedikerad dag för det.

      Radera
  2. Tänk att förändring både är så svårt och så enkelt. Det är så otroligt svårt för någon annan att bestämma om en förändring. Bestämma och kontrollera är nog det mest ineffektiva som finns. Lev som du lär och visa vägen, då har man en god chans att lyckas. Det är också därför din blogg är så bra! Jag/vi är fortfarande bara i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bestämma och kontrollera är nog det mest ineffektiva som finns." Skoja inte!

      Radera
  3. Vilken underbar liten pärla till text du hittat. Jag håller med och känner att jag fick extra energi i steget är jag läst den.

    Jag har bytt kontor och sitter inte längre avsides på mitt företag. Jag märker att flera som inte jobbat tätt med mig sedan den förra kontorsrokaden ser att något har hänt. Då var jag chef och nära att bränna ut mig. Nu: glad, matlåda, cykel och långt hår (frugalt knep).

    Har börjat få frågor och jag har droppat så smått att vi vill starta företag åt fru IGMR men att vi vill ha en bunte pengar först. Därför har vi experimenterat och lever på mindre än en lön sedan ett år tillbaka. Kryddat med lite värde, livs- och behovsfrågor blir det väldigt intressant för många.

    Nu jobbar jag med 90-95% kvinnor och upplever att de är mer öppna för nya idéer öht. Männen vill ha sin bil och utelunch -punkt. Utan bilen tappar de chefsstatus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Utan bilen tappar de chefsstatus." Haha. Minns hur mina manliga ledningsgruppskollegor i åldern 45-65 plötsligt fick något piggt och vaket i blicken när det skulle diskuteras ny tjänstebilspolicy.

      Jag talade med en gammal kompis nu på morgonen och hon berättade att en manlig chef på hennes jobb - efter hjärtklappning och kollaps på arbetstid - nu sagt upp sig utan att ha något jobb att gå till. Något liknande hände en tennispolare till mannen som gick hem för att vara med de tre barnen medan frun gjorde karriär (åtminstone var det den officiella versionen). Tror ändå att något sker i vår generation, män som mäktar se bortom tjänstebilen och prioriterar sin egen hälsa samt att vara med familjen. En insikt om att barnen är små en gång (såvida du inte kör järnet och sen satsar på de mjukare värdena med kull #2).

      Så stort att du börjar glappa FI på kontorstid. To be continued...

      Radera
    2. Satt just och diskuterade Åsas bok med miljövetarna. Det finns hopp!

      Radera
  4. Jag har tagit efter DIG t.ex och klippt eget hår, handlat billigt vin.. och Fru EB.. i helgen åkte jag faktiskt till vårt lokala Lidl och pejlade läget, dock utan att hitta nirvana så köpte jag några av deras erbjudanden när jag ändå var där. Men nja, jag kan säga att Willys hellre kan få mina pengar ett tag till..

    Jag har börjat baka mera matbröd och lagat endel av Undertians recept på inspiration från flera bloggar. Kört en kylskåps och skafferirensning, dvs fokuserat på att äta upp det som finns. Bytt kreditkort till ett utan avgift. Ändrat elavtal. Ändrat min PPM. Aktivt börjat avsätta & investera sparpengar i min, under ett tag bortsomnade portfölj. Jag har sålt, rensat upp och återinvesterat på annat sätt. Det här har ni bloggare inspirerat till, inte någon IRL person.

    Inspiration till andra har jag förhoppningsvis delat med till närmaste familjen som så småningom förhoppningsvis blir mer seriöst sparande samt tänka på framtiden i god tid. Jag ger dom en god 49 kr vinflaska oxå medföljande tips om att det går beställa och uppmuntrar dom att tänka snålt *host* förmånligt menar jag även när det ska njutas av livet. Det är ju svårt det där med att gå omkring i livet och prata sparkvot och F U money på banken med kreti o pleti. Inget man drar igång snacket med på kafferasterna på jobbet direkt. Avundsjukan är inte långt borta om man gör det känner jag tyvärr.

    Bra text du lånat BTW, läsvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jesus krist, det var inte illa! Och vad mig anbelangar får du gärna handla på Willys. Hade jag haft en i närheten hade jag gått dit också. Om inte annat för att slippa dubbelshoppa som jag måste göra nu på grund av glutenfritt och cornflakes.

      "Inspiration till andra har jag förhoppningsvis delat med till närmaste familjen som så småningom förhoppningsvis blir mer seriöst sparande samt tänka på framtiden i god tid." Låter väl alldeles utmärkt!

      Radera
  5. "Om du frågar mig om min åsikt (vilket jag utgår från att du gör) så är den att marknader förändras efter efterfrågan. När vi inte längre köper vissa produkter eller tjänster (exempelvis Kinaplast) utan istället köper andra produkter och tjänster (exempelvis delningstjänsten Hygglo), kommer företag i regel att tappa intresset för den förstnämnda gruppen men få ett ökat intresse för den senare gruppen. Bolag kommer alltid att behöva investerare, oavsett om de jobbar med Onda saker eller Goda saker. Vi med medel finansierar. För att inte sitta med skägget i brevlådan är det emellertid en fiffig sak att äga indexfonder, eftersom de är självrengörande. "


    Jag är väl en av de som ifrågasätter (mig själv) mitt investerande i indexfonder. Ska jag "be the change" fullt ut så borde mitt kapital egentligen också jobba för den förändringen. Sanningen är att jag som indexfondägare stödjer företag som motverkar den framtidsutvecklingen jag egentligen vill se. Jag ger dom pengar för att marknadsföra sina produkter, skapa "behoven" och låta maskinen trumma på. Att säga att en indexfond är "självrengörande" kan jag tycka är lite halvsanning då de flesta här kan hålla med om att vi lever i en värld av företag skapta behov. För att fortsätta på min självkritik så kan man ju fråga sig varför jag inte bara låter mina pengar jobba för en mer hållbar och jämställd framtid. Det enkla svaret är väl att jag inte orkar sätta mig in i vilka företag som förtjänar att mina pengar jobbar för dom. Jag ser det som en brist i min egna utveckling och ett område som jag definitivt kan bli bättre på i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @FlowFI du har rätt. Jag missar en viktig punkt och det är att indexfonder - då framför allt Vanguards - investerar mycket i olja och de verkar inte så intresserade av att tänka proaktivt miljö. Jag har lunch med en hållbarhetsansvarig hedgefund-kvinna nästa vecka och tänkte försöka få ur henne vad en ska göe.

      Radera
    2. Ja feta tips på bra hållbarthetsfonder hade ju varit guld värt!

      Radera
    3. Frågan är om det inte är ett tankefel. Jonas Lundmark på Morningstar.se menar att "hållbara fonder" är lurendrejeri som ska få oss att köpa fondbolagens dyra fonder i stället för billiga indexfonder:

      https://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=nordea-ljuger-hallbarhet-co2-beslik

      Jag tycker att hans resonemang verkar rimligt. Hållbara fonder gör ingen skillnad för miljön. Däremot ändrat konsumentbeteende (plus politiska beslut som driver på det, skulle jag själv tillägga).

      Radera
    4. @Storugglan: Nej det stämmer, Nordeas kuckelimuckfonder är ju bara ett skal, ett filter. Men det blir problematiskt när man går steget vidare till de som de facto äger och investerar direkt i bolag som Blackrock & Vanguard som har stora innehav i industrier som enligt nedan rapport har bäring på våra "tipping point areas" men verkar rätt ointresserade av att skifta spår.

      https://sleepinggiants.earth/backgroundreport/

      Radera
    5. @Storugglan: Intressant artikel. Det här et är väl där jag ställer mig frågande inför:

      "Nordea brukar påstå att skillnaden är att bankens förvaltare via fondernas ägande påverkar börsföretagens beteende. Men dels är det lönsamheten som avgör, inte Nordeas argument, dels är det helt orimligt att påverkan skulle kunna minska koldioxidutsläpp i den omfattning som Nordea ger intryck av. Utsläpp av koldioxid beror på att människor efterfrågar varor och tjänster, till exempel bilar eller flygresor, och efterfrågan kommer att mötas av ett utbud så länge detta är lönsamt"

      Lönsamhet ja. Men hur får man det? Genom en efterfrågan, som kommer från ett behov, som man skapar genom marknadsföring osv. Den gamla devisen it takes money to make money spelar i mitt huvud. En bransch eller företag utan kapital för investeringar och marknadsföring med mera kommer ha det väldigt tufft. Sen är det kanske en annan sak att vi "småsparare" kanske inte direkt påverkar så mycket hur pengarna flödar då pengarna mer och mer samlas hos fåtal personer/institutioner.

      Det jag vill komma till är att FIRE pratar om de personliga fysiska handlingarna vi gör (som att konsumera mindre skit vi inte behöver) men att var pengarna investerar spelar mindre roll. Artikel ovan från morningstar för samma resonemenag fast spegelvänt, att placera pengarna hållbart spelar ingen roll för det är våra personliga fysiska handlingar som är avgörande. Det jag skulle vilja uppnå och jag tror är viktigt är att göra bägge delarna för att "be the change". Agera och investera hållbart.

      Radera
    6. @Flow-FI & FEB: Måste erkänna att jag inte hänger med. Aktiemarknaden är ju en andrahandsmarknad. Den aktie som inte köps av mig hamnar i någon annans depå.

      Radera
    7. @Storugglan: Ja men priset beror ju på tillgång och efterfrågan. För själva företaget spelar väl inte aktiekursen så stor roll rent operativt, men strategiskt så kan det ha betydligt större betydelse.

      Radera
    8. @Flow-FI: Då hänger jag med. Efterfrågan på produkten och vinsten är oförändrad men aktiekursen sjunker ändå på grund av minskad efterfrågan på själva aktien. Vore intressant med en studie på sambandet.

      Radera
  6. Först ett stort tack för att du promotar min blogg :)
    Jag har faktiskt upptäckt flera kollegor som är mottagliga för FIRE-konceptet, åtminstone deltids-FIRE. Det lustiga är att samtliga hade varit på kuckelimuckbanken Swedbank (Observera att jag lärt mig en del av vokabulären av Fru EB) och börjat pensionsspara i en blandfond som skulle vara SÅ bra, antagligen med skyhöga avgifter. Då sa jag "sorry no good". "Isk, indexfonder, utdelningsaktier, Avanza, Nordnet much better". Sen dess har vi haft mycket intressanta diskussioner. Några har börjat spara via Avanza och en blev eld och lågor över Åsa Axelssons bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att spara i indexfonder genom isk i Swedbank också. Men inte helt avgiftsfritt, de tar 0,2% plus ibland lite till, 0,33, när man kollar närmare på den exakta kostnaden för vissa fonder. (Vet dock inte om de skulle vara sämre annars. Har jämfört utvecklingen med massor av andra och ser knappt något skillnad, men mina ögon ser inte klart på detta område heller på grund av bristande kunskap. Och om framtiden vet vi inte heller. Skillnaderna verkar vara mest vilka index man följer och att banken naturligtvis till stor del väljer sina egna grejer.)

      Har haft totalt över tre timmar långa samtal och möten med dem om sådant här. De får ingen provision som jag trodde. Fått det bekräftat av två stycken oberoende av varandra. De måste försäkra sig om den investerande personens lämplighet osv. Blev mycket förvånad över detta "föräldrabeskydd". Skulle utan tvekan kunna ta den ena kvinnan för socialarbetare inom kommunen! Men har haft oerhört givande möten och särskilt den första kvinnan blev fascinerad över min sparsamhet och livsstil. Hon förväntade sig nästan att de flesta lever, åtminstone delvis, rena lyxfällanlivet. Det gick dock inte att få ett vettigt svar på min fråga/påstående om avgifterna. Ville få henne att förstå att jag fattar att banken vill tjäna på fondsparare. Den ena kvinnan talade om att det är dyrt att skicka förvaltare med flyg till Asien för att hålla koll på marknaden, därav avgifter på 1-1,75% på vissa fonder. Inombords skrattade jag bara åt detta. Varför inte erkänna att banken vill tjäna pengar, det fattar väl alla!? Den andra kvinnan ("socialarbetaren") jag talade med erkände detta direkt, men framhävde de lagar och regler de hade att följa och det samhällsansvar banken hade och enskilda anställdas ointresse av att "lura på" kunder något som de uppenbart inte ville ha eller som inte verkade lämpligt utifrån deras ekonomiska situation. De var rädda för klagomål och hon pejlade min känsla för ansvar för mina egna val. Ingen av dem hade dock något gott att säga om fonderna med låg avgift, dvs deras indexfonder. Tvärtom var det riskvarning på dem, medan fonderna med högre avgifter var "bättre" och tryggare. Men de tjänar ju multum om man sparar flera tusen i månaden och de får drygt 1% av värdet år efter år. Och är fonden en trygg sort, dvs närmast i paralys i utveckling, blir det kanske inte ens mer åt spararen än till banken i slutändan... Allt detta skrivet med reservation för att jag missat något, är ju långt ifrån fullärd på området.

      Och varför i all sin dar följer jag inte råden om att öppna isk på Avanza istället? På grund av att det kräver bankid och man inte kan fysiskt möta dem. Är så gammeldags och säkerhetsinriktad. Så länge jag knappt vet vad det handlar om betalar jag gärna lite extra för att kunna sova på natten. Utgångsläget var ändå sämre än detta val också.
      /Eva

      Radera
    2. Kuckelimucks Robur har haft en alldeles utmärkt utveckling historiskt, förstår inte varför de var så negativt inställda till dem (minus det uppenbara - de tjänar mindre pengar på dem). Vad gäller bankens omtanke om dig som investerarperson är det 100% BS. Jag switchade ju mitt låsta privata pensionssparande i Kuckelimuckbank och jag fick en popup-ruta med två frågor som löd: "Min ekonomi klarar att jag investerar X kr i den här produkten" och "Jag väljer en produkt med hög risk för att få möjlighet till hög avkatning" på vilka jag genomgående svarade "nej", varpå köpet gick igenom utan abers.

      https://efficientbadass.blogspot.com/2018/11/min-lasta-pension.html

      Jag tror inte heller att de har provision på de egna produkterna. Deras lönesättning är väl som en socialarbetares ungefär, d.v.s. rak, förutsägbar och utan fancy detaljer (så länge du inte sitter högre upp i hiearkin). Jag tror bara att det passar bankens syften väldigt bra att folk i regel verkar tro att det lönar sig att köpa aktiv förvaltning och man lägger inte två strån i kors för att utmana det narrativet. En kompis som jobbade inom SEB sa att de vid något enstaka tillfälle fått frågan varför just deras kontor var så dåliga på att sälja sina egna aktivt förvaltade fonder, men det kom inga repressalier med det.

      Nog om detta. Jag tror det blir alldeles utmärkt Eva att du köper indexfonder i Swedbank. Gå in på datan och gör en jämförelse mellan de aktiva fonderna och de passiva. Det gör du lätt genom att klicka fram en fond, typ Swedbank Robur USA. Under grafen finns rullgardinslist "Jämför index" respektive "Jämför fond". Jämförelsen är ex avgifter så det du ser är den reella diffen. Låt mig veta om jag har fel (d.v.s. att indexfonderna suger) (men då ser jag gärna en period om 5-10 år för att bli övertygad, det kan du också välja).

      Radera
    3. Jo, har roat mig med de där jämförelserna... Just skillnaden mellan Amerikafonden och Access USA är till klar fördel för indexfonden, förutom senaste 3 åren. Skillanden mellan Access Asien och Asienfond är nästan igen alls, men med mycket liten fördel för den aktivt förvaltade för kortare sikt, på 10 år exakt lika.

      Är det man ser exklusive avgifter?! Trodde de var inbakade i beräkningen, de har man talat om för mig. Kanske hörde jag fel. Borde gå att kolla bland all info där.

      Har även roat mig med att kolla vad allt på dessa sidor betyder, det är som att få ett nytt vokabulär! Testade det lite på skoj med min svägerska när jag talade om hur jag köpte kläder superbilligt på second hand och sålde dem på kommission med flera hundra procents ren vinst utan egentlig risk. Arkivet på Norrtullsgatan 33 tar ut mycket från den hippa kunden. Även butiken Nu & Då på samma gata. Det tjänar jag på. Flera plagg köptes för en tia styck (på hemligt ställe...) och säljs till kund för flera hundra och jag får 40%. :)

      /Eva

      /Eva

      Radera
    4. @Eva: "När du jämför är det bra att veta att fonders avkastning alltid visas efter att fondens avgifter har dragits bort."

      Källa: https://fondkollen.se/fakta-om-fonder/avkastning-avgifter/

      Radera
  7. Kul diskussion! Själv har jag en bakgrund som anarko-anarkist (ni fattar ju hur tuff jag var som 22) iaf, en del av resonemangen därifrån går igen i FIRE typ här be the change. Eftersom stat och kapital är superonda (men plz ge mig CSN) kunde man ju inte förlita sig på dem utan ville man att något skulle vara på ett visst sätt fick man leva den förändringen: tycker man att gränserna ska vara öppna får man engagera sig i asyl-gruppen, hjälpa folk och praktiskt se till att folk kunde stanna. Folk som tyckte kultur skulle vara gratis startade Piratbyrån och såg till att den blev det. Det gav en ett jävla självförtroende att man kan själv och det är mycket skönare än att hoppas på någon annan eftersom det alltid ger en kontroll.

    Ibland tänker jag på att FIRE är en återkomst till allting som jag tyckte då: konsumtionen meningslöshet, ekorrhjulet/arbetskritiken, leva billigt och det som gör livet meningsfullt är gemenskap men från ett heeeelt annat håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FIRE är som en ljuv blandning av sött & salt och ett rejält mindfuck till de - exempelvis politiker som försöker navigera kring frågan - som vill förkasta alternativt bejaka "rörelsen". Vänta nu, är de kapitalistsvin eller marxister? Gröna?

      https://efficientbadass.blogspot.com/2019/03/politiker-tycker-till-om-downshifting.html

      Själv är jag gråsossemoderat med inslag av centern, som den var på 70-talet.

      Radera
  8. Jag är så tacksam att jag är ledig fyra dagar nu. Orkar knappt ta in nåt skriftligt för stunden. Men det var garanterat ett bra inlägg. :-D

    SvaraRadera
  9. "Jämförelsen är ex avgifter så det du ser är den reella diffen. Låt mig veta om jag har fel (d.v.s. att indexfonderna suger) (men då ser jag gärna en period om 5-10 år för att bli övertygad, det kan du också välja)."

    En lurighet är att många fonder som gått dåligt läggs ner. Så det är svårt hitta bra jämförelser. AMF lägger nu t ex ner en mixfond genom att slå ihop den med en annan globalfond. Jag har pengar i globalfonden. Så plötsligt har globalfonden en stor andel svenska aktier, men avgiften sänks inte. Pga skatteeffekt är jag fast med fonden. Otroligt irriterande. Det här är En bra sak med ISK och KF, alltså att folk inte blir inlåsta och bankerna kan då inte hålla på lika mycket med sånt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hate it. Det där hände regelbundet på Kuckelimuck Bank.

      Radera
  10. Vad menar du med "JKL" som du skriver i rubriken och i texten?

    SvaraRadera
  11. Borde det inte stå "JLF" då? :)

    SvaraRadera
  12. Haha, skulle bara kolla att du var vaken.

    SvaraRadera
  13. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  14. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera